Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

Chris90

Takker for mange gode forslag. Selvsagt åpen for enda flere da det ikke er helt lett å bli klok på.

Xpeng virker for meg bra, men usikkerhet rundt merket i Norge er noe å tenke på.

NIO passer godt, men dyrt med BaaS.

BMW ser lovende ut, men usikker på om det er stort nok og innenfor mitt budsjett.

Tesla Model Y er jo et åpenbart valg, men med ny modell som over nyttår og alt «bråket» rundt de gjør at jeg blir litt usikker.

BYD ser bra ut, men rekkevidden så som så.

Skoda og VW er jo gjennomprøvde biler, men usikker på størrelsen her.

E-5008 er jo et alternativ for barn, men en bil som gir meg null tilbake i forhold til hverken kjøreglede eller eierglede.

EV9 åpenbar, men 750k brukt er fort litt i overkant

Har kommet mange andre gode alternativer også her som er blitt vurdert, men rart hvordan det ikke finnes en «perfekt» bil😅

Veldig vanskelig det greiene her. Setter stor pris på alle tilbakemeldinger jeg har fått og setter selvfølgelig pris på flere forslag!

ToWalkOrDrive

Dersom jeg hadde hatt 3 barn, og skulle levd som jeg har gjort med mine barn, så ville jeg testet ut ID Buzz. Da får du skikkelig baksete, men også enorm bagasjeplass. Har en kollega som testet den gamle versjonen og var veldig fornøyd. Jeg ville gått for 4WD med det større batteriet og 25cm lengre karosseri, og kjappere lading. Alltid kjekt med mye plass når en har mange unger. Men har jo hørt mye bra om X-peng G9 og.

https://elbil.no/salgsstart-for-gtx-utgaven-id-buzz-med-solid-oppgradering/
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. november 2024, klokken 12:17Dersom jeg hadde hatt 3 barn, og skulle levd som jeg har gjort med mine barn, så ville jeg testet ut ID Buzz. Da får du skikkelig baksete, men også enorm bagasjeplass. Har en kollega som testet den gamle versjonen og var veldig fornøyd. Jeg ville gått for 4WD med det større batteriet og 25cm lengre karosseri, og kjappere lading. Alltid kjekt med mye plass når en har mange unger. Men har jo hørt mye bra om X-peng G9 og.

Fyren vil ha kjøreglede så tviler sterkt buzz gir så mye kjøre glede  :laugh: Men ja for en større familie så er jeg enig, ingen ting slår en god gammel dags kombi.
Model 3 2019 LR Rwd

Chris90

Ja, vi er jo der at det tilsynelatende er noe som må vike for at det her skal gå rundt og ID Buzz ser jo vertfall ut som en bil som gjør at det ikke blir skriking og styring når man er på tur. Det er det jo mye positivt i!

Men uten å ha satt meg mye inn i det så ser det ut som forventet rekkevidde er omtrent 300 på vinterstid. Om man da legger til dårlig lading (Dette har jeg ikke sjekket opp) så blir det heller mye frustrasjon over at man bruker LANG tid til hytta 😅

Ser jo forsåvidt at nyttelast er et minus for veldig mange biler i dag. Hvor mye er på en måte "godt nok"? Jeg og fruen tar vel opp omtrent 140kg samlet. Barna er vel nye 90 eller noe sånt (Aner ikke).

Hvor mye må man da forvente at man faktisk pakker med seg?

Suverin

Sitat fra: Chris90 på onsdag 27. november 2024, klokken 13:53Men uten å ha satt meg mye inn i det så ser det ut som forventet rekkevidde er omtrent 300 på vinterstid. Om man da legger til dårlig lading (Dette har jeg ikke sjekket opp) så blir det heller mye frustrasjon over at man bruker LANG tid til hytta 😅

Min erfaring er at jeg veldig sjelden kommer i nærheten av 300km før en av de tre ungene eller moren vil ha en pause! :)

Sitat fra: Chris90 på onsdag 27. november 2024, klokken 13:53Ser jo forsåvidt at nyttelast er et minus for veldig mange biler i dag. Hvor mye er på en måte "godt nok"? Jeg og fruen tar vel opp omtrent 140kg samlet. Barna er vel nye 90 eller noe sånt (Aner ikke).

Var på vekta med min Solterra, den var lastet for helgetur, to voksne foran, tre unger i baksete (et barnesete, to puter), 500l skiboks på taket, med alpintski, sko, hjelmer og skiutstyr til alle, ellers fullt bagasjerom.

Vekta klokka inn på 2440kg (egenvekt med sjåfør er 2088kg i vognkort), da hadde jeg 110kg å gå på i forhold til tillatt totalvekt. Oppgitt nyttelast på bilen er 462kg.

Så er man i området rundt +/-500kg nyttelast så skal man stort sett være godt innafor!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

edyrli

Jeg har Tang. Tenkte jeg kunne dele min erfaring med 3 unger på tur. Dersom vi absolutt ikke må bruke hele bagasjerommet foretrekker alltid ungene at en av de setter seg helt bak på 3dje rad. Den kan deles 50/50 så får brukbart med bagasje inn selv om. Det blir tilsvarende dårligere stemning dersom de må sitte 3 i bredden over lengre tid.
Jeg ville heller ikke hatt en 6 seter da det innimellom er greit å kunne bruke hele bagasjerommet når vi er 5 i bilen.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

daktari

Sitat fra: Chris90 på onsdag 27. november 2024, klokken 13:53Ja, vi er jo der at det tilsynelatende er noe som må vike for at det her skal gå rundt og ID Buzz ser jo vertfall ut som en bil som gjør at det ikke blir skriking og styring når man er på tur. Det er det jo mye positivt i!

Men uten å ha satt meg mye inn i det så ser det ut som forventet rekkevidde er omtrent 300 på vinterstid. Om man da legger til dårlig lading (Dette har jeg ikke sjekket opp) så blir det heller mye frustrasjon over at man bruker LANG tid til hytta 😅

Ser jo forsåvidt at nyttelast er et minus for veldig mange biler i dag. Hvor mye er på en måte "godt nok"? Jeg og fruen tar vel opp omtrent 140kg samlet. Barna er vel nye 90 eller noe sånt (Aner ikke).

Hvor mye må man da forvente at man faktisk pakker med seg?
Det er ikke dårlig lading på Buzz. De har aktiv forvarming nå, enten manuelt eller med Navi. Samme med nyere ID. 7 og ID. 4.

Da mine var små hadde vi alle 3 på puter i en Model S. Det gikk strålende, på tross av små bakdører. Derfor tenker jeg at en ID. 7, som faktisk har et større baksete, er veldig bra.

ID. 4 har også stort baksete, bedre enn Model S.

Jeg ser av mine målinger at iX har bredde dør-dør er 146 cm og 145 sittepute.
Model S og Model 3 har 136/135 og 134/134.
ID. 4 har 135/125.

Buzz er bredest, har fordelen av skyvedører og enorm takhøyde.kan gå fra første til andre rad. Standard versjon med rwd er mer enn god nok turbil for 4 voksne karer på tur.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. november 2024, klokken 12:17Dersom jeg hadde hatt 3 barn, og skulle levd som jeg har gjort med mine barn, så ville jeg testet ut ID Buzz. Da får du skikkelig baksete, men også enorm bagasjeplass. Har en kollega som testet den gamle versjonen og var veldig fornøyd. Jeg ville gått for 4WD med det større batteriet og 25cm lengre karosseri, og kjappere lading. Alltid kjekt med mye plass når en har mange unger. Men har jo hørt mye bra om X-peng G9 og.

Men du er vel fort oppe på EV9 penger med en slik versjon, og da skal du være fryktelig glad i skyvedører for å velge en buzz.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på onsdag 27. november 2024, klokken 16:58

Men du er vel fort oppe på EV9 penger med en slik versjon, og da skal du være fryktelig glad i skyvedører for å velge en buzz.
Vaduz, ser den men hadde ikke trådstarter et budsjett? Da ryker jo buzzen

Rosstopher

Sitat fra: daktari på onsdag 27. november 2024, klokken 16:27Det er ikke dårlig lading på Buzz..

Tja. Ikke direkte dårlig. Finner ikke noe på VW sine sider, men Elbilforeningen oppgir maks 170 kW, og det er i hvert fall ikke noe å hoppe i taket for på en så stor/dyr bil med stort batteri.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Buzz er vel som de andre oppdatert til 200kW?

For de som hurtiglader mye har den også forvarming av batteri, og det mest åpenbare: brukbar ladekurve som gjør at ikke høy peak avløses av stup.

Han jeg kjenner som nylig kjøpte ID7 hurtigladet på vei til hytta og fikk snaut 200kW fra start. Ved 50% fikk han i underkant av 150kW.

Men klart - langt ifra best in class når andre tilbyr 300-350kW og får snitt for sesjon på 220kW+ opp til 80.
Hadde hurtiglading vært veldig sentralt for vår del hadde vi kanskje kjørt EV6 eller Ioniq 5 fortsatt. Høy peak og god ladekurve.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2024, klokken 18:00Buzz er vel som de andre oppdatert til 200kW?

For de som hurtiglader mye har den også forvarming av batteri, og det mest åpenbare: brukbar ladekurve som gjør at ikke høy peak avløses av stup.

Han jeg kjenner som nylig kjøpte ID7 hurtigladet på vei til hytta og fikk snaut 200kW fra start. Ved 50% fikk han i underkant av 150kW.

Men klart - langt ifra best in class når andre tilbyr 300-350kW og får snitt for sesjon på 220kW+ opp til 80.
Hadde hurtiglading vært veldig sentralt for vår del hadde vi kanskje kjørt EV6 eller Ioniq 5 fortsatt. Høy peak og god ladekurve.
Ja ID7 er superrask på lading til å være VW, og Buzzen er fin den men Buzzen blir altså for dyr for trådstarter som har 550 mens den starter over 600  https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id-buzz.html

Øyvind.h

Med det budsjettet er nok en lett brukt Buzz med det minste batteriet mest aktuell ja. De får en godt under 500 på Finn.
Men den klarer ikke rekkeviddekravet. I NAF testen oppnådde den 183kW.
Helt greit. Men ikke raskest.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chris90

Sitat fra: edyrli på onsdag 27. november 2024, klokken 15:52Jeg har Tang. Tenkte jeg kunne dele min erfaring med 3 unger på tur. Dersom vi absolutt ikke må bruke hele bagasjerommet foretrekker alltid ungene at en av de setter seg helt bak på 3dje rad. Den kan deles 50/50 så får brukbart med bagasje inn selv om. Det blir tilsvarende dårligere stemning dersom de må sitte 3 i bredden over lengre tid.
Jeg ville heller ikke hatt en 6 seter da det innimellom er greit å kunne bruke hele bagasjerommet når vi er 5 i bilen.

Hvordan pakker man en bil dersom ene setet er nede? Stabler du bagasje opp på siden av den som sitter bakerst?

Chris90

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. november 2024, klokken 18:17
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2024, klokken 18:00Buzz er vel som de andre oppdatert til 200kW?

Ja ID7 er superrask på lading til å være VW, og Buzzen er fin den men Buzzen blir altså for dyr for trådstarter som har 550 mens den starter over 600  https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id-buzz.html

Ser ID7 blir mye diskutert her. En bil jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt på, men som minner meg om min gamle superb som jeg var veldig glad i.

Noen som har noen erfaringer med disse? Gode og dårlige? Hvorfor kjøpe/ikkje kjøpe?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA