Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: snurre100 på fredag 25. januar 2013, klokken 12:20
Her er min e-post til Ishavsveien.

"Jeg mottok i går et tilbud fra dere angående hurtiglading.I fjor brukte jeg hurtigladerene deres 3 ganger.Dvs mitt behov for hurtiglading er ca 10-12 ganger pr. år.Med de prisene dere opererer med vil hurtiglading hos dere komme på ca 290-350 kr pr.gang.og når prisen for en enkeltlading er satt til kr.500.- sier det seg selv at jeg ikke kommer til å benytte meg av dette tilbudet.Det er billigere for meg å bruke fossilbil når jeg skal kjøre lengere enn 10 mil.Det er trist at prisene er lagt sånn at folk velger bort miljøvennlig kjøretøy."

Bra tilbakemelding til dem, men du burde vel også tatt med
" . . . . og velger bort deres tilbud helt og holdent."
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

christian

Etter min epost til Ishavskraft idag ble jeg oppringt av en person fra Ishavskraft. Han forklarte om dugnad og      kostnader de hadde med utbygging samt spørreundersøkelse som viste at de ville få ca 40% av de ladbare bilene som kunder. Han var uintereesert i meg som kunde som bare skulle lade av og til. Det var abonnement som gjaldt. Han lovet å sende en epost til svar. Har ikke mottatt noe enda. Han beklaget at de ikke hatt oppgitt kilde på brevet som var veidirektoratet som de hadde fått mitt navn og biltype ifra.
Jeg synes det er trist at en leverandør skal kunne opptre slik i dette markedet. En hel masse elbilturer vil bli erstattet med fossilbil. Å bli tvunget inn i ett abonnement er uaktuelt for meg. Hvis jeg har lyst på melk tar jeg ett glass, jeg kjøper ikke en hel ku. Hvis Ishavskraft ikke klarer å drifte kundenes behov. Bør de trekke seg og overlate sitt engasjement til folk som har evner utover sine excel ark.
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

kjekk

Ble faktisk ringt opp av ishavskraft for noen måneder siden.  Om det er den telefonsamtalen som er grunnlaget for deres oppfatning om at elbilister vil kaste seg over dette "tilbudet" tar de skammelig feil.  Så vidt jeg husker ble det hverken presentert noen pris eller informert om noe abonnement i tråd med brevet - i så fall ville jeg jo falt av stolen og slått meg kraftig. 

Fint om noen andre som eventuelt har blitt spurt sier mer - jeg har en mistanke om at datagrunnlaget deres er heller tynt.

jkirkebo

Sitat fra: christian på fredag 25. januar 2013, klokken 20:42
Etter min epost til Ishavskraft idag ble jeg oppringt av en person fra Ishavskraft. Han forklarte om dugnad og      kostnader de hadde med utbygging samt spørreundersøkelse som viste at de ville få ca 40% av de ladbare bilene som kunder. Han var uintereesert i meg som kunde som bare skulle lade av og til. Det var abonnement som gjaldt. Han lovet å sende en epost til svar. Har ikke mottatt noe enda. Han beklaget at de ikke hatt oppgitt kilde på brevet som var veidirektoratet som de hadde fått mitt navn og biltype ifra.
Jeg synes det er trist at en leverandør skal kunne opptre slik i dette markedet. En hel masse elbilturer vil bli erstattet med fossilbil. Å bli tvunget inn i ett abonnement er uaktuelt for meg. Hvis jeg har lyst på melk tar jeg ett glass, jeg kjøper ikke en hel ku. Hvis Ishavskraft ikke klarer å drifte kundenes behov. Bør de trekke seg og overlate sitt engasjement til folk som har evner utover sine excel ark.

Vel, eneste måten vi kan endre denne modellen på er vel å ikke opprette abonnement. Får de 4% som kunder istedenfor 40% mens det er kø utenfor Fortums ladere så kanskje det går et lys opp for noen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Å sende ut reklamebrev til folk som har reservert seg mot detteg er strengt forbudt. Dessuten er det forbudt å ikke oppgi kilde. At kilden i tillegg er vegdirektoratet er enda verre. Her oppfordrer jeg alle som har mottatt brev om å klage Ishavskraft AS inn til forbrukerombudet, for overtredelse av MARKEDSFØRINGSLOVEN § 13 og 16. Samtidig ville jeg klaget til Vegdirektoratet for å gi ut navn og addresseinformasjon til næringsdrivende som har til hensikt å bruke dataene til lovstridig reklameutsendelse.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

KaiRK

Blir rett og slett provosert av å se at en aktør har fått tildelt strategisk gode ladeplasse for så å skru prisene rett opp til himmels.

Det at det ikke finnes et "klippekort" til max 50.- pr lading er jo rett og slett skamfullt.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

nofuelno

Det er ikke ille mye å måtte betale 291,- i måneden for å kunne lade effektivt?
Det inkluderer jo også 2 gratis redninger pr. år med Viking !
Mange som benytter bil aktivt i jobbsammenheng og privat,
vil sannsynligvis gladelig få dekket dette av jobben, og er det en elektrisk varebil med grønne skilter (som nå vil bli den nye bestselger grunnet gunstige leasingvilkår og god lasteplass ) vil bedriften kunne trekke fra momsen slik at kostnaden er nede i 232,- pr. mnd.
Det er jo heller ikke slik at denne avgiften vil øke i takt med økende antall ladestasjoner
som medfører at du kan komme deg effektivt rundt hvor du vil i landet.
Dette er faktisk et veldig bra tiltak som vil føre til en gigantisk milepæl innen elbilbruk !
Det tar nok heller ikke lang tid før et smart forsikringsselskap baker inn abonnementet i elbilforsikringen ;)
Ishavskraft tar det de må ha for å dekke strøm og drift siden de ikke er subsidiert av myndighetene.

" Don't shot the pianoplayer ! "

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

snurre100

Sitat fra: nofuelno på lørdag 26. januar 2013, klokken 02:52
Det er ikke ille mye å måtte betale 291,- i måneden for å kunne lade effektivt?
Det inkluderer jo også 2 gratis redninger pr. år med Viking !
Mange som benytter bil aktivt i jobbsammenheng og privat,
vil sannsynligvis gladelig få dekket dette av jobben, og er det en elektrisk varebil med grønne skilter (som nå vil bli den nye bestselger grunnet gunstige leasingvilkår og god lasteplass ) vil bedriften kunne trekke fra momsen slik at kostnaden er nede i 232,- pr. mnd.
Det er jo heller ikke slik at denne avgiften vil øke i takt med økende antall ladestasjoner
som medfører at du kan komme deg effektivt rundt hvor du vil i landet.
Dette er faktisk et veldig bra tiltak som vil føre til en gigantisk milepæl innen elbilbruk !
Det tar nok heller ikke lang tid før et smart forsikringsselskap baker inn abonnementet i elbilforsikringen ;)
Ishavskraft tar det de må ha for å dekke strøm og drift siden de ikke er subsidiert av myndighetene.

" Don't shot the pianoplayer ! "
Greit nok. Hvis man trenger mye hurtiglading er dette sikkert et bra tilbud. For alle oss andre som trenger hurtiglading i ny og ne, er dette et mindre bra tilbud. Jeg betaler ikke 200-300 kr.- pr. hurtiglading for å støtte de som lader mye.
Venter på Kia E Niro

Lars C. Krogenæs

#68
Sitat fra: nofuelno på lørdag 26. januar 2013, klokken 02:52
Ishavskraft tar det de må ha for å dekke strøm og drift siden de ikke er subsidiert av myndighetene.
" Don't shot the pianoplayer ! "

...og jeg som trodde Ishavskraft hadde fått støtte fra Transnova og fylkeskommunene til å etablere hurtigladere.

Beklager at jeg tok feil, men fint at NoFuel oppklarer.


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hkaspenberg

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. januar 2013, klokken 22:20
Ladestasjonen på Vestby kostet 1,8 millioner og fikk 400 000 kroner i støtte fra Transnova. De har sikkert fått støtte for andre ladestasjoner også.

Lettere googling på "Ladestasjon Vestby Transnova" gav mange treff og jeg fant det jeg lette etter i dette Transnova-dokumentet:
http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2011/07/Prosjektrapport__ladeinfrastruktur_4fk_15051211.pdf

Søk videre på Vestby:
"Ishavsveien har fått tilskudd til lader ved Marche på østsiden. Fortum fått tilskudd til lader ved
MacDonalds på vestsiden

Flere referanser: http://elbil.no/ladestasjoner/528-24-nye-hurtigladere-for-elbiler

Så de har fått støtte for å etablere laderen.

Det kommer ikke mer kritikk fra min side når det gjelder denne abbonementsordningen. Den har jeg gitt opp. Flere har forelått en slags klippekort-ordning med lavt fastbeløp og betaling enten per lading eller, enda bedre, per kWh. Kommer Ishavskraft med en slik løsning vil jeg være en av de første til å hive meg på.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

mariowing

Det er etterlyst forslag til løsning og ikke bare kritikk. Her er mitt forslag: Gjør det mulig å ha en ladekonto hvor man forhåndsbetaler et visst beløp (som f.eks . Ruters reisekort eller kontantkort på telefon). Dette kan settes opp enkelt ved å bruke ferdige moduler fra en lang rekke tilbydere av betalingsformidling via Internett. Så synes jeg prisen bør være delt i to; et fast beløp for tilgang til laderen og en pris for  strømmen. Begrunnelsen for dette er at laderen må vedlikeholdes hele året (fast pris delen) mens strøm mengden (og tiden det tar å fylle den ikke minst) varierer gjennom året. Mitt nivå for ok pris vil være 50 kr for tilgang og 3 kr for strømmen. En typisk hurtiglading for meg vil da koste 70-80 kroner som er greit nok sammenlignet med å kjøre diesel bil men litt dyrt sammenlignet med prisen Statoil tar. Noe særlig over den prisen gjør at besparelsen i kroner blir for lav i forhold til økt tidsbruk.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Hvis Statoil og Eidsiva kan leve med 44,- pr. 15 min. og Fortum med 30,- pr. lading så kan jeg ikke skjønne annet enn at Ishavsveien burde kunne leve med forhåndsbetalt "klippekort" på 10 ladinger for 350,- elns. Personlig lader jeg kun 7-8 minutter hver gang på Ishavsveiens ladere så for min del hadde det gitt en timepris på 280,- eller nesten 10,- pr. kWh.

Jeg lader kanskje to ganger pr. måned og hovedsakelig i vinterhalvåret.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Et klippekort må i hvert fall ha en maks ladetid så ikke folk blir stående for å fylle batteriet helt opp selv om de ikke skulle ha behov.

Jeg har mer sansen for betaling per minutt eller per kWh, for det er ikke ønskelig at man får "mer for pengene" ved å stå unødvendig lenge ved laderen.

Si jeg teoretisk skal kjøre Oslo-Trondheim og Ishavskraft setter opp en lader midtveis. Når jeg kommer frem har jeg kanskje 40%SOC. Jeg trenger bare å lade drøyt 20% for å komme helt frem, men for å ha sikkerhetsmargin er det greit å lade opp til 80%.
Om jeg ikke betaler per minutt eller per kWh kan folk som ikke bryr seg om tid eller andre reisende bli stående ved pumpen til batteriet har nådd 100%SOC.

Å lade 40% tar ca 30 minutter for meg, men en som lader 60% kan fort bli stående en time pga redusert ladehastighet mot slutten.

Det er ikke ønskelig at en som okkuperer laderen en time får mer for pengene enn en som stopper å lade etter 30 minutter.

Når det er sagt er det viktigste at infrastrukturen kommer på plass. Selvfølgelig helst med en gjennomtenkt løsning allerede fra start, men det viktigste er at mulighetene finnes så vi kommer frem.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 26. januar 2013, klokken 10:25
Et klippekort må i hvert fall ha en maks ladetid så ikke folk blir stående for å fylle batteriet helt opp selv om de ikke skulle ha behov.

Det problemet blir nok ikke stort, jeg tror ingen bruker mer tid ved en hurtigladestasjon enn de må. Jeg står ihvertfall ikke et minutt mer enn nødvendig, lader kun såpass på Vestby at jeg kommer fram til Oslo City omtrent ved LBW. Man har da bedre ting å gjøre enn å sitte i bilen og stirre på en stor, hvit boks ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. januar 2013, klokken 11:08
Det problemet blir nok ikke stort, jeg tror ingen bruker mer tid ved en hurtigladestasjon enn de må.
Håper selvfølgelig ikke det jeg heller, men når det tidligere er diskutert betalingsvilje her på elbilforumet har jeg fått inntrykk av at pris per kWh er svært viktig (eller kanskje det bare er min betalingsvilje som har vært for høy?). Pris per kWh synker jo lenger du står når man har fritt antall ladinger for fastpris.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA