Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Havebigfun, onsdag 27. mars 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 30. mars 2013, klokken 10:55
I stedet er forumet om elbiler, som er grønnere enn fossilbiler, men ikke grønne punktum.
Eller for å si det mer brutalt:
Mindre miljøfiendtlige enn fossilbiler.

Spørsmålet er om luksus-elbiler a la S er mer eller mindre miljøfiendtlige enn småbiler a la Polo og enda mindre drevet med forbrenningsmotor.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Lanber på lørdag 30. mars 2013, klokken 11:15
Å begynne å telle kroner og gjette på hva totalsummen og hva som lønner seg gidder jeg ikke bruke tid på. Alt for mange ukjente variable og egentlig mindre interesant.  Leaseplan er vel de som kan gjette mest kvalifisert på dette. 
Greitt det.

Men det store flertallet undervurderer kronebeløpet  for hver km de kjører. Alt som kan bedre folkeopplysningen på dette punktet, er derfor av det gode.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 11:20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 30. mars 2013, klokken 10:55
I stedet er forumet om elbiler, som er grønnere enn fossilbiler, men ikke grønne punktum.
Eller for å si det mer brutalt:
Mindre miljøfiendtlige enn fossilbiler.

Spørsmålet er om luksus-elbiler a la S er mer eller mindre miljøfiendtlige enn småbiler a la Polo og enda mindre drevet med forbrenningsmotor.
Man må se på Model S som et skritt for å få hele bilparken over på elektrisitet.

Selv om Model S per dags dato kanskje ikke er den mest miljøvennlige bilen, så er den bilen som fører til tredje generasjon Tesla. Og jeg tror nok det er ingen som vurderer Model S som også vurderer Polo! Man må i hvert fall sammenligne med en større familiebil, og mer trolig en stor, godt motorisert familiebil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Dersom tredje generasjon Tesla betyr bil i Golfklassen, støter TM på et problem de ikke har med S:
Produsere elbil i en klasse hvor volum er nødvendig for å kunne hevde seg i konkurransen.

Og da deler de skjebne med alle elbiler for folk flest over hele verden:
- konkurransedyktig pris umulig uten volumproduksjon
- volumproduksjon umulig uten konkurransedyktig pris

Med en verden som i 2013 flyter over av nyoppdagede petroleumsforekomster og følgelig på rask ferd mot kjøpers marked, blir dette en sisyfos jobb.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kallagtunet

Skjønner ikke denne tråden. Hvis svaret er ja på spørsmålene om en har lyst på og penger nok til å betale bilen, så kjøper man den. Hvis ikke lar man vær...

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 11:20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 30. mars 2013, klokken 10:55
I stedet er forumet om elbiler, som er grønnere enn fossilbiler, men ikke grønne punktum.
Eller for å si det mer brutalt:
Mindre miljøfiendtlige enn fossilbiler.

Spørsmålet er om luksus-elbiler a la S er mer eller mindre miljøfiendtlige enn småbiler a la Polo og enda mindre drevet med forbrenningsmotor.
Tøvete spørsmål. Model S er intet alternativ til Polo. Model S er den eneste elbilen som dekker behovet til en normal familie med gjennomsnittlig antall barn.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. mars 2013, klokken 15:25
Vi kan fortsatt ha disse fordelene om 15 år, så noe må man bare gå ut ifra.

Jeg antar fordelene varer til 2017, og deretter fases ut en etter en. Gjennomsnittlig utfasing satt til 2020.

(Det første som går er nok kjøring i kollektivfelt, deretter gratis parkering, så kommer gratis  ferge, bompenger og årsavgift, så moms og til slutt kommer engangsavgift.)

Bare mva fritaket er fredet til 2017. Alle andre fordeler kan forsvinne når som helst. Jeg holder med El-eltrico at å bruke disse direkte i lønnsomhetstall for 5år eller mer er litt på kanten - i så fall burde de vektes med en risk faktor.
I-miev 2011
Asker

timingbeltkiller

#157
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mars 2013, klokken 12:10
Tøvete spørsmål. Model S er intet alternativ til Polo. Model S er den eneste elbilen som dekker behovet til en normal familie med gjennomsnittlig antall barn.
http://www.ssb.no/a/barnogunge/2012/bef/
"""I 2011 ble det født 60 200 barn, noe som ga et samlet fruktbarhetstall (SFT) på 1,88."""

Våre nye muslimske landsmenn drar opp snittet. Du kan derfor gå ut fra tallet hos ekte etniske norske er ca 1,5.
Rund av opp til 2 og Polo klarer jobben utmerket. Og i alle fall en Golf dersom de voksne nærmer seg 2 meter.

Ingen grunn til å benekte S er en stor luksusbil. Foreløbig vet vi ikke noe annet som skiller den fra andre  Amischlitten enn at den bruker ikke en liter på å rygge ut av garasjen. Når noen titusen biler har gått noen hundre tusen km hver og bilen dukker opp i Autoindex og andre seriøse forbrukerundersøkelser, kan du komme tilbake å fortelle hvor mye/lite Nissan (langt nede i bøtta) og hvor mye/lite Lexus (på kremtoppen) det fins i bilen.

Ellers var poenget mitt å plassere S inn i en sammenligning med kriterium graden av miljøfiendtlighet som motstykke til et forenklet: "Enhver elbil er mindre miljøfiendtlig enn enhver fossilbil." Det blir som å hevde enhver mann er høyere enn enhver dame.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 11:49
Dersom tredje generasjon Tesla betyr bil i Golfklassen, støter TM på et problem de ikke har med S:
Produsere elbil i en klasse hvor volum er nødvendig for å kunne hevde seg i konkurransen.

Den er vel planlagt å bli i Golf-klassen størrelsesmessig, men et hakk over ellers. Den bilen som oftest blir nevnt som konkurrent er BMW 3-serie.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 11:10
Med 28% renteskatt og 3% inflasjon må innskuddsrenta opp i 4,2% for å være positiv.
Kommer du opp i skattepliktig formue, må du høyere opp for å dekke formueskatten.
Et samfunn som lar sparerne subsidiere låntakerne er ikke bærekraftig i lengden.

Så er da også inflasjonen godt under 3% for tiden. Tror den ligger rundt 1,2% nå i forhold til samme tid i fjor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#160
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. mars 2013, klokken 13:50
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 11:49
Dersom tredje generasjon Tesla betyr bil i Golfklassen, støter TM på et problem de ikke har med S:
Produsere elbil i en klasse hvor volum er nødvendig for å kunne hevde seg i konkurransen.

Den er vel planlagt å bli i Golf-klassen størrelsesmessig, men et hakk over ellers. Den bilen som oftest blir nevnt som konkurrent er BMW 3-serie.
Siste model Golf stv har større Laderaum enn både Passat og BMW3.
Blir Tesla'en en sedan, NEI TAKK!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#161
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. mars 2013, klokken 14:01
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 11:10
Med 28% renteskatt og 3% inflasjon må innskuddsrenta opp i 4,2% for å være positiv.
Kommer du opp i skattepliktig formue, må du høyere opp for å dekke formueskatten.
Et samfunn som lar sparerne subsidiere låntakerne er ikke bærekraftig i lengden.

Så er da også inflasjonen godt under 3% for tiden. Tror den ligger rundt 1,2% nå i forhold til samme tid i fjor.
Med inflasjon 1,2 + formueskatt 1,1 + renteskatt 28 blir null realrente (X):  0,72X = 2,3 som gir 3,1.

Rent bortsett fra prisstigningen på bilkjøp og -bruk er vesentlig høyere enn 1,2%????
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 13:50
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mars 2013, klokken 12:10
Tøvete spørsmål. Model S er intet alternativ til Polo. Model S er den eneste elbilen som dekker behovet til en normal familie med gjennomsnittlig antall barn.
http://www.ssb.no/a/barnogunge/2012/bef/
"""I 2011 ble det født 60 200 barn, noe som ga et samlet fruktbarhetstall (SFT) på 1,88."""

Våre nye muslimske landsmenn drar opp snittet. Du kan derfor gå ut fra tallet hos ekte etniske norske er ca 1,5.
Rund av opp til 2 og Polo klarer jobben utmerket. Og i alle fall en Golf dersom de voksne nærmer seg 2 meter.

Ingen grunn til å benekte S er en stor luksusbil. Foreløbig vet vi ikke noe annet som skiller den fra andre  Amischlitten enn at den bruker ikke en liter på å rygge ut av garasjen. Når noen titusen biler har gått noen hundre tusen km hver og bilen dukker opp i Autoindex og andre seriøse forbrukerundersøkelser, kan du komme tilbake å fortelle hvor mye/lite Nissan (langt nede i bøtta) og hvor mye/lite Lexus (på kremtoppen) det fins i bilen.

Ellers var poenget mitt å plassere S inn i en sammenligning med kriterium graden av miljøfiendtlighet som motstykke til et forenklet: "Enhver elbil er mindre miljøfiendtlig enn enhver fossilbil." Det blir som å hevde enhver mann er høyere enn enhver dame.
Tror ikke du får så mange barnefamilier med to barn til å nøye seg med en Polo eller golf. De er ikke i nærheten av å dekke plassbehovet ut over små turer i nabolaget. Men man må kanskje være far for å forstå plassbehovet.

Det kan selvfølgelig være en artig øvelse å se om en Polo kan være bedre for miljøet enn Model s, men selvfølgelig bare tull ettersom de ikke dekker de samme behovene.

Ang amischlitten, regner med du her mener det vi nordmenn normalt kaller kombikupe, som Model S er?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

#163
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mars 2013, klokken 16:17
Ang amischlitten, regner med du her mener det vi nordmenn normalt kaller kombikupe, som Model S er?
Amischlitten = amcar = diger US veteranbil av slaget som bruker en liter på å rygge ut av garasjen og fjorten dagers jobb med å vaske og polere. Poenget var bortsett fra forbruket nærer jeg en viss angst for at S kan vise seg å være i negativ slekt med disse på flere områder enn ren størrelse. For å unngå å bli altfor skuffet tror jeg flere bør jekke seg ned fra å være forhåndsfrelste menighetsmedlemmer til å forstå de blir forsøkskaniner for egen regning og risiko den dagen de blar opp 600 for en ny S.

Det kan godt være kombikupe er rette betegnelsen på S. Men for meg er det en oversized sedan a la Mercedes S.

Du høres ut som flertallet av de titusenvis Poloer og Golfer på norske veier kjøres av enslige.  Tillater meg å tro dette stemmer ikke med virkeligheten. Bilstørrelse henger oftest snarere sammen med økonomisk evne enn med familiestørrelse.

BTW
Siste model Golf stv har større lasteplass enn den Passat stv du kjører nå.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 14:18
Med inflasjon 1,2 + formueskatt 1,1 + renteskatt 28 blir null realrente (X):  0,72X = 2,3 som gir 3,1.

Formueskatten er vel den enkleste skatten å planlegge seg bort i fra eller ihvertfall reduserer kraftig. Dropp sparekontoen og kjøp litt aksjer og fast eiendom (for utleie) isteden så synker den kraftig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA