Hovedmeny

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: RJK på lørdag 25. januar 2025, klokken 13:31
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:33
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:04Hvordan noen i det hele tatt kan ha lyst på en Tesla i disse dager synes jeg er veldig rart.

Amen!
Bytt ut ordet Tesla med ordet kina-bil, så har man en like god eller dårlig setning der. Er alltids de som ser mer på pris, tekniske og praktiske løsninger, om den bilen fyller egne kriterier på slikt som design, ytelse etc, enn om CEO er en dust eller tosk eller annet negativt ord man vil putte inn der.

Ja, folk gikk jo fremdeles og kjøpte VW, BMW, Audi, Opel og (tysk) Ford rett etter 2. verdenskrig. Så hvorfor skulle dagens bilkjøpere generelt sett, være noe annerledes? Eller etter #Dieselgate?

Og hvorfor tror enkelte at det er så skamfullt å kjøre en bil fra et selskap man ikke lengre liker, at folk flest går mann av huse for å bli kvitt den?

At noen i disse "look at me"-tider (egosentriens storhetstid), har/får et vooldsomt behov for å markere sin avstand/avsky mog må gå ut med at "jeg har solgt min Tesla i protest", for å forherlige seg selv og fremstå som så veldig prektig. Det kan jeg absolutt se.

Men dette gjelder ikke "folk flest", eller for å ta sittende statsministers begrep, "vanlige folk" for den slags skyld.

Det som blir litt ekstra interessant, er at man vet jo ikke hva de fleste CEO's tenker om dette eller annet. Sannsynligheten for at de på toppen kan sitte med et meningsregister som ville forbauset de fleste, men som man jo gjerne ikke ser før det blir gransket i ettertiden, om det kommer noe ut.

Som i kirka, alle forherliger presten sin eller biskopen sin, helt til det kanskje fremkommer at hen har gjort litt mer enn forventet med/mot medlemmene i kirkekoret eller så. Eller for den katolske meningheten, så har vi jo statistikk som viser at disse prestene i større grad tar for seg blant "alterguttene". De fleste slutter jo ikke å gå i kirken av den grunn, de kanskje bare velger en annen kirke til erstatteren er på plass, g blir akseptert av den lokale menigheten.
Så du mener altså at det ikke er forskjell på:
-å støtte en aktiv ytre høyre multi-milliardær med enkelte nazi-sympatier og med egen propagandamaskin
- kjøpe produkter fra private firma fra et land som tapte en krig, som skiftet ut all ledelse, som rettsforfulgte ansvarlige med konsekvens dødsstraff for mange oh som ble regnet som våre allierte?



Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 14:06
Sitat fra: RJK på lørdag 25. januar 2025, klokken 13:31
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:33
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:04Hvordan noen i det hele tatt kan ha lyst på en Tesla i disse dager synes jeg er veldig rart.

Amen!
Bytt ut ordet Tesla med ordet kina-bil, så har man en like god eller dårlig setning der. Er alltids de som ser mer på pris, tekniske og praktiske løsninger, om den bilen fyller egne kriterier på slikt som design, ytelse etc, enn om CEO er en dust eller tosk eller annet negativt ord man vil putte inn der.

Ja, folk gikk jo fremdeles og kjøpte VW, BMW, Audi, Opel og (tysk) Ford rett etter 2. verdenskrig. Så hvorfor skulle dagens bilkjøpere generelt sett, være noe annerledes? Eller etter #Dieselgate?

Og hvorfor tror enkelte at det er så skamfullt å kjøre en bil fra et selskap man ikke lengre liker, at folk flest går mann av huse for å bli kvitt den?

At noen i disse "look at me"-tider (egosentriens storhetstid), har/får et vooldsomt behov for å markere sin avstand/avsky mog må gå ut med at "jeg har solgt min Tesla i protest", for å forherlige seg selv og fremstå som så veldig prektig. Det kan jeg absolutt se.

Men dette gjelder ikke "folk flest", eller for å ta sittende statsministers begrep, "vanlige folk" for den slags skyld.

Det som blir litt ekstra interessant, er at man vet jo ikke hva de fleste CEO's tenker om dette eller annet. Sannsynligheten for at de på toppen kan sitte med et meningsregister som ville forbauset de fleste, men som man jo gjerne ikke ser før det blir gransket i ettertiden, om det kommer noe ut.

Som i kirka, alle forherliger presten sin eller biskopen sin, helt til det kanskje fremkommer at hen har gjort litt mer enn forventet med/mot medlemmene i kirkekoret eller så. Eller for den katolske meningheten, så har vi jo statistikk som viser at disse prestene i større grad tar for seg blant "alterguttene". De fleste slutter jo ikke å gå i kirken av den grunn, de kanskje bare velger en annen kirke til erstatteren er på plass, g blir akseptert av den lokale menigheten.
Så du mener altså at det ikke er forskjell på:
-å støtte en aktiv ytre høyre multi-milliardær med enkelte nazi-sympatier og med egen propagandamaskin
- kjøpe produkter fra private firma fra et land som tapte en krig, som skiftet ut all ledelse, som rettsforfulgte ansvarlige med konsekvens dødsstraff for mange oh som ble regnet som våre allierte?
Spørsmålet ditt fortjener nesten ikke svar, da du allerede legger inn noen betraktninger jeg ikke er enig i. så det får nøye seg med dette som svar.

Og, presisere at jeg ikke snakket om mine vurderinger nå, men om de som nå står å vurderer ny bil. Altså, jeg tror ikke folk flest stiller spørsmålene du stiller, når de vurderer om hvilken bil de velger å kjøpe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 11:03Jeg aner jo ikke hvordan folk tenker - men for meg personlig har jeg null problemer med å handle Kina biler selv om jeg ikke akkurat har tommelen opp for Kina sin politikk - men jeg vil aldri i verden handle Tesla.
Skjønner at du ikke vil handle Tesla, men når det gjelder Kinabiler så er det rart at du ikke skjønner at du bidrar i lommeboka til en diktator og hans styre, som beviselig har gjor mange værre ting enn Musk.

Du er ikke påvirket av å eie Kina bil selv?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:04Kina-biler er noe anderledes enn Musk-biler.

Det er ikke sånn at Xi Jinping har en direkte innflytelse eller direkte avkastning fra de mange bilprodusentene.

For Xpeng, Nio, BYD og Geely Holdings kan ikke jeg finne at den kinesiske stat har eierskap. Har ikke nøye undersøkt, men det er ikke noe over 0,5% hvertfall.

Trenger den kinesiske stat å ha direkte avkastningning? De har vel skatt og avgifter der og? I tillegg vil kinesisk produksjon gi den kinesiske stat mere makt.

Dette er altså en stat som internerer millioner, gir våpenstøtte til ett land som har invadert ett annet, og bygger mest kullkraft av samtlige land.

Jeg forstår bare ikke det argumentet. Kina har en GDP på snart 20 billioner USD, Musk blir bare en smågutt i sammenligning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:33
Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 11:03Jeg aner jo ikke hvordan folk tenker - men for meg personlig har jeg null problemer med å handle Kina biler selv om jeg ikke akkurat har tommelen opp for Kina sin politikk - men jeg vil aldri i verden handle Tesla.
Skjønner at du ikke vil handle Tesla, men når det gjelder Kinabiler så er det rart at du ikke skjønner at du bidrar i lommeboka til en diktator og hans styre, som beviselig har gjor mange værre ting enn Musk.

Du er ikke påvirket av å eie Kina bil selv?

Nei, jeg eier riktignok en Polestar 2 som fruen disponerer og en VW som jeg selv bruker, men jeg kan ikke si at jeg lar meg påvirke av dette mhp Kina biler.

Pengene som man bruker på kina produkter som f.eks kina biler havner ikke direkte i lomma
på en nazist slik som tilfelle er ved å handle bil hos Elon.

Og i valget med å gi penger til noen produsenter i Kina eller gi pengene direkte inn i lomma på Elon så vet jeg godt hva jeg vil velge.

Men folk får velge hva de vil




daktari

"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends." Martin Luther King,Jr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:53Men folk får velge hva de vil
Ja, det er jeg helt enig i. Man må da kunne ha forskjellige meninger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:41
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:04Kina-biler er noe anderledes enn Musk-biler.

Det er ikke sånn at Xi Jinping har en direkte innflytelse eller direkte avkastning fra de mange bilprodusentene.

For Xpeng, Nio, BYD og Geely Holdings kan ikke jeg finne at den kinesiske stat har eierskap. Har ikke nøye undersøkt, men det er ikke noe over 0,5% hvertfall.

Trenger den kinesiske stat å ha direkte avkastningning? De har vel skatt og avgifter der og? I tillegg vil kinesisk produksjon gi den kinesiske stat mere makt.

Dette er altså en stat som internerer millioner, gir våpenstøtte til ett land som har invadert ett annet, og bygger mest kullkraft av samtlige land.

Jeg forstår bare ikke det argumentet. Kina har en GDP på snart 20 billioner USD, Musk blir bare en smågutt i sammenligning.

Kinesiske mydigheter har også mulighet for å ta direkte kontroll over alle kinesiske firmaer. Selskap er lovpålagt å samarbeide med myndighetene. Inkludert å utføre handlinger som ikke tjener selskapet, hvis det kan tjene myndighetene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq


hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:13
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:41
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:04Kina-biler er noe anderledes enn Musk-biler.

Det er ikke sånn at Xi Jinping har en direkte innflytelse eller direkte avkastning fra de mange bilprodusentene.

For Xpeng, Nio, BYD og Geely Holdings kan ikke jeg finne at den kinesiske stat har eierskap. Har ikke nøye undersøkt, men det er ikke noe over 0,5% hvertfall.

Trenger den kinesiske stat å ha direkte avkastningning? De har vel skatt og avgifter der og? I tillegg vil kinesisk produksjon gi den kinesiske stat mere makt.

Dette er altså en stat som internerer millioner, gir våpenstøtte til ett land som har invadert ett annet, og bygger mest kullkraft av samtlige land.

Jeg forstår bare ikke det argumentet. Kina har en GDP på snart 20 billioner USD, Musk blir bare en smågutt i sammenligning.

Kinesiske mydigheter har også mulighet for å ta direkte kontroll over alle kinesiske firmaer. Selskap er lovpålagt å samarbeide med myndighetene. Inkludert å utføre handlinger som ikke tjener selskapet, hvis det kan tjene myndighetene.

Nå vil vi etterhvert skaffe oss en AI telefon alle sammen. Og med den så kontrollerer i bunn og grunn den som eier teknologien oss. Alle tastetrykk, alle bilder, alt hva vi gjør på telefoner fremover vil bli plukket opp av AI teknologi. Det vil bli fremstilt som en assistent som skal hjelpe oss - men den vil i bunn og grunn overvåke oss 24/7 og sende meldinger tilbake til moderskipet....Dette er det Elon og Donald vil bruke penger på...mye penger.

Jeg vet ikke hva som er verst..å bli kontrollert og matet med falske nyheter fra Elon og Donald under et slags neo nazisme der den hvite rasen skal være overmenneske, eller et Kina med sine idealer...

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:55
Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:53Men folk får velge hva de vil
Ja, det er jeg helt enig i. Man må da kunne ha forskjellige meninger.


Og nå har Elon i alle fall bekreftet sin :

https://www.vg.no/nyheter/i/Oo09ww/elon-musk-til-afd-moete-det-er-greit-aa-vaere-stolt-over-aa-vaere-tysker

At Musk sier til Afd at det er greit å være stolt av å være tysker er en bekreftelse på at han er nasist?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

daktari

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:55
Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:53Men folk får velge hva de vil
Ja, det er jeg helt enig i. Man må da kunne ha forskjellige meninger.


Og nå har Elon i alle fall bekreftet sin :

https://www.vg.no/nyheter/i/Oo09ww/elon-musk-til-afd-moete-det-er-greit-aa-vaere-stolt-over-aa-vaere-tysker


Blir moro å høre fra fansen hva Musk mener med "Jeg synes helt ærlig at det er for stort fokus på fortidens skam og skyld, og vi må bevege oss videre derfra"

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:18
Sitat fra: automat på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:13
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:41
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 12:04Kina-biler er noe anderledes enn Musk-biler.

Det er ikke sånn at Xi Jinping har en direkte innflytelse eller direkte avkastning fra de mange bilprodusentene.

For Xpeng, Nio, BYD og Geely Holdings kan ikke jeg finne at den kinesiske stat har eierskap. Har ikke nøye undersøkt, men det er ikke noe over 0,5% hvertfall.

Trenger den kinesiske stat å ha direkte avkastningning? De har vel skatt og avgifter der og? I tillegg vil kinesisk produksjon gi den kinesiske stat mere makt.

Dette er altså en stat som internerer millioner, gir våpenstøtte til ett land som har invadert ett annet, og bygger mest kullkraft av samtlige land.

Jeg forstår bare ikke det argumentet. Kina har en GDP på snart 20 billioner USD, Musk blir bare en smågutt i sammenligning.

Kinesiske mydigheter har også mulighet for å ta direkte kontroll over alle kinesiske firmaer. Selskap er lovpålagt å samarbeide med myndighetene. Inkludert å utføre handlinger som ikke tjener selskapet, hvis det kan tjene myndighetene.

Nå vil vi etterhvert skaffe oss en AI telefon alle sammen. Og med den så kontrollerer i bunn og grunn den som eier teknologien oss. Alle tastetrykk, alle bilder, alt hva vi gjør på telefoner fremover vil bli plukket opp av AI teknologi. Det vil bli fremstilt som en assistent som skal hjelpe oss - men den vil i bunn og grunn overvåke oss 24/7 og sende meldinger tilbake til moderskipet....Dette er det Elon og Donald vil bruke penger på...mye penger.

Jeg vet ikke hva som er verst..å bli kontrollert og matet med falske nyheter fra Elon og Donald under et slags neo nazisme der den hvite rasen skal være overmenneske, eller et Kina med sine idealer...
Kina er visstnok også store på AI.

Uansett hva man tenker om AI, det er koblingen av alle data som gir grunn til å være skeptisk. Men nå skal jo "alle" ha inn AI i programmene sine, på dine enheter.

Både Microsoft, Google, Apple og Facebook/Meta, og Snapchat og mange flere har lagt inn sine "AI assistenter" i programvaren de vet du bruker.

Det er ikke bare Elon Musk og Trump, så skjønner ikke hvorfor du fremstiller det som det bare er disse, som du finner på din personlige "bad Guy List"! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:18
Sitat fra: automat på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:13Kinesiske mydigheter har også mulighet for å ta direkte kontroll over alle kinesiske firmaer. Selskap er lovpålagt å samarbeide med myndighetene. Inkludert å utføre handlinger som ikke tjener selskapet, hvis det kan tjene myndighetene.

Nå vil vi etterhvert skaffe oss en AI telefon alle sammen. Og med den så kontrollerer i bunn og grunn den som eier teknologien oss. Alle tastetrykk, alle bilder, alt hva vi gjør på telefoner fremover vil bli plukket opp av AI teknologi. Det vil bli fremstilt som en assistent som skal hjelpe oss - men den vil i bunn og grunn overvåke oss 24/7 og sende meldinger tilbake til moderskipet....Dette er det Elon og Donald vil bruke penger på...mye penger.

Jeg vet ikke hva som er verst..å bli kontrollert og matet med falske nyheter fra Elon og Donald under et slags neo nazisme der den hvite rasen skal være overmenneske, eller et Kina med sine idealer...

Hva AI får lov til å gjøre kan lovreguleres. For vår del blir nok det i tilfelle gjort av EU.

Trump sitter i 4 år, så man han ut. Og han har en grunnlov han må forholde seg til. Xi sitter så lenge han lever, og kan endre lovene etter eget forgodtbefinnende.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:38
Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:18
Sitat fra: automat på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:13Kinesiske mydigheter har også mulighet for å ta direkte kontroll over alle kinesiske firmaer. Selskap er lovpålagt å samarbeide med myndighetene. Inkludert å utføre handlinger som ikke tjener selskapet, hvis det kan tjene myndighetene.

Nå vil vi etterhvert skaffe oss en AI telefon alle sammen. Og med den så kontrollerer i bunn og grunn den som eier teknologien oss. Alle tastetrykk, alle bilder, alt hva vi gjør på telefoner fremover vil bli plukket opp av AI teknologi. Det vil bli fremstilt som en assistent som skal hjelpe oss - men den vil i bunn og grunn overvåke oss 24/7 og sende meldinger tilbake til moderskipet....Dette er det Elon og Donald vil bruke penger på...mye penger.

Jeg vet ikke hva som er verst..å bli kontrollert og matet med falske nyheter fra Elon og Donald under et slags neo nazisme der den hvite rasen skal være overmenneske, eller et Kina med sine idealer...

Hva AI får lov til å gjøre kan lovreguleres. For vår del blir nok det i tilfelle gjort av EU.

Trump sitter i 4 år, så man han ut. Og han har en grunnlov han må forholde seg til. Xi sitter så lenge han lever, og kan endre lovene etter eget forgodtbefinnende.

Hvor lenge Trump sitter vet vi ikke helt. Han utfordrer hele demokratiet og spillereglene og for alt vi vet kan han vel prøve å lage et familiedynasti..
Hvilke lover som skal gjelde driver han jo å utfordrer hele tiden...



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA