Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødbremsing og spøkelsesbremsing

Startet av filtvet, tirsdag 08. oktober 2024, klokken 08:49

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: kaistian på onsdag 06. november 2024, klokken 20:42
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. november 2024, klokken 18:27Men at Tesla AP er i stand til å aktivt unnvike fra ulykker trodde jeg var viden kjent.

Lurer på hvor du og andre har det fra, Tesla selv sier at de ikke har det.
Bare å les i manualen til Model Y.

Eneste inngrep den har i styringen er filskifteassistent, brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking og kun innenfor samme fil.

"ADVARSEL: Inngrep i styringen er minimale og er ikke beregnet på å flytte Model Y ut av kjørefilen. Ikke sett din lit til at inngrep i styringen skal forhindre sidekollisjoner."

Så jeg stoler med på Tesla som skriver at de ikke har en slik funksjon.

Da tolker vi dette diametralt forskjellig. Det er vesensforskjell på "Inngrep i styringen er minimale og ikke beregnet..." og "Det er ingen inngrep i styringen, kun bremsing".

Jeg tolker teksten / disclaimeren / ansvarsfraskrivelsen (og de utallige videoene) dit hen at bilen har et aktivt sikkerhetssystem som bidrar (gjennom styring i tillegg til bremsing) til å forhindre/redusere konsekvenser gitt en bil på kollisjonskurs, men som du ikke skal stole blindt på (DU, som sjåfør, har ansvaret). Og som har sine absolutte begrensninger. Derfor er det tryggeste å kjøre som om dette systemet ikke eksisterer.

Ellers synes jeg dette ned nødbremsing har blitt verre i det siste, tenderer til direkte plagsomt, på veier med motgående trafikk (og skillelinje).
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA