Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. mars 2025, klokken 23:15Ser også at gammel Model Y har holdt seg uforskammet godt i pris på ca 3-4 år. For dyr i forhold til ny Model Y, særlig om de kommer med ny rentekampanje for ny Model Y.
Model Y bruktprisene står for fall av flere grunner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thalgar

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 05:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. mars 2025, klokken 23:15Ser også at gammel Model Y har holdt seg uforskammet godt i pris på ca 3-4 år. For dyr i forhold til ny Model Y, særlig om de kommer med ny rentekampanje for ny Model Y.
Model Y bruktprisene står for fall av flere grunner.

Fordi? Å kjøpa Model Y Juniper vil jo vera eit signal til alle at ein kjøpte etter at Musk vart fullstendig sprø. Gammal modell har ikkje same stigma. Og å kjøpa brukt sender heller ikkje pengar i lomma på Musk.
Model Y LR Quicksilver, 2023

turfsurf

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 04. mars 2025, klokken 10:07Fordi? Å kjøpa Model Y Juniper vil jo vera eit signal til alle at ein kjøpte etter at Musk vart fullstendig sprø. Gammal modell har ikkje same stigma. Og å kjøpa brukt sender heller ikkje pengar i lomma på Musk.
Musk vil påvirke kjøpslysten på Tesla, gammel eller ny. I tillegg mener jeg at Model Y har ligget alt for nært opp mot nypris ny-brukt lenge. Og så er det solgt mange av den, så tilbud-etterspørsel, det vil komme mange av de på markedet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Enig med turf her. Folk flest gjør ikke forskjell på Tesla modeller, det er for oss nerder på elbilforum.

Dieselgubben

Like mye stigma å beholde en Tesla som å kjøpe en ny.

Mener man noe med sin skam, burde man også selge sin Tesla. Kanskje man velger å beholde for å unngå tap og for at man ikke får noe bedre for pengene? Nesten samme rasjonaler som enkelte har for å kjøpe? Mye lettvint posering.

RJK

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 17:17Like mye stigma å beholde en Tesla som å kjøpe en ny.

Mener man noe med sin skam, burde man også selge sin Tesla. Kanskje man velger å beholde for å unngå tap og for at man ikke får noe bedre for pengene? Nesten samme rasjonaler som enkelte har for å kjøpe? Mye lettvint posering.

Tror du folk virkelig har lyst til å tape 20-30-40+ tusen, dersom de kan unngå det ved å beholde bilen, som samtidig er en av de billigere å drifte?

Ikke alle som "dri.er" penger og kan ta et tap bare fordi "noen" kan se på de med et fordømmende blikk, så jeg har full forståelse for at ikke alle springer avgårde for å selge bilen sin.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Vi selger ikke våre Y'er, bilene passer livssituasjonen med små barn bedre enn det meste annet i sin klasse.
Penger vokser ikke på trær her i gården.

Men jeg kan ikke se for meg at det blir dobbelt Tesla igjen ved neste korsvei, da er ikke unga så små heller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Taper mer enn det, var en som fikk tilbud på 60.000, 2 år gratis superlading og vervepremie på ubrukt gammel Y nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dieselgubben

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. mars 2025, klokken 18:06
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 17:17Like mye stigma å beholde en Tesla som å kjøpe en ny.

Tror du folk virkelig har lyst til å tape 20-30-40+ tusen, dersom de kan unngå det ved å beholde bilen, som samtidig er en av de billigere å drifte?

Ikke alle som "dri.er" penger og kan ta et tap bare fordi "noen" kan se på de med et fordømmende blikk, så jeg har full forståelse for at ikke alle springer avgårde for å selge bilen sin.

Mye lettere ja å fordele skam enn ta noe selv.

Har Y hatt ett unormalt stort verditap? Synes de har holdt seg bra, jeg. Det er sjelden man går i pluss.

Jeg full forståelse for at folk beholder sine Teslaer. Men de trenger ikke lime tåpelige klistremerker på bilene eller fordømmer de som kjøper ny Tesla.

Ny Tesla lages i Tyskland, får deler globalt og Musk eier kun 13-14%.

Silkefot

Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Counterpointer

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:13Ny Tesla lages i Tyskland, får deler globalt og Musk eier kun 13-14%.
Model Y lages i Tyskland, Model S/X i USA og Model 3 i Kina

Dieselgubben

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:38
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:13Ny Tesla lages i Tyskland, får deler globalt og Musk eier kun 13-14%.

Ja vet det, men tenkte implisitt at folk forstod at dette var en model Y tråd ut fra heading.

Counterpointer

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:44
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:38

Ja vet det, men tenkte implisitt at folk forstod at dette var en model Y tråd ut fra heading.
Joda, det har du rett i, men om folk skiller ut gammel Y laget i Tyskland fra problemstillingen som knyttes til Tesla nå om dagen tviler jeg på.

Har selv en gammel (2019) Model 3 og blir stadig spurt om hva jeg tenker om å ha og kjøre Tesla nå.

RJK

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. mars 2025, klokken 18:06

Mye lettere ja å fordele skam enn ta noe selv.

Har Y hatt ett unormalt stort verditap? Synes de har holdt seg bra, jeg. Det er sjelden man går i pluss.

Jeg full forståelse for at folk beholder sine Teslaer. Men de trenger ikke lime tåpelige klistremerker på bilene eller fordømmer de som kjøper ny Tesla.

Ny Tesla lages i Tyskland, får deler globalt og Musk eier kun 13-14%.
Folk må selv avgjøre om de føler skam, om de eier og/eller kjører en Tesla. Jeg har hele tiden sagt at det er liten eller ingen grunn for å gå etter de som allerede eier (eller disponerer) en Tesla.

Jeg kan selvsagt se at noen vil se mer kritisk på eget eller andres ev. kjøp av ny Tesla, men jeg mener nå fremdeles det er et personlig valg, og ingen kan vite hva personen som har kjøpt, har tatt for slags vurderinger og avveininger.

Liker jo ikke selv at folk kjøper kina-biler, men jeg ville aldri funnet på å gå eter hverken eier, sjåfør eller selve bilen av den grunn. Dog kunne jeg selvsagt tatt en diskusjon rundt det, uten å være fordømmende eller negativ.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Butare

Mye off topic her. Skulle jeg kjøpt model Y, ville jeg ikke kjøpt den gamle. Etter å ha sett utallige "tester" på youtube av den nye, er det klart hvilken model jeg ville valgt. Når det er sagt, ville jeg uansett ventet for å se om prisene ramler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA