Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

D.O

Vel, er litt usikker på om reultatet hadde vært det samme om det var Superladere det var snakk om. Trådstarter prsiserer: En liten undersøkelse om hvor du har størst ladebehov utenom superladerne.
Du velger de tre stedene som er viktigst for deg.

Er behov for 22kw punkter på steder som er ganske nært en superlader. Men det er ikke nødvendig med superlader nært en annen superlader.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Hyperstress

Sitat fra: D.O på tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:43
Vel, er litt usikker på om reultatet hadde vært det samme om det var Superladere det var snakk om. Trådstarter prsiserer: En liten undersøkelse om hvor du har størst ladebehov utenom superladerne.
Du velger de tre stedene som er viktigst for deg.

Er behov for 22kw punkter på steder som er ganske nært en superlader. Men det er ikke nødvendig med superlader nært en annen superlader.

Det presiserte jeg også da jeg sendte dem linken. Undersøkelsen indikerer likefullt at folk ønsker å trafikkere blant annet E134 og E39. De har nok uansett gjort seg opp noen meninger selv om hvor det er gunstig med SC.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

trygvelo

Gjentar meg selv fra en annen tråd: Supercharger på Vinterbro, Kløfta og Hønefoss dekker det meste for sentrale østlandet sin del og inn/ut av Oslo. Det er bedre å bygge SC på flere steder og heller ha litt færre ladeplasser på hvert sted, det gjør det mye mer fleksibelt å dra på langtur. Jo kortere avstand det er mellom superchargerne, jo kortere trenger man å oppta ladeplass også, spesielt er det fint å unngå å lade over 80% i og med at det går mye treigere da.

OW

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:00
Gjentar meg selv fra en annen tråd: Supercharger på Vinterbro, Kløfta og Hønefoss dekker det meste for sentrale østlandet sin del og inn/ut av Oslo. Det er bedre å bygge SC på flere steder og heller ha litt færre ladeplasser på hvert sted, det gjør det mye mer fleksibelt å dra på langtur. Jo kortere avstand det er mellom superchargerne, jo kortere trenger man å oppta ladeplass også, spesielt er det fint å unngå å lade over 80% i og med at det går mye treigere da.

Det er mange som kjører fra sørlandet til Oslo og tilbake. De dekkes dårlig med dette. Jeg ville tro SC i drammen er mer nyttig for sørgående retning.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

eclipse

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:09
Sitat fra: D.O på tirsdag 11. februar 2014, klokken 11:43
Vel, er litt usikker på om reultatet hadde vært det samme om det var Superladere det var snakk om. Trådstarter prsiserer: En liten undersøkelse om hvor du har størst ladebehov utenom superladerne.
Du velger de tre stedene som er viktigst for deg.

Er behov for 22kw punkter på steder som er ganske nært en superlader. Men det er ikke nødvendig med superlader nært en annen superlader.

Det presiserte jeg også da jeg sendte dem linken. Undersøkelsen indikerer likefullt at folk ønsker å trafikkere blant annet E134 og E39. De har nok uansett gjort seg opp noen meninger selv om hvor det er gunstig med SC.

Helt enig med deg her, dette sammenfaller også med offentelig rapport:

I rapporten «Strategi og kriteriesett for utplassering av hurtigladere» utført av Pöyry for Vegdirektoratet og Transnova anbefales bl.a. følgende:

  • punktplasseringer i tettsteder langs E18/E39/E6 langs hele kysten fra Vestfold til Nord-Trøndelag,
  • etablering av 3 innlandskorridorer; Indre Telemarks-, Indre Sørlands- og Indre Vestlandskorridor
  • etablering av maksimalt 3 fjellkorridorer E6 over Dovre, E16 over Filefjell og E134 over Haukeli

Det er viktig at det er en offentelig strategi for utbygging av ladeinfrakstrukturen slik at utbyggingen ikke blir på lykke og fromme avhengig av våre egne behov. Tesla trenger selvfølgelig ikke følge denne strategien slavisk, men de bør ha den som retningslinje da dette ikke er en rapport som har dukket opp på et forum der hver enkelt fremmer sitt behov.

For å si det på en annen måte, hvis vi hadde laget en avstemming så vil jo flertallet alltid vinne, og da hadde alle SC kommet rundt Oslo. Dette dekker jo ikke våre behov enten du bor i Oslo eller Tromsø. (satt på spissen)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

trygvelo

Sitat fra: OW på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:10
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:00
Gjentar meg selv fra en annen tråd: Supercharger på Vinterbro, Kløfta og Hønefoss dekker det meste for sentrale østlandet sin del og inn/ut av Oslo. Det er bedre å bygge SC på flere steder og heller ha litt færre ladeplasser på hvert sted, det gjør det mye mer fleksibelt å dra på langtur. Jo kortere avstand det er mellom superchargerne, jo kortere trenger man å oppta ladeplass også, spesielt er det fint å unngå å lade over 80% i og med at det går mye treigere da.

Det er mange som kjører fra sørlandet til Oslo og tilbake. De dekkes dårlig med dette. Jeg ville tro SC i drammen er mer nyttig for sørgående retning.

Enig, hadde tenkt til å skrive Hønefoss/Drammen. Ser poenget med Drammen i og med at mange fler kommer fra den kanten.

Hyperstress


Sitat fra: trygvelo på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:00
Gjentar meg selv fra en annen tråd: Supercharger på Vinterbro, Kløfta og Hønefoss dekker det meste for sentrale østlandet sin del og inn/ut av Oslo. Det er bedre å bygge SC på flere steder og heller ha litt færre ladeplasser på hvert sted, det gjør det mye mer fleksibelt å dra på langtur. Jo kortere avstand det er mellom superchargerne, jo kortere trenger man å oppta ladeplass også, spesielt er det fint å unngå å lade over 80% i og med at det går mye treigere da.

Tror ikke "færre båser flere steder" fungerer i praksis. Tipper at det ikke er en vesentlig kostnadsforskjell om de setter opp 4 eller 8 båser når de først bygger.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eclipse


Sitat fra: trygvelo på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:00
Gjentar meg selv fra en annen tråd: Supercharger på Vinterbro, Kløfta og Hønefoss dekker det meste for sentrale østlandet sin del og inn/ut av Oslo. Det er bedre å bygge SC på flere steder og heller ha litt færre ladeplasser på hvert sted, det gjør det mye mer fleksibelt å dra på langtur. Jo kortere avstand det er mellom superchargerne, jo kortere trenger man å oppta ladeplass også, spesielt er det fint å unngå å lade over 80% i og med at det går mye treigere da.

Norge er mer enn Østlandet :-)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

RaBalder

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 11. februar 2014, klokken 18:20

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:00
Gjentar meg selv fra en annen tråd: Supercharger på Vinterbro, Kløfta og Hønefoss dekker det meste for sentrale østlandet sin del og inn/ut av Oslo. Det er bedre å bygge SC på flere steder og heller ha litt færre ladeplasser på hvert sted, det gjør det mye mer fleksibelt å dra på langtur. Jo kortere avstand det er mellom superchargerne, jo kortere trenger man å oppta ladeplass også, spesielt er det fint å unngå å lade over 80% i og med at det går mye treigere da.

Tror ikke "færre båser flere steder" fungerer i praksis. Tipper at det ikke er en vesentlig kostnadsforskjell om de setter opp 4 eller 8 båser når de først bygger.

Det er klart det koster mer å få på plass 8 ladebåser enn 4.

  • Du trenger dobbelt så mye lade-duppeditter. Det koster vel sånn ca. dobbelt så mye.
  • Du trenger noenlunde dobbelt så mye plass fysisk. Trenger ikke koste dobbelt så mye, men i alle fall mer.
  • Man trenger et strøminntak som er større. Kanskje ikke dobbelt og helt sikkert ikke til dobbelt pris. Men koster mer.
  • Det tar mer tid i arbeidstimer å få på plass. Men kanskje ikke så mye mer enn bare 4 båser.

Så hvis der er 32 båser man kan investere i Norge i 2014, så ønsker jeg meg heller 16 lokasjoner med 2 båser på hver fremfor 4 steder med 8 båser.

tklev

Sitat fra: RaBalder på onsdag 12. februar 2014, klokken 07:30

Så hvis der er 32 båser man kan investere i Norge i 2014, så ønsker jeg meg heller 16 lokasjoner med 2 båser på hver fremfor 4 steder med 8 båser.

Hmm, ikke helt enig der.. Hvis jeg planlegger med stikke innom en hurtiglader, så er det fordi jeg trenger å *lade*. Det å kanskje måtte stå i kø er mindre interessant :) . Så da mener jeg at når de første bygger ut en SC, så må de være rimelig sikker på at kapasiteten vil holde..

sigurdi

#430
Sitat fra: RaBalder på onsdag 12. februar 2014, klokken 07:30

Det er klart det koster mer å få på plass 8 ladebåser enn 4.

  • Du trenger dobbelt så mye lade-duppeditter. Det koster vel sånn ca. dobbelt så mye.
  • Du trenger noenlunde dobbelt så mye plass fysisk. Trenger ikke koste dobbelt så mye, men i alle fall mer.
  • Man trenger et strøminntak som er større. Kanskje ikke dobbelt og helt sikkert ikke til dobbelt pris. Men koster mer.
  • Det tar mer tid i arbeidstimer å få på plass. Men kanskje ikke så mye mer enn bare 4 båser.

Så hvis der er 32 båser man kan investere i Norge i 2014, så ønsker jeg meg heller 16 lokasjoner med 2 båser på hver fremfor 4 steder med 8 båser.

Kostnads differanse på en ladestasjon med 4 eller 8 båser, er heller minimal.

Den store kostnaden er arbeidstimer, tomt og strømtilkobling til høyspent med tilhørende trafo stasjon.
Om en setter opp en trafostasjon på 350kW eller 700kW, (Alle 8 kan ikke lade på 120kW samtidig, du har alltid A/B båser)
(Selv håper jeg de slår til med 1000kW++ slik at de kan utvide senere)

Er ikke store prisforskjellen på innholdet i trafo stasjonen, men å sette den opp koster.

Men det jeg mener er det aller viktigste er:

  • Strategisk plassert i forhold til reisevanene våre.
  • Mulighet for oppgradering med flere båser, dersom det begynner å bli trangt om plassene.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på onsdag 12. februar 2014, klokken 07:30
Så hvis der er 32 båser man kan investere i Norge i 2014, så ønsker jeg meg heller 16 lokasjoner med 2 båser på hver fremfor 4 steder med 8 båser.

Det gjør ikke jeg. Det bør være minimum 4 båser på hvert sted. Ikke bare pga. kø-problematikken, men også driftssikkerhet. På Lillehammer var en av SCene ute av drift rundt juletider. Ikke noe stort problem da det var 6 båser igjen. Om SCen på en 2-båsers plass er ute av drift sitter du igjen med 0...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: tklev på onsdag 12. februar 2014, klokken 07:36
Hmm, ikke helt enig der.. Hvis jeg planlegger med stikke innom en hurtiglader, så er det fordi jeg trenger å *lade*. Det å kanskje måtte stå i kø er mindre interessant :) . Så da mener jeg at når de første bygger ut en SC, så må de være rimelig sikker på at kapasiteten vil holde..

Som Kirkebø alt har sagt så er 2 båser pr stasjon for lite. Men om det hadde vært 4 stasjoner á 4 båser så er jeg enig med ham. Greit, er litt større fare for kø på en stasjon, men det gir likevel mye større fleksibilitet. Dersom du ikke har ventet til du er nesten tom med å fylle, så kan du velge å fortsette til neste stasjon dersom det er fullt på den første du besøker.

For å ta ett eksempel:
La oss si at de har 12 båser de kan sette opp på Oslo->Trondheim. De kan da sette opp 6 båser til på hhv Lillehammer og Dombås. Greit, mindre fare for kø disse stedene, men du må fortsatt stoppe på beggge og fylle minst 20->30 minutter hvert sted.

Alternativet kan da være å sette opp 4 båser på Espa->Stange, på Ringebu og på Oppdal. Om du hater å vente på lading kan du stoppe for "dopause" på hvert sted, og ikke bruke mer enn 5->10 minutter på hvert sted. Alternativt, dersom du ikke vil stoppe før du må, så kanskje du ikke behøver å stoppe mer enn EN gang på Ringebu (sommer og pent vær og lite kø :p ). Eller om du kommer til Lillehammer og finner at det er kø der, så kan du fortsette til Ringebu eller Stange alt ettersom hvilken vei du kjører.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Enig i at redundans absolutt bør være tilstede, i fall en lader kneler. Jeg vet ikke hvor lang tid det har tatt å fikse ladere som har vært i ulage, men hvis responstida fra rapport til fix er relativt kort kan det være greit med færre på hver lokasjon. Jo lengre responstid jo mer redundans er ønskelig.

Kostnadsmessig er det ingen tvil om at det koster vesentlig mer å bygge åtte lokasjoner med to ladere på hver enn to lokasjoner med åtte på hver, og det spiller sikkert også inn når de tar avgjørelsene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

luffe

I følge representant fra Tesla Service Center i Stavanger skal det bygges en supercharger utenfor Haugesund. Nøyaktig lokasjon ikke oppgitt, men tenker at Aksdal er nærliggende.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA