Nødbremsing og spøkelsesbremsing

Startet av filtvet, tirsdag 08. oktober 2024, klokken 08:49

« forrige - neste »

filtvet

Utrolig at de fremdeles har problemer med dette.

Kjørte RV3 nordover på delt motorvei B som gikk over i 4-felt. Det kom en bil inn i det nye feltet og min tesla 3 bråbremset til 40 km/t (fra 90). Hvorfor?

Og en annen ting - hva om det hadde vært en trailer rett bak meg? Hva om vinteren da det kan være glatt vei?

Ja - jeg hadde ingen sjanse til å reagere før den bremset og de som tror at det bare gjelder meg kan lese denne:

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=36195

F_Hande

Jeg opplever også dette som et hyppigere problem de siste 3-4 mnd, usikker hvilken softwareoppdatering jeg opplevde økning. Spesielt det du beskriver der det kommer bil parallelt, +/- noen bilengder, inn på akselerasjonsfelt fra høyre side. Da opplever jeg bilen som meget "skvetten" på bremsen. Skaper ofte situasjon der jeg må agere med et litt brått filskifte eller større akselerasjon for å unngå farligere situasjoner.

Nå bruker jeg riktignok autopilot betydelig mindre på vinterstid, og opplever som oftes problemet på motorveier, der det ofte er saltet og mindre glatt på vinterstid. Stort irritasjonsmoment og nå begynner jeg å bli litt vandt til det og leser situasjonene bedre før de oppstår, men jeg håper de får kontroll på dette snart.
'23 YLR | '20 e-Golf

filtvet

Jeg er dessverre blitt "redd" for å bruke funksjonen. Helt håpløst at de ikke har klart å lage en bedre cruise-kontroll enn på vår Honda cr-v fra 2006. Den fungerer ihvertfall.

Jobber med data selv og synes det er skremmende at et program skal bestemme over deg.

OlaM

Gjorde du ingenting mens den bremset helt ned til 90, eller fikk du fartsgrensesymbol 40 på skjermen?
'21 3LR

NightOwl

Jeg har forsøkt å finne en sammenheng eller system i dette, og det kan se ut til at det skjer mest ved møte av større hvite biler samt at det er økt frekvens i sammenheng med venstresvinger. Men dette utelukker ikke alle andre situasjoner, og det ser heller ikke ut at brede og fine veier hjelper heller, har hatt mange nødbremsinger på større veier som E6 og E39. Det merkelige, etter min mening, er at nødbremsingen starter noen få billengder før møtende bil og varer til i hvertfall 50 meter etter at vi har passert. Og da er det nesten som om bilen er forvirret et par sekunder før den igjen akselerer tilbake til fastsatt hastighet. Men det er sjelden dette er full brems, det er kanskje nærmere halv brems. Uansett, jeg har lært bilen å kjenne nå og gir en liten dytt på gasspedalen umiddelbart når dette skjer og da avbrytes forsøket på nødbrems. Ellers, enig i at det er rart at Tesla ikke gjør et større forsøk på å fikse dette da det er f$¤ns irriterende selv om jeg nå håndterer det greit.

Lucaria

Konspirasjonsteoretikeren i meg sier at det er fordi HVIS det skulle skje en krasj så kan de da vise i loggen etterpå att "joda, bilen bremset og prøvde forhindre kollisjon og minimerte således skader". Hvis det stemmer så vil det også gå lenge før det blir noe bedre.

filtvet

Sitat fra: OlaM på onsdag 09. oktober 2024, klokken 08:09Gjorde du ingenting mens den bremset helt ned til 90, eller fikk du fartsgrensesymbol 40 på skjermen?

Tja, hva rekker du på 0,5 sekunder. Jeg er tross alt over 50 :)

turfsurf

Man rekker fint å trå inn pedalen på 0,5 sekunder. Selv oss over 50.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Regen

Hei, dette gjelder kun når man bruker autopilot? Eller kan dette også skje ved "vanlig" kjøring?
TM3 2021 LR hvit (solgt)

NightOwl

Det er vel vanlig å regne reaksjonstiden til å være i nærhetene av 1 sekund når man oppdager fare. Her er det snakk om at bilen selv bremser og man reagerer på dette, men å komme under 0,5 sekunder i slike situasjoner er kanskje litt optimistisk?

NightOwl

For min sin del er det ved bruk av adaptiv cruise control, bruker nesten aldri autopilot. Ved "vanlig" kjøring har jeg ikke vært borti at bilen nødbremser.

OlaM

Sitat fra: filtvet på fredag 11. oktober 2024, klokken 06:45
Sitat fra: OlaM på onsdag 09. oktober 2024, klokken 08:09Gjorde du ingenting mens den bremset helt ned til 90, eller fikk du fartsgrensesymbol 40 på skjermen?

Tja, hva rekker du på 0,5 sekunder. Jeg er tross alt over 50 :)

Jeg skrev feil tall,  mente å si bremset den helt ned til 40. På 0,5 sekunder går den jo ikke fra 90 til 40. Så når du bruker tallet 40, var det fordi den trodde fartsgrensen var 40? Kan godt ha vært du ikke mente 40 bokstavelig talt.

Jeg er 44 og klarer helt fint å mate inn kontra-pedal før det har gått 1 sekund, men det er jo fordi jeg er vant med dette systemet etter hvert og vet hvilke situasjoner det takler dårlig. Endringer i feltstruktur pleier å frike den ut.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: turfsurf på fredag 11. oktober 2024, klokken 09:29Man rekker fint å trå inn pedalen på 0,5 sekunder. Selv oss over 50.
Da er du i alle fall blant de raske. Gjennomsnittlig reaksjonstid er vanlgivis mer enn 0,5 sek.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på fredag 11. oktober 2024, klokken 17:01
Sitat fra: turfsurf på fredag 11. oktober 2024, klokken 09:29Man rekker fint å trå inn pedalen på 0,5 sekunder. Selv oss over 50.
Da er du i alle fall blant de raske. Gjennomsnittlig reaksjonstid er vanlgivis mer enn 0,5 sek.
Betyr vel mer at han er klar og på vei med foten straks han merker den skal redusere. Nærmere 1 sekund er når du ikke er var faren, og derved må oppdage, forstå og så reagere! Det tar litt mere tid! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: NightOwl på fredag 11. oktober 2024, klokken 10:59Det er vel vanlig å regne reaksjonstiden til å være i nærhetene av 1 sekund når man oppdager fare. Her er det snakk om at bilen selv bremser og man reagerer på dette, men å komme under 0,5 sekunder i slike situasjoner er kanskje litt optimistisk?
Det handler om at man er kjent med bilen og følger med. Sitter man og halvsover og ikke er forberedt går det nok fort ett sekund.

Testet dette på bane en gang hvor man skulle reagere på rødt lys og trå inn bremsen. Da lå jeg rett under 0,4 sekund og var blant de dårligste...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA