Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

#90
Sitat fra: weld77 på søndag 01. mars 2015, klokken 19:40
Er nok en og annen spekulant som får litt panikk når hypen fra forrige lansering uteblir. Nybil koster nå 100k mer enn hva den gjorde i desember, men like fullt ser det ikke ut som det er noe rush av kjøpere. Grunnen? Sannsynligvis at de fleste som skal ha allerede har bestillt og at en Tesla nå er såpass vanlig at ingen løper mann av huse for å få en fortest mulig.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor spekulantene skal få panikk når de har en exit på 15.000 (maks). Og med tanke på at jeg de fleste dagene i året siste 3 år treffer på et menneske som ikke vet hva Tesla er så har jeg lite tro på markedet er mettet.
Sitat fra: D.O på søndag 01. mars 2015, klokken 16:33
Sitat fra: Også_Øyvind_H på søndag 01. mars 2015, klokken 12:19
Kun basert på litt fakta, litt biased fakta og en god porsjon synsing i denne rekkefølgen:

- Antall brukte biler er på vei ned på Finn
- ihht den uhøytidlige ststistikken her inne så er det flest P85D kjøpere som oppgraderer. S85d kjøpes i større grad av førstegangskjøpere.
- Det største rushet av D kommer nå i mars - er det noen her inne som har bil og som skal få bil som ikke allerede har lagt den ut? Mange solgte tidlig.
jeg har ikke annonsert min p85, men ser det ann når jeg henter p85d om noen uker. Har 8års serviceavtale, så den koster meg ingenting de neste 7årene, annet enn dekk og litt strøm (setter verdien til 0kr om 8år, så reel kostnad er ca 70-80k i året) . I tillegg er den brun og det fikk jeg ikke lov å få på ny bilen(spurte Jerome, men nei) Har derimot lagt p85d på finn og den selges hvis jeg får noen kr mer enn jeg gav(bestilt før prisoppgang)
Høyst fornuftig... Jeg vurderer det samme, men legger nok begge ut på Finn samtidig en gang i mai.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

cirys1

Sitat fra: weld77 på søndag 01. mars 2015, klokken 19:40
Er nok en og annen spekulant som får litt panikk når hypen fra forrige lansering uteblir. Nybil koster nå 100k mer enn hva den gjorde i desember, men like fullt ser det ikke ut som det er noe rush av kjøpere. Grunnen? Sannsynligvis at de fleste som skal ha allerede har bestillt og at en Tesla nå er såpass vanlig at ingen løper mann av huse for å få en fortest mulig.
Jeg tror også mye av grunnen er at den er i en annen prisklasse, mange P85D ligger mellom 900-1mill det er et helt annet segment enn de som kan strekke seg til 700+

D.O

Tror det endrer seg når testene kommer. Har kjørt snart 1,5 år nå og får fortsatt spørsmål som er banale, så det er langt fra alle som kjenner til hva Tesla er.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

weld77

Bil til rundt millionen er helt binært. Enten har du råd til det, eller så har du ikke. Har normalt fint lite med sparing og prioritering å gjøre for de aller, aller fleste. Vil man ha en slik så er det bare å kjøpe den pronto siden det ikke er mulig å bli gunstigere enn det er nå med 0 avgifter på alle områder. Hvilket jeg tror den reelle kjøpegruppen langt på vei har gjort. Kan selvsagt vente på at bruktprisene faller en del, men det er en ganske kjøpesterk gruppe som handler slikt - og når de har handlet så er ikke det resterende markedet veldig stort. Hvorfor bruktprisene på forrige modell til tider lå 100k over nyprisen begriper jeg ikke, men det var kanskje en del som ikke var klar over Telsa og ville ha en, og det helst i går for å være like kul som kollegaene.

toppi

På vanlig fossilbiler hadde jeg vært helt enig med siste skribent.
Men ikke med TMS.
-Fordi mange ser en "once in a life" mulighet.
-Mange som kjører mye kan "regne det hjem"

Jeg vet om mange som strekker seg mye lenger enn de noengang har gjort..
Og vi leser om de titt og ofte her på forumet også.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

weld77

Jeg er jo delvis en av de selv... jeg har fint råd til en bil til 820k (som er hva jeg betalte for min P85D), men jeg ville aldri i livet ha brukt så mye penger på en Audi/Merce/BMW/whatever siden value for money er helt useless med norske avgifter.

Min nåværende bil er en Skoda superb stasjonsvogn som funker helt fint for å transportere familen med alt pikkpakk fra A til B, intet mere, intent mindre.

cirys1

Sitat fra: Også_Øyvind_H på søndag 01. mars 2015, klokken 19:42
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor spekulantene skal få panikk når de har en exit på 15.000 (maks).
Men hvor lenge gjelder dette?? Er det helt opp til utleveringsdagen?

teslanor

Ja, mener exit for kr 15k gjelder helt frem til leveringsdag

Trustno1

Sitat fra: teslanor på søndag 01. mars 2015, klokken 20:20
Ja, mener exit for kr 15k gjelder helt frem til leveringsdag

Jeg ville kanskje tro det gjaldt frem til bilen var betalt?

cirys1

Sitat fra: Trustno1 på søndag 01. mars 2015, klokken 20:23
Sitat fra: teslanor på søndag 01. mars 2015, klokken 20:20
Ja, mener exit for kr 15k gjelder helt frem til leveringsdag

Jeg ville kanskje tro det gjaldt frem til bilen var betalt?

Når må man betale da? Ikke ved utlevering?

weld77

Sitat fra: cirys1 på søndag 01. mars 2015, klokken 20:24
Sitat fra: Trustno1 på søndag 01. mars 2015, klokken 20:23
Sitat fra: teslanor på søndag 01. mars 2015, klokken 20:20
Ja, mener exit for kr 15k gjelder helt frem til leveringsdag

Jeg ville kanskje tro det gjaldt frem til bilen var betalt?


Når må man betale da? Ikke ved utlevering?

Før. Hvordan skal du betale akkurat i det du får bilen utlevert? Det er en halvtimes seanse, kan ikke akkurat dra kredittkortet for 8-900.000 heller....

Tviler på det finnes en eneste bilforhandler som gir fra seg bilen før betalingen er spikret noen dager i forveien. Forsikringen skal være startet og betaling utført får du får noen Tesla utlevert fra Tesla. Forsikring kan strengt tatt orndes på 5 mintter, men de liker tydligvis å ha det klart litt før.

Jeg skal hente i morgen, betalte tirsdag denne uken og forsikringen har startet. Fikk vognkortet i posten i går.

cirys1

Sitat fra: weld77 på søndag 01. mars 2015, klokken 20:31
Før. Hvordan skal du betale akkurat i det du får bilen utlevert? Det er en halvtimes seanse, kan ikke akkurat dra kredittkortet for 8-900.000 heller....

Det tar ca 2 sek med bankoverføring i disse dager i verste fall en bankremisse, men jeg spurte fordi jeg ikke visste..  :P



teslanor

Sitat fra: Trustno1 på søndag 01. mars 2015, klokken 20:23
Sitat fra: teslanor på søndag 01. mars 2015, klokken 20:20
Ja, mener exit for kr 15k gjelder helt frem til leveringsdag

Jeg ville kanskje tro det gjaldt frem til bilen var betalt?

Selvsagt

weld77

Sitat fra: cirys1 på søndag 01. mars 2015, klokken 20:41
Sitat fra: weld77 på søndag 01. mars 2015, klokken 20:31
Før. Hvordan skal du betale akkurat i det du får bilen utlevert? Det er en halvtimes seanse, kan ikke akkurat dra kredittkortet for 8-900.000 heller....

Det tar ca 2 sek med bankoverføring i disse dager i verste fall en bankremisse, men jeg spurte fordi jeg ikke visste..  :P

Nei. Bankoverføringer i Norge kjøres 3 ganger om dagen. Det er ingen ting som hindrer deg i å kansellere overføringen rett etter du har fått bilen. Om jeg ikke husker feil så kjøres overføringene klokken 07:30, klokken 12 og klokken 16.

(fun fact: Om du trenger rask overføring, legg inn som utenlandsbetaling, de går umiddelbart).

Øyvind.h

Her kunne jeg som bankmann skrevet side opp og side ned, men nøyer meg med å påpeke at det varierer fra bank til bank hvordan betalinger fungerer. Alt går via felles infrastruktur (bortsett fra intrabank normalt).
Det er som oftest ikke mulig å stoppe en trans.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA