Hydogen er ikke dødt enda

Startet av automat, lørdag 07. september 2024, klokken 22:37

« forrige - neste »

automat

Toyota og BMW børster støv av samarbeidet. De skal utvikle 3.generasjons brenselceller og etablere hydrogenfyllingsnettverk.

BMW har mål om serieprodusert hydrogenbil i 2028.

https://bil24.no/bmw-og-toyota-med-fornyet-sats-mot-hydrogenbiler
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

De kan jo drømme.

"Dette markerer starten på en epoke med økt etterspørsel etter brenselcelle-elektriske kjøretøy"

Jeg forstår bare ikke at de fortsetter med dette.

Batteribiler gruser de på effektivitet, og i en verden med underskudd på energi er det jo komplett idioti.

De nye batteriene har allerede blitt så energitette og lader så raskt at hydrogens fortrinn er så godt som borte.

I tillegg er levetiden på hydrogenbiler kortere og risikoen med bruk og oppbevaring høy.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2024, klokken 07:43De kan jo drømme.

"Dette markerer starten på en epoke med økt etterspørsel etter brenselcelle-elektriske kjøretøy"

Jeg forstår bare ikke at de fortsetter med dette.

Batteribiler gruser de på effektivitet, og i en verden med underskudd på energi er det jo komplett idioti.

De nye batteriene har allerede blitt så energitette og lader så raskt at hydrogens fortrinn er så godt som borte.

I tillegg er levetiden på hydrogenbiler kortere og risikoen med bruk og oppbevaring høy.

Det grønne skiftet vil kreve enorme investeringer i fornybar kraft som man ikke kan regulere - så man forventer at noe av denne kraften vil måtte gå til å produsere hydrogen. Dette er en del av en helt meningsløs plan som først skal tapetsere naturen med vindmøller og solceller og så skal man etterpå bruke en del av overskuddsenergien her sammen med fossil kraft til å produserer hydrogen. Dette kalles en klimakamp - men er i praksis en rasering av jordens natur. Den beste løsningen er uten tvil batterier basert på ny teknologi sammen med ny kjernekraft og eksisterende fornybar produksjon. Da får man vinn-vinn mhp miljø og klima. Men tilkarringsindustrien - slik som vindmølle forkjemperene er en del av - heier frem flere og flere monsterprosjekter og det vil generere overskudd av energi i perioder som da kan gå til f.eks hydrogenproduksjon. Personlig synes jeg det er en idotisk ide - men er man glad i raske penger og driter i naturen så for all del - kjør på!

automat

Hvis vi skal begrense naturødeleggelsene klimaendringer og mer ekstremvær påfører oss, så trenger verden strengt tatt all den fossilfrie energien vi klarer å produsere, så raskt som mulig. Enten det er vind, sol, vann eller kjernekraft. Det er dette synet av noen vindturbiner på norske fjellknauser må settes opp mot.

Men nå startet jeg ikke denne tråden for å diskutere hvordan vi skal gjennomføre det grønne skiftet. Det for holde med å diskutere hydogenets rolle.

Det kan god tenkes det er fornuftig å bruke hydrogen til lagring av energi. Det som spesielt fremstår som ufornuftig for meg, er å konvertere denne energien tilbake til strøm i tusenvis av kjøretøy. Siden teknologien er så kompleks. Det må jo være mye bedre å gjøre denne prosessen i stasjonære industrielle anlegg. Som er geografisk plassert der det er mest fornufig.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 08. september 2024, klokken 12:50Hvis vi skal begrense naturødeleggelsene klimaendringer og mer ekstremvær påfører oss, så trenger verden strengt tatt all den fossilfrie energien vi klarer å produsere, så raskt som mulig. Enten det er vind, sol, vann eller kjernekraft. Det er dette synet av noen vindturbiner på norske fjellknauser må settes opp mot.

Men nå startet jeg ikke denne tråden for å diskutere hvordan vi skal gjennomføre det grønne skiftet. Det for holde med å diskutere hydogenets rolle.

Det kan god tenkes det er fornuftig å bruke hydrogen til lagring av energi. Det som spesielt fremstår som ufornuftig for meg, er å konvertere denne energien tilbake til strøm i tusenvis av kjøretøy. Siden teknologien er så kompleks. Det må jo være mye bedre å gjøre denne prosessen i stasjonære industrielle anlegg. Som er geografisk plassert der det er mest fornufig.

Naturødeleggelser er det vi mennesker som påfører verden - og en av de store tabbene menneskeheten kan gjøre er å få panikk og så rive ned naturen og bygge f.eks overproduksjon av fornybar ikke regulerbar produksjon som så skal brukes til å fyre opp produksjon av hydrogen.
Det er galskap satt i system der panikken får råde - da velger man elendige,lite gjennomtenkte løsninger. Hydrogen kan være en løsning gitt stor produksjon av denne gassen - men vi kan ikke bygge opp en produksjonskapasitet av dette med fornybare ressurser - det er som å pisse i buksa for å holde varmen.....

Det mange klima gærninger ønsker (vil bruke det ordet fordi den rasjonelle delen av hjernen fungerer dårlig på dem dessverre) -  er rett og slett å dunke på med massiv produksjon av uregulerbar bar energi som krever massivt med naturødeleggelser og så la en andel av dette som produseres gå til hydrogenproduksjon.

Det er en lite bærekraftig verdikjede. Da er det bedre å la kjernekraften produsere den ved å la kjernekraften produsere på bestpunkt døgnet rundt og så knytte overproduksjon på natt til f.eks hydrogen.
Vi trenger ikke rasere planeten fordi den blir varmere - verden er hele tiden i endring - det vil komme varmere og kaldere perioder så lenge jorden eksisterer - vår oppgave som menneske er å se til at vi ikke ødelegger planeten. Og det beste vi da kan gjøre er å gå for de løsningene som gir de beste resultatene mhp bærekraftig energiproduksjon på sikt. Da kan vi ikke høst av naturen slik klima fantastene som støtter vind ønsker - den er styrt av tilkarringsindustri der raske penger er målet - ikke en bærekraftig utvikling for verden. Skulle ønske mange av disse klima gærningene kunne tenke litt mer rasjonelt. Dersom man faktisk mener noe med dette så burde man heller se på sitt eget fotavtrykk og redusere eget forbruk samt jobbe for å redusere fossil energi - men IKKE samtidig støtte energiproduksjon som raserer naturen slik som f.eks vind vil gjøre. Den beste tekniske og bærekraftige løsningen for transport er batteridrift med ressurser vi har overflod av i verden - og den teknologien er på vei. Den nye elektrisiteten som behøvs bør komme fra kjernekraft og sol gitt at sol produseres fysisk der man allerede har forbruk..........

automat

Dette er en tråd om hydrogenbiler. Ikke for eller mot vindkraft. Eller kjernekraft. Hvis du ikke kan respektere det, så stenger jeg tråden.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 08. september 2024, klokken 18:54Dette er en tråd om hydrogenbiler. Ikke for eller mot vindkraft. Eller kjernekraft. Hvis du ikke kan respektere det, så stenger jeg tråden.

Jeg vet det,men hydrogenbiler går på hydrogen og da er det av interesse å vite hvordan drivstoffet skal produseres for å kunne argumentere for eller imot Hydrogen som drivstoff.

Hydrogenbiler kan få en renessanse igjen,men håper ikke våre politikere skal bruke denne biltypen som argumentasjon for å bygge ut mer vind f.eks. Det er nok energi som forsvinner i den prosessen allerede.Jeg har vært på flere seminarer der mange argumenterer for hydrogenproduksjon i Norge. Med vindmøller og således kunne drive en bilpark med Hydrogen. Jeg mener det er svært dårlig idé.

automat

Bare ikke lag dette til en ny anti-vindkrafttråd. Vi kommer til å få mer uregulerbar kraft i strømnettet. Enten vindturbinene står på norske fjellknauser, til havs eller på kontinentet.

Den desidert største kilden til hydrogen i dag er naturgass, ikke elektrolyse fra fornybar strøm. Og en del av de som argumenterer for hydrogen tenker nok at det skal fortsette slik. Men da med co2-rensing. Slik at vi kan forsette virksomheten i Nordsjøen.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Jeg var på et par lastebil/tungtransport seanser på Arendalsuka i år, og det framkom helt tydelig at det er batterielektrisk og biogass som er de foretrukne teknologiene for både store og små aktører i bransjen.

Nå har jo MAN og Norsk Hydrogenforum sagt at MAN kan levere 100 hydrogenlastebiler til Norge neste år, og ENOVA stiller opp med støtteordninger.
Men slik jeg forsto det så var det pr august under 50 av de 100 bilene som det foreløpig var søknad om ENOVA støtte for, så det tyder jo på at interessen er liten.

Disse MAN bilene skal forøvrig brenne hydrogenet i ombygde dieselmotorer, og ikke lage strøm vha brenselceller. 
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Fikk-hilse-paa-nye-MAN-hTGX

Som teknolog synes jeg jo det skal bli interessant å se hvordan driftstabilitet og virkningsgrad blir på disse hydrogenforbrenningsmotorene blir, for jeg tror at alle de store leverandørene i realiteten har gitt opp brencelcelle drift av busser og tungbiler nå.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Ferry

Sitat fra: automat på mandag 09. september 2024, klokken 08:26Den desidert største kilden til hydrogen i dag er naturgass, ikke elektrolyse fra fornybar strøm. Og en del av de som argumenterer for hydrogen tenker nok at det skal fortsette slik. Men da med co2-rensing.

Den CO2-en kan brukes for å lage e-fuel. Det er enklere enn å fange den fra lufta. Trenger bare hydrogen i tillegg.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 08. september 2024, klokken 22:06Hydrogenbiler kan få en renessanse igjen,men håper ikke våre politikere skal bruke denne biltypen som argumentasjon for å bygge ut mer vind f.eks. Det er nok energi som forsvinner i den prosessen allerede.Jeg har vært på flere seminarer der mange argumenterer for hydrogenproduksjon i Norge. Med vindmøller og således kunne drive en bilpark med Hydrogen. Jeg mener det er svært dårlig idé.
Ønsket om hydrogenproduksjon er jo forståelig. Gassbransjen kan forlenge livet sitt med blått hydrogen, og vindkraft kan produsere hydrogen når strømmen er billig, som igjen driver opp prisene. En vinn-vinn der altså.

Ellers er behovet for hydrogen til bl.a gjødsel og stålproduksjon (tvinger seg frem) stort, og må dekkes opp på en bærekraftig måte før man bør tenke på å bruke det til transport av noe slag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lightscribe

Sitat fra: automat på lørdag 07. september 2024, klokken 22:37Toyota og BMW børster støv av samarbeidet. De skal utvikle 3.generasjons brenselceller og etablere hydrogenfyllingsnettverk.

Jeg blir veldig fristet av Mirai hver dag mellom kl 7 og 9 på E18.

Daniel_0007

Sitat fra: lightscribe på tirsdag 10. september 2024, klokken 14:48
Sitat fra: automat på lørdag 07. september 2024, klokken 22:37Toyota og BMW børster støv av samarbeidet. De skal utvikle 3.generasjons brenselceller og etablere hydrogenfyllingsnettverk.

Jeg blir veldig fristet av Mirai hver dag mellom kl 7 og 9 på E18.

Jepp og hvis du bor i nærheten av eneste fylle stasjonen så er jo konge som pendle bil men man er avhengig av fylle stasjonen faktisk funker, annen ting at prisen for noen kg hydrogen koster mer enn bensin.
Model 3 2019 LR Rwd

lightscribe

Toyota og Hyundai sponser fyllestasjonen i Høvik men, ja,  den er stengt for vedlikehold uke 36,37 og 38...

lightscribe

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA