XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Driver2

Volvo og Tesla må nå ta en recall på bilene og sette inn en stor rød bryter for nødstopp slik man har på dreiebenkene. Det som jeg har opplevd etter kollisjoner med bil, er at motparten lyver i 7 av de 9 kollisjonen jeg har vært i for å slippe å ta skyld. De to siste innrømmet de skyld.  Enten er ikke folk helt klar over hva feil de har gjort eller vil lure seg unna kostnadene. Selv om jeg har sett mye elektriske feil på biler så er konseptet med doble potensiometre i gasspedalen en nokså sikker måte å styre fremdrift. De har separat jord og forsynings spenning. Tror nok det blir konstantert at feil pedal er trykket inn.

hELgenen

Synes AI er skumle saker. Dersom AI får styre f.eks biler uten at mennesket har mulighet til å overstyre så er det vel over og ut for menneskeheten raskere enn strengt tatt nødvendig. IDF styrkene i Israel bruker jo AI for å plukke ut militære mål. Og de tar jo feil fra til annen med dødelig konsekvenser for sivile. Nei,det må gjøres juridiske grep her som lar et menneske ta kontroll. Vi mennesker tar feil,og det gjør datamaskiner med AI også. Forskjellen ligger i hva slags konsekvenser det kan lede til. Og om AI kollektivt feiler..da er vi ille ute for da snakker vi fort massivt med feil og ikke slik som mennesker som enkeltvis feiler iblant.

Selvkjørende biler,busser osv. basert på utelukkende AI om styrer prosesser som kan gi dødelige ulykker/utfall uten mulighet for menneskelig inngrepen er svært skummelt spør du meg. Derfor mener jeg alle slike type teknologier må ha en form for menneskelig overstyring som kan skru dem av. Husk at veien til helvete alltid bygges på gode intensjoner.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:31!

Nabo'n på 75 får ikke kjøre bil lenger etter å ha krasjet i egen garasjen 2 ganger på 1 år med el-bil, dog ikke Volvo... Er slike overrepresentert i Volvo kanskje ?
Ser den ja ;D

Noe helt annet de sikkert også sitter å biter negler&tenker på i HK Volvo Norge at i flybransjen ville alle flyene etter en tilsvarende ulykke blitt satt på "bakken" inntil årsakene var avklart og tilsvarende fly blitt sjekket.

Fant dette fly temaet inne på FB eier gr. Kopi derfra..Godt tenkt av han :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. oktober 2024, klokken 14:59.

Selvkjørende biler,busser osv. basert på utelukkende AI om styrer prosesser som kan gi dødelige ulykker/utfall uten mulighet for menneskelig inngrepen er svært skummelt spør du meg. Derfor mener jeg alle slike type teknologier må ha en form for menneskelig overstyring som kan skru dem av. Husk at veien til helvete alltid bygges på gode intensjoner.

Godt poeng. Det er en risiko der

Electric cars in Norway

Ingen nyheter om Volvo Sandvika parkeringshus saken nå om dagen ser jeg - mens vi venter på ulykkes rapporten.

Men avisene liker jo å lage sammenligninger.... og bare lister opp alle tilfeller som jo trolig ikke har noen sammenheng.... se bildet mitt som er en 6 dager gml VG nyhet - men men hva vet jeg...jeg har tatt feil mange ganger før

https://www.vg.no/nyheter/i/QM9b2A/taxi-kjoerte-inn-i-uteservering-teslaen-kjoerte-av-seg-selv

Electric cars in Norway

Tenkte på den recall saken så jeg gjorde et google søk på "nr. R10170 i Volvosystemet" som er den gml saken og da kom den her som pdf fil
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2022/RCRIT-22V288-3648.pdf 

Se bilde under fra toppen av dokumentet

Kopi under fra pdf:

Reference Bulletins: QB R10170
Volvo Car USA LLC and Volvo Car Canada LTD on behalf of Volvo Car Group, have decided to launch Recall R10170 on certain model year 2021-2022 XC40 Battery Electric Vehicles (BEV).
 Volvo Cars Investigations have identified that water may enter the cable harness for the accelerator pedal.
The water may cause corrosion in accelerator pedal internal circuits; this may cause the signals from the pedal to be corrupted increasing the risk of a crash.

The corrective action is to inspect for corrosion in the Accelerator Pedal Sensor (APS) and connector terminals and change if fault detected. In all cars a capillary action breaking splice will be installed
 to prevent any risk of future water intrusion to the APS. If Diagnostic Trouble Code (DTC) P212200, P212300, P212700, P212800, P212036, P212037, P212038, P213800, or P060C92 are detected, replace the APS along with a new cable connector kit.
A total of 5,351 U.S. and 459 Canadian vehicles are eligible for this recall.

Part Number Description Qty
9130467 983750 32212368 32301987 32301988 Shop Supply Shop Supply
Splice 6 Strip Clamp 3 Accelerator Pedal 1 Kit 1 Wire Harness 1 Electrical Tape 0.1 Thread Locker Normal 0.1

Electric cars in Norway

Vært noe mer utvikling denne saken.

Nå snakkes det om totalt 3 tilfeller på andre forum ser jeg og den siste var parkeringshus caset

Jeg var ukjent med at det var 3 så kansje jeg roter litt.
Jeg trodde det bare var:
Parkeringshus
Kolbotn

Nå.nevnes på et forum en mulig  tredje i Bergen? Skal stå noe i Åsane Tidende på en pluss sak der? Noen som vet?
Lenke her ..... 

Anyone?  Med tilgang der?

https://www.aasanetidende.no/john-helge-ble-pakjort-av-en-kvinnelig-sjafor-da-han-gikk-ut-av-bilen-var-hun-borte/s/5-155-44979

.
Ja ja .... Vi vet mer når rapporten kommer....

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/bilen-var-tilbakekalt-ikke-avdekket-avvik/17043296/

Den tilbakekalling saken fra 2022 her. Kopi:

Det var nettstedet DinSide som først skrev om saken. Årsaken til tilbakekallingen er fare for rust på en sensor til gasspedalen. Dette kan i verste fall gjøre at bilen akselererer av seg selv, uten at sjåføren tråkker på gassen.

Volvo Cars har identifisert en feil som gjør at ledningsnettet kan bli skadet og at det kan oppstå vanninntrengning. Dette kan igjen forårsake korrosjon i kretser knyttet til gasspedalsensoren, som potensielt kan føre til feilaktige signaler fra pedalen. Avhengig av hva slags signalfeil som oppstår kan kundene oppleve utilsiktet akselerasjon, ingen akselerasjon, tap av drivkraft eller at bilen ikke starter, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef for Volvo i Norge.

Konkret skal feilen rettes ved at det settes inn en kabelskjøt som vil forhindre vanninntrenging i kretsen. Volvo vil også kvalitetssikre og inspisere gasspedalen og koblingsterminalen for korrosjon, og erstatte delene for kundene dersom det oppdages feil.

Idiot

Som sagt tidligere, ingen av de andre hendelsene med Volvo var en del av tilbakekalling.

Kolbotn i slutten av september var en mann i 80-åra. XC40 som ikke var en del av tilbakekalling.
Bergen januar XC60, ingen mistanke om teknisk feil utover kvinnens påstand.
Drammen C40. https://www.dagbladet.no/nyheter/volvoen-skjot-fart-skremmende/81994715

Utover feil pedal kan det jo også være feil bruk av cruise control og acc?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på søndag 27. oktober 2024, klokken 09:18Utover feil pedal kan det jo også være feil bruk av cruise control og acc?

Ja her har man en mulig feilkilde. Altså at bilen gir gass for å komme opp i innstilt hastighet. Det forutsettes at bilen ikke har vært slått av da. Den funksjonen er aktiv helt ned til 15km/t så jeg får ikke det til å stemme for dette fungerer helt fint så lenge den brukes bevisst. Min gitt situasjonen at en utilsiktet aktiverer den i så lav fart inne på f.eks en parkeringsplass, blir en sikkert ganske sjokkert og klarer ikke å tenke rasjonelt. Hva da?

Står endel om dette i andre Volvo grupper så det er absolutt en teori blant flere.

Brukerfeil var jo det retten kom frem ifm Tesla saken på Torgallmeningen så det er en annen mulighet.

Andre muligheter slik jeg ser det: hva med en kombinasjon av både brukerfeil/teknisk feil? Dvs en brukerfeil som iverksetter en teknisk feil? Derav denne tilbakekalling saken? 

Kan verkstedet gjort en feil ifm tilbakemelding saken i de få sakene det det har går feil?

Electric cars in Norway

Når får vi svaret på disse tekniske gjennomgangene? Er det noen som vet noe om slike tekniske saker? Blir det publisert noe sted?

https://www.oblad.no/lokale-nyheter/s/5-68-1343159?p=lc-8359179-35832-ostlandetsblad

Kopi:

Intet nytt om garasje-krasj
På fredag krasjet en bilist inn i en betongblokk i et garasjeanlegg på Kolbotn.
Bilen var en Volvo XC40. Volvo har tidligere tilbakekalt  flere årsmodeller av denne biltypen grunnet en teknisk feil som i verste fall kan føre til at bilen akselererer uten berøring av gasspedalen.
Etterforskningsleder ved Follo politistasjon, Silje Stokken Uppheim, forteller til ØB at det foreløpig er uklart hva som er årsaken til ulykken, men at bilen ble hentet inn for tekniske undersøkelser

Og denne nyheten:

https://www.finansavisen.no/motor/2024/09/30/8186059/volvo-kunder-nervose-etter-sandvika-ulykken

Kopi:

Sandvika-ulykken: Dette svarer Volvo
Svarene lar vente på seg etter den tragiske ulykken på Sandvika Storsenter og mange Volvo-eiere er engstelige.
Publisert 30. sep.

ORDKNAPP: PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway sier at de nå prioriterer å hjelpe Politiet og Statens Vegvesen, samt å hjelpe kunder som har spørsmål. FOTO: VOLVO CAR NORWAY

Ingeniøren

Har vært borti noen skadeundersøkelser og det tar tid. Noen ganger må man teste ut ting, gjerne innblandet f.eks et korrosivt miljø noe som tar lang tid å konkludere på. Årsaken er og ofte at sakene er så delikate at de fort havner i rettsystemet før endelige konklusjoner dras, og ikke minst skyld plasseres.

Volvo har dog et ansvar for de som kjører slike biler å komme opp med noe rimelig snart. Om det blir det endelige utfallet er dog litt usikkert.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 08. november 2024, klokken 09:11Har vært borti noen skadeundersøkelser og det tar tid. Noen ganger må 
Ing... :+1: interessant dt du sier. Jeg kan ikke noe om slikt. Men lurer på om du vet om det blir offentlige rapporter eller ikke. Må da være interesan både ift etterlatte og andre? Dette lukter jussmat... traff på en i Volvo og han visste ikke noe. Trodde det var brukerfeil. Men jeg synes annerledes når vi har så mange insidenter med Anne bilmodell. Bare her i Norge.... Så omtalt noe greier i Sverige eller Spania, US eller hvor det nå var også. Trur det var på Reddit eller FB. 

Tenker at hvis brukerfeil på alle disse så er det noe logisk brist i Volvo løsningen. Dette er vel den med tunnelen med kardang...? Så beregnet for både fossil/EV. Noe i ev kit'et da eller? I dont know.... Blir spennende år følge hvertfall...

Jeg tok jo feil ift retten på den Tesla torgalmenningssaken også :o så jeg er ikke så god på slikt.... Trolig bare best på....
#undringkompetanse

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 12:42
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 08. november 2024, klokken 09:11Har vært borti noen skadeundersøkelser og det tar tid. Noen ganger må
Ing... :+1: interessant dt du sier. Jeg kan ikke noe om slikt. Men lurer på om du vet om det blir offentlige rapporter eller ikke. Må da være interesan både ift etterlatte og andre? Dette lukter jussmat... traff på en i Volvo og han visste ikke noe. Trodde det var brukerfeil. Men jeg synes annerledes når vi har så mange insidenter med Anne bilmodell. Bare her i Norge.... Så omtalt noe greier i Sverige eller Spania, US eller hvor det nå var også. Trur det var på Reddit eller FB.

Tenker at hvis brukerfeil på alle disse så er det noe logisk brist i Volvo løsningen. Dette er vel den med tunnelen med kardang...? Så beregnet for både fossil/EV. Noe i ev kit'et da eller? I dont know.... Blir spennende år følge hvertfall...

Jeg tok jo feil ift retten på den Tesla torgalmenningssaken også :o så jeg er ikke så god på slikt.... Trolig bare best på....
#undringkompetanse

De som betaler for undersøkelsen eier resultatet, men som regel går man ut med det. Med mindre det havner i rettssystemet eller blir en ny runde om de er uenig i konklusjonen.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 09. november 2024, klokken 15:38
Ing... :+1: interessant dt du sier. Jeg kan ikke noe om slikt. Men lurer på om du vet om det blir offentlige rapporter eller ikke. Må da være interesan både ift etterlatte og andre? Dette lukter jussmat... traff på en i Volvo og han visste ikke noe. Trodde det var brukerfeil. Men jeg synes annerledes når vi har så mange insidenter med Anne bilmodell. Bare her i Norge.... Så omtalt noe greier i Sverige eller Spania, US eller hvor det nå var også. Trur det var på Reddit eller FB.

Jeg tok jo feil ift retten på den Tesla torgalmenningssaken også :o så jeg er ikke så god på slikt.... Trolig bare best på....
#undringkompetanse

De som betaler for undersøkelsen eier resultatet, men som regel går man ut med det. Med mindre det havner i rettssystemet eller blir en ny runde om de er uenig i konklusjonen.
Ing...takker  :+1: hmmm er det Volvo som betaler da eller? Hv med bukken- havresekken da?

Er ikke dette et offentlig case der en eller annen havari nemd burde gå inn?
vet du om disse reglene også eller?

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 15:59
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 09. november 2024, klokken 15:38

#undringkompetanse

Ing...takker  :+1: hmmm er det Volvo som betaler da eller? Hv med bukken- havresekken da?

Er ikke dette et offentlig case der en eller annen havari nemd burde gå inn?
vet du om disse reglene også eller?
Volvo som utfører og "eier" resultatet, men de er nok pliktig til å gi rapport til retten, og svare på spørsmål rundt funnene. Men rapporten kan jo unntas for offentligheten, selv om det kanskje er uvanlig.

Men nettopp fordi det tar litt tid, tildels veldig lang tid, er det jo fort at resultatet er "uinteressant" for media om ikke funnene tyder på feil som må rettes opp. Og da hører vi som regel ikke om det. Derimot, om det viser feil som skyldes bil eller design, så kan det selvsagt blåse opp.

Men sjeldent at slikt dukker opp, og en frivillig recall "just in case", tar nok fort og brodd av nyheten i mange tilfeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA