Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: På vei til Geneve-utstillingen

Startet av Mc_Herreington, lørdag 09. mars 2013, klokken 13:40

« forrige - neste »

kjølholdt

Er det slik å forstå at 19 tommers dekk og felger kan man få lettere enn tesla sine, eksempelvis felger fra oz racing alloy , og hvilke dekk er lettere. Veldig aktuelt med 40 km ekstra kanskje mer med lette felger. og hva koster da dette noen som vet+
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Mc_Herreington

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 19. februar 2013, klokken 10:49
Er det slik å forstå at 19 tommers dekk og felger kan man få lettere enn tesla sine, eksempelvis felger fra oz racing alloy , og hvilke dekk er lettere. Veldig aktuelt med 40 km ekstra kanskje mer med lette felger. og hva koster da dette noen som vet+

De råeste OZ racing som jeg først nevnte ( 7,3 kg ) koster nok fort 10 000+ pr felg i Norge :) Men det er ekstrem felger som brukes på Porche osv. Du får ok lette felger for 3000-4000 pr stk.

Dekk vet jeg mindre om, der tror jeg ikke vekt er tema ( er jo gummi i alle dekk ). Evt rullemotstand har vel mer å si for range i forhold til hvilke dekk du velger
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

laumb

Sitat fra: Celter på tirsdag 19. februar 2013, klokken 10:33
Sitat fra: laumb på tirsdag 19. februar 2013, klokken 10:28
21"ne er sexy.


Tapatalkin' from iTalatut...

Utseende er ikke alt vet du  ;)

For noen.

(Noen = meg blant annet).




Tapatalkin' from iTalatut...

Gjermund

Lurer på om felgvekten blir en dråpe i havet på en 2 tonn tung bil. (Selv om felgene også roterer.)

Jeg skal ha 19", enkelt og greit fordi det er mest parktisk.

foxy

#19
Sitat fra: Mc_Herreington på tirsdag 19. februar 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 19. februar 2013, klokken 10:00
Sitat fra: Mc_Herreington på tirsdag 19. februar 2013, klokken 00:30
Har tenkt ut disse fordelene og ulempene med 21" kontra 19" :

Ulemper:
- Dårligere akslerasjon

Tviler på at du får bedre aksellerasjon med 19". For en bil som ikke spinner vil nok lettere felger har noe å si. En Tesla S spinner til godt over 100km/t og det eneste som betyr noe er grepet.

Tror nok akselerasjon blir bedre, hjulspinn tar du bort ved å bruke bedre dekk.
Alle tester jeg har lest tilsier dette.

hvorfor skal akselerasjon blir bedre med 245/45R19 enn  245/35R21 ?!? tvert i mot er det vel bedre med 21" i dette tilfelle... (uten at jeg tar hensyn til vekten på de 2 alternativer)

Det eneste som taler for 19" imo, er eventuelle komfort forskjeller og pris på dekk.
I-miev 2011
Asker

kjølholdt

Fant denne tråden på teslamotor club:
Was doing some research this morning into lightweight 19" wheels. I'm thinking about a set of Forgestar CF5v for my summer wheels (19x8.5 in matte black) if I can sell my grey 21's. (Don't have the car yet, but I'll likely make a post my 21's in the for sale section after I have it).

Forgestar CF5v: Forgestar CF5V Wheels BMW 19"


They are 19.8 lbs, in the 19x8.5 size! These are some of the lightest wheels I have seen that don't have a crazy price tag. (~$400 each)
19,8 pounds er vel ca 8 kg. Tesla sine veide 16 kg var det noen som sa.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Mc_Herreington

#21
Sitat fra: foxy på tirsdag 19. februar 2013, klokken 11:25
Sitat fra: Mc_Herreington på tirsdag 19. februar 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 19. februar 2013, klokken 10:00
Sitat fra: Mc_Herreington på tirsdag 19. februar 2013, klokken 00:30
Har tenkt ut disse fordelene og ulempene med 21" kontra 19" :

Ulemper:
- Dårligere akslerasjon

Tviler på at du får bedre aksellerasjon med 19". For en bil som ikke spinner vil nok lettere felger har noe å si. En Tesla S spinner til godt over 100km/t og det eneste som betyr noe er grepet.

Tror nok akselerasjon blir bedre, hjulspinn tar du bort ved å bruke bedre dekk.
Alle tester jeg har lest tilsier dette.

hvorfor skal akselerasjon blir bedre med 245/45R19 enn  245/35R21 ?!? tvert i mot er det vel bedre med 21" i dette tilfelle...

Det eneste som taler for 19" imo, er eventuelle komfort forskjeller og pris på dekk.

Skjønner ikke hvorfor akselerasjonen skal bli dårligere i dette tilfellet enn i andre tilfeller.
Mindre rotasjonsvekt ( alt av vekt som roterer for å drive bilen framover ) har ganske stor innvirkning på ytelse.
( Racing bruker magnesium hjul for å spare vekt ).
Mulig jeg er helt på jordet her, men er det ikke sånn at redusering i radius på hjulet vil øke akselerasjon og minske toppfart ? ( Regner med at 19" med dekk har mindre radius en 21" med dekk ).

Men overbevis meg gjerne at det er motsatt, liker jo 21" bedre utseendemessig :)
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

foxy

Sitat fra: Mc_Herreington på tirsdag 19. februar 2013, klokken 11:39
Skjønner ikke hvorfor akselerasjonen skal bli dårligere i dette tilfellet enn i andre tilfeller.
Mindre rotasjonsvekt ( alt av vekt som roterer for å drive bilen framover ) har ganske stor innvirkning på ytelse.
( Racing bruker magnesium hjul for å spare vekt ).

Men overbevis meg gjerne at det er motsatt, liker jo 21" bedre utseendemessig :)

Det er 3 faktorer som avgjør performance i forbindelse med dekk/felger:

1) bredde ( er likt på begge)
2) diameter på dekk og felger tilsammen (21" vinner vel her?)
3) vekt og vekt fordeling (kjenner ikke tallene for de 2 variantene)

så vekten på 19" vs 21" må være så mye lavere at den opphever diameter fordelen til 21". Har man gamle fysikk bøker liggende, kan man vel regne det nøyaktig ut...  ;D 8)
I-miev 2011
Asker

fonberg

Sitat fra: foxy på tirsdag 19. februar 2013, klokken 11:49
Sitat fra: Mc_Herreington på tirsdag 19. februar 2013, klokken 11:39
Skjønner ikke hvorfor akselerasjonen skal bli dårligere i dette tilfellet enn i andre tilfeller.
Mindre rotasjonsvekt ( alt av vekt som roterer for å drive bilen framover ) har ganske stor innvirkning på ytelse.
( Racing bruker magnesium hjul for å spare vekt ).

Men overbevis meg gjerne at det er motsatt, liker jo 21" bedre utseendemessig :)

Det er 3 faktorer som avgjør performance i forbindelse med dekk/felger:

1) bredde ( er likt på begge)
2) diameter på dekk og felger tilsammen (21" vinner vel her?)
3) vekt og vekt fordeling (kjenner ikke tallene for de 2 variantene)

så vekten på 19" vs 21" må være så mye lavere at den opphever diameter fordelen til 21". Har man gamle fysikk bøker liggende, kan man vel regne det nøyaktig ut...  ;D 8)

Rulleomkrets er hhv. 2144 mm (245/45-19") og 2150 mm (245/35-21"), altså en differanse på 0,3%. Dvs. neglisjerbar.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cato76

Jeg kommer nok til å bestille bilen med 19" vinterdekk og kjøpe 21" i tillegg fra Tesla Store. Grunnen til at jeg ikke bytter ut 19" til 21" ved kjøp av bilen og betaler 22500,- får kun 21" er at dersom jeg kjøper 21" som tilleggutstyr så betaler jeg $5200 ~ 28700,- altså jeg får med 19" og 21" med et tillegg på kun 6500,-  :)

T-t-tok du an?  ???

Dekkprisene er heller ikke avskrekkende. Et topp 21" dekk fra dekkonline kommer på ca 3500 pr stk.
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=29045289.129.3657&typ=R-193906&ranzahl=4&Breite=245&Quer=35&Felge=21&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

Et 19" dekk med god kvalitet koster ca 2500 pr stk.
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=29045289.129.3657&typ=R-234084&ranzahl=4&Breite=245&Quer=45&Felge=19&weiter=15&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=brand&Transport=P&dsco=129&sowigan=So
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Stig O

#25
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 19. februar 2013, klokken 12:51
Jeg kommer nok til å bestille bilen med 19" vinterdekk og kjøpe 21" i tillegg fra Tesla Store. Grunnen til at jeg ikke bytter ut 19" til 21" ved kjøp av bilen og betaler 22500,- får kun 21" er at dersom jeg kjøper 21" som tilleggutstyr så betaler jeg $5200 ~ 28700,- altså jeg får med 19" og 21" med et tillegg på kun 6500,-  :)

T-t-tok du an?  ???

Dekkprisene er heller ikke avskrekkende. Et topp 21" dekk fra dekkonline kommer på ca 3500 pr stk.
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=29045289.129.3657&typ=R-193906&ranzahl=4&Breite=245&Quer=35&Felge=21&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

Et 19" dekk med god kvalitet koster ca 2500 pr stk.
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=29045289.129.3657&typ=R-234084&ranzahl=4&Breite=245&Quer=45&Felge=19&weiter=15&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=brand&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

Du kan få lagt på vinterdekk på 19", men de må du kjøpe selv. Du har imidlertid 4 sommerdekk du kan selge.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

foxy

#26
Sitat fra: fonberg på tirsdag 19. februar 2013, klokken 12:00
Rulleomkrets er hhv. 2144 mm (245/45-19") og 2150 mm (245/35-21"), altså en differanse på 0,3%. Dvs. neglisjerbar.

bra noen har en kalkulator lett tilgjengelig (tok litt feil i kjapp hoderegning  ;D) - men det er vel radius som er relevant..

radius: 245/45-19" = 592.85 vs. 245/35-21" = 619.15 forskjell på 4.4% faktisk. og radius settes vel i ^2 også senere...

så det er nok korrekt at man med 19" får ren teoretisk kjappere akselerasjon.

I-miev 2011
Asker

Stig O

Uansett så tror jeg ingen merker noen forskjell i akselerasjon, med mindre man skal konkurere i dragracing da. Har sett to tester hvor performance med 21" er målt til 3,9/4,0 mot oppgitte 4,6. Tror det holder for de fleste.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Gjermund

Sitat fra: foxy på tirsdag 19. februar 2013, klokken 12:57
Sitat fra: fonberg på tirsdag 19. februar 2013, klokken 12:00
Rulleomkrets er hhv. 2144 mm (245/45-19") og 2150 mm (245/35-21"), altså en differanse på 0,3%. Dvs. neglisjerbar.

bra noen har en kalkulator lett tilgjengelig (tok litt feil i kjapp hoderegning  ;D) - men det er vel radius som er relevant..

radius: 245/45-19" = 592.85 vs. 245/35-21" = 619.15 forskjell på 4.4% faktisk. og radius settes vel i ^2 også senere...

så det er nok korrekt at man med 19" får ren teoretisk kjappere akselerasjon.

r^2 kun når du regner ut areal... Da bil jo 19" få lavere toppfart.

Celter

Sitat fra: foxy på tirsdag 19. februar 2013, klokken 12:57
Sitat fra: fonberg på tirsdag 19. februar 2013, klokken 12:00
Rulleomkrets er hhv. 2144 mm (245/45-19") og 2150 mm (245/35-21"), altså en differanse på 0,3%. Dvs. neglisjerbar.

bra noen har en kalkulator lett tilgjengelig (tok litt feil i kjapp hoderegning  ;D) - men det er vel radius som er relevant..

radius: 245/45-19" = 592.85 vs. 245/35-21" = 619.15 forskjell på 4.4% faktisk. og radius settes vel i ^2 også senere...

så det er nok korrekt at man med 19" får ren teoretisk kjappere akselerasjon.

Dette regnestykket forstår jeg ikke. Hvis 19'' hjul har 245/45 dekk blir radius: 45 % av 24,5 cm =11,025 cm + 19''/2 = 24,13 cm. Totalt radius blir da: 35,155 cm. Omkretsen blir da: 35,155 x 2 x 3,14 = 220,77 cm

For 21'' hjul med 245/35 dekk blir radius: 35% av 24,5 cm = 8,575 cm + 21''/2 = 26,67 cm. Total radius blir da: 35,245 cm og omkretsen blir 221,33 cm. Forskjellen blir 0,253 %.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA