Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:06
For øvrig er min erfaring at det å kjøre over Dovre fort tar en time ekstra. Man kan ikke se seg blind på forskjellen i kjørelengde....
Ifølge Google Maps - som vel estimerer kjøring i fartsgrensa - er forskjellen 43 minutter:
Rv3: 495 km, 6 timer 14 min
E-6: 500 km, 6 timer 59 min
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Amoss

Sitat fra: OleJA på torsdag 11. juli 2013, klokken 19:11
Så lenge Tesla sier at de skal dekke kjøring mellom de 4 store byene bør de sørge for at SC'ene ikke medfører omveier. Dvs den gjennværende(?) laderen bør plasseres på Koppang.

Overhode ikke enig. Altså, ikke uenig i at det sikkert bør komme en på Koppang (og en rekke andre steder) på sikt, men så lenge de støtter Oslo <-> Trondheim via E6, så støtter de Oslo <-> Trondheim. De har ikke lovet å støtte hverken den kjappeste, korteste eller enkleste veien ;) Og, om jeg ikke tar helt feil (ja, det blir kanskje ett litt langt strekk), så dekkes vel også Bergen <-> Trondheim via Dombås?

Det som IKKE er dekket for å støtte trafikk mellom de fire største byene i Norge med de seks laderene vi vet om, er Stavager (og sørlandet) <-> Trondheim. Skal man nordfra (hedemarken og nordover) og skal til sørlandet/Stavanger så har man ett utettet "hull" fra Lillehammer til Brokelandsheia - ett hull som fint dekkes av en stasjon i Oslo-området.

Plassering på Alnabru er ett helt greit sted for en Teslastasjon  - som også Ryen som Kirkebo foreslo er det, eller Vinterbro som jeg har nevnt.

... ja, forresten, mangler vel kanskje også en stasjon mellom Stavanger og Bergen?  Kanskje det burde kommet en der først?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

Jeg er også helt uenig i at Østerdalen bør prioriteres først siden Dombås muliggjør Tr.H-Bergen store deler av året. 60-versjonen må nok nedom Gol når Sognefjellet er stengt rundt nov-desember til april-mai, eller Lillehammer når også Valdresflya er stengt (Desember-januarish til mars-aprilish). Ift vestlandskorridoren fra f.eks Stryn til Tr.h er også Dombås en av de klart viktigste. Jeg synes det er flott at de har lagt opp til en på Gol og siden det muliggjør Trondheim til Kristiansang (Gol-Brokelandsheia-Kristiansand). Med litt økonomisk kjøring kan selv en 60-eier greie denne turen sommerstid og evt en liten stopp med treglader underveis vinterstid (32 mil Gol-Brokelandsheia):)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Nordtroms

Av innleggene i denne tråden så ser en jo hvor "kjøttvekta", befinner seg i landet. Men som noen andre her også har nevnt så tror jeg det er viktig at Tesla tenker utbygging av ladere nordover før de fyller inn alle tenkelige små hull i ladernettverket. Da jeg snakket med en hyggelig dame på tesla, jeg tror hun satt i London. Spurte jeg om hvordan det ville bli med service for meg som bor litt langt nord. Svaret var, ingen problem nordnorge dekkes fra Trondhjem. Forståelsen av geografi er tydeligvis ikke helt på topp. Hvis jeg må kjøre til Trondhjem en gang i året for service, en distanse på 1200 km så blir det langt nok MED hurtiglader, med treglading er det jo en ukes tur. Med andre ord: hurtigladere nordover snarest!!!
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

D.O

Enig, E6 burde være 1prioritet, alle kan ikke forvente en hurtiglader på veien til hytta. Det er en stor mengde turister og fastboende både i sør og nord som kjører E6 nord for Trondheim. Trondheim er jo langt sør i Norge (ca 40-50mil sør for midten av Norge, geografisk og kjørelengde) og dermed mangler over halve Norge.
Sett fra ett turist messig syn er Norge fra Trondheim og nordover et mye penere og mer "ekte" Norsk alternativ med sin natur, skjærgård, middnattsol fiskemuligheter, osv.
Sett fra Tesla sin side er reklameverdien enorm! Fra Roma til kirkenes gratis! og enorme bildemuligheter av natur og Tesla, som vi må huske på er laget hovedsakelig med tanke på fornybar energi og miljøvennlighet. Sett fra de Tesla eierene som bor i Norge, så kommer mange av de som bor sør i Norge fra nord opprinnelig og/eller har slekt og andre verdier som gjør at de tar turen nordover. De som bor i Nord, da nord for Mosjøen vil få problemer med å komme seg til Trondheim på service. Det er totalt fraværende lademuligheter mellom Steinkjer og Fauske i følge ladekartene, altså ingen ladere på over 50 mil. Etter Fauske er det vel Bodø og så problemer igjen med å finne noen ladere før Tromsø, og lengre nord blir det ikke bedre. Dette er vesentlige avstander! De fleste steder sørpå har i allefall en mulighet via eksisterende ladere. Her er finnes ingen! Så hurtigladere langs E6 snarest. :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

valvolainen

Amen.
Det skal endog sies at frem til tesla kom har det ikke vært noe poeng i å sette hurtigladere av noe slag nordover.
For første gang tar en bilprodusent initiativ og bygger ut hurtigladernettverk, lokale kraftverk burde hive seg på og slå et slag for norge.

Har selv bodd i en kraftkommune i mange år, og viljen til å bruke penger er så definitivt til stede, det er bare av og til vanskelig å finne prosjekter.

Som nevnt i en annen tråd her, rauland kraft vurderer å sette opp en ladestasjon, ishavsveien er vel et prosjekt som kraftselskap står bak.
Samme pokker om det er gratis eller ei, vi trenger mer infrastruktur. Betaler gjerne noen hundrelapper noen ganger i året for å få lov til å reise norge rundt. Oppfordringen må da være ta kontakt med ditt lokale kraftlag og   forklar utfordringen. Evt, så kjenner du noen som kjenner noen som er i styret. Det er små forhold rundt om i norge.
Sitte på gjerdet er for vanlige mennesker.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

kjølholdt

Helt enig viktig å dekke nord norge først nå som de større byene med unntak av stavanger er dekket
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Knut Øygard

Enig med D.O.
Tesla trenger ikke bygge flere hurtigladere i Sør-Norge. Når CHAdeMO-adapter er på plass senere i år blir det rikelig med lademuligheter.
E134: Det er planer om hurtigladestasjon både i Etne og Notodden. 282 km mellom. Rv3: Trondheim-Elverum er 357 km. Det er klart det hadde vært praktisk med flere ladestasjoner men man kommer seg rundt i Sør-Norge og det vil komme flere ladestasjoner ettersom flere elbiler kommer på veien.

Jeg ønsker meg ladestasjoner både nordover i Norge og sørover i Europa.
Det hadde vært fint å kunne kjøre på besøk til søster i Kirkenes og på roadtrip sørover i Europa:-)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Amper

det ville vært kjekt om det kom ladere lengre nord. Jeg tror nok Tesla som andre ser ann volumet av kunder og behovet akkurat som andre.. Tromsø har ca. 1.1 % av Norges befolkning. og det er sannsynligvis grunnen til at det ikke er satset på ladere nordover fra noen enda.

I Tesla sine øyene blir det fort konkurranse om hvor en skal sette opp ladere.. (de vil ikke dekke hele USA heller) og jeg tror de fort kan velge andre fokus-plasser i Europa enn nordover i Norge..

Jeg håper med dere at det kommer ladere nordover om ikke altfor lenge. Men ville ikke satset sparepengene mine på det..     :-\
P85D :o)

ofn

Enig i at hurtigladere nordover må prioriteres. For oss som bor på Vestlandet er det dessuten ønskelig at E39 blir dekket med SC. Den forbinder jo de 4 vestlandsfylkene.
2 stk ville dekket hele kysten, f.eks. en i Skei i Sogn og Fjordane og en mellom Bergen og Stavanger (Aksdal eller i nærheten av Leirvik). Disse vil ligge i fin avstand til de som allerede er under bygging (Dombås, Aurland, Lyngdal).
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Adrian

Sitat fra: ofn på lørdag 13. juli 2013, klokken 13:10
Enig i at hurtigladere nordover må prioriteres. For oss som bor på Vestlandet er det dessuten ønskelig at E39 blir dekket med SC. Den forbinder jo de 4 vestlandsfylkene.
2 stk ville dekket hele kysten, f.eks. en i Skei i Sogn og Fjordane og en mellom Bergen og Stavanger (Aksdal eller i nærheten av Leirvik). Disse vil ligge i fin avstand til de som allerede er under bygging (Dombås, Aurland, Lyngdal).

Aksdal er en bra plass  ;) 3 minutter fra meg.
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

Kallagtunet

Tesla tenker butikk og ikke distriktspolitikk derfor er jeg er rimelig sikker på at Tesla vil fokusere på å bygge ladere mellom de stedene det bor folk og der det er mye personbil trafikk. Ut i fra det trot jeg det kan ta tid før en får Tesla ladere i nord.

Figur  3.8 er forøvrig illustrativ her... De vil nok fokusere lenger sør.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/2004/nou-2004-2/4/2/4.html?id=383721

Det er bare å innse at Norge er ikke landet som definerer Tesla sin fremtidige suksess. Om alle nye personbiler (130k) i Norge så er det fortsatt ca 30% av Fremont anleggets kapasitet (500k)  ...

Epleskreller

#312
Kallagtunet, jeg tror du tar feil. Tesla har ambisjoner om at du skal kunne bruke elbilen din til det du skulle trenge. De er ikke interesserte i noen løsninger som er halvveis. De vil revolusjonere privatbilismen. Det er bare å se til planene de har om å "bombe" USA med ladere. Hele USA skal dekkes. Ser ingen grunn til at de skal tenke anderledes om Norge. I Norge vil de trolig allerede i år omsette for over en mrd.. I Norge er det et enormt potensial med rike og elbilvennlige mennesker. Norge kan fort bli et eksempel på overgang til elbilisme, med verdens høyeste andel elbiler. Sikret lurt å høste noen erfaringer før resten av verden følger etter.

Jeg tror vi kan kjøre hele norske E6 innen to år på superladere. Tipper også E39 blir mulig. Jeg kjørte i går via Gol og videre via Skei i fossilbilen. Mandag starter jeg turen nordover til Hamarøy.

Blir forøvrig ikke overrasket om 10% av salget til Tesla går til Norge neste år.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kallagtunet

Tiden vil vise. Jeg vil ta det som et klart tegn på at Tesla ikke vil lykkes på lang sikt hvis Norge med 5 mill innbyggere blir ett så dominerende marked.

At Tesla vil teppbombe USA med ladere betyr ikke at de fler ladere i Nord i Norge. Jeg er på ferie i US for tiden og en trenger ikke mange sekundene på veiene her for å forstå at trafikk og veier her og i nordnorge ikke er helt det samme.

Hvis vi ser i forhold til inbyggertall (som er den relevante størrelsen mhp potensiellt solgte biler) så er Norge allerede teppebombet med 6 bekteftede lokasjoner. For å ha samme tetthet per inbyggere i USA må de opp i nesten 400 lokasjoner... Nå vet jeg at elbil tettheten her er mye høyere, men super ladere er først og fremst for å øke salg av biler, og da er antall folk som potensielt vil kjøpe Tesla det som er relevant.

D.O

Jeg tror det kommer ladere basert på muligheten for kjøring i Norge og andre land etter geografi og ikke etter folkemengde. Ladere skal ikke være for byfolk som kjører i byen, men for å komme seg langt av sted. Det er det som selger og slår i hjel argumentet om ikke kjøpe elbil pga rekkevidde.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA