XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: power59 på onsdag 13. november 2024, klokken 22:11Hvis jeg med min 60+ kropp skulle klatret inn i bilen fra passasjersiden ville gearvelgeren i senterkonsollen vært svært utsatt for utilsiktet betjening.

Med uflaks setter jeg bilen i Drive i det jeg basker over mellom setene, aktiverer kjøremoduset når kroppen er halveis i setet - og gir bilen full akselerasjon pga. manglende kontroll på føttene.

Med start/stop knapp - eller sensor i setet, gearvelger og gasspedal er det tre sikkerhetsbarrierer som må "overvinnes" før en bil kan beveges. Med sensor i setet har Volvo valgt automatisering av den ene sikkerhetsbarrieren.

Løsningen er bekvem, men er den Volvo? https://www.volvocars.com/no/safety/heritage/

Power...Godt innlegg som beskriver noe viktig.

Mitt svar er at nei dette er ikke Volvo og de bør asap fjerne setesensor

turfsurf

Sitat fra: power59 på onsdag 13. november 2024, klokken 22:11Hvis jeg med min 60+ kropp skulle klatret inn i bilen fra passasjersiden ville gearvelgeren i senterkonsollen vært svært utsatt for utilsiktet betjening.

Med uflaks setter jeg bilen i Drive i det jeg basker over mellom setene, aktiverer kjøremoduset når kroppen er halveis i setet - og gir bilen full akselerasjon pga. manglende kontroll på føttene.

Du skal samtidig greie å ha foten på bremsen mens den settes i drive for så å glippe over til gasspedalen, samtidig som det er vekt i setet. Det er litt av ett kunststykke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. november 2024, klokken 06:39

Du skal samtidig greie å ha foten på bremsen mens den settes i drive for så å glippe over til gasspedalen, samtidig som det er vekt i setet. Det er litt av ett kunststykke.
Turf.... Det kalles sikkerhets barrierer dette. Å ikke forstå det er stor kunst ;D

Rosstopher

Ja, det kunne ha vært gjort tryggere, men å legge til en startknapp løser jo ikke problemet.

Altså hvis man mens man klatrer klarer å holde inne bremsen mens man flytter girspaken og lener seg i setet, og deretter trykker gassen i bånn, fortsatt med vekt i setet, så klarer man vel også å komme borti en startknapp på veien bortover.

Da blir neste logiske forslag å kreve at man setter inn og vrir på en nøkkel, men da skjer nøyaktig det samme fordi noen velger å sette på tenningen før man begynner på klatreetappen.

Hvor langt skal man gå for å forhindre slike edge cases? Hvor mye skal man forulempe hver eneste eier hver eneste dag for å forhindre slik misbruk?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

automat

Hvis man skal tenke sikkerhetsbarrierer så vil jo plassering og utforming av girvelger være et sted å starte. Fremfor å gjeninnføre startknapp.

Er det andre grunner enn nostalgi at girvelgeren er en stor spak i midtkonsollen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på torsdag 14. november 2024, klokken 08:25Hvis man skal tenke sikkerhetsbarrierer så vil jo plassering og utforming av girvelger være et sted å starte. Fremfor å gjeninnføre startknapp.

Er det andre grunner enn nostalgi at girvelgeren er en stor spak i midtkonsollen?
At bilene er i utgangspunktet bygd som ice-biler, og derved er lettere å bygge bilene så likt som mulig, for å kunne bygge bilen med ice-drivlinje istedet for el, om fabrikkledelsen/produsenten bestemmer seg for slikt.

Selv om en automat-kasse ikke trenger en spak akkurat der, så trenger den plassen som vil være i det samme området.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

i3 har en løsning (fra 2013) hvor startknapp og girvelger sitter i samme enhet på rattstammen. Da er det fremdeles enhånds betjening, samtidig som startknappen ikke er lett å trykke inn ufrivillig. Enkelte mener til og med den sitter for utilgjengelig, da de bruker pekefinger og trer hånden gjennom rattet. Designet er laget for at knappen skal betjenes med tommel, mens hånden ligger på girvelgeren, tilsvarende avsikring av håndvåpen. (Og at en da har armen på utsiden av rattet).

En annen i3-detalj litt relatert til denne ulykken, er at toppen av midtkosollen kan vippes opp, som gjør det enkelt å ake seg over fra side til side (siden det også er åpent på gulvet imellom setene). Designerne forventet at en bybil kunne bli inneparkert slik at en må gå inn fra passasjersiden, samtidig som de litt større fordørene krever mer plass for å komme inn.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. november 2024, klokken 06:39

Enig i dette - denne historien er full av kunststykker en turner kunne blitt misunnelig på.
Jeg klarer ennå ikke helt se for meg hvordan dette fysisk skal ha skjedd. Jeg er derfor skeptisk til at det i hele tatt er skjedd slik man har ytret i media. Jeg holder fortsatt en knapp på at det er noen sensorer her som har gitt feil signal, men at etterforskningen ikke helt klarer å fange opp at dette og dermed bygger sine hypoteser på de signaler de leser av.

Men at en startknapp ville vært fornuftig for å hindre utilstiktet oppstart av bil - det er jeg enig i.
Vi har vel alle opplevd at bilen starter opp når vi setter oss i setet - men at den oppførselen faktisk ikke var ønskelig å alle tilfeller. Mao "gjør" bilen noe i en del tilfeller man som eier ikke har bedt om.
En bil bør utformes med tanke på sikkerhet fremfor komfort - i alle fall en Volvo. Dessverre har mange tatt en copy-cat av Tesla her uten kanskje selv å ha gjennomført studier.

Videre synes jeg dette med en fysisk knapp ikke er så dumt - det kunne fungert som en kill-switch slik at trykket man den så stoppet bilen gitt at den var i bevegelse - og dersom man ikke trykket den når man satt seg ned i setet så ville ikke bilen starte.  Videre kunne man gjerne behold sensoren i setet for å gi ulike systemer informasjon om noen faktisk satt i setet - og dersom noen ikke satt i setet så burde hjulene være låst gitt at man ikke hadde valgt en "verksted" modus eller noe slikt........

automat

Sitat fra: RJK på torsdag 14. november 2024, klokken 08:31
Sitat fra: automat på torsdag 14. november 2024, klokken 08:25Hvis man skal tenke sikkerhetsbarrierer så vil jo plassering og utforming av girvelger være et sted å starte. Fremfor å gjeninnføre startknapp.

At bilene er i utgangspunktet bygd som ice-biler, og derved er lettere å bygge bilene så likt som mulig, for å kunne bygge bilen med ice-drivlinje istedet for el, om fabrikkledelsen/produsenten bestemmer seg for slikt.

Selv om en automat-kasse ikke trenger en spak akkurat der, så trenger den plassen som vil være i det samme området.

Hvis man skal sette det på spissen så har altså Volvo ofret sikkerhet for å tilpasse seg en legecey produksjonsplattform. (Hvis premisset er at utilsiktet betjening av girvelger er en risiko.)

De fleste fossilbiler i dag har tverrstilt motor, og trenger vel ikke plass i midtkonsoll til girkasse?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på torsdag 14. november 2024, klokken 09:42
Sitat fra: RJK på torsdag 14. november 2024, klokken 08:31

Hvis man skal sette det på spissen så har altså Volvo ofret sikkerhet for å tilpasse seg en legecey produksjonsplattform. (Hvis premisset er at utilsiktet betjening av girvelger er en risiko.)

De fleste fossilbiler i dag har tverrstilt motor, og trenger vel ikke plass i midtkonsoll til girkasse?
Nå er det vel mer et uttrykk for pengesparing, at man heller tilpasser ice-plattformen til å passe elektrisk drivlinje, da det er langt billigere.

Er jo først 2. eller 3. generasjon elbiler som kommer på dedikerte elbil-plattformer. Og kanskje må vi enda noen generasjoner frem, før man kommer til en mer optimal plattform som ikke sitter igjen med rester fra ice-platformene...!?!

Er ikke mekaniker eller kyndig nok til å vite om tverstillte motorer ikke bruker sentralt plasserte girkasser og kardang som går i "tunnelen". Så der håper jeg noen som kan dette, kan si noe mer om det!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 09:20Jeg er derfor skeptisk til at det i hele tatt er skjedd slik man har ytret i media. Jeg holder fortsatt en knapp på at det er noen sensorer her som har gitt feil signal, men at etterforskningen ikke helt klarer å fange opp at dette og dermed bygger sine hypoteser på de signaler de leser av.

Men hvorfor ble ikke bremsepedalen trykket inn? Dobbel sensorfeil?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på torsdag 14. november 2024, klokken 09:53
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 09:20Jeg er derfor skeptisk til at det i hele tatt er skjedd slik man har ytret i media. Jeg holder fortsatt en knapp på at det er noen sensorer her som har gitt feil signal, men at etterforskningen ikke helt klarer å fange opp at dette og dermed bygger sine hypoteser på de signaler de leser av.

Men hvorfor ble ikke bremsepedalen trykket inn? Dobbel sensorfeil?

Det vet  jeg ingenting om - men det jeg vet er at mange av disse sensorene blir gjerne tolket og håndtert i en enhet - og det kan jo være et svakt punkt her. Generelt så har det jo skjedd en forenklingsprosess mhp elektronikk i biler de siste årene. Man prøver å kutte ut så mange deler som mulig og samle mest mulig funksjonalitet på ett sted. Jeg tror det ofte ender med mangel på redundans.

Jeg ser det jo oftere og oftere at det å bygge inn redundans er noe man kutter ut. Jeg har selv vært med på å utvikle masse programvare - og en kongstanke som var gjeldende hele veien var at man måtte tenke på hvordan systemet ville fungere dersom noe gikk galt. Så ble mye outsourcet og da så jeg at redundansen ble fjernet. Jeg klarer ikke helt forstå hvorfor - men jeg ser det jo stadig oftere at dette med redundans fjernes fra alle systemer.....

Idiot

Begynner å bli påfallende enkelt å skylde på bilene for førerfeil. Det er vel strengt tatt ingenting som tilsier at elektriske biler er mer utsatt for utilsiktet aksellerasjon enn andre biler. Googler jeg dette så er det et renn av sånne påstander som nesten alltid ender opp i førerfeil. Ikke mange dager siden det var enda ny sak. Fører i 80-åra, kall meg gjerne fordomsfull men jeg ville nok startet der...

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 10:10
Sitat fra: automat på torsdag 14. november 2024, klokken 09:53Men hvorfor ble ikke bremsepedalen trykket inn? Dobbel sensorfeil?

Det jeg ingenting om - men det jeg vet er at mange av disse sensorene blir gjerne tolket og håndtert i en enhet - og det kan jo være et svakt punkt her. Generelt så har det jo skjedd en forenklingsprosess mhp elektronikk i biler de siste årene. Man prøver å kutte ut så mange deler som mulig og samle mest mulig funksjonalitet på ett sted. Jeg tror det ofte ender med mangel på redundans.

Da beveger i oss bort fra sensorfeil og over på feil på styringsenhet. Men man står fortsatt igjen med at det må ha skjedd svikt på to helt forskjellige funksjoner samtidig.

Hvis dette skulle skyldes teknisk svikt, så har jeg mer tro på at et plutselig uvenetet gasspådrag har opplevdes så sjokkerende at man ikke har rukket å trykke på bremsen i sekundene før det gikk fatalt.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Man kan jo tenke seg at fører har klart å få bilen i drive på vei over til førersetet uten å ha vært kald over det, for så å ha trykket inn gasspedalen i stedet for bremsen når han skulle sette bilen i drive. Litt mere sannsynlig kanskje.

Men da er det rart han ikke merket at bilen allerede var i drive, det skal man være ganske sløv for ikke å oppdage, uten at jeg kjenner XC40.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA