Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

TRM

Sitat fra: Rep på lørdag 22. oktober 2016, klokken 17:32
Hei!
Vurderer brukt S model 85 rundt 500k eller 70d til 100k meir. Ka vil dere anbefale? Korleis er rekkevidden på 70 konttra 85. Og korleis er 85 på vinterføre? Har ca 20mil til  hytta :-D
Har hatt S85, og har nå en S85D. D er selvsagt bedre på vinterføre, men jeg synes bakhjulstrekkeren imponerte stort! Vi hadde mange turer over Haukelifjell og Hardangervidda på vinteren med bakjulstrekkeren, helt uten problemer. Ene gangen var vi siste bilen over Haukeli før fjellet ble stengt. Da var det stedvis så mye snø i veibanen at vi måtte ha fart for å komme over.

20 mil er ikke noe problem for S85, uansett temperatur og føre.

Hvilken årsmodell er det på alternativene du ser på?
Fra oktober 2014 (prod.dato) ble alle Model S utstyrt med Autopilot. S85'en du ser på har kanskje ikke dette?
For min del er Autopilot det ekstrautstyret jeg setter mest pris på. Bor du derimot slik til at veiene du kjører på ikke er egnet for Autopilot kan du spare litt penger ved å velge en pre-AP-bil.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Rep

Autopilot er ikkje eit must på dei veiene eg køyrer på. Det er over Haukelifjell eg køyrer om vinterer, så dette går fint med 85? Korleis er det med Tesla og tap av kapasitet på batteriet på ein S85 2013/2014 mod? Kontra S70 2015/2016 mod? er det betre batteri i S70? Nyere teknologi?
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019
Bestilt BMW M50 i4 24/6

Egil Fonn

Et større batteri degraderes saktere enn et mindre. Et større batteri kan også motta raskere super lading.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

GOS

Sitat fra: Rep på søndag 23. oktober 2016, klokken 09:25
Autopilot er ikkje eit must på dei veiene eg køyrer på. Det er over Haukelifjell eg køyrer om vinterer, så dette går fint med 85? Korleis er det med Tesla og tap av kapasitet på batteriet på ein S85 2013/2014 mod? Kontra S70 2015/2016 mod? er det betre batteri i S70? Nyere teknologi?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: Rep på søndag 23. oktober 2016, klokken 09:25
Autopilot er ikkje eit must på dei veiene eg køyrer på. Det er over Haukelifjell eg køyrer om vinterer, så dette går fint med 85? Korleis er det med Tesla og tap av kapasitet på batteriet på ein S85 2013/2014 mod? Kontra S70 2015/2016 mod? er det betre batteri i S70? Nyere teknologi?
Hei Rep

Min 2 1/2 gamle S85 ladet til 394 tkm på 100% når den var helt ny. Bilen er nå kjørt 33.000 km. Gjorde de samme tidligere i uken og den ladet til.....394 tkm. Jepp, overhodet intet tap. Jeg hadde da kjørt den ned til 0 tkm før jeg ladet den helt opp. I forhold til at den da viste en effekt-begrensning på ca 200 kw så tyder det på at jeg kunne kjøre mange kilometer under 0 før den ville stoppet, antagelig en plass mellom 20-50 km. (Etter hvert som batteriet nærmer seg tomt så skrur Tesla'en ned tilgjengelig effekt, når den komme ned til ca 20 kw så stenger den ned og stopper bilen)

S85 over Haukelifjell er ikke noe problem da jeg gjør regning med at du hiver på noen elektroner på Åmot. På mine langturer så kjører jeg mellom 420 - 520 km om jeg hadde kjørt den fra 100% og ned til at den viser 0 tkm igjen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

noto

#1370
Sitat fra: Rep på lørdag 22. oktober 2016, klokken 17:32
Hei!
Vurderer brukt S model 85 rundt 500k eller 70d til 100k meir. Ka vil dere anbefale? Korleis er rekkevidden på 70 konttra 85. Og korleis er 85 på vinterføre? Har ca 20mil til  hytta :-D

Hadde nettopp en nesten ny 70D loaner da min S85 fra oktober 2013 var på 60(66)k service. Ladenivået på 70D @80% var nøyaktig likt 85'en @75% (359 rated). Kalkulerer da at gammel 85 effektivt har ca 5kWt mer enn ny 70.

Muffinman

Hadde også en ny 70D nylig (softwarebegrenset 75-batteri). Den stoppet på 358tkm@100%. Ingen tvil om at D bruker mindre om sommeren, men tror nok at om vinterforbruket er målestokken kan man få seg en overraskelse. Har et bestemt inntrykk av at noe skjer med forbruket når temperaturen faller under et eller annet punkt, muligens firehjulstrekket endrer virkemåte eller noe slik. Vår 85D med Pirelli Sottozero II hadde mye høyere forbruk enn P85 med Hakka 8 forrige vinter. På bar og tørr asfalt ved noen minusgrader var forskjellen i området 220-240Wh/km for 85D og 180-200wh/km for P85, begge på langkjøring.

Aner en viss mulighet for at den som forventer samme (eller bedre) rekkevidde med en 70D som en rwd 85 om vinteren kan få seg en overraskelse.

lunitiks

Ganske sikkert noe som skjer med forbruket - på by-/kortkjøring - når temperaturen raser. Men på langtur tror jeg ikke det er så ille. Kjørte 40 mil i dag, forbruk på ca 160Wh/km. Hakka8, varierende -1 til +5 grader
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Tenker kaldere temperatur enn som så. Men mulig ting er endret i software siden forrige vinter, blir interessant å se framover.

noto

Ikke dekkene i hvert fall. Jeg har kjørt over 50k med Sotto og forbruket  er helt ned mot eller likt med R2.

Muffinman

Fikk ca 10wh/km økning fra R2 til Hakka 8 på rwd. Men nå er vi langt unna Finn  :)


eadie

Dette er vel tidendes optimist. Vil ha 600k for denne S85 fra juli 2014, gått 50000km.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81387829

Tenker han må ned minst 60-70000 for å få solgt denne.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

krl

Det var litt drøyt ja. Men en tilsvarende S85 som lå ute for 580 eller noe slikt ble solgt kjapt. Vanskelig å si hva den faktisk gikk for...

OleI

Nå skal ikke jeg prate nedsettende om noen, men når det er såpass mange som selger sine biler om dagen er det lov å legge litt mer innsats i å ta bilder..  :o For ikke å nevne annonsetekst. Ihvertfall om en skal ha ett ønske om å få solgt bilen  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA