Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Total kost ved eierskap på Model S Vs. billigere småbil.

Startet av kjølholdt, søndag 24. mars 2013, klokken 00:17

« forrige - neste »

glaserud

Sitat fra: laumb på fredag 08. mars 2013, klokken 21:07
Småfeil og bugs forventer jeg - men så langt ser batterier og drivverk ut til å holde koken - og det er jo det viktigste.

...og dette er jo noe Tesla *kan*. De har hatt Roadsteren, og de leverer drivlinje til både Toyota og Mercedes, svjv.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Havebigfun

#46
I tillegg til at bilen snart er et år har man inntrykk av at TM er særdeles løsningsrientert når det gjelder retting av småfeil. Dette kan gå meget bra-totalt sett. Jeg er enig i den vurderingen.

leafster

Jeg tenkte først og fremst på verditap. Men som alle andre gadgets tipper jeg en ny model S om 5 år er vesentlig forbedret. Bare se på Leaf, plenty med feil enda den var solgt mer enn et år i forveien i US og Japan.

Hadde jeg hatt bedre råd skulle jeg kjøpt en S tvert, men jeg prioriterer nytt hus...


laumb

Sitat fra: leafster på fredag 08. mars 2013, klokken 23:08
Jeg tenkte først og fremst på verditap. Men som alle andre gadgets tipper jeg en ny model S om 5 år er vesentlig forbedret. Bare se på Leaf, plenty med feil enda den var solgt mer enn et år i forveien i US og Japan.

Hadde jeg hatt bedre råd skulle jeg kjøpt en S tvert, men jeg prioriterer nytt hus...

Fornuftig.

Jeg tror at i tilfelle Leaf, Model S o.l. så vil nok ikke ett år eller 3 gjøre den enorme forskjellen. Nye bugs vil komme. Her snakker vi generasjonsskifte før absolutt alle feil blir ivaretatt og rettet - men, som igjen vil føre med seg nye feil.

Jeg lurer bare på hvor lang tid det tar før software i bilen er som en 1. Gen iPad - min er ikke spesielt kvikk med siste software. Flere og bedre funksjoner krever sitt ytelsesmessig.

Havebigfun

Sitat fra: laumb på lørdag 09. mars 2013, klokken 00:04
Jeg lurer bare på hvor lang tid det tar før software i bilen er som en 1. Gen iPad - min er ikke spesielt kvikk med siste software. Flere og bedre funksjoner krever sitt ytelsesmessig.

I motsetning til 1. gen Ipad utgjør prosessorenheten+ harddisk+ touchpanel ikke mesteparten av totalverdien at TMS. Er TMS modulbasert kan det tenkes at man kan skifte "ipaden" i TMS for en overkommelig sum om noen år...vips er du klar for flere nye år- Det hadde ogå vært et godt spørsmål til Musk forleden. ???

RunarBT

#50
Tja, er bruker bil til transport:-) om det kommer en app som er treg og krever oppdatering, så kan eg leve uten. Det har neppe betydning på ytelsen på bilen.

Tesla slipper nok neppe software som krever mer enn bilen klarer. Da blir den versjonen kun for neste versjon av bilen, ev. Kommer mulighet for å oppgradere hardware i bilen kanskje..

Tenk på alle andre bilprodusenter. Er dette sett på som problem der? Her er det du får, det som er. Du får ikke jevnlig oppdatert stor funksjonalitet.

Model s er da som fra en annen planet når det kommer til å kunne oppdateres. Dette trur eg aldri vil kunne bli sett på som en ulempe, og klarer ikke se at den skal bli utdatert og må byttes, uansett alder og nye versjoner som kommer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA