Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av OleJA, søndag 27. januar 2013, klokken 22:06

« forrige - neste »

D.O

#300
Sitat fra: fonberg på onsdag 05. juni 2013, klokken 00:31

45-65 mph er altså 1,9 s for standard og 1,7 s for standard - eller hhv. svimlende rask og lynrask om man vil  :D

Dette tror jeg egentlig ikke er merkbart i virkeligheten. 0,2 sek er målbart, men neppe ved prøvekjøring av begge. Så forskjellen er egentlig fra 0-50kmt etter dette blir det mindre og mindre forskjell. Tror dette er en grei indikasjon:  http://teslaowner.wordpress.com/2013/05/10/performance-and-plus/  Edit: Hvis det nå kommer 4 hjulstrekk på model s, så er plutselig s 85P ikke den raskeste model s så veldig lenge
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

D.O

bestilt og det ble s85 P med det meste....dog kun 19" :-X
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

kimlillebo

Sitat fra: D.O på onsdag 05. juni 2013, klokken 00:17
Håper den er mere enn en innstilling/programmering, for da er 70 000,- irriterende mye penger.
Som tidligere nevnt så er luftfjæringer 10.000,- skinn/alcantara (10.000,- for vanlig skinn. Alcantara er kun mulig ved performance), mulighet for carbon dekor (også kun mulig på performance), i tillegg et mer avansert antispinn system (sikkert bare software).

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Milzit


Sitat fra: D.O på onsdag 05. juni 2013, klokken 00:17
Jeg ender vel med en s 85 P da...Men for å holde tråden i gang. Slik jeg har forstått så oppnår du ikke maks moment/effekt fra motoren før du har kommet opp i fart. Tror ikke det er begrensninger i selve omformeren som gjør dette, men en kombinasjon av programmering av omformer/antispinn som regulerer effekten for å hindre hjulspinn. (mulig jeg er på tynn is her...) Alle Model s har i såfall denne funksjonen av effekt begrensning og jeg tipper vi får se tuning firma som omprogrammerer etter hvert.
Er det noen som har sett opplysninger på forskjellen på omformer i disse bilene?  Håper den er mere enn en innstilling/programmering, for da er 70 000,- irriterende mye penger.
P har doble invertere det har ikke standard, så det er ikke bare software.

Bonefish

Kan se ut som om det er forskjell i bremselengden også, men det kan jo være dekkene.

0-30 2.3; 1.7 sec
0-40 3.1; 2.4
0-50 4.0; 3.1
0-60 5.0; 4.0
0-70 6.1; 5.0
0-80 7.4; 6.3
0-90 8.9; 7.7
0-100 10.8; 9.5
PASSING, 45-65 MPH 1.9; 1.7
QUARTER MILE 13.2 sec @ 110.9 mph; 12.4 sec @ 112.5 mph
BRAKING, 60-0 MPH 124; 113 ft
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Øyvind.h

Sitat fra: Milzit på onsdag 05. juni 2013, klokken 08:53
P har doble invertere det har ikke standard, så det er ikke bare software.
Har du kilde for dette? Det eneste jeg har lest er at standard har 900A inverter og P har 1200A.
Det er altså forskjell på invertere, men jeg har ikke lest noe om doble. Men kanskje P har 2x600 mens standard har 1x900?

Uansett kan nok ikke standard sw-oppgraderes helt til Performance-nivå, men det kan være det kommer sw + inverterpakke som gjør det mulig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: kimlillebo på onsdag 05. juni 2013, klokken 06:54
Sitat fra: D.O på onsdag 05. juni 2013, klokken 00:17
Håper den er mere enn en innstilling/programmering, for da er 70 000,- irriterende mye penger.
Som tidligere nevnt så er luftfjæringer 10.000,- skinn/alcantara (10.000,- for vanlig skinn. Alcantara er kun mulig ved performance), mulighet for carbon dekor (også kun mulig på performance), i tillegg et mer avansert antispinn system (sikkert bare software).

K.
Men forskjellen er vel på ca 70 000,- uten de tingene du nevner altså bare for spoiler og inverter.
Er det noen som har link til en teknisk side som viser oppbyggning av bilene?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Gjermund

For å være ærlig så var interiøret mye av grunnen til at jeg valgte performance.

koop

Sitat fra: D.O på onsdag 05. juni 2013, klokken 00:17
Jeg ender vel med en s 85 P da...Men for å holde tråden i gang. Slik jeg har forstått så oppnår du ikke maks moment/effekt fra motoren før du har kommet opp i fart. Tror ikke det er begrensninger i selve omformeren som gjør dette, men en kombinasjon av programmering av omformer/antispinn som regulerer effekten for å hindre hjulspinn. (mulig jeg er på tynn is her...) Alle Model s har i såfall denne funksjonen av effekt begrensning og jeg tipper vi får se tuning firma som omprogrammerer etter hvert.
Er det noen som har sett opplysninger på forskjellen på omformer i disse bilene?  Håper den er mere enn en innstilling/programmering, for da er 70 000,- irriterende mye penger.
Er egentlig 70.000,- mye penger for 54 HK mer?
Hvis jeg ikke husker feil, så er det ca. 70.000,- staten skal ha mer i HK avgift ved å øke en bensin/diesel motor med 54 HK. I tillegg vil nok bensin/diesel-motoren koste en god del mer ved å øke den med 54 HK.

Jeg syntes det er "veldig" billig, men har selv ikke valgt Performance, da min kapital ikke kan velge både i pose og sekk (har heller valgt ekstrautstyr - og er allerede langt over fornuftig bilkjøp).
Kristiansand:
Tesla Model S #2966, Vin 18513
7.3.2013 - Reservert
13.5.2013 - Bekreftet bestilling
14.5.2013 - Papirene signert
27.9.2013 - In Production
8.10.2013 - Production Complete
21.11.2013 kl. 11:00 - Avtalt utlevering
Subaru Forrester utgår

Øyvind.h

#309
Sitat fra: koop på onsdag 05. juni 2013, klokken 09:26
Er egentlig 70.000,- mye penger for 54 HK mer?
70.000,- for karbondash, karbonspoiler, røde sømmer i setene og 54hk er ikke ille i Norge! Men vi snakker om to biler som uansett er svært raske og kraftige.
Om M5 koster 600.000 fullutstyrt og hadde 450hk, ville du bladd opp 70.000,- for å gå fra 450 til 500hk? (Model S holder følge med M5. Bruker derfor M5 som eksempel).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gjermund

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. juni 2013, klokken 09:39
Sitat fra: koop på onsdag 05. juni 2013, klokken 09:26
Er egentlig 70.000,- mye penger for 54 HK mer?
70.000,- for karbondash, karbonspoiler, røde sømmer i setene og 54hk er ikke ille i Norge! Men vi snakker om to biler som uansett er svært raske og kraftige.
Om M5 koster 600.000 fullutstyrt og hadde 450hk, ville du bladd opp 70.000,- for å gå fra 450 til 500hk? (Model S holder følge med M5. Bruker derfor M5 som eksempel).

Om en fikk penere interiør også for de 70k  ;)

Øyvind.h

#311
Sitat fra: Gjermund på onsdag 05. juni 2013, klokken 09:55
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. juni 2013, klokken 09:39
Sitat fra: koop på onsdag 05. juni 2013, klokken 09:26
Er egentlig 70.000,- mye penger for 54 HK mer?
70.000,- for karbondash, karbonspoiler, røde sømmer i setene og 54hk er ikke ille i Norge! Men vi snakker om to biler som uansett er svært raske og kraftige.
Om M5 koster 600.000 fullutstyrt og hadde 450hk, ville du bladd opp 70.000,- for å gå fra 450 til 500hk? (Model S holder følge med M5. Bruker derfor M5 som eksempel).

Om en fikk penere interiør også for de 70k  ;)
Ja om du synes karbon på dashbordet er fint kan jo det være en viktig bidragstyter! Men jeg tenkte mest på hestene du får, for karbon/ikke karbon opplever jeg at handler om smak.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oreo

Svaret er ganske enkelt, om du ikke synes det er verdt de ekstra 70k, enten det er ytelsene og/eller interiøret, så velger du ikke Performance. End of story.

Mange slike "oppgraderingspakker" inneholder litt småsnacks som noen synes er et pluss, andre ikke.
Standard holder i massevis, også for meg, men jeg valgte ikke det.
Forøvrig kan en også finne en mye rimeligere fossilbil, og bruke de flere hundretusener en sparer på bensin/diesel og kanskje komme ut bedre økonomisk.

D.O. har du egentlig vært inne på Teslas hjemmesider og lest om bilen, og prøvd å designe en Standard Vs. Performance? Dreiemomentet er også relativt høyere på P.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

laumb


fonberg

Sitat fra: laumb på onsdag 05. juni 2013, klokken 10:18
Sitat fra: Oreo på onsdag 05. juni 2013, klokken 10:07
Dreiemomentet er også relativt høyere på P.

50% høyere faktisk.

Akkurat denne store forskjellen i dreiemoment synes jeg er rart ikke kommer bedre til syne på prestasjonstallene. Også det at de som har prøvd begge versjoner sier de knapt merker forskjell selv om de går rett fra den ene til den andre, er merkelig når oppgitt dreiemoment er 160 Nm høyere for P...
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA