Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av OleJA, søndag 27. januar 2013, klokken 22:06

« forrige - neste »

Celter

Sitat fra: cdabel på fredag 22. mars 2013, klokken 16:44
Hva synes folk om spoiler'en? Jeg er litt i tvil. Bakenden har allerede en slags spoiler.
Jeg skal i alle fall ikke ha spoiler på min bil, men kanskje jeg bestiller med spoiler så kan jeg gi den til en uten performance som ønsker den.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

TS

Med luftfjæring og Skinn blir differansen 69.200,-
For meg er 21" helt uaktuelt fordi bilen skal brukes på norske veier som hver vår er fulle av hull...

I tillegg til at man får det "råeste", er det fordel med alacantra på sidene som ikke krakkelerer med alderen.

Det som bekymrer meg mest med P , er at forsikringsselskapet kanskje ser sitt snitt til å legge på et ekstra kraftig påslag på premien..

Er det noen som jobber i forsikringsbransjen her? Hvordan beregner man premien på en nyvinning som S ?

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Epleskreller

Sitat fra: TS på fredag 22. mars 2013, klokken 19:32
Er det noen som jobber i forsikringsbransjen her? Hvordan beregner man premien på en nyvinning som S ?

Her har du 112 innlegg om forsikring ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6424.0.html
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Gjermund

Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 18:11
Et viktig aspekt i denne settingen er batteriladingen når man gasser på- en fulladet standard kjører antakelig fra er P som er på 30%.
Ytelsesforsjkellen er bare 15 %- hvis man da tenker at normalvaiasjonen i en produksjonsrekke er opptil 10% blir forskjellen komplett marginal.
De færreste gidder hå ha bilen ladet maksimalt hele tiden for å være klar for et lite race når muligheten melder seg- prisen blir i såfall at batteriene må skiftes raskere og at du ikke vinner noen race med en annen TMS når bilen er noen år gammel :o

Så det er egentlig "race mode"?

Cirion

Jeg syns spoileren er fet jeg da. Er det andre carbon detaljer som følger Performance?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

thoberre

Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 18:11
Et viktig aspekt i denne settingen er batteriladingen når man gasser på- en fulladet standard kjører antakelig fra er P som er på 30%.
Ytelsesforsjkellen er bare 15 %- hvis man da tenker at normalvaiasjonen i en produksjonsrekke er opptil 10% blir forskjellen komplett marginal.
De færreste gidder hå ha bilen ladet maksimalt hele tiden for å være klar for et lite race når muligheten melder seg- prisen blir i såfall at batteriene må skiftes raskere og at du ikke vinner noen race med en annen TMS når bilen er noen år gammel :o

Her er det noen snodige påstander, og det forundrer meg veldig om det er slik det fungerer. Har du noen henvisninger til kilder?
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

laumb

Leste ett nettsted som testet P85 i dragrace. De fikk høyere toppfart og skrellt av ett sekund eller noe ved å lade opp de siste 35%ne de hadde brukt på veien til dragrace-banen.
Skal forsøke å finne igjen linken.

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 18:11
Et viktig aspekt i denne settingen er batteriladingen når man gasser på- en fulladet standard kjører antakelig fra er P som er på 30%.
Ytelsesforsjkellen er bare 15 %- hvis man da tenker at normalvaiasjonen i en produksjonsrekke er opptil 10% blir forskjellen komplett marginal.
De færreste gidder hå ha bilen ladet maksimalt hele tiden for å være klar for et lite race når muligheten melder seg- prisen blir i såfall at batteriene må skiftes raskere og at du ikke vinner noen race med en annen TMS når bilen er noen år gammel :o

Dette kan forklare hvorfor tesla oppgir 0-100km/t på 4.6 sek mens tester viser 3.9 sek. Tesla sine tall kan være med vanlig 80% lading mens 3.9 sek er med range lading.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

ohh

Sitat fra: Nuvolari på fredag 22. mars 2013, klokken 21:57
Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 18:11
Et viktig aspekt i denne settingen er batteriladingen når man gasser på- en fulladet standard kjører antakelig fra er P som er på 30%.
Ytelsesforsjkellen er bare 15 %- hvis man da tenker at normalvaiasjonen i en produksjonsrekke er opptil 10% blir forskjellen komplett marginal.
De færreste gidder hå ha bilen ladet maksimalt hele tiden for å være klar for et lite race når muligheten melder seg- prisen blir i såfall at batteriene må skiftes raskere og at du ikke vinner noen race med en annen TMS når bilen er noen år gammel :o

Dette kan forklare hvorfor tesla oppgir 0-100km/t på 4.6 sek mens tester viser 3.9 sek. Tesla sine tall kan være med vanlig 80% lading mens 3.9 sek er med range lading.
Det er også forskjellige testmetoder; fra 'stand still' eller med 'rollout'. Det gir forskjellige resultater. Likeledes om man måler 0-60 mph eller 0-100 km/t
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Havebigfun

#99
Sitat fra: thoberre på fredag 22. mars 2013, klokken 21:21
Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 18:11
Et viktig aspekt i denne settingen er batteriladingen når man gasser på- en fulladet standard kjører antakelig fra er P som er på 30%.
Ytelsesforsjkellen er bare 15 %- hvis man da tenker at normalvaiasjonen i en produksjonsrekke er opptil 10% blir forskjellen komplett marginal.
De færreste gidder hå ha bilen ladet maksimalt hele tiden for å være klar for et lite race når muligheten melder seg- prisen blir i såfall at batteriene må skiftes raskere og at du ikke vinner noen race med en annen TMS når bilen er noen år gammel :o

Her er det noen snodige påstander, og det forundrer meg veldig om det er slik det fungerer. Har du noen henvisninger til kilder?

Tesla angir at maks ytelse er ved maks batterilading dvs max strømstyrke.
I denne settingen hadde det vært interessant å få greie på om den neste batteripakken med eks 115kWh gir enda raskere aksellersjon?? :o.
Jeg mener å ha lest noen betraktninger rundt dette fra Griffel (hvis jeg husker rett)
Maks batterilading sliter mer på batteriet enn lading til 80%- angitt fra Tesla- sålangt uklart hvor mye.
At det er stor ytelsesvariasjon i like biler fra fabrikk er en kjensgjerning som jeg har sett dokumentert fler ganger- om det er 6,8 eller 10 % med biler produsert i 2013 vet jeg ikke men forskjellen i dette område er helt sikkert flere 10 talls hk.
Hvor er ingeniørene som kan bekrefte mine påstander??


thoberre

#100
Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 22:12
Sitat fra: thoberre på fredag 22. mars 2013, klokken 21:21
Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 18:11
Et viktig aspekt i denne settingen er batteriladingen når man gasser på- en fulladet standard kjører antakelig fra er P som er på 30%.
Ytelsesforsjkellen er bare 15 %- hvis man da tenker at normalvaiasjonen i en produksjonsrekke er opptil 10% blir forskjellen komplett marginal.
De færreste gidder hå ha bilen ladet maksimalt hele tiden for å være klar for et lite race når muligheten melder seg- prisen blir i såfall at batteriene må skiftes raskere og at du ikke vinner noen race med en annen TMS når bilen er noen år gammel :o

Her er det noen snodige påstander, og det forundrer meg veldig om det er slik det fungerer. Har du noen henvisninger til kilder?

Tesla angir at maks ytelse er ved maks batterilading dvs max strømstyrke.
I denne settingen hadde det vært interessant å få greie på om den neste batteripakken med eks 115kWh gir enda raskere aksellersjon?? :o.
Jeg mener å ha lest noen betraktninger rundt dette fra Griffel (hvis jeg husker rett)
Maks batterilading sliter mer på batteriet enn lading til 80%- angitt fra Tesla- sålangt uklart hvor mye.
At det er stor ytelsesvariasjon i like biler fra fabrikk er en kjensgjerning som jeg har sett dokumentert fler ganger- om det er 6,8 eller 10 % med biler produsert i 2013 vet jeg ikke men forskjellen i dette område er helt sikkert flere 10 talls hk.
Hvor er ingeniørene som kan bekrefte mine påstander??

Jeg hadde aldri sett dette diskutert tidligere, og så umiddelbart noen merkverdige utfordringer f.eks dersom det blir innført effektavgift på elbil.

Jeg gjorde noen kjappe googlesøk og fant en artikkel på dragtimes.com hvor de refererer til en test som kårer S til "Quickest Production Electric Car" (http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-performance-sets-world-record-for-the-quickest-production-electric-car). Her finner jeg en målt forskjell på ~2,5% fra fullladet (314 miles range) til 205 miles range left. Dette kan jeg klare å leve med :o

Hadde forskjellen vært i størrelsesorden 25%, 416 vs 300 HK, så hadde jeg sikkert klart å leve med det også - men kanskje hatt litt flau smak i munnen etter å ha valgt P85 modellen.

Edit: skrifeleif
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

ohh

Sitat fra: thoberre på fredag 22. mars 2013, klokken 22:28
Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 22:12
Sitat fra: thoberre på fredag 22. mars 2013, klokken 21:21
Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 18:11
Et viktig aspekt i denne settingen er batteriladingen når man gasser på- en fulladet standard kjører antakelig fra er P som er på 30%.
Ytelsesforsjkellen er bare 15 %- hvis man da tenker at normalvaiasjonen i en produksjonsrekke er opptil 10% blir forskjellen komplett marginal.
De færreste gidder hå ha bilen ladet maksimalt hele tiden for å være klar for et lite race når muligheten melder seg- prisen blir i såfall at batteriene må skiftes raskere og at du ikke vinner noen race med en annen TMS når bilen er noen år gammel :o

Her er det noen snodige påstander, og det forundrer meg veldig om det er slik det fungerer. Har du noen henvisninger til kilder?

Tesla angir at maks ytelse er ved maks batterilading dvs max strømstyrke.
I denne settingen hadde det vært interessant å få greie på om den neste batteripakken med eks 115kWh gir enda raskere aksellersjon?? :o.
Jeg mener å ha lest noen betraktninger rundt dette fra Griffel (hvis jeg husker rett)
Maks batterilading sliter mer på batteriet enn lading til 80%- angitt fra Tesla- sålangt uklart hvor mye.
At det er stor ytelsesvariasjon i like biler fra fabrikk er en kjensgjerning som jeg har sett dokumentert fler ganger- om det er 6,8 eller 10 % med biler produsert i 2013 vet jeg ikke men forskjellen i dette område er helt sikkert flere 10 talls hk.
Hvor er ingeniørene som kan bekrefte mine påstander??

Jeg hadde aldri sett dette diskutert tidligere, og så umiddelbart noen merkverdige utfordringer f.eks dersom det blir innført effektavgift på elbil.

Jeg gjorde noen kjappe googlesøk og fant en artikkel på dragtimes.com hvor de refererer til en test som kårer S til "Quickest Production Electric Car" (http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-performance-sets-world-record-for-the-quickest-production-electric-car). Her finner jeg en målt forskjell på ~2,5% fra fullladet (314 miles range) til 205 miles range left. Dette kan jeg klare å leve med :o

Hadde forskjellen vært i størrelsesorden 25%, 416 vs 300 HK, så hadde jeg sikkert klart å leve med deg også - men kanskje hatt litt flau smak i munnen etter å ha valgt P85 modellen.
+1
Oppsummerer mine tanker om dette på en bra måte.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Rio

Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 22:12

Tesla angir at maks ytelse er ved maks batterilading dvs max strømstyrke.
I denne settingen hadde det vært interessant å få greie på om den neste batteripakken med eks 115kWh gir enda raskere aksellersjon?? :o.
Jeg mener å ha lest noen betraktninger rundt dette fra Griffel (hvis jeg husker rett)
Maks batterilading sliter mer på batteriet enn lading til 80%- angitt fra Tesla- sålangt uklart hvor mye.
At det er stor ytelsesvariasjon i like biler fra fabrikk er en kjensgjerning som jeg har sett dokumentert fler ganger- om det er 6,8 eller 10 % med biler produsert i 2013 vet jeg ikke men forskjellen i dette område er helt sikkert flere 10 talls hk.
Hvor er ingeniørene som kan bekrefte mine påstander??

Energien fra batteriene går til en inverter, som konverterer likestrømmen fra batteriene, til 3-fas vekselstrøm for motoren, med variabel frekvens og spenning.

Jo mer strøm man trekker fra batteriet, og jo mer utladet batteriet er, jo lavere spenning får man.

Inverteren kompenserer for den lavere spenningen ved å trekke mer strøm, slik at effekten til motoren (strøm x spenning (litt enkelt sagt)) blir det den skal være.

Så det avhenger av hvordan inverteren er designet om den klarer å levere nok/maks effekt selv med lavere batterispenning.

Mvh "ingeniør"

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

Mtp ytelsesvariasjon av biler produsert i en serie har jeg egen erfaring-
I 87 kjøpte jeg en Passat Tdi 70 hk som jeg synes sotet mye.
Jeg dro til et Bosch-serviceverksted som målte ytelsen til 80hk- 14 % opp.
Jeg ble forklart at det var i øvre "normalområde"- man justertre insprøytningsanlegget og sotingen forsvant- bieffekten ble at bilen ble daffere også.
Senere har jeg fått bekreftet dette ved artikler bla i Auto-motor-sport. Jeg vil tro at toleransene har blitt mindre - muligens er de enda mindre på elmotorer.
Hadde vært interessant å lese serietester av TMS.
For å komme tilbake til topic: det er bare 15 % ytelsesforskjell mellom Std 85 og P - det er svært beskjeden forskjell og det kommer knapt til å merkes i dagliglivet. ;)
Jeg tror det gir mange gode penger på bunnlinjen for Tesla når de selger P i bøtter og spann 8)


jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på fredag 22. mars 2013, klokken 23:38
For å komme tilbake til topic: det er bare 15 % ytelsesforskjell mellom Std 85 og P - det er svært beskjeden forskjell og det kommer knapt til å merkes i dagliglivet. ;)

Du må gjerne overbevise deg selv om at det er tilfelle, men fakta er at P85 har 36% høyere dreiemoment fra start til 5800rpm eller deromkring. 600Nm mot 440Nm vil nok merkes godt.

Etterhvert som man nærmer seg hastigheten der makseffekten blir oppnådd (rundt 75km/t) blir forskjellen mellom dem gradvis mindre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA