Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

Orbit

F.eks. er alt av "ring hytta varm"-produkter levert av DEFA kun 2G, og må byttes. Og de er ennå ikke klare med nye enheter som støtter 4G/5G....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rosstopher

Jeg har to "Ring hytta varm" selv, som har hvert sitt kontantkort. Stresser ikke nevneverdig med det. Jeg har nytt godt av en billig og effektiv løsning i mange år, og de har absolutt vært verdt investeringen på 700 kroner per stk eller hva det var. Om noen har kjøpt noe sånt i år skjønner jeg selvfølgelig hvis de er misfornøyde.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Gazer75

Er ikkje bra for miljøet at ein må kaste fullt fungerande elektronikk på denne måten.
Ikkje fan av måten mobilprodusentane driv på f.eks. Alt får år med oppdatering kun for å selje meir. Burde vore miljøstraff for slikt.
Om ein ikkje kjøper det nyaste så har ein oppdatering i 2-3 år kanskje.
2020 e-Golf (2023-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på fredag 18. oktober 2024, klokken 15:42. Om noen har kjøpt noe sånt i år skjønner jeg selvfølgelig hvis de er misfornøyde.
Rent hypotetisk...Kanskje de har missforstått og trodde det skulle ha mange års varighet. Trist sak dette med 2G.  Trist sak dette med nødnettet som faller ut.
Noen ganger er det smart å ikke løpe helt først når det gjelder å fjerne eldre teknologi som backup 

Var det ikke brannen i Lærdal der basestasjon datt ut og de i HK løp ut og alt kunne falt sammen hadde det ikke vært for noen lokale helter? 

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 18. oktober 2024, klokken 21:12
Sitat fra: Rosstopher på fredag 18. oktober 2024, klokken 15:42. Om noen har kjøpt noe sånt i år skjønner jeg selvfølgelig hvis de er misfornøyde.
Noen ganger er det smart å ikke løpe helt først når det gjelder å fjerne eldre teknologi som backup

Norge er langt fra først. Japan begynte med avvikling av 2G i 2012 og mange asiatiske land har fulgt etter. Sveits var såvidt jeg har skjønt først i Europa og begynte å slå av 2G-nettene i 2020.

Produsentene har altså visst at dette er på vei i mange år. Det var vel i 2015 at de norske operatørene avgjorde dette. Hvis noen skal bære skyld og kostnader må det være alle de som på tross av de klare signalene har valgt å fortsette å selge 2G-utstyr (uten å opplyse kundene sine) de siste 9 årene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 19. oktober 2024, klokken 08:19Norge er langt fra først. Japan begynte med avvikling av 2G i 2012 og mange asiatiske land har fulgt etter. Sveits var såvidt jeg har skjønt først i Europa og begynte å slå av 2G-nettene i 2020.

Ser den. Men kunne ikke Norge bare fulgt samme linje som EU da? Vi er jo best i klassen på det i alle andre saker ;D

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. oktober 2024, klokken 08:35
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 19. oktober 2024, klokken 08:19Norge er langt fra først. Japan begynte med avvikling av 2G i 2012 og mange asiatiske land har fulgt etter. Sveits var såvidt jeg har skjønt først i Europa og begynte å slå av 2G-nettene i 2020.

Ser den. Men kunne ikke Norge bare fulgt samme linje som EU da? Vi er jo best i klassen på det i alle andre saker ;D

Hvilken linje? Det er ingen felles linje foropprettholdelse av 2G hverken i EU eller Europa. Likevel fortsetter du som bilimoprtørenee som om det er det.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. oktober 2024, klokken 08:35

Hvis vi skal holde på 2G nettet så vil det koste alle innbyggere i Norge noe, enten via økt skatt (subsidiering av 2G nettet), eller økt mobilregning (større utgifter for mobilselskapene).

Jeg er ikke interessert i å betale ekstra for at noen har kjøpt bil med utdatert teknologi. Det oppgjøret får de ta med bilforhandlerne sine.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:10Hvis vi skal holde på 2G nettet så vil det koste alle innbyggere i Norge noe, enten via økt skatt (subsidiering av 2G nettet), eller økt mobilregning (større utgifter for mobilselskapene).

Økt skatt? Dyrere mobilregning?

Kilde?

turfsurf

Det sier seg jo selv. Det er jo vi som betaler gildet. Alternativt kan man øke prisene på SFO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knute

Sitat fra: Gazer75 på fredag 18. oktober 2024, klokken 19:24Er ikkje bra for miljøet at ein må kaste fullt fungerande elektronikk på denne måten.
Ikkje fan av måten mobilprodusentane driv på f.eks. Alt får år med oppdatering kun for å selje meir. Burde vore miljøstraff for slikt.
Om ein ikkje kjøper det nyaste så har ein oppdatering i 2-3 år kanskje.

Helt enig, men det det finnes heldigvis noen muligheter, f.eks. Fairphone (telefon) og Framework (laptop).

Har selv en Fairphone 5, som skal få software-oppdateringer til 2031.
Den har også 5 års garanti fra produsent.
Man kan også reparere det meste av telefonen selv (user serviceable).

På den forrige modellen fikset jeg bl.a. USB-porten og fikk byttet batteri på uten å bli ruinert.

Selges for øvrig av Elkjøp hvis man ikke vil bestille rett fra produsenten.

Byttet også mitt veldig slitne og velbrukte Bose headsett til en Fairbuds XL fra samme produsent som telefonen nylig. Funker bra nok, og har samme muligheter for å reparere ting selv.

På laptop-fronten kan man skaffe seg en Framework, denne er også "user serviceable".
Dessverre er den ikke offisielt lansert i Norge enda.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

TB

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 18. oktober 2024, klokken 21:12Var det ikke brannen i Lærdal der basestasjon datt ut og de i HK løp ut og alt kunne falt sammen hadde det ikke vært for noen lokale helter?
Brannen i Lærdal starta 18. januar 2014.
Digitalt nødnett var ikke bygget ut i Lærdal før sommeren 2014, fase 3: Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane.

Brannen slo ut 13 av Telenor sine basestasjoner.
Sentralt knutepunkt for strømforsyning var midt i brannområdet ble også skadet.

https://www.vg.no/nyheter/i/mAXv0/mener-laerdal-brannen-ikke-ville-rammet-det-digitale-noednettet
https://www.nrk.no/vestland/hovudstraumlinja-oydelagd-i-brann-1.11484369
https://www.nationen.no/brann/dsb/lardal/dsb-nodetatene-ma-ove-mer-pa-alternative-samband/s/23-148-75638
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

TB :+1: takker. Ja slik var det. Feil av meg å blande nødnettet inn da,, Det viser sårbarheten

THE

Sitat fra: TB på lørdag 19. oktober 2024, klokken 23:50
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 18. oktober 2024, klokken 21:12Var det ikke brannen i Lærdal der basestasjon datt ut og de i HK løp ut og alt kunne falt sammen hadde det ikke vært for noen lokale helter?
Brannen i Lærdal starta 18. januar 2014.
Digitalt nødnett var ikke bygget ut i Lærdal før sommeren 2014, fase 3: Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane.

Brannen slo ut 13 av Telenor sine basestasjoner.
Sentralt knutepunkt for strømforsyning var midt i brannområdet ble også skadet.

https://www.vg.no/nyheter/i/mAXv0/mener-laerdal-brannen-ikke-ville-rammet-det-digitale-noednettet
https://www.nrk.no/vestland/hovudstraumlinja-oydelagd-i-brann-1.11484369
https://www.nationen.no/brann/dsb/lardal/dsb-nodetatene-ma-ove-mer-pa-alternative-samband/s/23-148-75638

Telenor sin sentral brant ned til grunnen. All fiber til Telenor sine mobile basestasjoner, Telia sine basestasjoner, samt mye av fiberforsyning til nabokommunen Aurland og fiber til et lokalt bredbåndselskap gikk innom denne sentralen, så all kommunikasjon i stor omkrets ble påvirket. I tillegg brant hovedtransformastorstasjonen til e-verket ned, så stort sett hele kommunen var uten strøm i flere dager før de fikk koblet om forsyning inn til bygda midlertidig.

Bensinstasjonen i bygda ble stengt siden de ikke hadde strøm til å drive pumpene, eller betalingssystem. Jeg husker at jeg reiste til Aurland dagen etter brannen for å fylle bensin, men siden internettforbindelsen var nede der også så måtte man betale med kontanter, og det var vanskelig så lenge minibanken var ute av drift på grunn av brannen. Fikk heldigvis ringt til familien og informert om at alt stod bra til siden mobilnettet der var OK. Det var også først da jeg fikk høre hvor stor brannen var siden vi som bodde i Lærdal var helt uten kontakt med omverdenen og ikke hadde tilgang til nyheter på noen måte.

Denne brannen viser jo hvor sårbart samfunnet er bygd opp. Siden alt i Norge er basert på at vi skal ha strøm og internett tilgjengelig til enhver tid så er vi nok veldig utsatt for digitale angrep i en eventuell konflikt med andre nasjoner. Selv om det som blir bygd i dag blir risikovurdert mye bedre enn i tidligere tider, så klarer vi ikke å beskytte oss mot alle former for angrep på viktig infrastruktur i en konflikt.

Neste generasjon nødnett skal jo også inn som en tjeneste på det kommersielle mobiltelefoninettet, og det kan jo også være med å øke sårbarheten siden det er nok å slå ut ett kommunikasjonssystem for å lamme både mobiltelfoner og nødnett. Jeg regner vel kanskje med at nytt nødnett er en av grunnene til at 2G må stenges da 5G får behov for lavere frekvenser for å øke dekningsområdet i forbindelse med nytt nødnett. Det er bare noe jeg tror, og ikke noe jeg vet. https://www.nodnett.no/om-nodnett/nyttnodnett/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Idiot

Kan ikke forsikre oss mot alt.
Brannen i Lærdal var den største bybrannen etter krigen og den største i fredstid på 100 år. Skjønner ikke helt hvordan noe sånt kan være relevant.

https://no.wikipedia.org/wiki/Brannen_i_Lærdal_2014

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA