Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: Vaduz på onsdag 27. november 2024, klokken 16:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. november 2024, klokken 12:17Dersom jeg hadde hatt 3 barn, og skulle levd som jeg har gjort med mine barn, så ville jeg testet ut ID Buzz. Da får du skikkelig baksete, men også enorm bagasjeplass. Har en kollega som testet den gamle versjonen og var veldig fornøyd. Jeg ville gått for 4WD med det større batteriet og 25cm lengre karosseri, og kjappere lading. Alltid kjekt med mye plass når en har mange unger. Men har jo hørt mye bra om X-peng G9 og.

https://elbil.no/salgsstart-for-gtx-utgaven-id-buzz-med-solid-oppgradering/

Men du er vel fort oppe på EV9 penger med en slik versjon, og da skal du være fryktelig glad i skyvedører for å velge en buzz.

Enig. Synes at Buzz stiger noe voldsomt i pris med div tilvalg. De har tatt ut mye utstyr fra grunnmodell. Selv toppspec må du legge på en del. Litt annerledes enn en del andre modeller/merker hvor du har 3 utstyrsversjoner, hvor toppmodellen har nesten alt inkl.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Øyvind.h

Id7 er litt over prisgrensen. Bør være mulig å få med hengerfeste og vinterhjul for ca 600 ny nå for gtx modellen. 
Teslabjørn har diverse testvideoer på YouTube.
Gjennomført bil som leverer veldig bra på det aller meste.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

EirikM

Sitat fra: Chris90 på onsdag 27. november 2024, klokken 19:41
Sitat fra: edyrli på onsdag 27. november 2024, klokken 15:52Jeg har Tang. Tenkte jeg kunne dele min erfaring med 3 unger på tur. Dersom vi absolutt ikke må bruke hele bagasjerommet foretrekker alltid ungene at en av de setter seg helt bak på 3dje rad. Den kan deles 50/50 så får brukbart med bagasje inn selv om. Det blir tilsvarende dårligere stemning dersom de må sitte 3 i bredden over lengre tid.
Jeg ville heller ikke hatt en 6 seter da det innimellom er greit å kunne bruke hele bagasjerommet når vi er 5 i bilen.

Hvordan pakker man en bil dersom ene setet er nede? Stabler du bagasje opp på siden av den som sitter bakerst?

Innspill: Hvis du ender opp med Tesla Model Y, kanskje verdt å sjekke 7-seteren? Da mister du litt bagasjerom når du bare bruker 5 seter, men du har den fleksibiliteten som edyrli nevner her. Ser ut som ekstremt trang bakerste rad, men der har sikkert OK plass til et av barna. Spørs hvor langsiktig du vil tenke.

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2024, klokken 20:21Id7 er litt over prisgrensen. Bør være mulig å få med hengerfeste og vinterhjul for ca 600 ny nå for gtx modellen. 
Man får en basis ID.7 kombi med rwd for under 550 før rabatter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chris90

Sitat fra: EirikM på onsdag 27. november 2024, klokken 22:11
Sitat fra: Chris90 på onsdag 27. november 2024, klokken 19:41
Sitat fra: edyrli på onsdag 27. november 2024, klokken 15:52Jeg har Tang. Tenkte jeg kunne dele min erfaring med 3 unger på tur. Dersom vi absolutt ikke må bruke hele bagasjerommet foretrekker alltid ungene at en av de setter seg helt bak på 3dje rad. Den kan deles 50/50 så får brukbart med bagasje inn selv om. Det blir tilsvarende dårligere stemning dersom de må sitte 3 i bredden over lengre tid.
Jeg ville heller ikke hatt en 6 seter da det innimellom er greit å kunne bruke hele bagasjerommet når vi er 5 i bilen.

Hvordan pakker man en bil dersom ene setet er nede? Stabler du bagasje opp på siden av den som sitter bakerst?

Innspill: Hvis du ender opp med Tesla Model Y, kanskje verdt å sjekke 7-seteren? Da mister du litt bagasjerom når du bare bruker 5 seter, men du har den fleksibiliteten som edyrli nevner her. Ser ut som ekstremt trang bakerste rad, men der har sikkert OK plass til et av barna. Spørs hvor langsiktig du vil tenke.

Ja, har absolutt vurdert det. Hvor stort er bagasjerommet når alle setene er oppe? Hadde jo «kvittet» meg litt med bakseteprobelematikken om eldstemann kan sitte bakerst fra tid til annen

Chris90

Takker igjen for mange gode innspill her.

Som jeg nevnte helt i starten så likte jeg godt Xpeng G9. Er det noen som har erfaring fra disse og hvordan de er på sikt?

Ser at de har en nyttelast på 450kg eks. sjåfør. Jeg og fruen opptar vel 140kg. Barna er vel per i dag omtrent 80kg samlet, men si at man forventer de opptar 140kg innen 3 år (Bare for å ta litt ekstra i her). Da er vi på 170kg. Mener jeg leste krok på bilen er 15kg til, så da tar vi det også. 155kg igjen. Sykler til barna på krok (45kg til). 110kg igjen til bagasje og så videre (170kg per i dag). Er det for lite? Høres jo veldig mye ut, men så er det sjeldent at jeg tenker veldig over hva jeg har med meg på tur 😅

Elektro12

Sitat fra: daktari på onsdag 27. november 2024, klokken 22:35
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2024, klokken 20:21Id7 er litt over prisgrensen. Bør være mulig å få med hengerfeste og vinterhjul for ca 600 ny nå for gtx modellen. 

Er ikke det dårlig smell for penga når du får stasjonsvognen med stort batteri, AWD og nesten alt utstyr for 600 med vinterhjul?

daktari

Sitat fra: Elektro12 på torsdag 28. november 2024, klokken 07:43

Er ikke det dårlig smell for penga når du får stasjonsvognen med stort batteri, AWD og nesten alt utstyr for 600 med vinterhjul?
Du sammenligner med og uten rabatt her.
Men, kan være at VW tilbyr mye større rabatt på utvalgte modeller. De har hatt en historie med det, både dem og Audi.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elektro12

Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2024, klokken 09:21
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 28. november 2024, klokken 07:43

Du sammenligner med og uten rabatt her.
Men, kan være at VW tilbyr mye større rabatt på utvalgte modeller. De har hatt en historie med det, både dem og Audi.

ID7 kombi dumper de jo ut for 450 tusen som demo nå. Stasjonsvogner med 2WD for 470 og oppover...

Syklist

Bra deal. Hadde jeg vært i markedet for ny bil, ville en ID7 kombi kommet høyt på listen.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Chris90

Hva er nedsiden med disse? Rekkevidde? Nyttelast? Hengervekt? Bredden i baksetet? Noen baksider er det jo nødt til å være her da jeg enda har til gode å finne en bil som passer mine behov perfekt 😅

Chris90

Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:13Hva er nedsiden med disse? Rekkevidde? Nyttelast? Hengervekt? Bredden i baksetet? Noen baksider er det jo nødt til å være her da jeg enda har til gode å finne en bil som passer mine behov perfekt 😅

Liten update for de som skulle interessere seg for det. Har ordnet slik at jeg får prøvekjørt en ID7 i dag, så da får jeg jo testet mye av disse tingene. Spent på å se hvordan det ser ut!

daktari

Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:13Hva er nedsiden med disse? Rekkevidde? Nyttelast? Hengervekt? Bredden i baksetet? Noen baksider er det jo nødt til å være her da jeg enda har til gode å finne en bil som passer mine behov perfekt 😅
Lengden på nesten 5 meter. Takstativ festes i døråpning. (rails på stasjonsvogn)

daktari

Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:27

Liten update for de som skulle interessere seg for det. Har ordnet slik at jeg får prøvekjørt en ID7 i dag, så da får jeg jo testet mye av disse tingene. Spent på å se hvordan det ser ut!
Fint hvis du tar med målebånd og måler dør-til-dør bredde bak, og bredde på sitteputa. Og avstand mellom ytterste ISOFix bak. Spent på hva du synes.

Chris90

Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2024, klokken 10:36
Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:27

Fint hvis du tar med målebånd og måler dør-til-dør bredde bak, og bredde på sitteputa. Og avstand mellom ytterste ISOFix bak. Spent på hva du synes.

Det skal jeg gjøre. Lengden på bilen er jo helt super. Masse plass til alle. Men det er bredden jeg er spent på og hva som til slutt gjorde at jeg måtte bytte ut min Superb i sin tid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA