Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

Dice

Jeg har lenge sagt at jeg skal ha elbil når jeg kan komme meg fra Trondheim til hytta i Arendal uten problemer. Med pitstop på Dombås, Lillehammer og Brokelandsheia ser det ut som sommerferien er reddet :-D.

Jeg kjører vanligvis Østerdalen, ikke Gudbrandsdalen. Er det noen som har kjørt Østerdalen? Er det ladestasjoner man kan bruke i f.eks: Alvdal og Elverum?

sigurdi

Sitat fra: Dice på fredag 14. februar 2014, klokken 10:00
Jeg har lenge sagt at jeg skal ha elbil når jeg kan komme meg fra Trondheim til hytta i Arendal uten problemer. Med pitstop på Dombås, Lillehammer og Brokelandsheia ser det ut som sommerferien er reddet :-D.

Du må nok ha deg et stopp mellom Lillehammer og Cinderella (Brokelandsheia).
395km er vel litt knapt også på sommeren. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

AndersinOslo

Jeg mener at Gardermoen hadde vært et naturlig sted. Mange som tur/returer dit på dagen, for å hente eller levere. Lapper på Cinderella - Lillehammer strekket. Lager GolAvlaster Lillehammer SC, gjør at alle fra Østfold og Vestfold kan fylle opp på vei sørover eller nordover og rekke lengre. Gjør Gol til Østre Østland mulig. (Sikkert foreslått før...)
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på fredag 14. februar 2014, klokken 22:54
Sitat fra: Dice på fredag 14. februar 2014, klokken 10:00
Jeg har lenge sagt at jeg skal ha elbil når jeg kan komme meg fra Trondheim til hytta i Arendal uten problemer. Med pitstop på Dombås, Lillehammer og Brokelandsheia ser det ut som sommerferien er reddet :-D.


Du må nok ha deg et stopp mellom Lillehammer og Cinderella (Brokelandsheia).
395km er vel litt knapt også på sommeren. :-)

sigurdi

Kan jeg ikke tenke meg. Jeg kjører på ~210Wh/km slik føret er nå, for å komme 395km med litt margin trenger man bare å komme seg under 200Wh/km. Burde være null problem på sommerføre.

Ulempen er at man må lade helt eller nesten helt opp og det tar lang tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cstromme

Noen som har hørt noe om superchargere på strekket Ålesund-Bergen og Ålesund-Trondheim? Ingen av disse to er dekket per dags dato.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

jkirkebo

#440
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:11
Noen som har hørt noe om superchargere på strekket Ålesund-Bergen og Ålesund-Trondheim? Ingen av disse to er dekket per dags dato.

Tja. Ålesund-Trondheim er under 30 mil og bør gå bra uansett årstid. Ålesund-Bergen går om man tar omveien om Aurland og kjører noenlunde pent (328km). Så de strekningene bør vel ikke stå aller øverst på prioriteringslista etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

skulle hatt en ved ca kongsberg, slik at fjellområdene sør for gol blir mer tilgjengelig
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kjølholdt

J.kirkebo. ålesund bergen, kjøres best via e 39. ikke om aurland.Finnes pr dags dato ingen hurtiglade muligheter mellom bergen og ålesund. Blir riktignok noe bedre med ac lading i Førde men enhver er jo sitt eget kjøremønster nærmest, ergo ønsker jeg meg SC på skei ;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

cra

Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:11
Noen som har hørt noe om superchargere på strekket Ålesund-Bergen og Ålesund-Trondheim? Ingen av disse to er dekket per dags dato.

Både jeg og en bekjent har vært i kontakt med Tesla ang. dette. Jeg fikk dette til svar den 21. oktober:
Ja det planeres på denne rute men jeg kan ikke sige presis hvornår i 2014 det kommer å skje.

En nabo spurte dem om det samme for noen få uker siden, og fikk dette:
Takk for info, det er i kikkerten vores at bygge ut Superchargers på den ruten. Håper det blir innenfor ca 6 måneder.

Det er det mest konkrete jeg vet om til nå ang. strekninga Ålesund - Bergen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 19. februar 2014, klokken 08:23
Blir riktignok noe bedre med ac lading i Førde men enhver er jo sitt eget kjøremønster nærmest, ergo ønsker jeg meg SC på skei ;-)

Ditto! Skei er perfekt; det ligger omtrent midt mellom Bergen og Ålesund (tidsmessig i alle fall) slik at det er den plassen det er mest praktisk (for meg i alle fall) å kjøre for å levere ungene til onkler som tar dem med til slekta utenfor Bergen. Akkurat passe "øde", og der er veikro så man kan ta en matbit mens man spiser. Ladestolper med shucko er der fra før, så alle vil kunne lade der. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cstromme

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:34
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:11
Noen som har hørt noe om superchargere på strekket Ålesund-Bergen og Ålesund-Trondheim? Ingen av disse to er dekket per dags dato.

Tja. Ålesund-Trondheim er under 30 mil og bør gå bra uansett årstid. Ålesund-Bergen går om man tar omveien om Aurland og kjører noenlunde pent (328km). Så de strekningene bør vel ikke stå aller øverst på prioriteringslista etter min mening.

Regner med det går fint ja, hadde ikke gjort regnestykket her.

Sitat fra: cra på onsdag 19. februar 2014, klokken 09:24
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:11
Noen som har hørt noe om superchargere på strekket Ålesund-Bergen og Ålesund-Trondheim? Ingen av disse to er dekket per dags dato.

Både jeg og en bekjent har vært i kontakt med Tesla ang. dette. Jeg fikk dette til svar den 21. oktober:
Ja det planeres på denne rute men jeg kan ikke sige presis hvornår i 2014 det kommer å skje.

En nabo spurte dem om det samme for noen få uker siden, og fikk dette:
Takk for info, det er i kikkerten vores at bygge ut Superchargers på den ruten. Håper det blir innenfor ca 6 måneder.

Det er det mest konkrete jeg vet om til nå ang. strekninga Ålesund - Bergen.

6 måneder holder mer enn lenge! Får ikke bilen min før i juni uansett, og det blir vel ikke noe Bergen tur før tidligst over sommeren. :D
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Cowboystrekk

Sitat fra: sigurdi på fredag 14. februar 2014, klokken 22:54
Sitat fra: Dice på fredag 14. februar 2014, klokken 10:00
Jeg har lenge sagt at jeg skal ha elbil når jeg kan komme meg fra Trondheim til hytta i Arendal uten problemer. Med pitstop på Dombås, Lillehammer og Brokelandsheia ser det ut som sommerferien er reddet :-D.

Du må nok ha deg et stopp mellom Lillehammer og Cinderella (Brokelandsheia).
395km er vel litt knapt også på sommeren. :-)

sigurdi
Hva med å droppe Lillehammer og velge Gol istedet? Da blir plutselig ting langt mer gjennomførbart :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cra

Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 11:22
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:34
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:11
Noen som har hørt noe om superchargere på strekket Ålesund-Bergen og Ålesund-Trondheim? Ingen av disse to er dekket per dags dato.

Tja. Ålesund-Trondheim er under 30 mil og bør gå bra uansett årstid. Ålesund-Bergen går om man tar omveien om Aurland og kjører noenlunde pent (328km). Så de strekningene bør vel ikke stå aller øverst på prioriteringslista etter min mening.
Regner med det går fint ja, hadde ikke gjort regnestykket her.

Du vet sikkert om den, men jeg legger nå inn en link alikevel: http://www.jurassictest.ch/GR/

Eneste aberet er at om du legger inn f.eks. Ålesud - Aurland - Bergen så tar den ikke hensyn til at det er supercharger på Aurland, men regner hele strekninga som en tur uten lading. (Jeg har sendt dem mail med forslag til forbedring ved å legge inn opsjon for lading av type X i Y tidsrom (f.eks. 30 min supercharging). Uansett er det ikke verre enn å sette opp turen i flere etapper når man har ladestopp.

Leste også et sted at fergestrekninger regnes som kjøring i 80 km/t. Det vil gi noe misvisning, men i vår favør siden bilen egentlig står parkert. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stiantveitofficial

#448
Hvis dere går inn på http://www.teslamotors.com/no_NO/gallery "Tesla Superchargers Come to Europe" så vil dere se at det kommer SC mellom Stavanger og Haugesund, og mellom Bergen og Ålesund. I tillegg ser en på kartet at det også vil komme en i nærheten av Trondheim  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Amoss

Mobil Superchager?

http://insideevs.com/deatils-on-teslas-first-35000-mobile-supercharging-station/

Ser ut til å bli både enklere og billigere å sette opp Superchagere... Tipper det blir satt opp en slik på Rudskogen (jfr enkelte spørsmålsstillere i folketeateret den 1. d.m.) ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA