Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge

Startet av Per Magnus, onsdag 20. mars 2013, klokken 19:15

« forrige - neste »

flux

Hørte han sa at de må lage en ny 3-fase lader for eu og at de trenger tiden frem til juni for å tilpasse "tools" i fabrikken.

Kan dere heldige som er der i morgen spørre om:
Hva blir maks AC på den nye onboard laderen 22 eller 43 KW?
Blir det flere lade opsjoner som 11/22/43 KW?
Kan den nye 3-fase laderen lade med 230V trefase, og i såfall hvor mange KW?

Vil SC/DC lading bruke std menneskes kontakt eller combo kontakten, og om ikke combo benyttes vil Tesla tilby adapter for å lade fra combo dc ladere, evt og chademo dc ladere i Norge?

Dersom Tesla bygger SC i Norge hvor mange KW vil de maks lade med, og vil det bli gratis bruk i Norge?

toppi

Musk vil ikke si når og hvor SCene kommer ?
Sparer han litt av nyhetene til Oslo i kveld?

Ser ut som om han lover seg bort til UK i løpet av året, da blir jeg overrasket om ikke vi får også.


http://reviews.cnet.com/8301-31346_7-57572660-252/teslas-elon-musk-flames-times-review-in-geneva/
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

glaserud

Sitat fra: eclipse på tirsdag 05. mars 2013, klokken 23:07
Jeg spurte Tesla om dette og de sa at det ikke ville bli montert noe ekstra lys, alt ville bli konfigurert i de eksisterende lysene. Bilen som Ferdinan har tatt inn er en US Modell som er modifisert til å bli godkjent i Norge.

Dette er ikke Ferdinand sin, men Tesla Norge sin. Står på Alnabru, sammen med den hvite på tyske skilter, også den med et ekstra lys bolta fast under.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: flux på onsdag 06. mars 2013, klokken 01:18
Dersom Tesla bygger SC i Norge hvor mange KW vil de maks lade med, og vil det bli gratis bruk i Norge?

Han gjentok nå på det siste intervjuet at de blir "free of charge" så den biten regner jeg som sikker. Han sa faktisk også "120kW" men der er jeg litt mer usikker. Teoretisk går det fint med Combo-kontakten, om man bruker både de interne pinnene (DC-Mid, 140A) og de to ekstra (DC-High, 200A). 200A+140A=340A, 340A*355V=120.7kW...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

Det vil kanskje være litt rart om de kjører 120kW her, mot 90kW i USA?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

cdabel

#95
Jeg trodde at det var ikke lov i EU med adaptere mellom pistolen og bil ift DC hutigladere. Betyr dette at verden har fått ENDA en plugg å forholde seg til, nemlig en Type 2 plugg som akseptere ekte hurtiglading?  Og hvis Tesla kan få Supercharger-nivå DC lading gjennom en "forsterket" Type 2 plugg, hvorfor kan ikke andre klarer det (og hva er da poenget med "Combo" pluggen)?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Cirion

Jeg forstod det som at Model S får en kontakt, som har lik utforming som Schuco og støtter lading fra denne uten adapter. Men at det er en Tesla spesifik kontakt som også støtter Tesla "Super Charger".
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

RunarBT

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. mars 2013, klokken 07:28
Sitat fra: flux på onsdag 06. mars 2013, klokken 01:18
Dersom Tesla bygger SC i Norge hvor mange KW vil de maks lade med, og vil det bli gratis bruk i Norge?

Han gjentok nå på det siste intervjuet at de blir "free of charge" så den biten regner jeg som sikker. Han sa faktisk også "120kW" men der er jeg litt mer usikker. Teoretisk går det fint med Combo-kontakten, om man bruker både de interne pinnene (DC-Mid, 140A) og de to ekstra (DC-High, 200A). 200A+140A=340A, 340A*355V=120.7kW...

Det blei vel sagt "free charge for continental Europe"? Ref. @Gronnbil sin twitter.
Mulig dette da utelukker Norge? Usikker på definisjoner etc. her eg.

arv

Biler med 85Kwh batt er det gratis lading på Tesla ladere også i Norge. Lader full på ca 2 timer. Har du 60Kwh batt. Må en betale ca 12500 NOK for å få tilgang til laderne.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

flux

Sitat fra: Cirion på onsdag 06. mars 2013, klokken 08:17
Jeg forstod det som at Model S får en kontakt, som har lik utforming som Schuco og støtter lading fra denne uten adapter. Men at det er en Tesla spesifik kontakt som også støtter Tesla "Super Charger".
Det han sa i Geneva i går var at de har laget en egen Tesla versjon av en Mennekes kontakt, som er pin kompatibel med en std. Mennekes kontakt. Så sa han at de forsterker denne slik at den kan brukes til SC/DC. Jeg antar at de da bruker alle 4 pinnene i kontakten i DC mode og router de om internt slik at de går utenom onboard lader og direkte til batteriet. Høres  ut som er super løsning det.

Siden det er låsemekanismer i kontakten på bilen, kan kanskje adaptere låses fast ved bruk og da godkjennes for bruk i EU?

kjølholdt

til de av dere som er kyndige på kontakt typer. Mennekes kontakt som model skan bruke er dette 22kwh lading eller mer
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

cdabel

" Siden det er låsemekanismer i kontakten på bilen, kan kanskje adaptere låses fast ved bruk og da godkjennes for bruk i EU?"

Håper det er korrekt, ellers står vi igjen med tre inkompatible DC hurtigladeløsninger. Men jeg stoler helt på at Q & A fra forumets deltakere vil gir mer klarhet i dette i kveld- God fornøyelse!
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

OleJA

Sitat fra: flux på onsdag 06. mars 2013, klokken 09:23
Det han sa i Geneva i går var at de har laget en egen Tesla versjon av en Mennekes kontakt, som er pin kompatibel med en std. Mennekes kontakt. Så sa han at de forsterker denne slik at den kan brukes til SC/DC. Jeg antar at de da bruker alle 4 pinnene i kontakten i DC mode og router de om internt slik at de går utenom onboard lader og direkte til batteriet. Høres  ut som er super løsning det.

Sp vidt jeg forstår har de i tillegg 'forsterket' pinnene for å oppnå full SC hastighet. Trolig ved å lage kontakten i bilen dypere enn standard Menneskes. SC tilpasset Menneskes plugg vil da få lengre pinner som gir større kontakflate, hvilket vil tillate høyere makseffekt. Vanlig Menneskes Type 2 lader vil da fremdeles passe i TMS pluggen, men ikke gå helt i bunn.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

cdabel

"Det vil kanskje være litt rart om de kjører 120kW her, mot 90kW i USA?"

Han nevnte for en liten tid tilbake i en intervju at det snart kommer en "step change" i SC teknologi. Kanskje dette er hva han mente.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

glaserud

#104
https://twitter.com/gronnbilnorge/status/309275145070063616
Bestiller du Tesla model S nå, får du bil i ca oktober. Reservasjonstakten er økende. Elon Musk i Oslo

https://twitter.com/gronnbilnorge/status/309275380357951488
Superchargers kommer først Oslo Bergen Trondheim, og mot Stockholm. #tesla

https://twitter.com/gronnbilnorge/status/309275548931211264
Superchargers vil installeres i Norge i sommer. Gratis for teslakunder for alltid. #tesla

Edit:
https://twitter.com/gronnbilnorge/status/309278974901628928

#Tesla Model S vil kunne benytte CHAdeMO. That's official! Elon Musk
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA