Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av OleJA, søndag 27. januar 2013, klokken 22:06

« forrige - neste »

trygvelo

Tror MS følest noe treigere enn den faktisk er ja. I tillegg blir man jo godt vant etter hvert. Husker første gangen jeg gav full gass i bilen jeg har som går 0-100 på ca. 5 sek, kanskje rett under avhengig av grep. Ble nesten redd. Etter hvert syns jeg det gikk treigt og ville bare ha mer.

Når det gjelder dreiemoment/effekt på de forskjellige modellene er dette en bra post: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17256-The-real-top-speed-of-the-Model-S/page4?p=354969&viewfull=1#post354969

Øyvind.h

Når den holder følge med V10 M5 og E63 AMG Biturbo fra 0-100 sier det seg selv at aksen er helt kurant. Men man blir nok litt lurt av manglende bråk, girskift etc.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#332
Sitat fra: sindrej på onsdag 05. juni 2013, klokken 14:15
Vi prøvde aks fra stillestående på en av demobilene og den skuffet STORT.  Antar det var antispinn som var den største gledesdreper'n, men den testen gjorde det faktisk MYE lettere å velge standard. 
Sitat fra: sindrej på onsdag 05. juni 2013, klokken 14:33
Jeg er ikke fremmed for biler som går godt; Subaru WRX STI, "blodtrimmet" 200sx, M5, div banebiler .. poenget er at jeg vet hvordan aks ned mot 4 sek skal kjennes ut.  Det skal rett og slett være brutalt.  Det var ikke det inntrykket jeg fikk av demobilen i det hele tatt.
Nå vil vel ikke antispinn funksjonen redusere akselerasjon, men gjøre den optimal basert på forholdene.
Tesla vil ved maksimal akselerasjon ha ca 60% av vekt på drivhjul, mens en 4hjuls trekker med optimal fordeling av trekk til alle 4 hjul har selvfølgelig 100% av bilens vekt på drivhjulene (Subaru WRX STI).

I tillegg til at motoren må kunne levere effekt og moment er en avhengig av friksjonen for å¨få framdrift:
Med en friksjonskoeffisient på 1,1, og en vektforskyving fra 52% i ro til 60% på drivhjulene under akselerasjonen er det da teoretisk mulig med drift på 2 hjul og dersom motoren kan levere, å oppnå 0,6x1,1 = 0,66g som med konstant akselerasjon betyr 4,3 S fra 0-100. For å oppnå dette må en altså ha gode dekk og noe mer enn vanlig tørr god veg. Betongdekke, spesialasfalt, tidlig vår med piggdekkslitasje og helt tørr.
(dersom 4 hjulstrekkeren har nok effekt kan den klare 1,1g under samme forhold)

Med en friksjonskoeffisient på 0,9, og en vektforskyving fra 52% i ro til 58% på drivhjulene under akselerasjonen er det da teoretisk mulig med drift på 2 hjul og dersom motoren kan levere, å oppnå 0,58x0,9 = 0,52g som med konstant akselerasjon betyr 5,4 S fra 0-100.
(dersom 4 hjulstrekkeren har nok effekt kan den klare 0,9g under samme forhold)

Disse tallene er oppgitt av vegdirektoratet for friksjon:
Våt is: 0,05-0,15
Tørr is og snøføre: 0,15-0,3
Tørr sand på is og snø: 0,25-0,35
våt bar veg. 0,4-0,9
tørr bar veg: 0,8-1

Du kan beregne friksjonen selv ved å måle bremselengden.
v2/(2xgxl) hvor v er hastighetn i m/S g=garvitasjon=ca 9,81, l =bremselengden i m. Siden du bremser på alle hjul behøver en ikke å ta hensyn til vektforskyvninger.

Eller en kan skrive v2/(254xl) da bruke v i km/h.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

Sitat fra: Griffel på onsdag 05. juni 2013, klokken 17:36
Sitat fra: sindrej på onsdag 05. juni 2013, klokken 14:15
Vi prøvde aks fra stillestående på en av demobilene og den skuffet STORT.  Antar det var antispinn som var den største gledesdreper'n, men den testen gjorde det faktisk MYE lettere å velge standard. 
Sitat fra: sindrej på onsdag 05. juni 2013, klokken 14:33
Jeg er ikke fremmed for biler som går godt; Subaru WRX STI, "blodtrimmet" 200sx, M5, div banebiler .. poenget er at jeg vet hvordan aks ned mot 4 sek skal kjennes ut.  Det skal rett og slett være brutalt.  Det var ikke det inntrykket jeg fikk av demobilen i det hele tatt.
Nå vil vel ikke antispinn funksjonen redusere akselerasjon, men gjøre den optimal basert på forholdene.
Tesla vil ved maksimal akselerasjon ha ca 60% av vekt på drivhjul, mens en 4hjuls trekker med optimal fordeling av trekk til alle 4 hjul har selvfølgelig 100% av bilens vekt på drivhjulene (Subaru WRX STI).

I tillegg til at motoren må kunne levere effekt og moment er en avhengig av friksjonen for å¨få framdrift:
Med en friksjonskoeffisient på 1,1, og en vektforskyving fra 52% i ro til 60% på drivhjulene under akselerasjonen er det da teoretisk mulig med drift på 2 hjul og dersom motoren kan levere, å oppnå 0,6x1,1 = 0,66g som med konstant akselerasjon betyr 4,3 S fra 0-100. For å oppnå dette må en altså ha gode dekk og noe mer enn vanlig tørr god veg. Betongdekke, spesialasfalt, tidlig vår med piggdekkslitasje og helt tørr.
(dersom 4 hjulstrekkeren har nok effekt kan den klare 1,1g under samme forhold)

Med en friksjonskoeffisient på 0,9, og en vektforskyving fra 52% i ro til 58% på drivhjulene under akselerasjonen er det da teoretisk mulig med drift på 2 hjul og dersom motoren kan levere, å oppnå 0,58x0,9 = 0,52g som med konstant akselerasjon betyr 5,4 S fra 0-100.
(dersom 4 hjulstrekkeren har nok effekt kan den klare 0,9g under samme forhold)

Disse tallene er oppgitt av vegdirektoratet for friksjon:
Våt is: 0,05-0,15
Tørr is og snøføre: 0,15-0,3
Tørr sand på is og snø: 0,25-0,35
våt bar veg. 0,4-0,9
tørr bar veg: 0,8-1

Du kan beregne friksjonen selv ved å måle bremselengden.
v2/(2xgxl) hvor v er hastighetn i m/S g=garvitasjon=ca 9,81, l =bremselengden i m. Siden du bremesr på alle hjul behøver en ikke å ta hensyn til vektforskyvninger.

Eller en kan skrive v2/(254xl) da bruke v i km/h.

Imponerende som vanlig! Kan jeg spørre hva du jobber med?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 05. juni 2013, klokken 17:56
Kan jeg spørre hva du jobber med?
Pensjonist, men har hatt et variert arbeidsliv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Sitat fra: Oreo på onsdag 05. juni 2013, klokken 10:07
D.O. har du egentlig vært inne på Teslas hjemmesider og lest om bilen, og prøvd å designe en Standard Vs. Performance? Dreiemomentet er også relativt høyere på P.
Ja det har jeg, Flere ganger :) ble s85p, men kan ikke forsvare det da jeg hater carbon look og delvis spoileren, så valgte tre og spoiler blir jeg sikkert å selge.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Oreo

Spoileren får du garantert solgt  :)
Gratulerer med valget.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Wenche

Sitat fra: D.O på onsdag 05. juni 2013, klokken 19:21
Sitat fra: Oreo på onsdag 05. juni 2013, klokken 10:07
D.O. har du egentlig vært inne på Teslas hjemmesider og lest om bilen, og prøvd å designe en Standard Vs. Performance? Dreiemomentet er også relativt høyere på P.
Ja det har jeg, Flere ganger :) ble s85p, men kan ikke forsvare det da jeg hater carbon look og delvis spoileren, så valgte tre og spoiler blir jeg sikkert å selge.
Valgte uten CF spoiler, men var litt usikker mht annenhåndsverdien. Jeg selger nok Model S (tror jeg ::) ), når X og Gen III er i hus. Fikk beskjed om at det beste er å motta bilen uten, og heller få spoileren etter-montert, hvis behov. Siden spoileren var inkludert i prisen, vil Tesla lokalt, kun ta monteringskostnadene i tillegg. Det virket ikke som om det var helt kurant å fjerne den, hvis den først var montert.. Eller er det det?  :-\
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Oreo

Den er nok sikkert limt på så litt jobb med å få den avmontert + litt etterpolering må en vel regne med. Tesla leverer sikkert ikke løse spoilere for å unngå/begrense at det går inflasjon i CF spoilere på non-P.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

D.O

Leste på usa forum at motoren i p85 var handvikklet mot s85 som var laget med vikklemaskin. Er dette tillfelle?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

petersv

Sitat fra: D.O på lørdag 20. juli 2013, klokken 17:50
Leste på usa forum at motoren i p85 var handvikklet mot s85 som var laget med vikklemaskin. Er dette tillfelle?

Høres usannsynlig ut, ingen mann vil klare en sånn jobb 500 ganger i uka
:P

sindrej

Vil også tro at en maskin gjør jobben mye bedre  ???

JohanH

Sitat fra: D.O på lørdag 20. juli 2013, klokken 17:50
Leste på usa forum at motoren i p85 var handvikklet mot s85 som var laget med vikklemaskin. Er dette tillfelle?

Var vistnok slik på Roadster vs. Roadster sport i starten. Men ikke på S. P og standard har identisk motor. Biffigere inverter osv. På P.

Bjørn

Kan noen her som har fått sin S85 fortelle litt om hvordan den oppleves kontra den P85 som dere sikkert har prøvd hos Tesla..?
Tenker da spes på effekten/akselerasjonen.. er det veldig stor forskjell å merke på de 56Hk og 150Nm som skiller  :) 

Muffinman

Har vært noen av disse trådene nå, mener de er dumpet inn i "modertråden".

Du bør finne svarene du søker der.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.0.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA