Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Havebigfun, onsdag 27. mars 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#135
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mars 2013, klokken 20:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. mars 2013, klokken 14:32
Jeg regner på levetidskostnad fordi bruktbilkostnaden vil reflektere levetidskostnaden. Jeg vet ikke hva avskrivningen vil være per år, men jeg vet at bilen vil skrives ned til null på 15-20 år, og jeg vet at selv om 10 år vil folk foretrekke en 2013 Model S over en 2013 Passat, så gjenstående total levetidskostnad vil være høyere for Model S enn for Passat.

Med disse premissene (som inkluderer premisset om rasjonelle aktører), så kan man regne ut scenarier som kan være i nærheten av sannheten. Jeg kan prøve å splitte opp mine tidligere utregninger i 5-års intervaller:
Grei utregning dersom du i det vesentlige lånefinansierer.  Har noen få merknader:
1. Lånerentesatsene
ligger langt lavere enn du får som billån. Men muligens OK dersom du i stedet kan ta opp 2. prioritets lån på huset ditt.
Man får klimalån fra DNB på 4,75% nominell rente. De neste 5 årene er renten ikke veldig trolig til å øke spesielt mye.

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mars 2013, klokken 20:112. Rentekostnadene
får jeg ikke til å stemme. Tar den første som eksempel:
Her nedbetaler du fra 565 til 0 over 5 år med 6% rente minus 28% skattefradrag.
Det gir formelen 565.000/2 X 0,06 X 0,72 X 5 = 61.020
(Nedbetaler du til 280, starter du formelen med (565 + 280)/2.....  og får 91.260)

Til sammenligning vil du med 100% EK og restverdi 280 få rentetap med 4% rente
(565 + 280)/2 X 0,04 X 5 = 84.500
Jeg antok 200k i EK. Den biten med tekst kom ikke med på Model S, ser jeg.

Men jeg har regnet feil ser jeg. Når jeg bruker tallene fra klimalån til DNB blir rentekostnad kun 5,24%, og 35,6k etter rentefradrag. Brukte denne kalkulatoren.

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mars 2013, klokken 20:113. EK 35%
regner du med i 5-års periode 2 og 3.  Men rentetapet på denne?
Ikke medregnet. Jeg kunne kanskje ha regnet med fast EK som i de første 5 årene, men forskjellen hadde ikke vært stor. Jeg kan se hva jeg får til i den orginale posten.

Edit: Jeg har oppdatert den med litt andre forutsetninger. Det ble ca 9000 kroner dyrere med Model S.
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mars 2013, klokken 20:114. Årlig kjørelengde
16K er altfor lite til å gi anstendig utgift pr kjørte km med bil til 565 og knapt nok med en til 340.
Gjennomsnittlig kjørt avstand per år per bil i norge er 13 000 km. Jeg antar man kjører over gjennomsnittet når man kjøper en ny bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mars 2013, klokken 20:38
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mars 2013, klokken 20:26
Sitat fra: petersv på fredag 29. mars 2013, klokken 14:16
Når det er sagt, så kommer nok Teslaen, eller for den saks skyld, en hvilken som helst annen elbil, til å utleve sine diesel- og bensinslektninger mtp. slitasje.
Det du finner her på forumet om Nissan Leaf, stemmer dårlig med dette utsagnet.

Javel? Jeg har ikke lest noe spesielt negativt om Leaf mhp. mekanisk slitasje, ei heller karosseri?

Det med slitasje stemmer faktisk - det var egentlig like mye tull med bilen min når den var ny som nå.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mars 2013, klokken 20:43
Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mars 2013, klokken 20:35
Skandiabanken tilbyr grønt billån med 25% EK til 4,9% rente. Jeg ser ingen grunn til å betale mer?

Skulle jeg brukt sikkerhet i huset hadde det nok blitt ennå minst et prosentpoeng lavere.
Forutsetningen var 0% EK. Og da sier nok SB nei.

Du har huslån til 3,9 og jeg penger i banken til 4,0.
Hvor lenge skal banken din drive med ren veldedighet?

Med 0% EK er renten 6,5%. Men det er vel svært få som har så lite EK, de som bytter ut en bil har jo bruktverdien av den å putte inn. Dessuten har alle Model S eiere betalt ca. 30k i reservasjon allerede. Det er jo 4-6% EK kun der.

Det er heldigvis kun en liten del av huslånet mitt som har så høy rente. Mesteparten har 2,27%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på fredag 29. mars 2013, klokken 21:09
Det med slitasje stemmer faktisk - det var egentlig like mye tull med bilen min når den var ny som nå.

"Tull" av den typen som påvirker bilens levetid?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#139
Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mars 2013, klokken 21:20
Sitat fra: RuneW på fredag 29. mars 2013, klokken 21:09
Det med slitasje stemmer faktisk - det var egentlig like mye tull med bilen min når den var ny som nå.
"Tull" av den typen som påvirker bilens levetid?
Tror vi kan akseptere som et faktum:
- Nissan scorer dårlig i Autoindex-undersøkelsene
- Alt tyder på nissen er med på flyttelasset når Nissan også produserer elbiler.
- Mandagsbiler/lemons kan teoretisk ha samme levealder som kvalitetsbiler,
- men i praksis får de lett mange misfornøyde eiere som kvitter seg med de ved første anledning
- i motsetning til pålitelige og driftsikre biler som har få og fornøyde eiere.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mars 2013, klokken 21:20
Sitat fra: RuneW på fredag 29. mars 2013, klokken 21:09
Det med slitasje stemmer faktisk - det var egentlig like mye tull med bilen min når den var ny som nå.

"Tull" av den typen som påvirker bilens levetid?

Ja.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

timingbeltkiller

#141
TIL Espen Hugaas Andersen:

Du lurer deg selv når du beregner null rentetap på egenkapitalen.
Pga bl.a. skattefradraget 28% på lånerenter er beløpet her nesten like stort som netto rentebetaling.

Det er heller ikke forsvarlig å bruke annuitetslån over 25 år til bilfinansiering eller som mal for kostnadsberegning. Lånet må jo være nede i null når du kjøper neste bil.

Det sikreste finansielt er forøvrig å avskrive kostprisen for neste (og dyrere) bil framfor historisk kostpris for nåværende. Det sikrer mot inflasjonsmessig og standardøkende reduksjon av egenkapital/finansieringsevne. Men forutsetter du vet hva neste bil blir og dens sannsynlige framtidige pris. Og det kan være en lei nøtt.

Har du meget solid økonomi, graver du bare opp litt lommerusk når du kjøper ny bil og ferdig med det akkurat som når en fattigper kjøper en ny skjorte. Og da har det bedriftsøkonomiske begrepet avskriving ingen mening. Som en innsender tidligere skrev: Hva er avskrivingen på en jorden-rundt-reise som alternativ til å bytte ut bilen i en ny?

BTW
At folk flest kjører 13K i året, endrer ikke det faktum det er en betydelig mengderabatt på bilkjøring.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#142
Til jkirkebo:

Hvor mange år antar du det går før dagens rentenivå er tilbake til det normale med innskuddsrenter på 5-10% og lånerenter på 8-12?

Negative innskuddsrenter pga inflasjon og 28% skatt er ikke bærekraftig i det lange løp!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

#143
Jeg regnet med lik egenkapital for Passat og Model S, så selv om denne egenkapitalen medfører kostnader, så kan man se bort i fra den, da den ikke påvirker en av bilene mer enn den andre. (Det blir litt som andre faktorer som garasjeleie. Det påvirker bilene likt og kan sees bort ifra, selv om det er en kostnad man bør ha med når man vurderer om man skal ha bil eller ikke ha bil.)

Jeg har antatt 5 år annuitetslån, ikke 25 år. Da er bilen nedbetalt til 0 før man bytter bil.

Det er foresten fortsatt mye billigere å kjøre 6 000 km i året enn 30 000 km, selv om kostnaden per km er lavere, så det er ikke akkurat veldig lurt å flytte lengre unna jobb så man får mer mengderabatt. Så klart, hvis man har tilfeldigvis behov for å kjøre 30 000 km i året, så er det veldig lett å rettferdiggjøre kjøp av Model S over andre biler.

Hvis man bor under 40 km fra jobb, så er det billigste å kjøpe seg en sykkel og sykle til/fra jobb hver dag, men nå lever vi da ikke i en fantasiverden. Folk kjøper seg nye biler uansett om de "trenger" det eller ikke. Dette er ikke sovjetunionen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 10:17
Til jkirkebo:

Hvor mange år antar du det går før dagens rentenivå er tilbake til det normale med innskuddsrenter på 5-10% og lånerenter på 8-12?

Negative innskuddsrenter pga inflasjon og 28% skatt er ikke bærekraftig i det lange løp!

Så normale lånerenter er det vi hadde på 80-tallet? Jeg har hatt huslån i 18 år men aldri vært over 6% om jeg husker korrekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 30. mars 2013, klokken 10:20
Jeg har antatt 5 år annuitetslån, ikke 25 år. Da er bilen nedbetalt til 0 før man bytter bil.

5 år er ganske fornuftig det. Selv tar jeg lånet over 7 år siden jeg pleier å beholde biler en 7-8 års tid. For Model S blir det antageligvis enten 7 år eller over 10 år. Greit å enten selge med et års garanti igjen på batteripakka eller kjøre en god del over og spare på årlig verditap.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#146
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 30. mars 2013, klokken 10:20
Hvis man bor under 40 km fra jobb, så er det billigste å kjøpe seg en sykkel og sykle til/fra jobb hver dag, men nå lever vi da ikke i en fantasiverden. Folk kjøper seg nye biler uansett om de "trenger" det eller ikke. Dette er ikke sovjetunionen.
Er fullstendig klar over det store flertallet kjøper (til matpakketransporten) den største og dyreste bilen de (ikke) har råd til. Og ikke den minste og billigste som dekker behovet. OK det ut fra synspunktet vi lever i ett fritt og demokratisk land med full råderett over egne penger.

Men litt underlig dette argumentet dukker opp på et "grønt" forum.




Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

#147
Dette forumet er mer "grønt" enn grønt. Hvis forumet var grønt ville det være om å flytte nærmere jobb (og hvordan å muliggjøre dette), kollektivtransport, osv.

I stedet er forumet om elbiler, som er grønnere enn fossilbiler, men ikke grønne punktum.

Hvis ikke Tesla kommer med Model X blir det vel til at jeg beholder min Honda CR-V til den blir veteran, og kjøper noe sånt som en Subaru Impreza for kjøringen der CR-V er unødvendig stor. Model X kan kombinere disse bilene til en akseptabel grad.

Jeg bor ca 1 km fra jobb, så det er ikke som jeg dør av å ikke ha bil, men så er ikke jeg en hippie. Jeg kommer til å ha bil fordi jeg liker å leve i en moderne verden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. mars 2013, klokken 10:29
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 10:17
Til jkirkebo:

Hvor mange år antar du det går før dagens rentenivå er tilbake til det normale med innskuddsrenter på 5-10% og lånerenter på 8-12?

Negative innskuddsrenter pga inflasjon og 28% skatt er ikke bærekraftig i det lange løp!

Så normale lånerenter er det vi hadde på 80-tallet? Jeg har hatt huslån i 18 år men aldri vært over 6% om jeg husker korrekt.
Mulig jeg husker feil. Men mener de bankene som i dag tilbyr innskuddsrente med 3,5 - 4 prosent, opererte med 6,5 - 7  størstedelen av 90-tallet.

Med 28% renteskatt og 3% inflasjon må innskuddsrenta opp i 4,2% for å være positiv.
Kommer du opp i skattepliktig formue, må du høyere opp for å dekke formueskatten.
Et samfunn som lar sparerne subsidiere låntakerne er ikke bærekraftig i lengden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lanber

Bil må jeg ha og om pengene går til avskriving eller reparasjoner er sak samme, det koster å være billist.

Jeg sitter med følgende vurdering.
Vil jeg ha en ny Tesla S som familiebil selv om den er dyrere enn det jeg ellers ville kjøpt: Ja.
Ligger jeg våken om nettene å tenker på hvordan den skal betales: Nei

Å begynne å telle kroner og gjette på hva totalsummen og hva som lønner seg gidder jeg ikke bruke tid på. Alt for mange ukjente variable og egentlig mindre interesant.  Leaseplan er vel de som kan gjette mest kvalifisert på dette. 

Jeg vil ha en S, jeg har råd til det og da er det enkelt. Kjøp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA