Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Siden overskriften på den gml tråden forsvant og heter nå bare "s" så lager jeg meg en ny en - for 1/2 norge sitter jo i disse dager og klikker inne på tesla dot com og lurer på om de skal slå til nå eller vente. Se nederst på bildet som viser "s" tråden her https://elbilforum.no/index.php?board=121.0

60 tusen pr sept i år - se flott nyhet (som vanlig) inne på elbil.no https://elbil.no/salget-av-tesla-model-y-forbi-nissan-leaf-i-norge/ og bilde under

Momenter pro et contra (slik jeg ser det og her er det bare å fylle på i flere innlegg under):
- lav teslarente nå? Eller blir den enda billigere fra januar? Ser vi 0,99% igjen snart?

- lav pris på bilen nå, en tmy lr til ca 513 ferdig prisa nå med rabatten, historisk billig det jo eller skal den videre ned i pris på nyåret? Eller skal den opp igjen til de gml høye priser?

- flere byer i Belgia?

Ikke lett det der ;D

Legger ved noen Opal bilder også fra YT videos jeg har sett som jo er slik mange tror i dag den blir - but not confirmed?

Stig-Arne

Veldig spent på denne.
Vår Model Y, 22 modell runder om ikke lenge 50 000 km, altså trolig halveis i vårt eie.
Hvor veien fører videre, vet jeg neimen ikke. Men er ikke like soleklart som for 2 år siden at det blir Tesla i neste omgang. Men til nå har vår Model Y innfridd forventningene meget godt, selv om det er en god del ting jeg skulle ønske var gjennomført bedre, som konkurentene har klart.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 24. desember 2024, klokken 11:28Veldig spent på denne.
Vår Model Y, 22 modell runder om ikke lenge 50 000 km, altså trolig halveis i vårt eie.
Hvor veien fører videre, vet jeg neimen ikke. Men er ikke like soleklart som for 2 år siden at det blir Tesla i neste omgang. Men til nå har vår Model Y innfridd forventningene meget godt, selv om det er en god del ting jeg skulle ønske var gjennomført bedre, som konkurentene har klart.

Ja lurt å se seg litt rundt på flere bilmerker før man tar sitt bilkjøp.

Men dilemma i denne saken er vel for de som vil ha ny TMY om de bør kjøpe nå eller vente på Opal

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 25. desember 2024, klokken 08:23
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 24. desember 2024, klokken 11:28Veldig spent på denne.
Ja lurt å se seg litt rundt på flere bilmerker før man tar sitt bilkjøp.

Men dilemma i denne saken er vel for de som vil ha ny TMY om de bør kjøpe nå eller vente på Opal
Håper virkelig Opel/Stellantis går på Tesla og får tvunget dem til å endre navn, da Opal er er en vanlig vri på uttalelsen til nettopp Opel. 

Det burde jo Tesla og sett, og derved ikke ville hatt noe med det navnet å gjøre! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Opal er vel bare ett internt kodenavn, og ikke ett offisielt modell-navn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. desember 2024, klokken 20:05Opal er vel bare ett internt kodenavn, og ikke ett offisielt modell-navn.
Ja det er slik jeg har fortstått det også

Den skal ikke hete Tesla modell y opal... det er bare en facelift på tmy dette her.

uptherosens

Den som vil ha en billig elbil, bør kjøpe Model Y nå. Det er mange modeller som byr på bedre komfort, funksjoner og kjøreegenskaper, men totalpakken av rekkevidde, programvare, enkel lading og pris er uslåelig for øyeblikket. Tipper at facelift'n blir litt dyrere når den kommer. Spent på hvilke oppdateringer som faktisk kommer med Opal. Ønsker meg lengre rekkevidde (+/- 90 kW batteri) vinterstid, raskere/flatere ladekurve og V2L (i tillegg til endringene som kom m/ Model 3). I så fall skal jeg holde meg for nesen og kjøpe Tesla igjen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: uptherosens på torsdag 26. desember 2024, klokken 18:40. Ønsker meg lengre rekkevidde (+/- 90 kW batteri) vinterstid, raskere/flatere ladekurve og V2L (i tillegg til endringene som kom m/ Model 3). 
Tror nissen vil gi deg alt dette og mere til. Tror Elon kjører både belte og bukseseler denne gangen for å skikkelig overraske markedet og dermed kjøre Tsla videre opp. De andre Tesla bilprosjektene er jo på «Elon time» som betyr de er utsatt leeeenge

RJK

Spanande! ;)

Da vil jeg tro lanseringen er ca 2 uker frem i tid, så vi passerer de 14 dagene av nyåret og kvartalsslutt som så mange har nevnt! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 03. januar 2025, klokken 11:09Spanande! ;)

Da vil jeg tro lanseringen er ca 2 uker frem i tid, så vi passerer de 14 dagene av nyåret og kvartalsslutt som så mange har nevnt! 8)
Ja veldig spennende og jeg gleder meg til å se live hos Tesla - selve produksjonsbilen. Litt lei av såkalte "spionbilder" nå, merker jeg.

Ja vi må nok vente til fristen har gått ut for de som bestilte før 31.12.24 ;D - men er ikke sikker på at det blir om 14 dager eller senere. Elon slutter jo aldri å overraske og det gjelder i begge retninger - både pos/neg for å si det på den måten.

Larsek

Tesla Mod Y SR har nå fått endret levering til mai 25.
Samme skjedde vel i overgangen til nye model 3.
Så, da vet vi sannsynligvis måneden til første levering av Juniper.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Ja.
Ikke akkurat dritkul foran, sett for eksempel sammenlignet med Kia EV6 foran... Litt sånn Toyota / Xpeng-ish... Men ikke sikkert at dette er Model Y produksjonsmodellen.

https://insideevs.com/news/746685/2025-tesla-model-y-juniper-refresh-spied/
Tesla Model Y                         2021-

Kires

Kan ikke være veldig lenge til lansering når disse bildene dukker opp. Ser vel ut ganske som forventet
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA