Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

nie

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 27. september 2016, klokken 20:32
Med fare for å banne i "Teslamenigheten", så tror jeg det vil komme et "prisras" på bruktmarkedet når bilene faller utenfor 5-årsgrensen.

Her tror jeg du tar feil.

Gjenværende garanti har åpenbart noe å si for prisen på en bil men denne effekten slår jo inn gradvis etterhvert som bilen eldes. En 2 år gammel bil har kun tre år igjen på garantien og "garanti-elementet" i bilprisen er da mindre enn når bilen var ny. Slik bortfaller verdien av garantien gradvis og etter fem år er nybilgarantien null verdt. (med unntak av batteri og DU som har 8 år)

Det er da ikke slik at bilprisen stuper idet bilen runder fem år.

Kanutten

Sitat fra: nie på onsdag 28. september 2016, klokken 09:40
Det er da ikke slik at bilprisen stuper idet bilen runder fem år.

Om den ikke "stuper", så mistenker jeg at det vil være et markant fall. Det er veldig mye større opplevd forskjell på 0 versus 1 års gjenværende garanti enn 2 versus 1 år.

tuflefant

#1337
Hei igjen og takk for gode svar både i tråden og på private meldingar.

Ja, det er superladar eg meinar. Du har rett i at ein 70D vil halde. Erfaring frå snart fire år med Leaf er at eg kjem til å ønske å bruke elbil meir enn dieselbilen, og då har eg lyst på 85. For ønska pris er det mest 60-modellar tilgjengelege, men det innbiller eg meg vil vere for lite.

Det er nokre av kommentarane eg ikkje heilt forstår. Stemmer det at to heilt identiske bilar kan ha ein prisforskjell på 100 på under eitt år? Eg trudde ein del av prisendringane kom av endringar i standardspesifikasjon eller garantiar? Me er vel enige i at prisen på 90D i dag minus høvelege avskrivingar ikkje gjev prisen på ein 2013 85? Som sagt må ein samanlikne appelsiner med appelsiner, og det i seg sjølv er ikkje heilt lett.

For meg er det vanskeleg å sjå at ein bil som kosta 600k i 2013 skal vere verdt 550k i 2016, med 80.000km køyrt. Både på grunn av generell slitasje og reduksjon i garantien meiner eg det ikkje er verdt det. Det er sjølvsagt heilt ok viss det er det marknaden vil betale, men eg vil ikkje betale.  Men då er vi tilbake til eitt av problema mine, som er at eg ikkje har kontroll på reell nypris. Og eg meiner framleis nypris er eit godt utgangspunkt for å vurdere pris på bruktbil.

Og viss nokon har kommentarar til bruktsalget på Tesla si heimeside og, so er det interessant. So vidt eg forstår får ein der ein bruktbilgaranti som gjeld frå bruktkjøpsdato og kilometerstand ved bruktkjøp. "fire år eller 80.000 km med 24 timers veihjelp."

Eg får gruble litt meir både på brukt og ny før eg bestemmer meg. Takk for alle innspel.

Hans G

Redigert med ønske om kommentarar til Tesla sitt sal av bruktbilar.

nie

Sitat fra: tuflefant på onsdag 28. september 2016, klokken 12:04
Hei igjen og takk for gode svar både i tråden og på private meldingar.

Ja, det er superladar eg meinar. Du har rett i at ein 70D vil halde. Erfaring frå snart fire år med Leaf er at eg kjem til å ønske å bruke elbil meir enn dieselbilen, og då har eg lyst på 85. For ønska pris er det mest 60-modellar tilgjengelege, men det innbiller eg meg vil vere for lite.

Det er nokre av kommentarane eg ikkje heilt forstår. Stemmer det at to heilt identiske bilar kan ha ein prisforskjell på 100 på under eitt år? Eg trudde ein del av prisendringane kom av endringar i standardspesifikasjon eller garantiar? Me er vel enige i at prisen på 90D i dag minus høvelege avskrivingar ikkje gjev prisen på ein 2013 85? Som sagt må ein samanlikne appelsiner med appelsiner, og det i seg sjølv er ikkje heilt lett.

For meg er det vanskeleg å sjå at ein bil som kosta 600k i 2013 skal vere verdt 550k i 2016, med 80.000km køyrt. Både på grunn av generell slitasje og reduksjon i garantien meiner eg det ikkje er verdt det. Det er sjølvsagt heilt ok viss det er det marknaden vil betale, men eg vil ikkje betale.  Men då er vi tilbake til eitt av problema mine, som er at eg ikkje har kontroll på reell nypris. Og eg meiner framleis nypris er eit godt utgangspunkt for å vurdere pris på bruktbil.

Eg får gruble litt meir både på brukt og ny før eg bestemmer meg. Takk for alle innspel.

Hans G
Hei igjen
Reell nypris for en ribbet 90D er i dag 780.000,-.

Firehjulstrekk koster kr 41.000,-
S90 ble introdusert som en oppgradering fra 86kWh til 90 kWh. Denne oppgraderingen priset Tesla til ca 25.000kr.

Teoretisk ny-pris for en ribbet S85 blir da slik;
780.000 - 41.000 - 25.000 = 714.000,-

Alt basert  på dagens bilpriser. Så kan du korrigere denne grunnprisen i forhold til utstyrsnivå påden aktuelle S85.






Amoss

Sitat fra: tuflefant på onsdag 28. september 2016, klokken 12:04
Stemmer det at to heilt identiske bilar kan ha ein prisforskjell på 100 på under eitt år? Eg trudde ein del av prisendringane kom av endringar i standardspesifikasjon eller garantiar?

Nå skal ikke jeg trekke den så langt at jeg sier bilene er helt identiske, men det er korrekt at mesteparten av prisøkingen vi har sett på Model S her i Norge siden 2013 har vært ett resultat av at kursen på norske kr. har sunket i forhold til USD. Når så Tesla har en offisiell politikk om at prisen på bilen skal være den samme i alle markeder + frakt/lokale tilpassinger m.m., og at de har valgt å ikke valutasikre prisene sine slik de fleste andre(?) gjør, så får det slike utslag.

Men med det sagt, så har også bilene vært løpende oppdatert hele tiden. Noen store endringer som f.eks. facelift, DualDrive/4wd utgavene og endrede batterier, og også en hel masse mindre endringer som man ikke like lett oppdager. Så nei, de er neppe identiske, men kan være "rimelig like".



Sitat fra: tuflefant på onsdag 28. september 2016, klokken 12:04
For meg er det vanskeleg å sjå at ein bil som kosta 600k i 2013 skal vere verdt 550k i 2016, med 80.000km køyrt.

Forstår godt at dette kan være vanskelig å se. :)  Men det er likevel logisk. Dersom du ønsker deg en Model S, så har du altså valget mellom denne 2013 modellen med 80k km på telleren, eller en nyere/mindre kjørt bil - som da igjen logisk sett blir dyrere. Hvor mye en bil er verd er det kjøperen som avgjør. Så om du ikke mener denne bilen er verd prisen du blir bedt om, vel, da kjøper du den ikke til den prisen. Men det kan være vanskelig å finne en billigere Model S som da ikke enten har dårligere spesifikasjoner og/eller har kjørt lengre (eller har andre feil eller mangler).

Man må vel også ta med i betraktningen at den gang denne bilen ble solgt ny så var den helt klart "ett røverkjøp" - og kundene var fullt klar over det, noe du kan lese deg frem til dersom du blar i dette forumet tilbake til 2012/13/14. Så det kan like godt spørres om ikke bilen den gang egentlig var verd mer enn det den ble solgt for?

Merk: Jeg har på ingen måte noen egeninteresse av å "snakke opp" prisen - heller tvert i mot. Sier heller ikke noe om hvorvidt prisen du nevner er en "korrekt" pris, prøver bare å forklare noe av markedmekanikkene/historikken som ligger bak dette du sa du hadde problemer med å forstå. Valget er ditt om du velger å kjøpe/prute/ikke kjøpe.
Model S 85D

tuflefant

Takk for særs gode svar, nie og Amoss.

Då har eg gode utgangspunkt for mine eigne vurderingar. Eg har vel hatt forventingar om at marknadskreftene skulle presse bruktprisane lenger ned, men det er vel fordi eg er gjerrig. Marknadspris på bruktbil er som du seier bestemt av folk som kjøper, og folk er sopass ulike at det er ikkje vits i å prøve å forstå alle nyansar.

Igjen, takktakk.

Venleg helsing
HG

jkirkebo

Sitat fra: tuflefant på onsdag 28. september 2016, klokken 12:04
For meg er det vanskeleg å sjå at ein bil som kosta 600k i 2013 skal vere verdt 550k i 2016, med 80.000km køyrt. Både på grunn av generell slitasje og reduksjon i garantien meiner eg det ikkje er verdt det. Det er sjølvsagt heilt ok viss det er det marknaden vil betale, men eg vil ikkje betale.  Men då er vi tilbake til eitt av problema mine, som er at eg ikkje har kontroll på reell nypris. Og eg meiner framleis nypris er eit godt utgangspunkt for å vurdere pris på bruktbil.

550k er nok litt i overkant ja. Selv en 2013 P85+ gått 80kkm til 730k (inkl. vinterdekk) i 2013 får man neppe 550k for nå. 530k er vel ganske realistisk dog, dvs. et verditap på 200k på 3 år.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Havebigfun

Sitat fra: tuflefant på onsdag 28. september 2016, klokken 13:17
Eg har vel hatt forventingar om at marknadskreftene skulle presse bruktprisane lenger ned, men det er vel fordi eg er gjerrig.

Vet ikke om gjerrig treffer helt- de som skal selge bilen sin kommer til å kjøpe ny bil i dagens marked og til dagens priser- da er det naturlig å prøve å ha så lite mellomlegg som mulig- blir mellomlegget for stort vil folk antakelig heller sitte på den bilen de eier.
Elbiler er ganske attraktive, spes de som kan kjøre langt, fordi folk blir mer miljøbevisste og hinsides bomavgifter for noen av fossilene er ytterlige en motivator. Trusselen om utestenging av verstingene fra bysentra på de mest forurensede dagene gjør det ikke bedre- når den virkelig kommer blir det enda mere rift om nye/brukte lavutslippsbiler. I tillegg kommer momsen før eller siden. Det er bare å kjøpe den bilen som gir deg mest valuta for pengene dine- så kan du håpe at du har glede av lavt tap du også - i tillegg til lave utslipp ;).

eadie

Tesla vil falle mye i pris om noen år når konkurrentene har tatt igjen batteriforspranget.
Da kan ikke Tesla forsvare prisnivået sitt på nybiler lengre, og det vil også påvirke bruktmarkedet.
Elbilmessen som pågår i disse dager viser tydelig spranget i kjørelengde for småbiler som Zoe, Golf, Ampera, etc.

Selv om dette er biler i en annen klasse størrelsesmessig vil folk heller betale 350k for 40 mil kjørelengde enn 700k. Enkel matematikk.

Jeg vil vurdere å selve min Model S innen maks 1 års tid for å unngå for mye verditap.
Står også i kø på Model 3, men den bilen tror jeg det er stor sjanse jeg avbestiller nå som VAG og BMW er kommet i gang med sine modeller i samme klasse, og vil ha samme eller bedre kjørelengde.

For folk flest vil forholdet pris/kjørelengde pr lading være nøkkel til kjøp.

Når konkurrentene øker sine kjørelengder mister Tesla sitt forsprang, og blir "en i mengden". Følgelig vil prisene falle, pga "premium" følelsen er vekke i forhold til konkurrentene.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Klykken

Hva med SC-nettverket? Selv om mange kommer med lengre rekkevidde er du fortsatt på bar bakke hvis du ikke får ladet når du er på tur. Verdien av SC-nettverket er høyere enn et større batteri med rundt 40 mil rekkevidde, men som er avhengig av et ladenettverk bygd av andre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tallyho

Sitat fra: eadie på torsdag 29. september 2016, klokken 09:15
Tesla vil falle mye i pris om noen år når konkurrentene har tatt igjen batteriforspranget.
Da kan ikke Tesla forsvare prisnivået sitt på nybiler lengre, og det vil også påvirke bruktmarkedet.
Elbilmessen som pågår i disse dager viser tydelig spranget i kjørelengde for småbiler som Zoe, Golf, Ampera, etc.

Selv om dette er biler i en annen klasse størrelsesmessig vil folk heller betale 350k for 40 mil kjørelengde enn 700k. Enkel matematikk.

Jeg vil vurdere å selve min Model S innen maks 1 års tid for å unngå for mye verditap.
Står også i kø på Model 3, men den bilen tror jeg det er stor sjanse jeg avbestiller nå som VAG og BMW er kommet i gang med sine modeller i samme klasse, og vil ha samme eller bedre kjørelengde.

For folk flest vil forholdet pris/kjørelengde pr lading være nøkkel til kjøp.

Når konkurrentene øker sine kjørelengder mister Tesla sitt forsprang, og blir "en i mengden". Følgelig vil prisene falle, pga "premium" følelsen er vekke i forhold til konkurrentene.
For mange av oss er superchargernettet avgjørende. I tillegg må vi huske at Tesla et par hestelengder foran konkurrentene i teknologi og det er opp til dem selv om de vil beholde forspranget. Det er alltid noe som vil betale for SC og rekkevidde, og ikke bare for pris pr. lading. For å sammenligne så vil alltid noen betale 1 mill. for en Volvo XC 90 uansett om konkurrentene kommer med gode små eller mellomklassebiler. Så Tesla S og X vil alltid være attraktiv nok for mange nok til at prisene vil holde seg.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

nordic2064

Vet ikke om svaret er så enkelt.  Tror ikke at Tesla'er vil falle signifikant i pris pga at Zoe etc får lengre rekkevidde.  Du påpeker det selv, det er helt andre biler.  Vi kan ikke lengre si at elektrisk bil er en klasse.  Det vil være like mange differensieringsmuligheter på elektriske biler som det er på bensin- og dieselbiler.  Noen vil ha en steindyr BMW, andre vil ha en billig Skoda.  De går begge ca like langt (rekekvidde) på fossilt drivstoff, men koster ikke det samme.  Tror ikke at markedet for BMW's luksusmodeller påvirkes nevneverdig av hvor mange VW Golf nyheter som lanseres.   Jeg ønsker alle elektriske bilklasser velkommen, men tror ikke at den ene blir "standarden" over alle andre.  Det blir bare flere elektriske biler i forhold til fossile....My 2 cent....

eadie

Sitat fra: nordic2064 på torsdag 29. september 2016, klokken 10:37
Vet ikke om svaret er så enkelt.  Tror ikke at Tesla'er vil falle signifikant i pris pga at Zoe etc får lengre rekkevidde.  Du påpeker det selv, det er helt andre biler.  Vi kan ikke lengre si at elektrisk bil er en klasse.  Det vil være like mange differensieringsmuligheter på elektriske biler som det er på bensin- og dieselbiler.  Noen vil ha en steindyr BMW, andre vil ha en billig Skoda.  De går begge ca like langt (rekekvidde) på fossilt drivstoff, men koster ikke det samme.  Tror ikke at markedet for BMW's luksusmodeller påvirkes nevneverdig av hvor mange VW Golf nyheter som lanseres.   Jeg ønsker alle elektriske bilklasser velkommen, men tror ikke at den ene blir "standarden" over alle andre.  Det blir bare flere elektriske biler i forhold til fossile....My 2 cent....

Meget mulig du har rett. Men tror det faktum at Tesla i dag oppleves som mere "premium" vil forvitre litt når andre biler kommer i større grad, selv om superladernettverket har en stor verdi for mange.
Kan godt hende at Tesla holder seg OK i pris, men man har jo usikkerheten med dollarkursen, noe som påvirker nybilprisene, og dermed indirekte også bruktprisene på Tesla.
En styrket krone (med økt oljepris), vil i tilfelle føre til en svekkelse av bruktprisene på Tesla.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

OleI

#1348
Kort forklart tror jeg vi som alle andre må bare forvente at vi og kommer til å tape penger på bilene våre. "Ingen trær vokser inn i himmelen..."
Å forvente noe som helst annet enn prosentvis like stort tap som det historisk har vært på andre biler er ren skjær galskap. Da når innstegsprisen er såpass høy som den er på Tesla blir det fort noen kroner..
Eier nå min tredje Tesla,en P85 2014 mod (gammel  ref. Tesla tid ) og i utgangspunktet fornøyd med det, mindre eksponert for potensielt verditap. Skal du hele tiden ha det nyeste må du og forvente større fallhøyde da forskjellene blir mindre. De tingene som trekker opp er selvfølgelig motor, SC, Servicenivå ( ja, jeg er faktisk strålende fornøyd med det jeg har møtt av servicenivå der jeg har vært til nå ) osv.
Av rene økonomiske årsaker velger jeg å holde godt på denne i påvente av Model 3.
Once you go Tesla... Alt annet har ihvertfall så langt vært uaktuelt :-)

Bjoris

#1349
Jeg tror ikke Tesla kan drive å sjonglere så mye ifht kurs som de har gjort. De blir nødt til å legge seg på mer stabil pris. De solgte som pokker når de kunne si til alle at snart går prisen opp, men nå som folk begynner å vente på det motsatte vil det automatisk stoppe opp...

Jeg har nettopp diskutert med en kollega hva Ampera-e sin inntreden vil ha å si, det er vanskelig å vurdere, det er selvsagt mange som har strukket seg til S fordi det var bare den som dekket rekkevidde behovet. Nå kommer det flere på løpende bånd og EN av grunnen til at en MÅ ha Tesla er borte, men å si hvilken effekt dette har er jo veldig vanskelig. Jeg tror det største problemet med Opelen blir leveringstid, denne er jo for god til være sann, går dirkete fra 30 kwh til 60 kwh, det er jo rått... Men prisen på 350.000 er litt stiv, det skal jeg være enig i... Har en annen kolllega som ser mer mot Ioniq nå når en ser at den nesten er 100.000 rimeligere og dekker 98% av behovet, den også...

En kan spørre seg hvorfor rekkevidde er så viktig på småbiler som jo oftest kjøres kortere og mindre, men med Ampera E har en langdistansebilen, men kanskje ikke den komforten og plassen mange kunne tenke seg på lange bilturer så at Tesla blir helt akterutseilt av dette har jeg ikke tro på, men noe mindre har jo forspranget blitt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA