Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Butare på onsdag 05. mars 2025, klokken 07:22Skulle jeg kjøpt model Y, ville jeg ikke kjøpt den gamle. Etter å ha sett utallige "tester" på youtube av den nye, er det klart hvilken model jeg ville valgt.
Klart at den nye er bedre, men er prisdifferansene høy nok vil mange kjøpe den gamle og. Og Performance og syvseter får man jo ikke enda.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. mars 2025, klokken 10:31Klart at den nye er bedre, men er prisdifferansene høy nok vil mange kjøpe den gamle og. Og Performance og syvseter får man jo ikke enda.
Ja den nye er nok mye bedre. 

Er ganske sikker på at den nye modellen snart settes ned mye i pris. Trolig til samme prisnivå som den gml modellen. Elon må jo selge biler

derwaechter

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:13Men de trenger ikke lime tåpelige klistremerker på bilene .

Jeg gjorde nettopp det. Syns ikke den er tåpelig, men ganske morsomt. Og så er det ingenting galt med å vise hva man støtter eller ikke støtter.

https://www.etsy.com/no-en/listing/1854235220/elon-musk-humor-vinyl-sticker-funny?
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

torro

Sitat fra: derwaechter på fredag 07. mars 2025, klokken 13:14
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:13Men de trenger ikke lime tåpelige klistremerker på bilene .

Jeg gjorde nettopp det. Syns ikke den er tåpelig, men ganske morsomt. Og så er det ingenting galt med å vise hva man støtter eller ikke støtter.

https://www.etsy.com/no-en/listing/1854235220/elon-musk-humor-vinyl-sticker-funny?

Bør passe på hvor du lader langs landeveien da, så du ikke blir altfor selvmotsigende  ;)
-= torro =-

Counterpointer

Sitat fra: torro på lørdag 08. mars 2025, klokken 12:53

Bør passe på hvor du lader langs landeveien da, så du ikke blir altfor selvmotsigende  ;)
Musk sparket jo absolutt hele Supercharger teamet, så å lade på Superchargers er en form for opposisjon mot Musk 😏

What-a-watt

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mars 2025, klokken 14:05

Musk sparket jo absolutt hele Supercharger teamet, så å lade på Superchargers er en form for opposisjon mot Musk 😏
Hva skal jeg gjøre som har gratis "Superlading", og som aldri har likt EM?  :o  ;D 

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 08. mars 2025, klokken 15:20
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mars 2025, klokken 14:05

Hva skal jeg gjøre som har gratis "Superlading", og som aldri har likt EM?  :o  ;D
Lade så mye som mulig!!
😇

What-a-watt

RJK

V2H er da offisielt forkortelsen for "Vehicle to Home", ikke "House"...! 8)

Man skiller jo på de 3 variantene V2L - " "Vehicle to Load", V2H og V2G -  "Vehicle to Grid". Forskjellen på de to siste, er muligheten til å sende strøm tilbake til nettet eller ei! Og den første er jo direkte til apparat som trenger strøm.

Har du egen bolig og egen lader, vil nok V2H og V2G være interessant. Men for de fleste av oss, er V2L tilstrekkelig.

Spesielt siden man gjerne har bilen parkert ved jobben når sola står høyt på himmelen og derved likevel ikke kan opptre som batteri hjemme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 08. mars 2025, klokken 16:09Kunne ønsket at Tesla hadde V2H (Vehicle To House).... :D
Det har jo vært snakket om V2H, men heller ikke Juniper har jo det.....

What-a-watt

Hadde vært stas å lade gratis på Supercharger, for så å bruke strømmen hjemme.

Før fansen nå får kaffen i halsen, og som holder på å forfatte avskyserklæringer: Just kidding. 8)

Radial

Leste en plass at all HW er på plass i de fleste 3/Y for V2G/V2L, selv gammel modell, men SW er ikke sluppet for det.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Det er litt på siden, men skjønner ikke helt hva som er forskjellen på V2G og V2H, så lenge strømmen går ut fra bilen og gjennom lader så er det jo bare snakk om hvor strømmen går fra sikringsskapet.

Så har en bil V2G så har den også mulighet for V2H, om jeg ikke har misforstått noe.

What-a-watt

V2H trenger kanskje ikke å gå via strømleverandør, men "rett i sikringsboksen"?  :laugh:

Breezec

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54Det er litt på siden, men skjønner ikke helt hva som er forskjellen på V2G og V2H, så lenge strømmen går ut fra bilen og gjennom lader så er det jo bare snakk om hvor strømmen går fra sikringsskapet.

Så har en bil V2G så har den også mulighet for V2H, om jeg ikke har misforstått noe.
Det er samme teknologi, men V2G er for å hjelpe nettet, V2H er for å hjelpe huset ditt om det gir mening. Kanskje man ser for seg at V2G styres av netteier, mens V2H styres på egen hånd, f.eks for å få ned effekforbruk i huset, eller flytte forbruk til biligere timer.

Begge disse teknologiene vil slite på batteriene om det brukes, så brukmarkedet blir nok enda mer skeptisk til brukte elbiler. Jeg tipper batterigarantiene også endres, f.eks at ladesykluser gir garanti framfor kjørelengde.  Evt at X antall kwh utlevert V2x tilsvarer x antall kjørte km garantimessig.
2022 Model 3 Performance

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA