Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

eisa01

Sitat fra: Gazer75 på søndag 06. oktober 2024, klokken 01:41Kanskje ikkje telefonen min, Galaxy S8, støttar frekvensar i bruk på mange sendarar?
Den telefonen får vel ikke sikkerhetsoppdateringer lenger, så uansett på tide å bytte ut til noe som har 5G :)

Electric cars in Norway

Sitat fra: eisa01 på søndag 06. oktober 2024, klokken 14:36
Sitat fra: Gazer75 på søndag 06. oktober 2024, klokken 01:41Kanskje ikkje telefonen min, Galaxy S8, støttar frekvensar i bruk på mange sendarar?
Den telefonen får vel ikke sikkerhetsoppdateringer lenger, så uansett på tide å bytte ut til noe som har 5G :)

Galaxy S8 kom i 2017 så det begynner å bli gammelt

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på søndag 06. oktober 2024, klokken 13:02Mitt problem med stenginga er at vi ignorerer EU. Folk seier at bilbransjen har vore klar over dette i mange år, men saker er jo at kravet i EU har vore 2G og ein 4G modul er nok heilt klart dyrare. Produsentane vil nok spare der dei kan, og med ein reklamasjonsrett på 5 år så har dei nok spekulert i dette.
Vi kan ikkje forvente at produsentane skal endre praksis kun for lille Norge.

Så lenge kravet kun har vært stilt til eCall og ikke til teleoperatørene så er det vel EU som er problemet. Hvorfor i all verden skal teleoperatørene holde liv i en urgammel standard så lenge det ikke er en forutsetning i konsesjonene?

Nei, dette kunne bilprodusentene løst for småpenger i stedet for bare å levere absolutt minimum. Første bilen jeg hadde med 4G var en 2016 modell...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. oktober 2024, klokken 14:57Så lenge kravet kun har vært stilt til eCall og ikke til teleoperatørene så er det vel EU som er problemet....
Ehh nei mener jeg at det er EU som er problemet. Dette kan løses i Norge. Vi må bare fortsette litt til med nettet. Da er det Case closed ;D

automat

Hvor lenge skal teleoperatørene pålegges å holde 2G i live? Hvis det ikke kommer noen fiks på bilene, så kan det jo ta 15 år før siste 2G-bil blir skrotet.

Og hvem skal betale for å drifte 2G-nettet i denne perioden? Kan teleoperatørene sende regningen til sendrektige bilprodusenter? Eller er det bileierne som skal få regningen?

Og alle vi andre får dårligere 5G-tjenester i mellomtiden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Gazer75

Som visar at det må kome strengare regulering på dette. Produsentane bryr seg null om miljø og vil selje nye telefonar til folk heile tida.
Kvifor skal eg byte ut ein fungerande telefon? Det er dårleg for miljøet det.
2020 e-Golf (2023-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Gazer75 på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:29
Som visar at det må kome strengare regulering på dette. Produsentane bryr seg null om miljø og vil selje nye telefonar til folk heile tida.
Kvifor skal eg byte ut ein fungerande telefon? Det er dårleg for miljøet det.
Uenig ift mobil tlf for der bestemmer markedet best. En hel verden trenger stadig nye tlf.

Men å fase ut 2G ..... hmmm her mener jeg Norge må tilpasse seg samme tidsbildet for utfasing som EU

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 18:15Men å fase ut 2G ..... hmmm her mener jeg Norge må tilpasse seg samme tidsbildet for utfasing som EU

EU har ingen unison utfasing vi kan tilpasse oss. Hvert land sitt mobilnett. Halve Europa har stengt 2G, resten er planlagt stengt frem mot 2030. Så nei, dette er ikke så unikt for Norge som enkelte skal ha det til.

Det er forbrukerne som ender opp med å betale for å holde liv i denne gamle morroa, noe jeg er uinteressert i. Har folk glemt hva 2G er, det er GSM, de første digitale mobiltelefonene vi hadde på 90 tallet hvor datatrafikk var begrenset til SMS. Steng shiten, ingen kommer til å savne dette.

Electric cars in Norway

I januar i år stod dette på hjemmesiden til bilimportørene som er organisasjonen til Møller og de andre store aktørene.

Her tas det i tet ansvar. Møller&co teller dine milliarder i overskudd etter flere gode bilsalg år og flittig i eiendomsmarkedet ift spekulasjoner..... men å rette opp sine gml 2g biler slik at deres kunder får en bedre opplevelse? Nææææ kanke bruke pæng på dæ... trønderhumor ;D  De store aktørene tenker bare på egne penger - ikke på sine kunder... møller Bos BNH osv samma gjengen alle sammen. De burde skamme seg hele gjengen

https://bilimportorene.no/nyheter/utfasing-2g-3g-pavirkning-pa-bilbransjen/

Kopi under fra QA på den siden:

QA:
Hvilke funksjoner blir påvirket når 2G-nettet stenges?
Selve bilen kommer til å fungere helt uavhengig av denne problemstillingen. Det er online-tjenester som påvirkes. Navigasjon og kart kan som hovedregel fortsatt benyttes selv om 2G-nettet utgår.

Jeg vurderer å kjøpe en bil som mister funksjonalitet når 2G-nettet stenges ned i 2025, er det uklokt?
Selve bilen påvirkes ikke av en nedstenging, og for de aller fleste tilfeller er det for eksempel fullt mulig å benytte navigasjon også etter 2025. Men du må være oppmerksom på at online-tjenester påvirkes.

Dette er myndighetenes og teleoperatørenes ansvar. Vi håper det er rom for å utsette nedstengingen av 2G-nettet, nettopp fordi myndighetenes avgjørelse påvirker så mange. Dette er myndighetene gjort behørig kjent med, og vi har grunn til å tro at mange andre bransjer og aktører deler bilbransjens ønske om utsettelse.

Til syvende og sist er dette myndighetens avgjørelse og ansvar, og vi håper at de tar tilstrekkelig hensyn til alle som blir påvirket av denne saken.   

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 09. oktober 2024, klokken 07:28Kopi under fra QA på den siden:

Dette er myndighetenes og teleoperatørenes ansvar. Vi håper det er rom for å utsette nedstengingen av 2G-nettet, nettopp fordi myndighetenes avgjørelse påvirker så mange. Dette er myndighetene gjort behørig kjent med, og vi har grunn til å tro at mange andre bransjer og aktører deler bilbransjens ønske om utsettelse.

Til syvende og sist er dette myndighetens avgjørelse og ansvar, og vi håper at de tar tilstrekkelig hensyn til alle som blir påvirket av denne saken.   

Må være den dårligste ansvarsfraskrivelsen jeg har lest på lange tider...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. oktober 2024, klokken 09:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 09. oktober 2024, klokken 07:28Kopi under fra QA på den siden:

Må være den dårligste ansvarsfraskrivelsen jeg har lest på lange tider...

Jepp har vel vært planlagt en stund at 2g skulle stenges ila 2025

https://www.telenor.no/dekning/2g/

SitatI 2010 besluttet Telenor at 2G-nettet skulle holdes i drift til 2025. I løpet av de siste ti årene har vi med jevne mellomrom kommunisert til myndigheter, våre bedriftskunder og elektronikkbransjen at vi kommer til å slukke 2G-nettet.

Så bil bransjen har visst at 2g nettet skal slukkes i 2025 i 15 år men allikevel levert biler med 2g senest 2 år siden, bos, møller og andre importører burde vært mer agressive og sagt 3g er borte og 2g er borte snart, vi kan ikke selge biler med 2g til kundene lenger.
Ja 10 år gamle biler skjønner jeg ikke har 4g men ihvertfall fra 2020 burde 4g vært standard.
Model 3 2019 LR Rwd

Gadgetman

Har sett dårligere ansvarsfraskrivelse, men da snakker vi on han fabrikkeieren i USA som nekta arbeiderne å dra under forrige ekstremvær, og flere av de ansatte døde...   

'heldigvis' er nedstenginga av 2G et ikkje-problem for meg, da bilen min ikkje har noen slike funksjoner i det hele tatt...   

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Rosstopher

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 09. oktober 2024, klokken 10:35Ja 10 år gamle biler skjønner jeg ikke har 4g men ihvertfall fra 2020 burde 4g vært standard.

Det er over 9 år siden Tesla begynte med 4G i alle sine biler, og de eldre bilene med 3G kan oppgraderes.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 09. oktober 2024, klokken 07:28Til syvende og sist er dette myndighetens avgjørelse og ansvar, og vi håper at de tar tilstrekkelig hensyn til alle som blir påvirket av denne saken. 

På hvilken måte er dette myndighetenes ansvar utover å holde de ansvarlige bilimportørene og forhandlerne ansvarlig?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA