Hovedmeny

2025.2.x

Startet av sjokomelk, mandag 27. januar 2025, klokken 09:23

« forrige - neste »

Handyman

Når man bruker sykkelstativ så deaktiverer man jo tilhengermodus.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Helt til man glemmer seg og setter bilen i revers og bilen aktiverer nødstopp så hele hele familien vender seg mot meg :) Har gjort det en gang og lever heller med litt rar kalkulering enn å skvette sånn.

turfsurf

Har aldri fått nødstopp i revers med sykkelstativ, og slår alltid av tilhengermodus. Har du "obstacle aware acceleration" på?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Lucifer- på fredag 07. februar 2025, klokken 08:02Helt til man glemmer seg og setter bilen i revers og bilen aktiverer nødstopp så hele hele familien vender seg mot meg :) Har gjort det en gang og lever heller med litt rar kalkulering enn å skvette sånn.
Har kjørt en del med stort sykkelstativ festet på HF, men har aldri opplevd det du sier. Piper riktig nok en del.
Rygger alltid sakte og rolig. Antar at nødbrems først utløses om man rygger over en viss hastighet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. februar 2025, klokken 08:44Har aldri fått nødstopp i revers med sykkelstativ, og slår alltid av tilhengermodus. Har du "obstacle aware acceleration" på?

Ja.. Er ikke det anbefalt?

Sitat fra: Handyman på fredag 07. februar 2025, klokken 08:55
Sitat fra: Lucifer- på fredag 07. februar 2025, klokken 08:02Helt til man glemmer seg og setter bilen i revers og bilen aktiverer nødstopp så hele hele familien vender seg mot meg :) Har gjort det en gang og lever heller med litt rar kalkulering enn å skvette sånn.
Har kjørt en del med stort sykkelstativ festet på HF, men har aldri opplevd det du sier. Piper riktig nok en del.
Rygger alltid sakte og rolig. Antar at nødbrems først utløses om man rygger over en viss hastighet.

Vi har en relativt lang og smal parkering på hytta, hvor det er naturlig at man snur og rygger inn. Så da blir det vel rundt 25 meter som skal rygges. Da rekker man jo å få litt fart. Er vel kun der jeg har opplevd det, når jeg tenker etter.. Kanskje jeg skal forske litt på det når jeg er alene i bilen :D

turfsurf

Sitat fra: Lucifer- på fredag 07. februar 2025, klokken 09:19
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. februar 2025, klokken 08:44Har aldri fått nødstopp i revers med sykkelstativ, og slår alltid av tilhengermodus. Har du "obstacle aware acceleration" på?

Ja.. Er ikke det anbefalt?

Sikkert det tryggeste, men kan få slike opplevelser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Lucifer- på fredag 07. februar 2025, klokken 09:19Så da blir det vel rundt 25 meter som skal rygges. Da rekker man jo å få litt fart.
Kan godt hende at det er forklaringen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TeddyT

Kanskje jeg skal våge meg til å installere denne. I oktober ble «curve assist» og fantombremsing både her og på Reddit omtalt som «tilbake på 2018 nivåer», med mye «curve assist» og fantombremsing også på rette strekninger. Ettersom få klager lenger nå, så frister det å få siste halvår med oppdateringer i én sleng! Har fremdeles «pre curve assist» versjon fra juli 2024 på min bil. :D
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

Handyman

Min opplevelse av Curve assist er at det kun er varselet som er nytt. Bilen kjører som før, men nå kommer det noen ganger en forklaring på hvorfor den bremser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: OlaM på torsdag 30. januar 2025, klokken 20:32Har vært såpass plaget med tørrvisk (spesielt på TACC) at jeg har satt S3XY-buttons commanderen til å stoppe autovisk. Du kan se at viskeskjermen dukker opp når den stopper et visk, på min første kjøretur etter denne oppdateringen kom det en god del tørrvisk-forsøk rett etter jeg hadde kjørt inn i en (knusktørr) tunnel. Så kan godt tenkes de har endret noe ja.
Sitat fra: TeddyT på fredag 07. februar 2025, klokken 13:30Kanskje jeg skal våge meg til å installere denne.
PLZ gjør det og gi oss oppdat..på ev + -  :+1:

sjokomelk

Oppdaget at bugen med hastighet som ikke øker sammen med skilting når man har AutoSteer aktivert er løst i 2025.2.3.2 i dag. ;D

Opprinnelig oppførte bilen seg slik:
  • Fartsgrense 60
  • Aktivér AutoSteer på 60
  • Bil kommer til redusert fartsgrense 50 og justerer ned maks hastighet til 50
  • Bil kommer til ny fartsgrense 60 og justerer opp til 60 igjen

Bugen som kom i 2023/2024 gjorde at bilen oppførte seg slik:
  • Fartsgrense 60
  • Aktivér AutoSteer på 60
  • Bil kommer til redusert fartsgrense 50 og justerer ned maks hastighet til 50
  • Bil kommer til ny fartsgrense 60 og forblir på 50 som maks hastighet

Nå er vi endelig tilbake til den opprinnelige virkemåten!
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

What-a-watt

#26
Fantastisk!!

:+1:

Men ser ikke ut som noen Legacy-biler har fått denne versjonen ref. Teslafi. Er det riktig at du har en Legacy (håper det...)?

Jadda! Den er der.


turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 11. februar 2025, klokken 21:54Nå er vi endelig tilbake til den opprinnelige virkemåten!
Virkelig??? Amazing!
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:13
Sitat fra: OlaM på torsdag 30. januar 2025, klokken 20:32Har vært såpass plaget med tørrvisk (spesielt på TACC) at jeg har satt S3XY-buttons commanderen til å stoppe autovisk. Du kan se at viskeskjermen dukker opp når den stopper et visk, på min første kjøretur etter denne oppdateringen kom det en god del tørrvisk-forsøk rett etter jeg hadde kjørt inn i en (knusktørr) tunnel. Så kan godt tenkes de har endret noe ja.
Sitat fra: TeddyT på fredag 07. februar 2025, klokken 13:30Kanskje jeg skal våge meg til å installere denne.
PLZ gjør det og gi oss oppdat..på ev + -  :+1:

Mindre tørrvisk på denne synes jeg. Ca samme problem med curve assist. Ser også at den øker hastigheten på autosteer, fikk meg en overraskelse i 60-sonen der bilen for en gangs skyld tok feil oppover og trodde det var 80.

Fellesnevneren for de mest koko curve assist situasjonene virker å være at det er flere veier i høyden. Typisk en avkjøring som går i skarp kurve under veien som bilen kanskje tror den må forholde seg til.
'21 3LR

What-a-watt

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 11. februar 2025, klokken 21:54Oppdaget at bugen med hastighet som ikke øker sammen med skilting når man har AutoSteer aktivert er løst i 2025.2.3.2 i dag. ;D

Opprinnelig oppførte bilen seg slik:
  • Fartsgrense 60
  • Aktivér AutoSteer på 60
  • Bil kommer til redusert fartsgrense 50 og justerer ned maks hastighet til 50
  • Bil kommer til ny fartsgrense 60 og justerer opp til 60 igjen

Bugen som kom i 2023/2024 gjorde at bilen oppførte seg slik:
  • Fartsgrense 60
  • Aktivér AutoSteer på 60
  • Bil kommer til redusert fartsgrense 50 og justerer ned maks hastighet til 50
  • Bil kommer til ny fartsgrense 60 og forblir på 50 som maks hastighet

Nå er vi endelig tilbake til den opprinnelige virkemåten!

Jeg ble litt euforisk over dette. Men det meste forsvant da jeg fikk prøvd det i dag. Først lurer jeg på hvorfor funksjonen forsvant for 2-3 år siden uten noe forklaring, for så å oppstå som en Fugl Phønix i nesten samme fjærdrakt. Fremdeles leses fartssoner ikke fra skilt, men fra en "ubrukelig" navdatabase som faktisk bare blir dårligere og dårligere. Da den forsvant tipper jeg at den justerte farten riktig opp i 60-70% av gangene. Dette er betydelig redusert, og tipper etter dagens testtur til mindre enn 50%. I tillegg har vi fått noe tullball som heter "Curve Assistant"...

Teslas utviklingsavdeling skuffer. Ikke nok med Curve Assistant-tullet, og uferdig regulering av hastigheter etter skilt, men plutselig dukker det opp varsel ved rygging. Fint det, men jeg har ikke fått noe ny hardware, så dette kunne de klart for mange år siden.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA