Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

daktari

Ny ladetest. ID. 4 slår Y fra 8 minutter, men Y leder litt frem til det. G6 på 800V er klart raskest, (men neppe på 400V). 5008 ligger rett bak. I praksis er 3 av disse like, bare noen få prosent skiller uansett.

https://youtu.be/pLXVQz0udiA
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Sitat fra: Chris90 på tirsdag 26. november 2024, klokken 14:45
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. november 2024, klokken 11:58Om du likte G9 så hadde jeg tatt en titt på NIO ES8, det er en rekke av de til salgs hos Rebil nå, disse er innbytte til EL8 hos NIO som selges via Rebil (kjenner de fleste som har byttet). Dvs at de er eid av private og vedlikeholdt med service program og har 6 års nybil garanti.
ES8 har rundt 700 kg nyttelast og er meget komfortabel på veien. 

Selv hadde jeg nok byttet til EL8 om jeg trengte en stor bil fremdeles, men har endrete behov og venter på Onvo lansering.
Problemet med både ES8 og EL8 er fort 6 seter. Da har to av barna veldig god plass, men en blir jo sittende i "bagasjerommet", som da betyr at jeg fort er nede i et ganske lite bagasjerom bak setene. Det er jo en utfordring her.

I tillegg er det dette med batteribytte. Høres ut som en litt "rar" greie uten at jeg noen gang virkelig har tatt stilling til hvordan det fungerer.

NIO Kina kan lage bil, NIO Norge er ikke helt på høyden i forhold til bilene, men det er lite feil med min ES8. Batteribytte er konge.

ES8 er også tilgjengelig som syvseter med justerbar andre rad, EL8 er ren 6 seter.

Batteribytte er en ren luksus, du slipper å lade stort sett i hele Sør-Norge og ned til København.

Nå dro jeg akkurat på ferie i 3 uker og bilen står på Gardermoen. Kulde/varme, phone home, og annet tar ca 1% hver dag, kjøring tur retur; ca 30-35%, så alt i alt mellom 50-60% forbrukt totalt. Altså skulle jeg ha hatt grei margin, måtte jeg ladet til 80% før avreise.
Helt greit det, men jeg byttet heller på Kløfta på veien ut, 5 min og jeg hadde 92% SoC. Nå skal det nevnes at jeg har gratis strøm, men uansett svært tiltalende om en liker lettvinthet i hverdagen.

BubbaJoFet

Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 06:51Takker igjen for mange gode innspill her.

Som jeg nevnte helt i starten så likte jeg godt Xpeng G9. Er det noen som har erfaring fra disse og hvordan de er på sikt?

Ser at de har en nyttelast på 450kg eks. sjåfør. Jeg og fruen opptar vel 140kg. Barna er vel per i dag omtrent 80kg samlet, men si at man forventer de opptar 140kg innen 3 år (Bare for å ta litt ekstra i her). Da er vi på 170kg. Mener jeg leste krok på bilen er 15kg til, så da tar vi det også. 155kg igjen. Sykler til barna på krok (45kg til). 110kg igjen til bagasje og så videre (170kg per i dag). Er det for lite? Høres jo veldig mye ut, men så er det sjeldent at jeg tenker veldig over hva jeg har med meg på tur 😅

En "makset" performance G9 har maks nyttelast på 365 kg. Det er knapt med 4 passasjerer. Og mener at Bjørn Nyland veide den og vekten var høyere enn vognkortet oppga. Er en tråd på G9 her inne.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=EH35611

Vurderte å bytte, men nyttelast, interiøret, rattfølelsen og overgangen mellom regenerering og mekaniske bremser fikk meg fra det.
G6, om du kan leve med eksteriøret, skal være bedre på dette en G9, men har ikke prøvekjørt G6.

Foruten det er G9 en fin fin bil, stille, komfortabel og med 7 års garanti fra Bilia ett trygt kjøp.

Moas

Det vil koste endel å drifte en Xpeng med de korte service intervallene man må forholde seg til for å beholde garantien.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

BubbaJoFet

Sitat fra: Moas på torsdag 28. november 2024, klokken 12:06Det vil koste endel å drifte en Xpeng med de korte service intervallene man må forholde seg til for å beholde garantien.
For det lønner seg i lengden å ikke vedlikeholde bilen...

https://dinside.dagbladet.no/motor/her-kommer-tesla-klart-sist/82280845

Chris90

G9 har vel serviceintervall hvert år eller hver 20.000km? Hvordan er alle andre biler da? Trodde det var ganske standard? Utenom Tesla som har absolutt null krav til slikt, slik jeg forstår det?

Chris90

Ser også at en RWD G9 har en nyttelast på 450kg eks. sjåfør. Føler ikkje det er så aller verst i det segmentet her?

Øyvind.h

En del merker har vel 2 år/ubegrenset km? Enkelte har 1 år. Personlig synes jeg årlig er litt for hyppig. Annen hvert år er helt greit, og da kan en eventuelt ta reklamasjoner samtidig om det er noe som har dukket opp.

Det er aldri feil å la fagfolk sjekke bilen ved jevne mellomrom. Da kan en unngå dyre og alvorlige feil som følge av manglende kontroll. Er en opptatt av pris tar en gjerne service annet sted enn merkeverksted og kan spare noen tusenlapper på det.

Anbefaler også å sjekke forsikringspriser. Der er det store forskjeller som alene kan utgjøre mer enn servicekostnaden.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chris90

Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:49
Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2024, klokken 10:36
Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:27
Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:13Hva er nedsiden med disse? Rekkevidde? Nyttelast? Hengervekt? Bredden i baksetet? Noen baksider er det jo nødt til å være her da jeg enda har til gode å finne en bil som passer mine behov perfekt 😅

Liten update for de som skulle interessere seg for det. Har ordnet slik at jeg får prøvekjørt en ID7 i dag, så da får jeg jo testet mye av disse tingene. Spent på å se hvordan det ser ut!
Fint hvis du tar med målebånd og måler dør-til-dør bredde bak, og bredde på sitteputa. Og avstand mellom ytterste ISOFix bak. Spent på hva du synes.

Det skal jeg gjøre. Lengden på bilen er jo helt super. Masse plass til alle. Men det er bredden jeg er spent på og hva som til slutt gjorde at jeg måtte bytte ut min Superb i sin tid.

Kjapt oppsummert her. Jeg har ikke fått målt noe enda, men eldstemann på 9 år var veldig fan og passet godt inn i baksetet på mellom pute og stol. Bredere bil enn jeg hadde trodd!

Chris90

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2024, klokken 14:04En del merker har vel 2 år/ubegrenset km? Enkelte har 1 år. Personlig synes jeg årlig er litt for hyppig. Annen hvert år er helt greit, og da kan en eventuelt ta reklamasjoner samtidig om det er noe som har dukket opp.

Det er aldri feil å la fagfolk sjekke bilen ved jevne mellomrom. Da kan en unngå dyre og alvorlige feil som følge av manglende kontroll. Er en opptatt av pris tar en gjerne service annet sted enn merkeverksted og kan spare noen tusenlapper på det.

Anbefaler også å sjekke forsikringspriser. Der er det store forskjeller som alene kan utgjøre mer enn servicekostnaden.....

Det var et godt tips! Typiske kostnader man ikke tenker på før man plutselig står i det. Takk skal du ha!

Vaduz

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 28. november 2024, klokken 12:14
Sitat fra: Moas på torsdag 28. november 2024, klokken 12:06Det vil koste endel å drifte en Xpeng med de korte service intervallene man må forholde seg til for å beholde garantien.

Den tyske undersøkelsen som sier at tyske biler er bedre enn amerikanske?
Selv om stort sett alle andre undersøkelser sier at tyske biler er blander det dyreste og minst holdbare å eie? Ville sett nøye på hva de ser på her.

Litt usikker på hvordan servicen på e-golfen vår forlenget levetiden på den. Byttet kupefilter og sjekket bremsevæske for 3000kr.

Service på elbiler handler kun om å overbevise firma som møller og BOS om å gidde å selge elbiler når «melkekua» service er borte.

BubbaJoFet

Sitat fra: Vaduz på torsdag 28. november 2024, klokken 17:12
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 28. november 2024, klokken 12:14

Den tyske undersøkelsen som sier at tyske biler er bedre enn amerikanske?
Selv om stort sett alle andre undersøkelser sier at tyske biler er blander det dyreste og minst holdbare å eie? Ville sett nøye på hva de ser på her.

Litt usikker på hvordan servicen på e-golfen vår forlenget levetiden på den. Byttet kupefilter og sjekket bremsevæske for 3000kr.

Service på elbiler handler kun om å overbevise firma som møller og BOS om å gidde å selge elbiler når «melkekua» service er borte.

Ja, TÜV er ett lite kjent tysk firma som driver med undersøkelser, litt som norsk gallup. De driver ikke med teknisk testing av bilparken i Tyskland og publiserer statistikken årlig.

Chris90

Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:13Hva er nedsiden med disse? Rekkevidde? Nyttelast? Hengervekt? Bredden i baksetet? Noen baksider er det jo nødt til å være her da jeg enda har til gode å finne en bil som passer mine behov perfekt 😅

Liten update for de som skulle interessere seg for det. Har ordnet slik at jeg får prøvekjørt en ID7 i dag, så da får jeg jo testet mye av disse tingene. Spent på å se hvordan det ser ut!
Fint hvis du tar med målebånd og måler dør-til-dør bredde bak, og bredde på sitteputa. Og avstand mellom ytterste ISOFix bak. Spent på hva du synes.

Liker forsåvidt bilen. Minner meg veldig om Superb, på en god måte. «Godt skrudd» som de sier. God svingradius. Ok+ på støy. Sparker godt i fra. Høyt under taket med panorama. Bagasjerommet stort.

Veldig greit for ungene da det er rett inn og ikke opp. Stort rom mellom for- og bakseter gjør at ungene kommer relativt enkelt forbi hverandre når det må til.

Største ankepunktet er et infotainmentsystem som føles ut som det var moderne for 5 år siden. Vertfall det jeg har funnet ut til nå. Det er vel det største og mest graverende ankepunktet.

Utenom det så oser ikke bilen spenning. Det er akkurat som den gamle Passaten og Superb. Fornuft personifisert😅 kona liker den, ungene liker den, jeg syns den er ganske «meh».

Angående mål. Gikk løs med laser, men vet jo ikke om jeg måler akkurat der du tenkte.

Sidepute til tak: 98,4cm
Midtpute til tak: 96,6cm
Helt ytterst iso til helt ytterst iso: 102,4cm
Innerst iso til innerst iso: 44,6cm
Ytterst pute til ytterst pute: 115,6cm
Dør til dør: 142,3cm

Kort oppsummert. En ny, litt mer påkostet Passat med litt Superb-trekk som appellerer mer til de som verdsetter det kjente og trygge foran teknologi og spennende løsninger.

Håper det var til hjelp.

Øyvind.h

Med AA/Carplay har du mobilen speilet på skjermen, så du har personlig Google Maps, Spotify etc uten å ta telefonen ut av lomma.
Resten av infotainment er mye «set and forget» hvor du stiller inn bilen til egne preferanser, og så trenger en ikke justere mer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 22:13

Liker forsåvidt bilen. Minner meg veldig om Superb, på en god måte. «Godt skrudd» som de sier. God svingradius. Ok+ på støy. Sparker godt i fra. Høyt under taket med panorama. Bagasjerommet stort.

Veldig greit for ungene da det er rett inn og ikke opp. Stort rom mellom for- og bakseter gjør at ungene kommer relativt enkelt forbi hverandre når det må til.

Største ankepunktet er et infotainmentsystem som føles ut som det var moderne for 5 år siden. Vertfall det jeg har funnet ut til nå. Det er vel det største og mest graverende ankepunktet.

Utenom det så oser ikke bilen spenning. Det er akkurat som den gamle Passaten og Superb. Fornuft personifisert😅 kona liker den, ungene liker den, jeg syns den er ganske «meh».

Angående mål. Gikk løs med laser, men vet jo ikke om jeg måler akkurat der du tenkte.

Sidepute til tak: 98,4cm
Midtpute til tak: 96,6cm
Helt ytterst iso til helt ytterst iso: 102,4cm
Innerst iso til innerst iso: 44,6cm
Ytterst pute til ytterst pute: 115,6cm
Dør til dør: 142,3cm

Kort oppsummert. En ny, litt mer påkostet Passat med litt Superb-trekk som appellerer mer til de som verdsetter det kjente og trygge foran teknologi og spennende løsninger.

Håper det var til hjelp.
Takk for mål. Noterer meg samme bredde som ande re biler mellom ISOFix.
3 cm smalere dør-dør enn BMW iX. Men faktisk 10 cm smalere sittepute i baksetet enn ID. 4.

Model S var smart der, for den hadde sitteputa helt ut til døra, så det ble 135 cm på begge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA