Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: På vei til Geneve-utstillingen

Startet av Mc_Herreington, lørdag 09. mars 2013, klokken 13:40

« forrige - neste »

Yagi

Mener at jeg har sett disse felgene utstillt hos Dekkmann på Skøyen i Oslo. Dekkmann forhandler ihvertfall Rial, så du kan jo ta en telefon dit.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Øyvind.h

Om man går fra 16kg 21" til 7,5kg 19" sparer man potensielt 34kg uavfjæret vekt.  Ca 1,62% av bilens totalvekt.
Kanskje merkbart, men egentlig likegyldig i en så sprek bil.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#47
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. februar 2013, klokken 10:46
Om man går fra 16kg 21" til 7,5kg 19" sparer man potensielt 34kg uavfjæret vekt.  Ca 1,62% av bilens totalvekt.
Kanskje merkbart, men egentlig likegyldig i en så sprek bil.....
Er dette vekten inkludert dekk?
I og med at dette er roterende uavfjæret vekt og at om dette er riktig øker jo også radien ut til tyngdepunktet, i og med at det meste av vektøkningen ligger i felgens omkrets.
Tommelfingerberegnet tilsvarer nok dette minst 2 ekstra pasasjerer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gjermund

Så blir jo tyngdepunktet til bilen lavere med 21"... men seriøst, ingen av oss kommer til å merke dette.

Griffel

#49
Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 11:07
Så blir jo tyngdepunktet til bilen lavere med 21".
Nei, langt fra sikkert, siden hele bilen kommer litt nærmere bakken med 19" felger.

Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 11:07
.. men seriøst, ingen av oss kommer til å merke dette.
Ja
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. februar 2013, klokken 10:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. februar 2013, klokken 10:46
Om man går fra 16kg 21" til 7,5kg 19" sparer man potensielt 34kg uavfjæret vekt.  Ca 1,62% av bilens totalvekt.
Kanskje merkbart, men egentlig likegyldig i en så sprek bil.....
Er dette vekten inkludert dekk?
I og med at dette er roterende uavfjæret vekt og at om dette er riktig øker jo også radien ut til tyngdepunktet, i og med at det meste av vektøkningen ligger i felgens omkrets.
Tommelfinger beregnet tilsvare nok dette ca 2 pasasjerer.
Jeg har ikke tatt med dekkene i beregningen, kun felgvekt. Gikk inn på Toyo.com for å se om jeg klarte å finne variasjon i vekt, men så at 19" og 20" var ganske like vektmessig. 20" veide rundt 1% mer. Mulig det er lite vektforskjell mellom 19" og 21" dekk? Uansett vil det ha en positiv effekt å fjerne 34kg uavfjæret vekt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. februar 2013, klokken 11:25
Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 11:07
Så blir jo tyngdepunktet til bilen lavere med 21".
Nei, langt fra sikkert, siden hele bilen kommer litt nærmere bakken med 19" felger.
Dekket skal vel ha samme rulleomkrets uavhengig av felgstørrelse.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. februar 2013, klokken 11:35
Dekket skal vel ha samme rulleomkrets uavhengig av felgstørrelse.


Sitat fra: Celter på tirsdag 19. februar 2013, klokken 13:31
Hvis 19'' hjul har 245/45 dekk blir radius: 45 % av 24,5 cm =11,025 cm + 19''/2 = 24,13 cm. Totalt radius blir da: 35,155 cm. Omkretsen blir da: 35,155 x 2 x 3,14 = 220,77 cm

For 21'' hjul med 245/35 dekk blir radius: 35% av 24,5 cm = 8,575 cm + 21''/2 = 26,67 cm. Total radius blir da: 35,245 cm og omkretsen blir 221,33 cm. Forskjellen blir 0,253 %.

Altså; hele bilen heves nesten en millimeter om en går fra 19" til 21" dekk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cato76

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. februar 2013, klokken 12:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. februar 2013, klokken 11:35
Dekket skal vel ha samme rulleomkrets uavhengig av felgstørrelse.

Sitat fra: Celter på tirsdag 19. februar 2013, klokken 13:31
Hvis 19'' hjul har 245/45 dekk blir radius: 45 % av 24,5 cm =11,025 cm + 19''/2 = 24,13 cm. Totalt radius blir da: 35,155 cm. Omkretsen blir da: 35,155 x 2 x 3,14 = 220,77 cm

For 21'' hjul med 245/35 dekk blir radius: 35% av 24,5 cm = 8,575 cm + 21''/2 = 26,67 cm. Total radius blir da: 35,245 cm og omkretsen blir 221,33 cm. Forskjellen blir 0,253 %.

Altså hele bilen heves nesten en millimeter om en går fra 19" til 21" dekk.

YES da kommer jeg over farstdumpene i gaten min  ;D ...og bilen kan jo nesten kalles SUV  :o
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Gjermund

Lavere uavfjæret vekt er jo bra, men mest pga kjøring på ujevn overflate.

Tror det største praktiske forskjellen er hvor kjipt det er å komme litt bort i fortaukanten med den breie bilen med 21", i andre rekke kommer støy og mindre komfort på ujevn vei. 0.5% dårligere akslerasjon og marginalt dårligere rekkevidde tipper jeg vi vil merke fint lite til.

Griffel

Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 12:42
Lavere uavfjæret vekt er jo bra, men mest pga kjøring på ujevn overflate.

Tror det største praktiske forskjellen er hvor kjipt det er å komme litt bort i fortaukanten med den breie bilen med 21", i andre rekke kommer støy og mindre komfort på ujevn vei. 0.5% dårligere akslerasjon og marginalt dårligere rekkevidde tipper jeg vi vil merke fint lite til.
Så da blir vell konklusjonen at alle praktiske ting, fra ubetydlige til noe mer trekker i samme retning mot 19".
Men at noen synes 21" ser lekkrere ut, i et hvertfall før "Rial Lugano" ble trukket inn i bildet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. februar 2013, klokken 13:17
Så da blir vell konklusjonen at alle praktiske ting, fra ubetydlige til noe mer trekker i samme retning mot 19".
Men at noen synes 21" ser lekkrere ut, i et hvertfall før "Rial Lugano" ble trukket inn i bildet.

Jo større, jo bedre...

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Gjermund

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. februar 2013, klokken 13:17
Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 12:42
Lavere uavfjæret vekt er jo bra, men mest pga kjøring på ujevn overflate.

Tror det største praktiske forskjellen er hvor kjipt det er å komme litt bort i fortaukanten med den breie bilen med 21", i andre rekke kommer støy og mindre komfort på ujevn vei. 0.5% dårligere akslerasjon og marginalt dårligere rekkevidde tipper jeg vi vil merke fint lite til.
Så da blir vell konklusjonen at alle praktiske ting, fra ubetydlige til noe mer trekker i samme retning mot 19".
Men at noen synes 21" ser lekkrere ut, i et hvertfall før "Rial Lugano" ble trukket inn i bildet.

Det vil i hvert fall jeg påstå. 21" kun utseende. 19" praktisk, derfor skal jeg ha 19".

jkirkebo

Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 12:42
Tror det største praktiske forskjellen er hvor kjipt det er å komme litt bort i fortaukanten med den breie bilen med 21", i andre rekke kommer støy og mindre komfort på ujevn vei. 0.5% dårligere akslerasjon og marginalt dårligere rekkevidde tipper jeg vi vil merke fint lite til.

Fortauskanter skraper nok opp 19"-felgene like bra tenker jeg. Skal du unngå slikt må vel dekksidene fort være nærmere 15cm høye. Touranen vår har 15" felger og nok av skraper på felgene.

Største ulempe slik jeg ser det er pris på dekk, om ikke Extremecontact-dekkene blir godkjent i Europa. Michelin Sport PS2 er dyre, ca. 15k for et sett ferdig lagt på.

Jeg prøver meg uansett med 21" (parkerer stort sett aldri langs fortauskanter uansett) i begynnelsen. Blir ulempene for store og jeg vil bytte når dekkene er utslitt er det sikkert noen som venter på sin ikke-performance Model S som gjerne tar et par pene 21" grå felger i bytte mot nye 19" med dekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA