Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

krl

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. mars 2015, klokken 20:50
Her kunne jeg som bankmann skrevet side opp og side ned, men nøyer meg med å påpeke at det varierer fra bank til bank hvordan betalinger fungerer. Alt går via felles infrastruktur (bortsett fra intrabank normalt).
Det er som oftest ikke mulig å stoppe en trans.
Utførte transaksjoner er det sjelden mulig å stoppe, men det er i de fleste tilfeller mulig å stoppe en planlagt transaksjon. Og legger man inn en betaling i nettbanken, så havner den i kategorien planlagt transaksjon. Hvis det da ikke er snakk om overføringer mellom konti i samme bank, eller man treffer eksakt et av tidspunktene for kjøring av interbank-transaksjoner.

Planlagte transaksjone lar seg stoppe i alle nettbanker jeg har testet...

Øyvind.h

Det du omtaler kalles gjerne forfallsmappe.
Hvorvidt betalingen går via forfallsmappen eller belastes kontoen umiddelbart varierer fra bank til bank. Dette gjelder transer med forfall samme dag som de legges inn.

Betalinger frem i tid kan naturligvis redigeres inntil de belastes.

Jeg kan teoretisk sørge for å plukke ut en enkelttrans før den når NICS. Men ikke fordi jeg har lyst til å stoppe en betaling for en bil :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

I de aller fleste nettbanker idag kan man direkteoverføre , koster en 50 lapp eller noe sånt, jeg har selv gjort dette flere ganger.

Jeg låner PC til selger logger meg inn betaler, logger meg ut, venter 5 min han logger seg inn og pengene står på hans konto, så det er ikke mulig og kansellere eller noe annet som mange påstår her... :)

B_Tesla

De får ikke registrert bilen før det er forsikring på den. Og uten betaling, tviler jeg på at de starter denne registreringen. Mulig det er da de tilbakeholder de 15k, for å dekke kostnader med det. Men ren spekulasjon.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på søndag 01. mars 2015, klokken 21:10
I de aller fleste nettbanker idag kan man direkteoverføre , koster en 50 lapp eller noe sånt, jeg har selv gjort dette flere ganger.

Jeg låner PC til selger logger meg inn betaler, logger meg ut, venter 5 min han logger seg inn og pengene står på hans konto, så det er ikke mulig og kansellere eller noe annet som mange påstår her... :)
Straksbetaling kommer med baltus 2.0.
Intrabank kan gå umiddelbart inn hos mottaker. Alt annet går via NICS.
Evt kan man få banken til å betale manuelt i kasse (hos Evry som drifter de fleste bankene kalt FD Kasse).

Fortell gjerne hvor detaljert du vil ha beskrivelsen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

felix

Jeg har en treig bank, de fikk pengene mange dager etter jeg hadde fått bilen. Kunne hele tiden gå inn å trykke avbryt på overføringen, men hvorfor skulle jeg det?

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. mars 2015, klokken 21:16
Straksbetaling kommer med baltus 2.0.
Vet ikke hva Baltus er ikke har jeg giddet og søke på det heller  :P, kanskje det har vært tilfeldig at vi har hatt samme bank (meget snodig) DNB har ihvertfall hatt straksvalget lenge før 2008...  :)

cirys1

Sitat fra: felix på søndag 01. mars 2015, klokken 21:25
Jeg har en treig bank, de fikk pengene mange dager etter jeg hadde fått bilen. Kunne hele tiden gå inn å trykke avbryt på overføringen, men hvorfor skulle jeg det?

Det er ikke alle som er like ærlige vet du, jeg ville ikke gitt ifra meg bilen uten at pengene stod på konto eller jeg hadde mottatt en bankremisse..

B_Tesla

Fordelen til Tesla er at de kan skru bilen din av over 3G og hente den på GPS koordinater. Men brukt så bytter nøklene hender i banken.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Øyvind.h

Folk flest er kunde i DNB :) Selv om de fire første sifrene (regnr) i kontonr avviker fra ditt kan det skyldes fusjon/oppkjøp.

Men skal stoppe avsporingen nå. Du ser betaling fra kundeperspeltiv. Jeg ser den fra ansatt/infrastruktur-perspektiv.
Og uansett finnes det muligheter for å belaste på en måte som gjør reversering vanskelig/ikke mulig uten mottakers godkjenning.

Med baltus 2.0 er problemet løst (rent bortsett fra at banker egentlig ikke må tilby sending. Mottak må tilbys). Med PSD2 får forbruker nye spennende muligheter :) God natt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Geirr

Jeg er en av de som satt på gjerdet litt for lenge, og bestemte meg vel egentlig for å droppe hele P85D prosjektet da prisøkningen kom. Når jeg nå ser på aktiviteten på finn.no, og vet at dette trolig bare er begynnelsen, må jeg innrømme at det frister litt igjen. Tror det kan komme riktig mange biler til 'realistiske' priser fremover fra folk som MÅ selge av en eller annen grunn...Tesla vil vel etterhvert også få et ikke ubetydelig antall biler til landet hvor opprinnelig kjøper har trukket seg. Det kan bli noen spennende måneder fremover.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Også_Øyvind_H

Sikkert hyggelig om det blir slik, men det er nå en klar trend på at antall brukte biler er på vei ned. Tesla har vel sagt at D'ene ikke vil bli solgt til gammel pris, så om det stemmer så er det nok vanskelig å gjøre et kupp der.

Det er nå 147 reelt sett brukte biler tilsalgs og det er en nedgang på 10 bare de siste dagene.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

cirys1

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. mars 2015, klokken 17:44
Sikkert hyggelig om det blir slik, men det er nå en klar trend på at antall brukte biler er på vei ned. Tesla har vel sagt at D'ene ikke vil bli solgt til gammel pris, så om det stemmer så er det nok vanskelig å gjøre et kupp der.

De er nødt til og gi rabatt av en viss størrelse, de kan ikke selge bilene til full pris da får de ikke solgt.
Hele poenget med og konfigure selv er og få akkurat den bilen du vill ha, ikke en som har ombestemt seg sine valg.

Personlig så tror jeg at vi ikke er i nærheten av topp, veldig mange venter biler i mars og april, og det ligger veldig mange P85D solgt av private på finn. Om de har ombestemt seg eller de skal spekulere er uvisst, det som er sikkert er det er ikke så mange som har råd til en (litt) bruktbil til nærmere en mill.  :)

snurrehue

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. mars 2015, klokken 17:44
Sikkert hyggelig om det blir slik, men det er nå en klar trend på at antall brukte biler er på vei ned. Tesla har vel sagt at D'ene ikke vil bli solgt til gammel pris, så om det stemmer så er det nok vanskelig å gjøre et kupp der.

Det er nå 147 reelt sett brukte biler tilsalgs og det er en nedgang på 10 bare de siste dagene.

Det er 184 Model S til salgs nå. Har vaket rundt 180-tallet ei stund nå. Spiller vel egentlig liten rolle om det er reelt brukte biler eller nye. En bil til salgs er en bil til salgs. Tyder vel egentlig mest på at enten spekulatene er i ferd med å få sine biler, og dermed selger, eller folk av andre årsaker må selge sine nye.

kos

Sitat fra: cirys1 på mandag 02. mars 2015, klokken 18:09
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. mars 2015, klokken 17:44
Sikkert hyggelig om det blir slik, men det er nå en klar trend på at antall brukte biler er på vei ned. Tesla har vel sagt at D'ene ikke vil bli solgt til gammel pris, så om det stemmer så er det nok vanskelig å gjøre et kupp der.

De er nødt til og gi rabatt av en viss størrelse, de kan ikke selge bilene til full pris da får de ikke solgt.
Hele poenget med og konfigure selv er og få akkurat den bilen du vill ha, ikke en som har ombestemt seg sine valg.

Personlig så tror jeg at vi ikke er i nærheten av topp, veldig mange venter biler i mars og april, og det ligger veldig mange P85D solgt av private på finn. Om de har ombestemt seg eller de skal spekulere er uvisst, det som er sikkert er det er ikke så mange som har råd til en (litt) bruktbil til nærmere en mill.  :)

Og så finner siv på å lage 8% mva.- Så ble det plutselig fart i markedet igjen - et snitt på 50 k opp. Det blir ikke billigere enn det er nå - bare dyrere og gamle biler. Om dere venter i 5 år så blir de garantert billigere. Men da er bilen også en gammel bruktbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA