Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Restusj

Fikk bilen i julen og 21' felgene er nå satt på dekkhotell. Fikk såvidt sett dem før jeg svingte ut av butikken med splitter ny bil! Jeg vekter frem og tilbake om jeg skal ha disse felgene til den kommende sommeren men vet noen om hvilke dekk som ble/blir levert på disse felgene? Dette er ikke Performance+ utgaven.
S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

Anders Heibø

Sitat fra: Anders Heibø på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:55
Sitat fra: krister461 på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:46
Hmm. Jeg skal ha 20'' 245 dekk på stativet. Blir vel trangt med fire slike også?

Kan kanskje ha to 20'' og to 17'' på hver rad. :-)

Jeg har bestilt nye 20" vinterhjul fra Tempe med Vredestein 245/40. Kan teste før jeg skrur de fast til bilen. Kan også teste med 19" Cyclone felger med R2 dekk før jeg selger de selv om det sikkert gir samme resultat

4 stk 19" Cyclone 245/45 dekk på stativet. Litt i minste laget. Gummi mot gummi. Kan fort bli felg mot felg da det ikke er plass til papp mellom.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

krister461

Mange takk for det bildet. Vil tro det går greit om jeg går for 2x20'' og 2x17'' på hver rad. :)

ctr46

Da ble det dekk på Ila dekk for meg også. Polar 19" gunmetal med Nokia Hakka R2. De fikser kryssbytte så jeg får Polar felg på sommerdekk og vinterdekk på originale Tesla felgen. Tror han har to sett igjen nå...
.

BjørnP85

Fornuften tok overhånd i dag.  Kjøpte Polar Izar sølv felger i 19 x 8,5 ET35 sammen med en arbeidskollega.  Bruker de dekk som bilen kom med.  Fikk en grei pris ved Tempe Dekk - kr. 9.000,- ferdig omlagt, avbalansert med sensorer. Jeg kjører på alt av veistandard i konngeriket og var avhengig av "litt gummi på felgene". Avgjørelsen er basert på observasjoner av skadde felger i større dimensjoner, reduksjon av støy samt komfort. 
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

Inv

Snakka med en fyr på Dekk1 som mente at Polar felgene nå skal komme i 21. Noen som har hørt noe om dette?

krister461

Sitat fra: Anders Heibø på tirsdag 04. februar 2014, klokken 20:40
4 stk 19" Cyclone 245/45 dekk på stativet. Litt i minste laget. Gummi mot gummi. Kan fort bli felg mot felg da det ikke er plass til papp mellom.
Hva slags dekk er det du har på nederste rad der forresten?

Ble plutselig redd for at jeg ikke får plass til 2 av 20'' der...

Anders Heibø

Sitat fra: krister461 på onsdag 05. februar 2014, klokken 14:14
Sitat fra: Anders Heibø på tirsdag 04. februar 2014, klokken 20:40
Hva slags dekk er det du har på nederste rad der forresten?

Ble plutselig redd for at jeg ikke får plass til 2 av 20'' der...

2 stk bakdekk & 1 fremdekk fra +pakken.
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

krister461

Sitat fra: Anders Heibø på onsdag 05. februar 2014, klokken 15:00
2 stk bakdekk & 1 fremdekk fra +pakken.
Aah. Perfect. Da blir det nok et slikt stativ på meg da jeg ikke har funnet noen enklere stativ som holder 4x20''. :)

krister461

Jaja. Jeg har alt kjøpt meg Vertini Zonda 20'' som sommerfelger.

Men, dette synes jeg var et godt tilbud:
http://www.dekk4.no/produkter/spesialtilbud/20-felgpakke-for-tesla-s-med-24540r20-og-27535r20-vredestein-sommerdekk.aspx

Dette ser ut til å være kopifelger av Vossens CV4 som du kan se i 22'' her:
http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2c/75/61/2c7561e3ef8185d2b91e0a2690a53818.jpg

Hyperstress

Sitat fra: krister461 på onsdag 05. februar 2014, klokken 16:06
Jaja. Jeg har alt kjøpt meg Vertini Zonda 20'' som sommerfelger.

Men, dette synes jeg var et godt tilbud:
http://www.dekk4.no/produkter/spesialtilbud/20-felgpakke-for-tesla-s-med-24540r20-og-27535r20-vredestein-sommerdekk.aspx

Dette ser ut til å være kopifelger av Vossens CV4 som du kan se i 22'' her:
http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2c/75/61/2c7561e3ef8185d2b91e0a2690a53818.jpg

De var stilige, til bra pris!

Jeg gav Moss Dekk og Service en ny sjanse til å gi meg tilbud (de svarte ikke på første henvendelse), og da kom de opp med en meget god pris på Tesla Polar 20" med Vredesten U.S. 245/40. Inkl montering av hjul og mine egne TPMS er prisen 16000kr. Da må jeg totalt ut med kr 19000kr inkl sensorer :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Djur1

For dere som tok felgbytte på vinterdekkene i høst, vet dere hvilke felger som har blitt lagt på sommerdekkene? Jeg ringte å sjekket med mittdekkhotell og de kunne opplyse at de har lagt på cyclone felgene.

Veldig hyggelig gjort av Tesla! Kanskje et plaster på såret for alt det styret som var!?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Anders Heibø

Nå har jeg kjørt Bergen - Aurland - Hemsedalsfjellet - Gol - Slependen - Kragerø - Cinderella - Kragerø - Skien - Haukeli - Bergen på 245/40R20 Vredestein Wintrac Xtreme XL. Turen omfattet kjøreforhold alt fra tørr asfalt til snø/isdekke med underkjølt regn.

Første inntrykk av dekkene er "This is it". Ett inntrykk som har holdt seg hele veien selv om jeg tipper at Hakkapellitta R2 dekkene kan være bedre på enkelte underlag. Fikk aldri testet R2 på skikkelig snø/isdekke over høyfjellet så en direkte sammenligning kan jeg ikke komme med der.

R2 dekkene har en ganske svampete følelse og med de var det mange ganger jeg lurte på om det var glatt. Jeg hadde litt problemer med å bedømme underlaget rett og slett. Selv på lett snødekke og i slaps hadde jeg ikke kontroll på hvor glatt det faktisk var uten å fremprovosere sladd/nødbremsing.

Vredestein dekkene sitter som ett skudd. Bilen er nå utrolig behagelig samtidig som den gir meget god tilbakemelding på underlaget uten at den føles stivere over fartsdumper og andre humper. Utifra hukommelse så oppfattes kjøreopplevelsen på tørr/våt asfalt nærmere 21"+ sommerdekkene enn 19"R2 dekkene. Bilen oppfører seg akuratt som forventet på alle typer føreforhold og for meg er det mye viktigere å vite hvordan bilen oppfører seg/hvor lang bremselengde jeg får enn maks grep uten å vite hvor grensen går.

Ett av de største problemene jeg hadde med R2 dekkene var vannplaning og der er de ganske håpløse. Vredestein dekkene viste ikke tegn til problemer med å sluke unna 5cm høye elver som randt over vegbanen der jeg lå med cruise på i 90 langs E18!

Jeg har lenge ment at fartsgrensene her i landet er for skikkelig dårlig vinterføre. Over Hemsedalsfjellet fikk jeg testet nypløyd pudder. En fantastisk kjøreopplevelse! Ingen tegn til at dekkene ikke var produsert nettopp for dette! Prøvde meg på kontrollert drifting i de skarpeste svingene men bilen kontrollerte det raskt inn igjen. Liker best å prøve på slikt i kontrollerte omgivelser (PS3) og valgte å beholde alle hjelpemidler på. Holdt høy fart på ganske isete underlag uten noe problemer. Hadde ikke turt å kjøre så aktivt med R2 dekkene.

Opp til Haukeli ristet det ganske mye mer i isen. Ett føre som ikke er helt uvanlig på østlandet. Ikke akkurat føre for 20" og jeg regner med at R2 dekkene ville vært mer behagelig her. Bor du/har hytte i ett område der det ofte er problem med mye hakkete isete underlag anbefaler jeg nok R2 dekkene over Vredestein.

Fikk også testet det verst tenkelige underlaget. Kolonnekjøring på is med underkjølt regn. Det var så glatt at regenereringen fikk bakhjulene til å slippe såvidt i nedoverbakken når jeg lå i en plass mellom 20 og 25km/t og slapp momentpedalen helt. Det var ikke uventet men allikevel litt ekkelt. Bilen tok som normalt full kontroll så det var aldri problematisk. Hadde tidligere prøvd full regen på diverse underlag uten å lykkes i å få bakhjulene til å slippe. Er umulig å si om R2 dekkene hadde oppført seg bedre men prestasjonene til Vredestein på is er absolutt godkjent!

Det virker faktisk som at dekkene er enda litt stillere på mange typer underlag. På grov asfalt er det minimalt mer støy. Altså ingen fordel noen av dekkene.

Vanskelig å bedømme forbruk da mange faktorer spiller inn men er ganske sikker på at forbruk ikke har økt. Heller motsatt. Vil heller ikke her gi fordel til noen av dekkene da det blir mer synsing enn A/B testing på likt underlag.

Konklusjon: For en så tung bil som Tesla er dette absolutt ett dekk å sjekke ut neste gang du skal bytte.
Vin F095710 - Hvit X100D

Quattro

Bilen min kommer ca. 1. April. Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe vinterdekkpakke gjennom Tesla, jeg ser forresten at det er mulig å få det noe rimeligere andre steder. Kanskje kan jeg vente til høsten igjen og satse på at helårsdekkene som bilen leveres på holder de første dagene i April og i påskeferien, det blir kanskje en tur på fjellet eller over fjellet. Hva er erfaringen?

(Jeg er ikke spesielt opptatt av utseende så dersom noen skal selge meg noen brukte vinterdekk på felg til Model S så send meg en privat melding og oppgi type og pris osv. Jeg bor i Oslo.)
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Jærbuen

Jeg får min bil 5 Mars, kommer ikke til å kjøpe vinterdekk i år, satser på helårsdekka klarer seg, eller kjører min gamle Audi om det blir for gale noen dager.

Regner med å slite ut helårsdekka den første sesongen, så vinterdekk på originalfelgene.

Så finne meg noen 20" eller 21" sommerhjul i løpet av neste vinter :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA