Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 19:09
Sitat fra: daktari på fredag 06. desember 2024, klokken 19:03Dette koster å kjøpe seg oligark-posisjon: 2,7 mrd.
Tenk om Musk heller kunne hjulpet hjemløse i nærheten av fabrikkene?

https://www.nettavisen.no/okonomi/elon-musk-brukte-over-2-7-milliarder-kroner-for-a-fa-donald-trump-valgt/s/5-95-2173104
Ja ser den. Han bruker pengene sine helt feil! Twitter&Musk liksom....come on dude get a life

Hæ? Det er jo den mest lønnsomme investeringen han har gjort. Kvittet seg med plagsomme demokrater som maser om ulovlige bonusavtaler, fagforeninger og skatter, og får i stedet første rad på beslutninger og toll på kineserne...

...og en Tesla aksje som flyr gjennom taket...med gigantisk verdistigning for Musk.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. desember 2024, klokken 18:59
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 19:09
Sitat fra: daktari på fredag 06. desember 2024, klokken 19:03Dette koster å kjøpe seg oligark-posisjon: 2,7 mrd.
Tenk om Musk heller kunne hjulpet hjemløse i nærheten av fabrikkene?

https://www.nettavisen.no/okonomi/elon-musk-brukte-over-2-7-milliarder-kroner-for-a-fa-donald-trump-valgt/s/5-95-2173104
Ja ser den. Han bruker pengene sine helt feil! Twitter&Musk liksom....come on dude get a life

Hæ? Det er jo den mest lønnsomme investeringen han har gjort. Kvittet seg med plagsomme demokrater som maser om ulovlige bonusavtaler, fagforeninger og skatter, og får i stedet første rad på beslutninger og toll på kineserne...

...og en Tesla aksje som flyr gjennom taket...med gigantisk verdistigning for Musk.
Ja du har rett og det er helt utrolig :o

Øyvind.h

Utrolig hva en kan få til med nok penger og makt. Og ikke minst - ultralojale følgere. Å manipulere et helt land med løgner og konspirasjoner, via en egenervervet propagandaplattform, og vipps pumper man opp egne verdier og styrker egne forutsetninger for å lykkes. Burde ikke vært mulig, men vi ser det jo skje. En god illustrasjon av at en ikke ser hva enkeltpersoner kan finne på, før det er alt for sent.

Jeg satt akkurat og leste DN nå på kvelden og noe av det første som møter meg er biltest av Peugeot 5008 som løftes frem som en bedre flerbruksbil enn Y, med "slipp Musk-skammen" som headline. Men det er mange som ikke eier skam, eller lukker øynene og later som ingen verdens ting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. desember 2024, klokken 21:14Utrolig hva en kan få til med nok penger og makt. Og ikke minst - ultralojale følgere. Å manipulere et helt land med løgner og konspirasjoner, via en egenervervet propagandaplattform, og vipps pumper man opp egne verdier og styrker egne forutsetninger for å lykkes. Burde ikke vært mulig, men vi ser det jo skje. En god illustrasjon av at en ikke ser hva enkeltpersoner kan finne på, før det er alt for sent.

Jeg satt akkurat og leste DN nå på kvelden og noe av det første som møter meg er biltest av Peugeot 5008 som løftes frem som en bedre flerbruksbil enn Y, med "slipp Musk-skammen" som headline. Men det er mange som ikke eier skam, eller lukker øynene og later som ingen verdens ting.
Hvis dette setter seg i alle land Tesla selger godt så må da etterspørsel synke? At det blir flaut å kjøre rundt i Tesla...

What-a-watt

Ikke undervurder styrken til "flokkmentaliteten". Mange kjøper kun fordi "alle" andre gjør det.

Øyvind.h

Tja og ha. Om nok folk ikke bryr seg om hva de støtter (eller er helt enige) går det fint rundt. Markedet er stort.
Jeg så nylig video av en dansk familie som stolt viste frem sin nye Y, og de ble skikkelig grilla i kommentarfeltet. Men det er vel bare å lukke øynene og late som ingen ting.
Mer gøy å diskutere ota og fin app enn realitetene ved signalet som sendes. Det blir fort for ubehagelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 12. desember 2024, klokken 21:45Ikke undervurder styrken til "flokkmentaliteten". Mange kjøper kun fordi "alle" andre gjør det.
Ja TMY ble jo hausa opp i 22 og 23 av de fleste motor journalister her i Norge husker jeg..  beste kjøp osv. Nå ser jeg en ny TMY i trafikken før jeg rekker å blunke  ;D

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:27
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 12. desember 2024, klokken 21:45Ikke undervurder styrken til "flokkmentaliteten". Mange kjøper kun fordi "alle" andre gjør det.
Ja TMY ble jo hausa opp i 22 og 23 av de fleste motor journalister her i Norge husker jeg..  beste kjøp osv. Nå ser jeg en ny TMY i trafikken før jeg rekker å blunke  ;D
TM3/TMY er jo stort sett ikke blitt noen dårligere bil/bilkjøp, selv om Tesla-sjefeneieren har gått litt bananas. Men jeg har ikke spesielt mer tiltro til at andre ledere er bedre, bare at de ikke er så offisielle og oppmerksomhet-syke.

Jeg vil derfor i liten grad la sysnpunktet mitt om Musk, hindre meg i kjøpe en Tesla. Den vil bli vurdert på sine egenskaper mot andre elbiler, ikke pga EM.

Samtidig er jeg mer redd for hva for stort salg av kina-biler vil bety for oss om noen år, så biler derfra vil jeg ikke ha. Så da blir det enten koreansk, europeisk eller amerikansk bil på meg fremover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Jeg hadde vel heller ikke latt EMs framferd isolert sett stoppe et kjøp, men sammen med andre av hans påfunn, eller mangel på det samme, kan nok true førsteplassen.

Enklere før? Da en tante skulle kjøpe ny bil var hennes to kriterier at den måtte ha riktig farge, og tanklokket på høyre side bak! Det tok henne to dager å finne en slik....

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:49
TM3/TMY er jo stort sett ikke blitt noen dårligere bil/bilkjøp, selv om Tesla-sjefeneieren har gått litt bananas. Men jeg har ikke spesielt mer tiltro til at andre ledere er bedre, bare at de ikke er så offisielle og oppmerksomhet-syke.

Jeg vil derfor i liten grad la sysnpunktet mitt om Musk, hindre meg i kjøpe en Tesla. Den vil bli vurdert på sine egenskaper mot andre elbiler, ikke pga EM.

Samtidig er jeg mer redd for hva for stort salg av kina-biler vil bety for oss om noen år, så biler derfra vil jeg ikke ha. Så da blir det enten koreansk, europeisk eller amerikansk bil på meg fremover.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. desember 2024, klokken 00:16
Sitat fra: RJK på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:49

Den er god. Ja Kina biler vil det skje noe med... men vet ikke helt hva ;D

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:49Samtidig er jeg mer redd for hva for stort salg av kina-biler vil bety for oss om noen år, så biler derfra vil jeg ikke ha. Så da blir det enten koreansk, europeisk eller amerikansk bil på meg fremover.
Så ikke japansk?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 13. desember 2024, klokken 05:16
Sitat fra: RJK på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:49Samtidig er jeg mer redd for hva for stort salg av kina-biler vil bety for oss om noen år, så biler derfra vil jeg ikke ha. Så da blir det enten koreansk, europeisk eller amerikansk bil på meg fremover.
Så ikke japansk?
Kunne fort blitt det, om det kom en japansk elbil som er god, interessant og har det meste av det jeg ønsker å finne i en moderne elbil, og samtidig ikke er en rebranded Kina-bil.

Er egentlig ganske så svak for Mazda, og de kommer med en spennende modell nå snart, men det viser seg dessverre å være en Kina-bil med Mazda-logo!

Slike må man dessverre klare å fange opp også blant andre lands bilprodusenter, så som f.eks. Seat Tavascan bygges tydeligvis i Kina istedet for Spania eller på en av de andre Europeiske fabrikkene til VW-konsernet, og dermed faller fra for min del.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 13. desember 2024, klokken 08:06
Sitat fra: turfsurf på fredag 13. desember 2024, klokken 05:16
Sitat fra: RJK på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:49S
Slike må man dessverre klare å fange opp også blant andre lands bilprodusenter, så som f.eks. Seat Tavascan bygges tydeligvis i Kina istedet for Spania eller på en av de andre Europeiske fabrikkene til VW-konsernet, og dermed faller fra for min del.
Ja det har blitt vanskelig å finne ut dette

arthur

Elon Musk har brukt 277.000.000 dollar (!) for å sikre seg tilnærmet monopol på produksjon og salg av elbiler i USA. Han får da fjernet alle incentiver for produksjon og salg av elbiler i USA og hvem kan da hevde at dette ikke vil være konkurranse drivende (hindrende) for mulige nye produsenter/konkurrenter?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA