Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Total kost ved eierskap på Model S Vs. billigere småbil.

Startet av kjølholdt, søndag 24. mars 2013, klokken 00:17

« forrige - neste »

Desdi

Sitat fra: laumb på torsdag 07. mars 2013, klokken 15:50
Sitat fra: Desdi på torsdag 07. mars 2013, klokken 15:40
Men da har du vel ikke med Tech-pakke hvis det bare er 40K i forskjell? Kan du virkelig unnvære f.eks Xenon lys og sving-for-sving navi i en performance?

Har vel ikke tid til å se på navien når du kommer fresende i en Perf? :P

Aha. Er du kanskje også i ferd med å hoppe på Performance "båten", laumb? Imponerende i så fall, siden ditt utgangspunkt var en 60kwh om jeg ikke tar feil? :)
Jeg tror løsningen er å IKKE prøve en performance dersom man har tenkt å "nøye" seg med en standard..

laumb

Tech og lydpakke er de to valgene jeg har sagt hele tiden at enten er de med, eller så kjøper jeg ikke bilen.
Spesielt tech av åpenlyse grunner som xenon og navi. Lydpakken rett og slett fordi det vil være (etter min mening) idioti å kjøpe et skarpere anlegg når oppgraderingen koster 6 lapper - og på ett eller annet tidspunkt vil jeg angre om jeg olle kjøper den. Personlig dropper jeg metallic lakk for å få lydpakken. Forskjellen (uten at jeg snakker om MS - Har kun andre biler som referanse) er muligheten til å ha god bakgrunnsmusikk med fyldig lyd mens det er prate-i-bilen volum kontra at man må skru opp såpass at samtaler blir vanskelig, for å få med seg noe som helst av det som skjer på radio (før noen sier at det er dumt å prate og høre radio samtidig; trafikkmeldinger osv). Men, jeg er kanskje inhabil, siden jeg ikke har hatt mindre enn største anlegg tilgjengelig på de siste 4 bilene mine (BOSE) og er ekstremt glad i høy og klar(!) musikk når jeg kjører alene.

Tesladigger

Er det noen som har testet både performance og std model. Hadde vært intressant å høre hvor stor forskjell det var. ::)
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

laumb

Sitat fra: Desdi på torsdag 07. mars 2013, klokken 23:02
Sitat fra: laumb på torsdag 07. mars 2013, klokken 15:50
Sitat fra: Desdi på torsdag 07. mars 2013, klokken 15:40
Men da har du vel ikke med Tech-pakke hvis det bare er 40K i forskjell? Kan du virkelig unnvære f.eks Xenon lys og sving-for-sving navi i en performance?

Har vel ikke tid til å se på navien når du kommer fresende i en Perf? :P

Aha. Er du kanskje også i ferd med å hoppe på Performance "båten", laumb? Imponerende i så fall, siden ditt utgangspunkt var en 60kwh om jeg ikke tar feil? :)
Jeg tror løsningen er å IKKE prøve en performance dersom man har tenkt å "nøye" seg med en standard..

Klarer nok dessverre ikke performance, selv om jeg gjerne skulle. Har prøvd performance og det er fantastisk!

Som du sier var planen 60, men har funnet ut at om jeg utsetter finalize så lenge det lar seg gjøre uten å miste rabatten, og klarer å få til september eller (helst) oktober levering, så klarer jeg å spare opp de siste 50k som mangler til 85 opp fra 60 med SC. Så da blir det 85. Noe annet vil nok egentlig være dumt i lengden. Blir hard kjøring med sparing framover. Solgt unna en del gammelt rask som lå og støvet ned også - så har fått inn noen tusenlapper der og. :D (Noen som vil ha Audi S6 V10 tåkelys her? :P)

Vi får se hva Hamar sier til helgen - kanskje det blir fullspecca Perf da? *drømmer*

Desdi

Sitat fra: laumb på torsdag 07. mars 2013, klokken 23:09
Sitat fra: Desdi på torsdag 07. mars 2013, klokken 23:02

Aha. Er du kanskje også i ferd med å hoppe på Performance "båten", laumb? Imponerende i så fall, siden ditt utgangspunkt var en 60kwh om jeg ikke tar feil? :)
Jeg tror løsningen er å IKKE prøve en performance dersom man har tenkt å "nøye" seg med en standard..

Klarer nok dessverre ikke performance, selv om jeg gjerne skulle. Har prøvd performance og det er fantastisk!

Som du sier var planen 60, men har funnet ut at om jeg utsetter finalize så lenge det lar seg gjøre uten å miste rabatten, og klarer å få til september eller (helst) oktober levering, så klarer jeg å spare opp de siste 50k som mangler til 85 opp fra 60 med SC. Så da blir det 85. Noe annet vil nok egentlig være dumt i lengden. Blir hard kjøring med sparing framover. Solgt unna en del gammelt rask som lå og støvet ned også - så har fått inn noen tusenlapper der og. :D (Noen som vil ha Audi S6 V10 tåkelys her? :P)

Vi får se hva Hamar sier til helgen - kanskje det blir fullspecca Perf da? *drømmer*

Med det oppsettet jeg har sett for meg blir det et mye større hopp til Performance enn kjølholdt beskriver her. Så jeg får leve med en bil som "kun" har 3 ganger så mange hester som min nåværende bil.
Det eneste jeg egentlig trenger i Tech-pakken er Xenon. Har Xenon på min Ford og det er gull. Så det er litt surt å skulle betale så mye for andre ting som bare er kjekt å ha.
-Det var det skulle spurt Elon om i forgårs.. Om ikke de burde lage Xenon som eget utstyrsvalg.

leafster

Det kan fort bli dyrt å være mod på et tesla-forum :D

Sitat fra: Desdi på torsdag 07. mars 2013, klokken 23:02
Aha. Er du kanskje også i ferd med å hoppe på Performance "båten", laumb? Imponerende i så fall, siden ditt utgangspunkt var en 60kwh om jeg ikke tar feil? :)

Havebigfun

#36
Sitat fra: leafster på fredag 08. mars 2013, klokken 11:44
Det kan fort bli dyrt å være mod på et tesla-forum :D
Det er den ene siden- den andre er at vi får belyst alle valgene fra flere sider- til stor glede for meg og mange.
Dere må også huske på at det er mellomlegget mellom kjøp og salg som er den endelige prisen- såfremt man har tilgang til pengene.
Autolease sier det er lettere å selge en komplett bil enn en spareversjon- det betyr og at prisen blir høyere for den lettsolgte.
Eks Xenon er nærmest obligat i dette segmentet- jeg tror det samme gjelder 85kWh og perf- sistnevnte dog litt mere usikker.
Det kan hende den dyreste versjonen er den beste og billigste i lengden ;)
Ja- det er dyrt å følge med her 8)-ihvertfall foreløpig

leafster

Heldigvis har jeg klart å slå meg til ro med kanselleringen. Det koster å være "først" og vi var tidlig ute med Leafen

Gjermund

Sitat fra: leafster på fredag 08. mars 2013, klokken 18:16
Heldigvis har jeg klart å slå meg til ro med kanselleringen. Det koster å være "først" og vi var tidlig ute med Leafen

Mye bugs?

Havebigfun

Sitat fra: Gjermund på fredag 08. mars 2013, klokken 20:10
Sitat fra: leafster på fredag 08. mars 2013, klokken 18:16
Heldigvis har jeg klart å slå meg til ro med kanselleringen. Det koster å være "først" og vi var tidlig ute med Leafen

Mye bugs?
Jeg har en slektning som (med-)utvikler 350CDI motoren med 620 nm hos MB. Han har jobbet der ca 25 år.
Han kjente ikke TMS inntil jeg fortalte om mitt prosjekt :o
Han ga meg et klart råd etter å ha fått noen linker: Gå for den men vent et år før du kjøper.
I startfasen må man regne med litt av hvert.
Samtidig er det fristende å være med fra starten av :)

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på fredag 08. mars 2013, klokken 20:39
Sitat fra: Gjermund på fredag 08. mars 2013, klokken 20:10
Sitat fra: leafster på fredag 08. mars 2013, klokken 18:16
Heldigvis har jeg klart å slå meg til ro med kanselleringen. Det koster å være "først" og vi var tidlig ute med Leafen

Mye bugs?
Jeg har en slektning som (med-)utvikler 350CDI motoren med 620 nm hos MB. Han har jobbet der ca 25 år.
Han kjente ikke TMS inntil jeg fortalte om mitt prosjekt :o
Han ga meg et klart råd etter å ha fått noen linker: Gå for den men vent et år før du kjøper.
I startfasen må man regne med litt av hvert.
Samtidig er det fristende å være med fra starten av :)

Rapporteres det om mye feil på tms fra folka på tmc?  Har sett en post eller 2 men ikke noe mer enn på et Audi eller BMW forum. Jeg har egentlig forberedt meg på en del feil på tms men så langt er jeg positivt overrasket.

Hva med leaf og imiev. Har de mer feil enn fossilbiler? Nissan har vel ikke mer erfaring med elbiler enn tesla har?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

glaserud

Sitat fra: Nuvolari på fredag 08. mars 2013, klokken 20:52
Rapporteres det om mye feil på tms fra folka på tmc?  Har sett en post eller 2 men ikke noe mer enn på et Audi eller BMW forum. Jeg har egentlig forberedt meg på en del feil på tms men så langt er jeg positivt overrasket.

Hva med leaf og imiev. Har de mer feil enn fossilbiler? Nissan har vel ikke mer erfaring med elbiler enn tesla har?

Tesla sitt eget forum har, om man sorterer gjennom trolling og en bunch med irrelevant skrot, en del punkter om feil og mangler. Dette er til det jeg har sett stort sett problemer relatert til oppstarten av en ny modell, slik som:
- Dårlig justering (vinduer, pano)
- Enkelte småbugs (ladeplugg som ikke vil ut, reboot av skjerm)
- Dørhåndtakene virker å være noe som går igjen (enkelte sensorer virker å være følsomme for vann)

Alt i alt virker det ikke å være avskrekkende. Fatters hadde Touareg MkI, jeg har Audi A6 4F MkI, begge blandt de første som rullet av samlebåndet. Begge har hatt høyere andel startfeil, ut i fra hvor mange som rapporterer om ting på forumet. Touaregen hadde feil på defroster, spoiler bak var skrudd gjennom ledningene til varmetrådene i bakruta. Audien titter på bremseskivene og sier "NOM NOM", den har hittils vært lakkert opp igjen for ~75kkr (på garanti).

Så. Tja. Så langt ser det ikke ut til å være verre enn hos de etablerte. Og da snakker vi om *første* modell fra en *ny fabrikk* fra en produsent som *aldri* har laget biler selv før. Er nærmere å være imponert enn noe annet.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Oreo

Når vi får bilene våre her på berget er det jo gått et år siden de startet de første leveringene  ;D så da da er det ingenting å vente på.
Det ble straks dyrere å være tidlig ute med Leafen da de nylig satte ned prisen på den. Jeg har ikke hatt noen problem med min iallefall. Dessuten burde garantien dekke evt. feil, så jeg var/er ikke bekymret.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

laumb

Jeg har ikke noen utfordringer å være tidlig ute i europa.
Dette fordi når jeg får bilen min er den godt over "ett år gammel" og er testet i alle slags klima av vanlige mennesker.

Derimot å få levert Sig #100 eller F#1-17 ville vært rimelig uaktuelt.

Småfeil og bugs forventer jeg - men så langt ser batterier og drivverk ut til å holde koken - og det er jo det viktigste.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på fredag 08. mars 2013, klokken 20:39
Jeg har en slektning som (med-)utvikler 350CDI motoren med 620 nm hos MB. Han har jobbet der ca 25 år.
Han kjente ikke TMS inntil jeg fortalte om mitt prosjekt :o
Han ga meg et klart råd etter å ha fått noen linker: Gå for den men vent et år før du kjøper.
I startfasen må man regne med litt av hvert.
Samtidig er det fristende å være med fra starten av :)

Husk at de første bilene som leveres i Norge kommer ganske nøyaktig ett år etter de første i USA. Så det året har vi allerede ventet ;)

Jeg tror ikke EU-endringene er så veldig vesentlige i forhold til resten av bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA