Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av OleJA, søndag 27. januar 2013, klokken 22:06

« forrige - neste »

gbzdoc


oyvind86

Jeg hadde en test kjøring idag med sjefen på Alnabru. La spesielt merke til hvor godt bilen takler humper i veien. Luft fjæring har for meg da blitt et must. Ellers en flott bil som er utrolig morsom å kjøre.

Nå skal jeg ikke skape forventninger her, men jeg spurte ang. 21 tommers hjul på Performance. Han sa at nye opplysninger som Tesla Norge har fått nå så kunne det virke som at 21 tommers hjul faktisk var standard på Performance allikevel, noe som har skapt et lite oppstyr før, pga. At 21 tommer ikke fulgte med.

Dette er noe som de skulle komme tilbake til, men viser det seg at dette kommer allikevel kommer jeg til å bestille P utgaven for å si det sånn uten å nøle. :)

jkirkebo

Sitat fra: oyvind86 på søndag 24. mars 2013, klokken 19:52
Jeg hadde en test kjøring idag med sjefen på Alnabru. La spesielt merke til hvor godt bilen takler humper i veien. Luft fjæring har for meg da blitt et must. Ellers en flott bil som er utrolig morsom å kjøre.

Luftfjæring er det billigste og beste komfortutstyret man kan kjøpe mener jeg. Til prisen er det et kupp.

Sitat
Nå skal jeg ikke skape forventninger her, men jeg spurte ang. 21 tommers hjul på Performance. Han sa at nye opplysninger som Tesla Norge har fått nå så kunne det virke som at 21 tommers hjul faktisk var standard på Performance allikevel, noe som har skapt et lite oppstyr før, pga. At 21 tommer ikke fulgte med.

Dette er noe som de skulle komme tilbake til, men viser det seg at dette kommer allikevel kommer jeg til å bestille P utgaven for å si det sånn uten å nøle. :)

Det hadde ikke gjort noe å spart 23.000 kroner nei :) Men i så fall vil jeg fort tro det bare gjelder oss som bestilte i 2012 eller tidligere, slik som i USA?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sindrej

Sitat fra: Griffel på lørdag 23. mars 2013, klokken 13:17
Uten spesialdekk (asfaltrynker) vil dette bli resultatet:
Etter 3.9 s har standard en fart på 66 km/t og har kjørt 36 m, =0,48g går nok greit på tørrasfalt.
Psnittladet har 84 km/t og kjørt 45 m, = 0,6g går kanskje under gode forhold.
Pfulladet har 100 km/t og kommet 0 m. tilsvarer 0,7g altså den vil stå å spinne, men farten på hjulen  kan stemme.
Vel, for det første så har hjul som spinner mye mindre friksjon så en vil nå hjulhastighet på 100 kjappere ved spinning (altså under 4 sek). 

Lurer litt på hva du misser Griffel, for du ser da absolutt til å ha peiling med det du skriver, men det er jo en kjennsgjerning at det finnes "mange" tohjulstrekkere som klarer 0 til 100 på under 5 sek med vanlige gategodkjente dekk (ikke slicks).  Desverre har jeg ikke peil nok til å avsløre hvor feilen sitter, men det er mer enn bare friksjonskoeffisienten som avgjør akselrasjon tydeligvis.  Det finnes jo til og med Youtubevideoer som viser ca 4 sek 0-96 km/t på TMS-P.

RunarBT

#124
Har 21" alltid vert inkludert i Signature utgavene? Ser det ligger der no.. håper det ikkje er dette det siktes til over.. skal ikkje ha sig sjølv, men perf.:-)

Det hadde vert supert om det og kjem på Performance for dei som bestillte 2012 og tidligere. Spennende.

Griffel

#125
Sitat fra: sindrej på tirsdag 26. mars 2013, klokken 10:15
Vel, for det første så har hjul som spinner mye mindre friksjon så en vil nå hjulhastighet på 100 kjappere ved spinning (altså under 4 sek). 

Lurer litt på hva du misser Griffel, for du ser da absolutt til å ha peiling med det du skriver, men det er jo en kjennsgjerning at det finnes "mange" tohjulstrekkere som klarer 0 til 100 på under 5 sek med vanlige gategodkjente dekk (ikke slicks).  Desverre har jeg ikke peil nok til å avsløre hvor feilen sitter, men det er mer enn bare friksjonskoeffisienten som avgjør akselrasjon tydeligvis.  Det finnes jo til og med Youtubevideoer som viser ca 4 sek 0-96 km/t på TMS-P.
Det er jo et par ting jeg misser:
At friksjon mellom dekk og veg kan være større en 1. Tallet kan være større enn det veivesenet opererer med som altså er 0,8 til 1 på tørr vei. Bedre dekk og og mer ru overflate kan gi større verdier.
Betongdekke, Saltsletter, Bilbaner med overflate for å kunne gi raskere kjøring etc. Bilbaner har jo et dekke for maksimal friksjon for best mulig styring,bremsing og fart.

Det andre har vært nevent tidligere, vektforskyving under akselerasjon. Da nytter det ikke med fartspedalen i bunn, men en må akselerer litt kontrolert i takt med økingen av marktrykk. Slik at det du beskriver ikke skjer, at en begynner å spinne og dermed får redusert friksjon.

Aktuell friksjon kan beregnes fra bremselengde friksjonskoeffisient = v2/(2xgxl)
hastigheten i m/2, g=9,81 og l i m. eller v2/(254,3xl) om v er i km/h

Bremselengdene i NAF sommerdekktest viser en friksjon litt over 1 for de beste dekkene.

Tetsforholdene for NAF sommerdekk test 2013, alhttp://elbilforum.no/forum/Themes/blu/images/bbc/list.giftså det aktuelt banedekke og bildekk gir følgende:
1,01-0,99 for de 5 beste, og 0,95 for det dårligste. Dette er jo nye dekk, litt slitasje gir mindre friksjon.

Uansett er en her i et ytelsesområde, hvor dekk og veibane kan være like begrensende som effekt og moment slik at en på alminnelig veg kan oppleve at standard er raskere i starten enn performance om begge trykker fartspedalen falt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. mars 2013, klokken 11:12
Bremselengdene i NAF sommerdekktest viser en friksjon litt over 1 for de beste dekkene.

Tetsforholdene for NAF sommerdekk test 2013, altså det aktuelt banedekke og bildekk gir følgende:
1,01-0,99 for de 5 beste, og 0,95 for det dårligste.

Og da testet vel NAF kun "normale" dekk som de pleier antar jeg, og ikke f.eks Michelin Pilot Sport PS2?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2013, klokken 11:53
Og da testet vel NAF kun "normale" dekk som de pleier antar jeg, og ikke f.eks Michelin Pilot Sport PS2?
Testdekk
Goodyear Efficient Grip Performance - 9,1 poeng
Nokian Hakka Blue - 9,0 poeng
Continental ContiPremiumContact 5 - 9,0 poeng
Dunlop Sport BluResponse - 8,9 poeng
Pirelli Cinturato P7 - 8,6 poeng
Vredestein Sportrac 5 - 8,6 poeng
Apollo Alnac 4G - 8,2 poeng
Hankook Ventus Prime 2 - 8,2 poeng
Michelin Primacy 3 - 8,2 poeng
Barum Bravuris 2 - 8,1 poeng
Bridgestone Turanza T001 - 7,9 poeng
Toyo Proxes CF2 - 7,3 poeng
Nankang Green/Sport - 6,7 poeng

http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Forbrukertester/Dekktest/Sommerdekktest-2013/Sommerdekktest-2013/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. mars 2013, klokken 11:57
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2013, klokken 11:53
Og da testet vel NAF kun "normale" dekk som de pleier antar jeg, og ikke f.eks Michelin Pilot Sport PS2?
Testdekk
Goodyear Efficient Grip Performance - 9,1 poeng
Nokian Hakka Blue - 9,0 poeng
Continental ContiPremiumContact 5 - 9,0 poeng
Dunlop Sport BluResponse - 8,9 poeng
Pirelli Cinturato P7 - 8,6 poeng
Vredestein Sportrac 5 - 8,6 poeng
Apollo Alnac 4G - 8,2 poeng
Hankook Ventus Prime 2 - 8,2 poeng
Michelin Primacy 3 - 8,2 poeng
Barum Bravuris 2 - 8,1 poeng
Bridgestone Turanza T001 - 7,9 poeng
Toyo Proxes CF2 - 7,3 poeng
Nankang Green/Sport - 6,7 poeng

Som jeg antok. Stort sett dekk med vekt på lav rullemotstand, ikke på høy ytelse. PS2-dekkene går nok ringer rundt disse mhp. ytelse på tørr asfalt, men taper til gjengjeld på rullemotstand og levetid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stig O

#129
Sitat fra: oyvind86 på søndag 24. mars 2013, klokken 19:52
Jeg hadde en test kjøring idag med sjefen på Alnabru. La spesielt merke til hvor godt bilen takler humper i veien. Luft fjæring har for meg da blitt et must. Ellers en flott bil som er utrolig morsom å kjøre.

Nå skal jeg ikke skape forventninger her, men jeg spurte ang. 21 tommers hjul på Performance. Han sa at nye opplysninger som Tesla Norge har fått nå så kunne det virke som at 21 tommers hjul faktisk var standard på Performance allikevel, noe som har skapt et lite oppstyr før, pga. At 21 tommer ikke fulgte med.

Dette er noe som de skulle komme tilbake til, men viser det seg at dette kommer allikevel kommer jeg til å bestille P utgaven for å si det sånn uten å nøle. :)

Fikk mail fra Heidi Torgnes i dag angående en annen sak, men benyttet anledningen til å spørre om 21" ryktene. Hun kunne desverre bekrefte at det bare var rykter og ikke riktig. En annen ting hun skrev var at "vi kommer til å sende store leveringer over på en gang".
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Nuvolari

Sitat fra: Stig O på tirsdag 26. mars 2013, klokken 20:47
Sitat fra: oyvind86 på søndag 24. mars 2013, klokken 19:52
Jeg hadde en test kjøring idag med sjefen på Alnabru. La spesielt merke til hvor godt bilen takler humper i veien. Luft fjæring har for meg da blitt et must. Ellers en flott bil som er utrolig morsom å kjøre.

Nå skal jeg ikke skape forventninger her, men jeg spurte ang. 21 tommers hjul på Performance. Han sa at nye opplysninger som Tesla Norge har fått nå så kunne det virke som at 21 tommers hjul faktisk var standard på Performance allikevel, noe som har skapt et lite oppstyr før, pga. At 21 tommer ikke fulgte med.

Dette er noe som de skulle komme tilbake til, men viser det seg at dette kommer allikevel kommer jeg til å bestille P utgaven for å si det sånn uten å nøle. :)

Fikk mail fra Heidi Torgnes i dag angående en annen sak, men benyttet anledningen til å spørre om 21" ryktene. Hun kunne desverre bekrefte at det bare var rykter og ikke riktig. En annen ting hun skrev var at "vi kommer til å sende store leveringer over på en gang".

Off topic men hvor mange biler tar et ro-ro skip?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

Kort svar: Over 6000 biler.

SitatThe PCTC has liftable decks to increase vertical clearance as well as heavier decks for "high and heavy" cargo. A 6500 unit car ship with 12 decks can have three decks which can take cargo up to 150 short tons (136 t; 134 long tons) with liftable panels to increase clearance from 1.7 to 6.7 m (5 ft 7 in to 21 ft 10 in) on some decks. Lifting decks to accommodate higher cargo reduces the total capacity.
These kind of vessels perform a usual speed of 16 knots at eco-speed, while at full speed more than 19 knots can be achieved.
With the building of the Wallenius Wilhelmsen Logistics's 8000 CEU car carrier Faust, out of Stockholm, in June 2007 the car carriers entered a new era called the large car and truck carrier (LCTC).[9] Currently, the largest are Wilh. Wilhelmsen's "Mark V" ships, led by MV Tønsberg.
The car carrier, Auriga Leader, built in 2008 with a capacity of 6,200 cars, is the world's first partially solar powered ship

Havebigfun

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 27. mars 2013, klokken 08:24
Off topic men hvor mange biler tar et ro-ro skip?
OT-men:
Mange tusen mulig det finns skip som er mindre.
Jeg så igår en reportasje om veteranbileksport fra Ca til Europa. Der sammler man biler i haller til man får fyllt et containerskip. Det er åpenbart  en ganske fleksibel transportvei hvor antall avganger er avhengig av behovet.
Jeg tror på containerløsningen fordi det gir vesentlig bedre fleksibilitet. Reisetiden er 5-6 uker :( Hvis Tesla skal levere de første bilene i juli og produserer 250 europeiske /uke rekker de å produsere 500 før det første skipet skal avgårde -hvis man velger Ro-ro blir det en dyr og ufleksibel løsning.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på onsdag 27. mars 2013, klokken 08:30
Kort svar: Over 6000 biler.

De største ja. Det finnes også mindre utgaver som tar 2-3000 biler eller deromkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Sitat fra: RunarBT på tirsdag 26. mars 2013, klokken 10:31
Har 21" alltid vert inkludert i Signature utgavene? Ser det ligger der no.. håper det ikkje er dette det siktes til over.. skal ikkje ha sig sjølv, men perf.:-)

Det hadde vert supert om det og kjem på Performance for dei som bestillte 2012 og tidligere. Spennende.
Ja 21" har alltid vært standard på Sig. Men også på Performance, inntil de nye prisene for 2013 og EU ble offentliggjort. Så enkelte, inkludert meg selv ble litt skuffet. Igjen så hadde ingen EU reservasjonsholdere blitt lovet noe som helst, og bilen er fortsatt ikke tilgjengelig på det Europeiske markedet. Så det blir take it or leave it.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA