Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. januar 2013, klokken 11:08
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 26. januar 2013, klokken 10:25
Et klippekort må i hvert fall ha en maks ladetid så ikke folk blir stående for å fylle batteriet helt opp selv om de ikke skulle ha behov.

Det problemet blir nok ikke stort, jeg tror ingen bruker mer tid ved en hurtigladestasjon enn de må. Jeg står ihvertfall ikke et minutt mer enn nødvendig, lader kun såpass på Vestby at jeg kommer fram til Oslo City omtrent ved LBW. Man har da bedre ting å gjøre enn å sitte i bilen og stirre på en stor, hvit boks ;)

100% enig, selv om det finnes noen unntakk som sikker tenker anderledes. Tid er det knappeste godet vi mennsker har...
I-miev 2011
Asker

nofuelno

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 26. januar 2013, klokken 07:58
Sitat fra: nofuelno på lørdag 26. januar 2013, klokken 02:52
Ishavskraft tar det de må ha for å dekke strøm og drift siden de ikke er subsidiert av myndighetene.
" Don't shot the pianoplayer ! "

...og jeg som trodde Ishavskraft hadde fått støtte fra Transnova og fylkeskommunene til å etablere hurtigladere.

Beklager at jeg tok feil, men fint at NoFuel oppklarer.


Lars

Som sagt, det er driften som nå må dekkes inn
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

sven erik

hei de må tjene penger ja men å ta disse pengene er uhørt  ja fin bisnis å få seg kort å stå der å la andre lade på dit kort om en skal ha de prisene  jeg har snakket med statoil å omtrent ingen bruker dems  med en helt annen pris   ja en må da se litt  nå har de laget et lite behov men med de prisene der vil de prise seg ut  å statoil vil legge opp sine der i stede for andre steder  men hva med samarbeid statoil eller nermeste bensin stasjon kan tjene litt å ishavsveien  med at de som ikke har kort betaler foreksempel 40 kr gangen  å ja selve kortet burde hvære maks 100 per måned foreløpig   men det hele hadde hvert lettere med hvanlig kort betaling  som det er i tyskand  der er det 8 evro for 30 min ferdig med det
eller som i danmark 300 ca for kortet engangsum  så 40øre kw ca  eller forskellige  klipp
men i spania vil de vekk fra disse korta for er det vott på leseren fungerer den ikke eller  om det er noe møkk eller om det er riper i kortet  ja og vist kortet er i nærheten av  elektriske ting  hander det at de slutter å fungere  å en ripe i glas eller leser på stolpene må leserne byttes  men  de må tenke bedre å tjene 10 kr på vær av 10000 menesker  en å tjene 1000 fra 10 mennesker   men sån er vist ikke tanken her 

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på lørdag 26. januar 2013, klokken 14:31
hei de må tjene penger ja men å ta disse pengene er uhørt  ja fin bisnis å få seg kort å stå der å la andre lade på dit kort om en skal ha de prisene  jeg har snakket med statoil å omtrent ingen bruker dems  med en helt annen pris   

Statoil på Minnesund har nok grei utnyttelse av laderen sin de. Jeg har stått i kø der før, og folk har stått i kø bak meg. I Oslo er sikkert bruken minde pga. gratisladeren hos ABB.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-snorre

Sitat fra: Jonny på fredag 25. januar 2013, klokken 16:07
Her bør Elbil foreningen ta kontakt med leverandør, og få til en betre avtale. Hva med et kort med 10 ladinger for 350kr, det hadde lønnet seg mer for leverandøren. Siden noen bruker laderene ganske ofte, kunne de tjent 3 ganger mer en forslaget.

Har vært i kontakt med Hr Storelv som jobber for Ishavsveien. Han sier de har fått overveldende positiv respons. Bare 5-6 sure/negative henvendelser, hvor 4 av disse bestilte abonnement etter overtalelse. Aner ikke om det stemmer.

Dialogen skal nok fortsette selv om samarbeidet mellom Elbilforeningen og Ishavskraft er avsluttet.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

RunarBT

Sitat fra: el-snorre på lørdag 26. januar 2013, klokken 20:25
Sitat fra: Jonny på fredag 25. januar 2013, klokken 16:07
Her bør Elbil foreningen ta kontakt med leverandør, og få til en betre avtale. Hva med et kort med 10 ladinger for 350kr, det hadde lønnet seg mer for leverandøren. Siden noen bruker laderene ganske ofte, kunne de tjent 3 ganger mer en forslaget.

Har vært i kontakt med Hr Storelv som jobber for Ishavsveien. Han sier de har fått overveldende positiv respons. Bare 5-6 sure/negative henvendelser, hvor 4 av disse bestilte abonnement etter overtalelse. Aner ikke om det stemmer.

Dialogen skal nok fortsette selv om samarbeidet mellom Elbilforeningen og Ishavskraft er avsluttet.

Det var da merkelig.. er jo 5-6 bare her på forumet som har sendt litt frustrerte eposter, meg inkludert.

Eg har ikkje hørt noke fra dei, anna eg brevet med kort som kom i posten i går.. hadde tenkt å returnere kortet, men datter mi på 4 likte motivet, så da blir det hennes.;-)

Ladefabrikken

Jeg har også sendt dem en sur Mail og ikke fått noe svar. Hvis de hadde tatt en liten titt inne på forumet her så hadde de forstått at de ikke er helt på nett.
Tipper at vi får et nytt tilbud om et halv år når de ikke har fått solgt noen abnomang.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

selveste

Sitat fra: nofuelno på lørdag 26. januar 2013, klokken 12:42
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 26. januar 2013, klokken 07:58
Sitat fra: nofuelno på lørdag 26. januar 2013, klokken 02:52
Ishavskraft tar det de må ha for å dekke strøm og drift siden de ikke er subsidiert av myndighetene.
" Don't shot the pianoplayer ! "

...og jeg som trodde Ishavskraft hadde fått støtte fra Transnova og fylkeskommunene til å etablere hurtigladere.

Beklager at jeg tok feil, men fint at NoFuel oppklarer.

Ingen subsidierer drift av hurtiglading i Norge. Elbilforeningen har ikke gjort noe som helst for å få på plass et støtteregime for drift, men akseptert brukerbetaling som er stilt som krav for støtte fra Transnova. 299 kr i abonnementskostnad for ubegrenset mengde strøm er mindre mobilitetskostnad enn månedskort fra Ruter for skoleelever og studenter. Elbilister som syter over dette skader sin egen sak og er utakknemlige egoister uten samfunnsansvar. Når det er sagt er 500 kroner for en enkeltlading uten abonnement selvsagt grisedyrt. Ingen kommer til å betale så mye for en fylling. Obligatorisk abonnement bør være eneste tilbud, og flest mulig som trenger hurtiglading og som ønsker flere hurtigladere i Norge bør tegne abonnement slik vi gjør for hus og hjem, hytter og andre steder der vi vil ha tilgang på strøm. Da blir det bygget mer og tilbudet blir enda mer interessant. Prisen for ubegrenset tilgang på hurtiglading i Japan ligger på rundt hundrelappen pr måned. Der har de nå ca 40 000 elbiler på veien og fire ganger flere å dele regningen på. Ishavskraft, Lyse, EV Power mfl. har lagt seg lavt i forhold til at de med denne prispolitikken vil måtte subsidiere elbilistene i mange år i forhold til reelle kostnader. Det er litt underlig å se at elbilustenes egen organisasjons ledere ikke er i stand til å formidle realitetene som ligger til grunn og tvert imot motarbeider de som prøver å få bygger høyst nødvendige rekkeviddeforlengere til elbilene våre. Det politiske realitet er at stat, fylkeskommuner og kommuner gir tilskudd til etablering. De offentlige tilskuddene til Ishavskraft ligger under femti prosent av etableringskostnaden. Abonnementet er tenkt som et bidrag fra brukerne, men Kraftbransjens operatører, herunder Ishavskraft, vil fortsatt måtte subsidiere norske elbilister ved å ta esteparten av regningen. Kritisk masse for bærekraftig hurtiglading er mellom 50-100 000 betalende mobilstrømkunder. Jeg har ikke sett noen strategiske tanker fra Elbilforeningen i forhold til dette, bare syting og klaging!


Lars

Som sagt, det er driften som nå må dekkes inn

Lars C. Krogenæs

#83
Hei Rune Haaland ("Selveste").

Jeg er fullt klar over at du er betalt av Ishavsveien AS for å skrive dette. Synd du ikke skriver under med fullt navn, og hvilken oppdragsgiver du har. I stedet baker du dette inn som et sitat fra meg. Det synes jeg er uredelig ovenfor andre lesere.

Når du har økonomiske interesser innen elbil-sfæren oppfordrer jeg deg til å flagge dette i profilen der du legger inn hvem du jobber for. Da unngår vi at du står frem med skjulte motiver, slik du gjør i dette innlegget.

De aller fleste kjøper en elbil som dekker det daglige behov, med lading hjemme. Dagens elbiler er ikke en langturbil. Derimot kan det tenkes at bilen vil bli brukt på noen lengre turer, der hurtiglading vil være aktuelt.

Å da kreve et abonnement for dette synes jeg er helt uhørt. Ishavskraft har tidligere uttalt at dette skal koste 30-60 kroner. Det er også kommunisert ovenfor godtroende politikere, som har subsidiert hver hurtiglader med mange hundre tusen. Når så Ishavskraftkommer med en pris på 500,- for en enkeltlading, mener jeg og mange med meg at dette er helt bort i natta. Det gjør at hurtigladere blir forbeholdt en liten gruppe elbilister og i praksis utestenger de aller fleste elbiler fra det offentlig subsidierte hurtigladernettet.

Så mener du at vi skal ha et tilsvarende abbonement hos Fortum, og så hos Statoil, og at dette er supert?

Hvorfor ikke innføre en enkel betaling med minibankkort? Det er utprøvd teknologi, alle kan bruke det, og investeringen per hurtiglader begrenser seg til noen tusen? I stedet skylder Ishavskraft på ekstremt dyr administrasjon.

Ishavskraft bryter også markedsøringsloven i forhold til reservasjonsregisteret og enkelte hurtigladere de reklamerer for, er ikke med i ordningen.

Jeg tviler også på at Ishavskraft har konsesjon fra datatilsynet til å lagre brukerdata for hvor og når, hvor mye etc. vi har ladet. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

"Hurtigladertilbudet" til Ishavskraft er nå med på å ødelegge for utbredelsen av elbiler. Med 500kr for hurtiglading blir det meget vanskelig å selge elbiler til privatpersoner.

Lars C. Krogenæs
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

bruisepristine

Enig i alt du skriver, Lars!
Ishavsveien AS formerlig vader rundt i sin egen bæsj til langt opp etter låra! Betaling med kort/mobilbetaling til kr 30-60 pr lading er akseptabelt, abn er uaktuelt og det vil jeg tro det er for de fleste elbileiere. Kr 500 for enkeltladinger når du er i nød for strøm, haha, hva forventer de å oppnå med et slikt tilbud? Latterlig. Skulle jeg noen gang være i fare for å gå tom for strøm med kun Ishavsveien AS lader i nærheten, hadde jeg heller kjørt bilen tom og betalt Falcken egenandel på kr 500 for å kjøre bilen min hjem til min egen lader!
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

christian

Av de 11 elbileierene jeg har snakket med har ingen vært positive. En foreslo at vi kjøpte ett abonnement til felles bruk. Det stride jo mot reglene, men her har jo Ishavskraft gått foran med å bryte regler. (Reservasjon mot reklame markedsføring uten å oppgi kilde) så kanskje dette er ett tilfelle hvor to feil gir en riktig!
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

Bent

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 27. januar 2013, klokken 08:15
(...)

"Hurtigladertilbudet" til Ishavskraft er nå med på å ødelegge for utbredelsen av elbiler. Med 500kr for hurtiglading blir det meget vanskelig å selge elbiler til privatpersoner.
Virker nesten som en ren PR-gave til Tesla dette: "du kan enten kjøpe en Leaf og betale 500 kroner for hver hurtiglading, eller du kan kjøpe Model S og få superlading gratis".

(Så må jo Tesla faktisk bygge noen superladere først da.)
Tesla Roadster, 25Mm

sven erik

de lager ris til egen bak  bruker er dyrt å ubrukelig system + at de tar 500 per lading om en ikke har abonomang  så kommer det andre vedsidenav  med rimligere å bedre løsninger for alle her ser å tjene penger å på østffold siden er det penger å tjene  på de som skal til sverige innimellom om en har fornuftige priser   men må si meg uenig i dem som sier at dagens elbiler ikke er bra til langturer eller bygd for dette  er selv nå i spania for andre gang med min i-miev
å hadde det hvert  hurtig ladre hele veien  vile turen hvert en drøm  ja om de ikke koster 500 da da må en bruke  fosil bil eller fly

el-snorre

Sitat fra: selveste på søndag 27. januar 2013, klokken 02:28
Sitat fra: nofuelno på lørdag 26. januar 2013, klokken 12:42
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 26. januar 2013, klokken 07:58
Sitat fra: nofuelno på lørdag 26. januar 2013, klokken 02:52
Ishavskraft tar det de må ha for å dekke strøm og drift siden de ikke er subsidiert av myndighetene.
" Don't shot the pianoplayer ! "

...og jeg som trodde Ishavskraft hadde fått støtte fra Transnova og fylkeskommunene til å etablere hurtigladere.

Beklager at jeg tok feil, men fint at NoFuel oppklarer.


Lars
Ingen subsidierer drift av hurtiglading i Norge. Elbilforeningen har ikke gjort noe som helst for å få på plass et støtteregime for drift, men akseptert brukerbetaling som er stilt som krav for støtte fra Transnova. 299 kr i abonnementskostnad for ubegrenset mengde strøm er mindre mobilitetskostnad enn månedskort fra Ruter for skoleelever og studenter. Elbilister som syter over dette skader sin egen sak og er utakknemlige egoister uten samfunnsansvar. Når det er sagt er 500 kroner for en enkeltlading uten abonnement selvsagt grisedyrt. Ingen kommer til å betale så mye for en fylling. Obligatorisk abonnement bør være eneste tilbud, og flest mulig som trenger hurtiglading og som ønsker flere hurtigladere i Norge bør tegne abonnement slik vi gjør for hus og hjem, hytter og andre steder der vi vil ha tilgang på strøm. Da blir det bygget mer og tilbudet blir enda mer interessant. Prisen for ubegrenset tilgang på hurtiglading i Japan ligger på rundt hundrelappen pr måned. Der har de nå ca 40 000 elbiler på veien og fire ganger flere å dele regningen på. Ishavskraft, Lyse, EV Power mfl. har lagt seg lavt i forhold til at de med denne prispolitikken vil måtte subsidiere elbilistene i mange år i forhold til reelle kostnader. Det er litt underlig å se at elbilustenes egen organisasjons ledere ikke er i stand til å formidle realitetene som ligger til grunn og tvert imot motarbeider de som prøver å få bygger høyst nødvendige rekkeviddeforlengere til elbilene våre. Det politiske realitet er at stat, fylkeskommuner og kommuner gir tilskudd til etablering. De offentlige tilskuddene til Ishavskraft ligger under femti prosent av etableringskostnaden. Abonnementet er tenkt som et bidrag fra brukerne, men Kraftbransjens operatører, herunder Ishavskraft, vil fortsatt måtte subsidiere norske elbilister ved å ta esteparten av regningen. Kritisk masse for bærekraftig hurtiglading er mellom 50-100 000 betalende mobilstrømkunder. Jeg har ikke sett noen strategiske tanker fra Elbilforeningen i forhold til dette, bare syting og klaging!

Som sagt, det er driften som nå må dekkes inn


Her farer "Selveste" Rune Haaland, som er "president" i den internasjonale industri stiftelsen EV-Union med løgn. EVU organiserer jo Lyse, EV-power og Ishavskraft, samt deler av ladeleverandør-industrien og bilindustrien. Selveste vet veldig godt at Elbilforeningen mener at før subsidier kan innføres, må operatørene begynne å ta seg betalt. Betalt er noe også Transnova forutsetter ved å gi støtte. Videre burde han vite at Elbilforeningen mener at det offentlige må strekke seg lengre, inntil 50%, i sitt bidrag, som er maks hva EU tillater.
Etter hva Elbilforeningen er blitt fortalt så koster i snitt et ladested kr 600-700 000 å etablere per hurtiglade-uttak.
Elbilforeningen har over hode ikke drevet med syting og klaging. Tvert om han man etterlyst betalingsordninger, da man mener det er viktig for videre sattsning.
Elbilforeningen har invitert ladeaktørene til samarbeid om ett felles ladekort og kundesamarbeid, men blitt avvist. Industrien ville ordne opp i dette selv i følge deres egne rådgivere...


 
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

mariowing

Jeg har i dag byttet fra Ishavskraft til en annen kraft leverandør på min "hjemmestrøm". Det er en direkte konsekvens av den hårreisende prisen for enkelt lading. Er neppe noen hos Ishavskraft som gråter over å ha tapt 30 000 kWh strømsalg men er ikke så mye annet jeg kan gjøre for å vise min avsky for disse urimelige prisene (og ikke minst begrunnelsen for dem. 500 kroner i adminstrasjonsgebyr liksom....)

Jeg kjøper ikke argumentet om at driften av laderen nå skal dekkes inn og det rettferdiggjør en slik pris. Hvis vi antar at en mann må rykke ut en gang i måneden og fikse en feil så koster dette kanskje 5000 kroner pr måned til "reperasjonsmannen". Antar at eventuelle deler som må byttes etc er dekket av garantier fra produsenten av laderen. Dette gir 60 000 i året i driftsutgifter. I tillegg kommer strømmen som faktisk brukes, men det blir jo bare småpenger. 60 000 / 50 kr pr lading = 1 200 landingen pr år eller ca 3 ganger pr dag for å gå i balanse. Leste i brevet av Ishavskraft inviterer til dugnad for miljøet så da er det vel ikke urimelig at de tar deler av disse kostnadene selv også og da trenger man ikke engang tre ladinger om dagen for å få Excel arket til å gå i balanse...

En annen ting økonomene hos Ishavskraft har glemt å tenke på er at for å dekke inn driften trenger de faktisk kunder. Det hjelper ingenting hva Excel arket sier nederst under streken hvis celle A1 (antall kunder) forblir 0.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA