Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

KaiRK

De trenger i hvertfall ikke bekymre seg for "driftsutgifter" med den prismodellen de prøver seg på ;)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Focus

Mitt forslag for å gjøre ishavskraft oppmerksom på at vi er mildsakt forb......... over prissettingen de tillater å sette, er å sende garantibeviset for fornybar energi som vi får når vi har betalt medlemavgift i elbilforeningen til dem. Det skal ihvertfall jeg gjøre.

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

el-snorre

Til alle hurtigladetilbydere sitt forsvar, så skal det sies at strømmen de leverer koster mer enn vanlig husholdningsstrøm. Grunnen er at det på industristrømmen til de aller fleste påløper et effektledd. i Hafslund sitt nett påløper dette ved bruk av mer enn 80A strømsikringer, og prisen øker med forbruket.

http://www.hafslundnett.no/nett/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=239

I tillegg kommer tilknytningsavgiften, avgiften man betaler for å hente ut en effekt fra trafo. Jo større effekt, jo større avgift. Denne kan bli rimelig høy da knapphet i trafoen, medfører at denne må skiftes.

Jo større ladestedene er, da i form av flere ladere, jo større blir nettkostnaden. Samtidig kan man spre denne kostnaden på flere brukere siden man kan betjene flere. Tanken er at jo mindre kø kunden opplever, jo større vil sjansen være for at  man får kunder, eller at kunden velger bort fossilbilen.

Spørsmålet her er i hvilken grad kundene er villige til å betale full pris i en oppbyggingsfase. Diplomatisk kan man si at diskusjonen her i så måte bør gi noen signaler.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

jkirkebo

Sitat fra: el-snorre på søndag 27. januar 2013, klokken 19:34
Til alle hurtigladetilbydere sitt forsvar, så skal det sies at strømmen de leverer koster mer enn vanlig husholdningsstrøm. Grunnen er at det på industristrømmen til de aller fleste påløper et effektledd. i Hafslund sitt nett påløper dette ved bruk av mer enn 80A strømsikringer, og prisen øker med forbruket.

http://www.hafslundnett.no/nett/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=239

Det er jo bare en annen måte å betale for strømmen.

"Lavspenning
230 V og 400 V 5 800 445 5,45"

For en CHAdeMO-lader på 50kW vil årsgebyret blir (445*50)+5800=ca. 28.000 kroner.

MEN: Nettleien er da kun 5,45 øre/kWh. Jeg betaler hjemme ca. 36 øre/kWh, dvs. at nettleien er over 30 øre rimeligere pr. kWh. Samt et fastbeløp på ca. 3000 pr. år.  25000/0,305=~82000kWh. Så ved årlig uttak på over ca. 82000kWh blir industritariffen billigere enn min hjemmestrøm. Det er ca.225kWh pr. dag eller ca. 33% utnyttelsesgrad ved typisk snittforbruk (ca. 30kWh snilt regnet).

Så om hurtigladeren brukes 1/3 av tiden blir industritariffen rimeligere.

EDIT: Regnskapet blir litt annerledes da bedriftsprisene var eks. mva. Men forskjellen blir fortsatt ikke stor forutsatt en god utnyttelse av hurtigladeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Det underliggende problemet er vel at Ishavskraft forsøker en dødfødt forretningsmodell. Tenk om fossilbilistene skulle finansiert pumpekostnadenen gjennom bensin-/dieselprisene.

Det er vel bare et spørsmål om tid før Ishavskraft må selge virksomheten til noen som skjønner hvordan dette kan gjøres lønnsomt (forhåpentligvis tar det ikke veldig lang tid).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: I-MIEV på søndag 27. januar 2013, klokken 18:55
Mitt forslag for å gjøre ishavskraft oppmerksom på at vi er mildsakt forb......... over prissettingen de tillater å sette, er å sende garantibeviset for fornybar energi som vi får når vi har betalt medlemavgift i elbilforeningen til dem.
Sitat fra: mariowing på søndag 27. januar 2013, klokken 17:24
Jeg har i dag byttet fra Ishavskraft til en annen kraft leverandør på min "hjemmestrøm". Det er en direkte konsekvens av den hårreisende prisen for enkelt lading. Er neppe noen hos Ishavskraft som gråter over å ha tapt 30 000 kWh strømsalg men er ikke så mye annet jeg kan gjøre for å vise min avsky for disse urimelige prisene

Hvis alle (eller mange) returnerer garantibeviset for fornybar energi med påskrift om årsaken, og alle her som har hjemmestrøm fra Ishavskraft bytter leverandør og sender en mail og forklaret hvorfor så kan det jo hende de "ser lyset".   Eller kanskje de ser mørket? ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

el-snorre

Sitat fra: Elmo på søndag 27. januar 2013, klokken 23:25
Sitat fra: I-MIEV på søndag 27. januar 2013, klokken 18:55
Mitt forslag for å gjøre ishavskraft oppmerksom på at vi er mildsakt forb......... over prissettingen de tillater å sette, er å sende garantibeviset for fornybar energi som vi får når vi har betalt medlemavgift i elbilforeningen til dem.
Sitat fra: mariowing på søndag 27. januar 2013, klokken 17:24
Jeg har i dag byttet fra Ishavskraft til en annen kraft leverandør på min "hjemmestrøm". Det er en direkte konsekvens av den hårreisende prisen for enkelt lading. Er neppe noen hos Ishavskraft som gråter over å ha tapt 30 000 kWh strømsalg men er ikke så mye annet jeg kan gjøre for å vise min avsky for disse urimelige prisene

Hvis alle (eller mange) returnerer garantibeviset for fornybar energi med påskrift om årsaken, og alle her som har hjemmestrøm fra Ishavskraft bytter leverandør og sender en mail og forklaret hvorfor så kan det jo hende de "ser lyset".   Eller kanskje de ser mørket? ;D

Årets elbil-garantibevis kommer ikke fra Ishavskraft, men fra ECOHZ, så hjelper ikke stort...
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

selveste

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 27. januar 2013, klokken 08:15
Hei Rune Haaland ("Selveste").

Jeg er fullt klar over at du er betalt av Ishavsveien AS for å skrive dette. Synd du ikke skriver under med fullt navn, og hvilken oppdragsgiver du har. I stedet baker du dette inn som et sitat fra meg. Det synes jeg er uredelig ovenfor andre lesere.

Når du har økonomiske interesser innen elbil-sfæren oppfordrer jeg deg til å flagge dette i profilen der du legger inn hvem du jobber for. Da unngår vi at du står frem med skjulte motiver, slik du gjør i dette innlegget.

De aller fleste kjøper en elbil som dekker det daglige behov, med lading hjemme. Dagens elbiler er ikke en langturbil. Derimot kan det tenkes at bilen vil bli brukt på noen lengre turer, der hurtiglading vil være aktuelt.

Å da kreve et abonnement for dette synes jeg er helt uhørt. Ishavskraft har tidligere uttalt at dette skal koste 30-60 kroner. Det er også kommunisert ovenfor godtroende politikere, som har subsidiert hver hurtiglader med mange hundre tusen. Når så Ishavskraftkommer med en pris på 500,- for en enkeltlading, mener jeg og mange med meg at dette er helt bort i natta. Det gjør at hurtigladere blir forbeholdt en liten gruppe elbilister og i praksis utestenger de aller fleste elbiler fra det offentlig subsidierte hurtigladernettet.

Så mener du at vi skal ha et tilsvarende abbonement hos Fortum, og så hos Statoil, og at dette er supert?

Hvorfor ikke innføre en enkel betaling med minibankkort? Det er utprøvd teknologi, alle kan bruke det, og investeringen per hurtiglader begrenser seg til noen tusen? I stedet skylder Ishavskraft på ekstremt dyr administrasjon.

Ishavskraft bryter også markedsøringsloven i forhold til reservasjonsregisteret og enkelte hurtigladere de reklamerer for, er ikke med i ordningen.

Jeg tviler også på at Ishavskraft har konsesjon fra datatilsynet til å lagre brukerdata for hvor og når, hvor mye etc. vi har ladet. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

"Hurtigladertilbudet" til Ishavskraft er nå med på å ødelegge for utbredelsen av elbiler. Med 500kr for hurtiglading blir det meget vanskelig å selge elbiler til privatpersoner.

Lars C. Krogenæs

Hei Lars,

Ser at du som Redaktør av forumet "outer" mitt fulle navn. Det gjør i og for seg ingenting for i elbilverdenen fins det bare en selveste, dvs Rune Haaland. Jeg har vært generalsekretær i Elbilforeningen i to år, og den globale elbilverdenen vet hvem jeg er. Du vet for eksempel gdt hvem som har lobber på plass de fordelene du benytter deg av hver dag!

Jeg beklager en teknisk feil i mitt innlegg. Det var selvsagt ikke min hensikt å late som om du hadde skrevet dette. Brukerne på dette forumet forstod nok dette siden Selveste var avsenderen.

Jeg legger merke til dine beskyldninger om at jeg skriver dette fordi jeg får betalt av Ishavskraft. Den syns jeg var ganske frekk Lars og er en insuinasjon som er langt over streken. Jeg ser av dine innlegg og flere andres at enkelte driver regulær hets mot Ishavskraft, og i særdeleshet du.

Jeg er enig med alle som mener at enkeltading til kr 500 er grisedyrt, men der stopper enigheten. Det er bare å vise litt samfunnsannsvar og ha litt magemål så ser man at kr 299 pr måned (det er prisen på en fast avale) for ubegrenset tilgang på strøm ikke er dyrt. At mange ikke har behov for hurtiglading annet enn svært sjelden er ikke Ishavskraft og samfunnets feil.
Hvis man ikje har behov for hurtiglading er det jo ingen grunn til å klage. Dette tilbudet er for de som trenger hurtiglading som rekkeviddeforlenger, ikke som sikkerhet hvis man går tom. Da er bilberging eller en normal stikkontakt mye smartere.

Min kritikk av sytingen rundt dette ble kanskje litt feilplassert. Jeg har ikke grunnlag for å beskylde Elbilforeningen for syting. Snorre har uttrykt seg helt greit. Min kritikk er rettet mot elbilforeningens forum og Lars Krogenes spesielt. Jeg mener at du Lars ødelegger for elbilsaken med å piske opp en negativ stemning mot en av de mest trofaste støttespillerne norsk elbilisme har hatt gjennom 6 års pengestøtte og samarbeid med foreningen.

Som President i den internasjonale elbilunionen tillater jeg meg å refse de av dere som ikke forstår at den norske stat, norske fylkeskommuner og kommuner ikke skal betale for strømmen vi bruker. Dette er også elbilforeningens politikk. Grunnen til at dere kan fylle gratis på de aller fleste offentlige tilgjengelige ladepunktene er at det ville koste mer å drifte en betalingsløsning enn å gi den bort gratis. Gratis strøm er aldri noe vi har bedt om, og det har aldri vaert tenkt eller vedtatt som insitament. Det vil heller aldri bli det. At man av praktiske grunner likevel har gjort det er fordi Oslo Kommune og andre ikke er dumme og ikke ønsker å komplisere tilvaerelsen for seg selv eller elbilistene. Når det er sagt må man regne med at neste generasjon dynamiske hurtigladere av høy standard og pris vil bli en del av det samme ladenettet som hurtigladerne. Her er det som kjent flere aktører og det vil bli flere.

En av grunnene til at norske elbilister har sympati hos norske politikere og faktisk har fått verdens beste rammevilkår er utstrakt grad av samfunnsansvar og fordi vi er en del av en miljøløsning for mindre støy og eksos i tillegg til en langsiktig løsning for å motvirke global oppvarming. Hvis noen av dere tror at Ishavskraft gjør dette for å tjene penger tar dere grundig feil. Ishavskraft gjør dette for å bidra til at fornybar kraft kan bli brukt til å erstatte forurensende drivstoff innenfor transport. Det er ikke mulig å få infrastruktur til elbiler til å gå i balanse før et betydelig større antall kjøretøy er på veien, sannsynligvis tidligst om 5 år.

Prisen på abonnement vil kunne reduseres etterhvert som flere elbilister blir en del av et langsiktig og lønnsomt marked for fornybar kraft. I Japan har man 40 000 elbilister, i Norge rundt 10 000. I Japan betaler man et abonnement, ikke for enkeltladinger. Glem de 500 kronene - tegn abonnement! Med flere abonnenter kan prisene reduseres til Japansk nivå, dvs rundt en hundrelapp pr måned. Nå blir sikkert vårt bruksmønsker i Norge annerledese enn i Japan. Vi bruker dem kanskje først og fremst som rekkeviddeforlengere, mens Japanerne bruker dem som sikkerhetsnett. Man må derfor forvente at det norske prisnivået blir noe høyere. En annen grunn til at norsk pris blir høyere er at vi kun får levert garantert fornybar kraft (denne strømmen gir produsentene mer penger enn de skitne alternativene og slik skal det også vare for å få bygget mer fornybar kraft):

Snorre var litt frekk da han i sitt tilsvar til mitt første innlegg karakteriserte det jeg sa som løgn. Det jeg sa var at Elbilforeningen ikke har bedt om statstøtte til drift av hurtigladerne. Det er ikke løgn fra min side, men et faktum. Foreningen og EVU står på samme linje mht å benytte EUs regelverk for statsstøtte mht investerings/etableringsstøtte, men foreningen har ikke i sin kommunikasjon mot Stortinget bedt om statsstøtte til drift. Det har EVU gjort fordi vi vet at det koster mye mer penger å drifte et godt tilbud enn hva som er mulig å finansiere gjennom brukerbetaling så lenge vi kun har noen få tusen elbiler og dette markedet ikke er kommet skikkelig igang. Hvis noen av dere lurer på hvorfor det går sakte med å få bygget hurtigladeinfrastruktur er altså dette en av de viktigste forklaringene. Ingen ønsker å investere masse penger før de ser at et system for brukerbetaling er kommet på plass. Uten brukermedvirkning blir det ikke infrastruktur.

Lars Krogenes mfl bidrar ikke akkurat til å stimulere markedet for hurtigstrøm i Norge. Dere saboterer det en hel industri forsøker å få på plass med den type holdninger som debatten om Ishavskraft avdekker.


Espen Hugaas Andersen

Det er helt poengløst av Ishavskraft å sette opp ladere de ikke har til hensikt å drifte. For det er det det er snakk om når de priser seg slik at de ikke vil få inn noen penger til drifting, og heller ikke har tenkt til å dekke driftskostnadene i oppstartperioden.

Ingen sier at man skal ha hurtiglading gratis - det man sier er at prisingen til Ishavskraft er slik at ingen tjener på det. Ishavskraft tjener ikke på det for de vil ikke få noen kunder, og kundene tjener ikke på det fordi de vil ikke få lading. Samfunnet tjener heller ikke, da det har betalt millioner av kroner for ladere som vil stå ubrukte.

Slik jeg ser det har Ishavskraft to muligheter - enten redusere prisene, eller selge laderne sine til noen andre som har en mer langsiktig tilnærming.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: selveste på mandag 28. januar 2013, klokken 02:45Prisen på abonnement vil kunne reduseres etterhvert som flere elbilister blir en del av et langsiktig og lønnsomt marked for fornybar kraft. I Japan har man 40 000 elbilister, i Norge rundt 10 000. I Japan betaler man et abonnement, ikke for enkeltladinger. Glem de 500 kronene - tegn abonnement! Med flere abonnenter kan prisene reduseres til Japansk nivå, dvs rundt en hundrelapp pr måned.
Forresten, vet du hvor mange ladere det er i Japan? 1381. Det er litt mer enn de 17 stk man får tilgang til hos Ishavskraft for 3 ganger prisen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mariowing

Sitat fra: selveste på mandag 28. januar 2013, klokken 02:45
Jeg er enig med alle som mener at enkeltading til kr 500 er grisedyrt, men der stopper enigheten. Det er bare å vise litt samfunnsannsvar og ha litt magemål så ser man at kr 299 pr måned (det er prisen på en fast avale) for ubegrenset tilgang på strøm ikke er dyrt. At mange ikke har behov for hurtiglading annet enn svært sjelden er ikke Ishavskraft og samfunnets feil.

Det er dyrt å betale 299 for ubegrenset tilgang hvis det ikke er ubegrenset tilgang du trenger eller er interessert i. Finnes mange som betaler 600 i måneden for ubegrenset tilgang til SATS sine treningslokaler men det er ikke gitt at det lønner seg for alle sammen for det...

Jeg synes Ishavskraft bør vise samfunnsansvar og tillate meg å betale for denne tjenesten de gangene jeg trenger den. Blir som Statoil dette; alle får adgang til pumpen men er du medlem (har Statoil kort) får du litt rimeligere drivstoff.

Viser til mitt regnestykke tidligere i tråden hvor jeg forutsetter behov for fire hurtigladinger pr måned. Jeg må med denne abonnementsmodellen altså i dag bestemme meg for at de neste 12 månedene skal jeg kjøre to langturer i måneden og så velge å forhåndsbetale 3600,- for denne ideen om at jeg kommer til å gjøre det.

Siden jeg ikke kan "garantere" at jeg kommer til å ta alle disse turene så tar jeg dieselbilen og viser samfunnsansvar ved å betale bompenger som finansierer veiene jeg kjører på  :P Så får jeg heller vurdere å ta el-bilen på de strekningen hvor jeg "får lov" til å betale for hurtiglading ved faktisk bruk.

Tror Ishavskraft ikke har forstått at de ikke konkurrerer mot andre tilbydere av strøm eller andre hurtigladere. De tilbyr heller ikke en tjeneste folk MÅ ha. De fleste har et alternativ; en bil som kan fylles opp med drivstoff på fem minutter og som så kan kjøre 1000 km uten stopp! Og det er i praksis dette alternativet alle tilbydere av hurtiglading konkurrer mot.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

el-snorre

Sitat fra: selveste på mandag 28. januar 2013, klokken 02:45
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 27. januar 2013, klokken 08:15
Hei Rune Haaland ("Selveste").


Snorre var litt frekk da han i sitt tilsvar til mitt første innlegg karakteriserte det jeg sa som løgn. Det jeg sa var at Elbilforeningen ikke har bedt om statstøtte til drift av hurtigladerne. Det er ikke løgn fra min side, men et faktum. Foreningen og EVU står på samme linje mht å benytte EUs regelverk for statsstøtte mht investerings/etableringsstøtte, men foreningen har ikke i sin kommunikasjon mot Stortinget bedt om statsstøtte til drift. Det har EVU gjort fordi vi vet at det koster mye mer penger å drifte et godt tilbud enn hva som er mulig å finansiere gjennom brukerbetaling så lenge vi kun har noen få tusen elbiler og dette markedet ikke er kommet skikkelig igang. Hvis noen av dere lurer på hvorfor det går sakte med å få bygget hurtigladeinfrastruktur er altså dette en av de viktigste forklaringene. Ingen ønsker å investere masse penger før de ser at et system for brukerbetaling er kommet på plass. Uten brukermedvirkning blir det ikke infrastruktur.


Ja det var frekt, men ikke helt usant at det er løgn. Elbilforeningen er av den oppfatning at det å be om subsidier før man har innført en eller annen form for betaling ikke er rett fremgangsmåte. Det handler om edruelighet ovenfor det offentlige.

All ros til EV-power, Eidsiva, Fortum og Statoil (jøss litt skryt av dem, hvem skulle tro det...) som faktisk har innført betaling. Om de tjener penger på sine løsninger i en oppbyggingsfase, er dog en annen side av saken.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Joakim Sveli

Østfold fylkeskommune har gitt tilsagn om kr 500 000 i støtte til Ishavskrafts utbygging i Østfold. Tilskuddet er enda ikke utbetalt. Vi har satt krav til likebehandling og tilgjengelighet i prisingen. Østfold fylkeskommune støtter utbyggingen gjennom tilskudd til investeringskostnader knyttet til offentlig, teknisk infrastruktur, ikke drift. Våre vilkår er følgende, som vedtatt av Fylkestingets komite for Samferdsel, Miljø og Klima. Dere må gjerne gi tilbakemelding til meg på om dere mener noen av kravene er brutt, og om vi bør sette andre krav til tilskudd vi yter til hurtiglading i fremtiden:

1. Ishavskraft AS gis et tilsagn på kr. 120.000 pr. hurtiglader i Moss og Rygge, og kr.
220.000 til etablering av det omsøkte hurtigladestedet med to hurtigladere ved
Svinesundparken, totalt kr. 500.000. Støtten utbetales etter at hurtigladeren er fullført og
godkjent i henhold til Transnovas krav, og begrenses oppad til å utgjøre maks 50% av
offentlig støtte basert på dokumenterte kostnader. Tilsagnet fordrer ferdigstilling av samtlige
hurtigladere før 1.oktober 2012, med mindre betydelige ytre omstendigheter forskyver
tidsplanen. Kr. 250.000 settes av fra ansvar 143000, tjeneste 17160. Kr. 250.000 tas fra
Samferdsel, Miljø- og Klimakomiteens disposisjonspost.

2. For tilsagnet settes følgende krav:
a. Ishavskraft AS skal gjennom graving, nett og grunnarbeider legge til rette for ytterligere
ett fullverdig hurtigladeuttak per ladested, hvor kun det omsøkte antall ladere per sted
kreves ferdigstilt i første byggetrinn.

b. Kommunale og fylkeskommunale kjøretøy skal ha vederlagsfri tilgang til og bruk av
Ishavskrafts hurtigladere i Østfold i 2 år fra dato for utbetalt støtte.

c. Hurtigladeren skal være godt synlig merkes med Østfold fylkeskommunes logo og at
installasjonen er støttet av Østfold fylkeskommune.

d. Det skal innen ett år etter utbetalt støtte etableres et hensiktsmessig normalladetilbud
ved samtlige av Ishavskrafts hurtigladesteder i Østfold. Ved fravikelse av dette kravet vil
25% av totalt tilskuddsbeløp kreves tilbakebetalt.

e. Østfold fylkeskommune skal få tilgang til alle tilgjengelige bruksdata for Ishavskrafts
hurtigladeinfrastruktur i Østfold, til intern bruk i videre planlegging.

f. Hurtigladeren skal være offentlig tilgjengelig og kunne brukes av alle til enhver tid.
Prisingen skal ikke diskriminere brukere som ikke er kunde hos Ishavskraft gjennom andre
tjenester. Dette kravet gjelder 3 år fra dato for utbetalt støtte.

g. Eventuell abonnementsordning med tilgangsstyring skal være åpen, kompatibel og skal
kunne benyttes på alle hurtigladere på Østlandet med samme type tilgangsstyring.

Joakim Sveli
Klima- og energirådgiver, Østfold fylkeskommune
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

hkaspenberg

Sitat fra: selveste på mandag 28. januar 2013, klokken 02:45
Lars Krogenes mfl bidrar ikke akkurat til å stimulere markedet for hurtigstrøm i Norge. Dere saboterer det en hel industri forsøker å få på plass med den type holdninger som debatten om Ishavskraft avdekker.

Seiden jeg startet denne tråden så synes jeg dette krever et tilsvar. Først og fremst så trenger ikke elbilmiljøet en intern krangel, så den håper jeg at vi unngår.

Hvis man leser de fleste "sutreinnleggene" i denne tråden er de alle fleste innstilt på at man må betale for tilgang til hurtigladerne og strømmen man bruker. Det gjelder i høyeste grad også undertegnede. Det er betalingsordningen som Ishavskraft har lagt seg på det reageres mot. Den vil være svært gunstig for de som trenger å lade mye, men svært ugunstig for de som lader sjelden.

Derfor bør man ha to modeller der forbrukerne (dvs oss) kan velge, en abbonementsordning og en klippekortsordning. Hver og en av oss velger den ordningen som er mest gunstig ifølge sitt eget bruksmønster. Samtidig må prisene være slik at man velger å kjøre elektrisk fremfor fossilt. Dette er alt jeg ber om, og jeg håper virkelig at Ishavskraft revurderer opplegget slik at dette blir mulig.

Hvis det derimot viser seg at det tekniske systemet Ishavskraft har valgt ikke tillater en klippekortsordning har de enkelt og greit valgt feil leverandør for sin betalingsløsning.

(Et lite sleivspark til "Selveste" (og andre) til slutt: Jeg fremstår alltid med fullt navn på alle fora jeg deltar i. Har aldri forstått vitsen med mer eller mindre anonyme nicks.)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 28. januar 2013, klokken 09:11
(Et lite sleivspark til "Selveste" (og andre) til slutt: Jeg fremstår alltid med fullt navn på alle fora jeg deltar i. Har aldri forstått vitsen med mer eller mindre anonyme nicks.)

Poenget med anonymitet er enkelt: man ønsker ikke å fremstå som den man er.
Go figure...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA