Hydogen er ikke dødt enda

Startet av automat, lørdag 07. september 2024, klokken 22:37

« forrige - neste »

automat

Hydrogenbiler er allerede hybrider. Bare å montete ladeport og litt større batteri, så har man en fiks ferdig ladehybrid.

Men spørsmålet blir jo fort det samme som for fossil-ladehybrider. Hvorfor trenger man egentlig mer enn batteriet?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vinterdekk

Sitat fra: automat på lørdag 26. oktober 2024, klokken 14:55Men spørsmålet blir jo fort det samme som for fossil-ladehybrider. Hvorfor trenger man egentlig mer enn batteriet?

Fordi man kan hente energi fra flere kilder inntil infrastrukturen er bedre?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

For å makse seg så kunne man jo lansert en trifuel bil litt ala denne niroen.
https://headlight.news/2024/10/22/kia-niro-tri-fuel-goes-all-out-for-fuel-economy/

Bytt ut lpg med hydrogen tank istedenfor så har man el fra strøm og hydrogen samt en generator på bensin til å lade batteri under kjøring 🤣 Men man får trolig litt problemer med plass til alt så må nok en større bil, rundt 40kwt batteri burde holde plenty.
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. oktober 2024, klokken 18:37
Sitat fra: automat på lørdag 26. oktober 2024, klokken 14:55Men spørsmålet blir jo fort det samme som for fossil-ladehybrider. Hvorfor trenger man egentlig mer enn batteriet?

Hvis hensikten er at dette bare skal brukes i en overgangsfase, så er det vel bedre å bruke fossil-hybrider som kan bruke eksisterende infrastruktur? Fremfor å bygge opp en helt ny og kostbar hydrogen-infrastruktur.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vinterdekk

Sitat fra: automat på lørdag 26. oktober 2024, klokken 21:28

Hvis hensikten er at dette bare skal brukes i en overgangsfase, så er det vel bedre å bruke fossil-hybrider som kan bruke eksisterende infrastruktur? Fremfor å bygge opp en helt ny og kostbar hydrogen-infrastruktur.

Nå var vel planen i Norge at det bare skal selges nullutslippsbiler. Både elbiler og hydrogenbiler er teknisk sett nullutslippbiler. Ladbare bensinbiler er ikke nullutslipp så da satses det ikke på den teknologien her. Finnes jo ladbare bensinbiler som i teorien kunne fungert bra som en «elbil» i hverdagen, som Mazda MX 30 R-EV (med en kompakt rotasjonsmotor som rekkeviddeforlenger). Men slikt er vel mest interessant dersom ladeinfrastrukturen ikke er så god.

turfsurf

Så man skal kunne kjøre på hydrogen når strømmen er borte? Får vel ikke fyllt hydrogen uten strøm, så den planen virker ikke så veldig solid. Nei, hydrogen hybrider gir lite mening.

Eneste fordelen med de som jeg ser det er tilgang til kollektivfeltet i Oslo. Da kunne man kjøpt en slik og brukt den som pendle-elbil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. oktober 2024, klokken 08:22

Så man skal kunne kjøre på hydrogen når strømmen er borte? Får vel ikke fyllt hydrogen uten strøm, så den planen virker ikke så veldig solid. Nei, hydrogen hybrider gir lite mening.

Eneste fordelen med de som jeg ser det er tilgang til kollektivfeltet i Oslo. Da kunne man kjøpt en slik og brukt den som pendle-elbil.
Enig :+1:

automat

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. oktober 2024, klokken 23:37Nå var vel planen i Norge at det bare skal selges nullutslippsbiler. Både elbiler og hydrogenbiler er teknisk sett nullutslippbiler. Ladbare bensinbiler er ikke nullutslipp så da satses det ikke på den teknologien her. Finnes jo ladbare bensinbiler som i teorien kunne fungert bra som en «elbil» i hverdagen, som Mazda MX 30 R-EV (med en kompakt rotasjonsmotor som rekkeviddeforlenger). Men slikt er vel mest interessant dersom ladeinfrastrukturen ikke er så god.

Selv om man kjørte i gang en storstilt hydrogensatsning i dag, så vil det neppe gjøre noen forskjell på 2025-målet.

Man må også huske at dette målet strengt tatt bare er et virkemiddel. Det overordnede målet er å kutte mest mulig utslipp, raskest mulig. Bidrar utbygging av en omfattende hydrogeninfrastruktur til dette? Eller gjør disse pengene bedre nytte for seg ved å subsidiere utbygging av ladeinfrastruktur?

Jeg mener det beste er å få flest mulig direkte over til el så raskt som mulig. Så får heller de få som ikke kan, heller fortsette å kjøre fossilt. Inntil teknologi og ladeinfrastruktur har kommet langt nok.

Å innføre et tredje nettverk med en ny type teknologi kun for en overgangsfase er å sløse med resurser.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 27. oktober 2024, klokken 08:40Enig :+1:

Du har kommet med ganske mange innlegg som dette i mange forskjellige tråder på elbilforum. Som ihvertfall for meg ikke gir særlig stor nytte.

Jeg vil generelt gi et råd om å tenke gjennom hva innlegget tilfører debatten, før man trykker send.

Jeg valgte å poste dette her, siden denne tråden er startet av meg.

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vinterdekk

Sitat fra: automat på søndag 27. oktober 2024, klokken 11:15
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. oktober 2024, klokken 23:37Nå var vel planen i Norge at det bare skal selges nullutslippsbiler. Både elbiler og hydrogenbiler er teknisk sett nullutslippbiler. Ladbare bensinbiler er ikke nullutslipp så da satses det ikke på den teknologien her. Finnes jo ladbare bensinbiler som i teorien kunne fungert bra som en «elbil» i hverdagen, som Mazda MX 30 R-EV (med en kompakt rotasjonsmotor som rekkeviddeforlenger). Men slikt er vel mest interessant dersom ladeinfrastrukturen ikke er så god.

Selv om man kjørte i gang en storstilt hydrogensatsning i dag, så vil det neppe gjøre noen forskjell på 2025-målet.

Man må også huske at dette målet strengt tatt bare er et virkemiddel. Det overordnede målet er å kutte mest mulig utslipp, raskest mulig. Bidrar utbygging av en omfattende hydrogeninfrastruktur til dette? Eller gjør disse pengene bedre nytte for seg ved å subsidiere utbygging av ladeinfrastruktur?

Jeg mener det beste er å få flest mulig direkte over til el så raskt som mulig. Så får heller de få som ikke kan, heller fortsette å kjøre fossilt. Inntil teknologi og ladeinfrastruktur har kommet langt nok.

Å innføre et tredje nettverk med en ny type teknologi kun for en overgangsfase er å sløse med resurser.

Nei, det gjør ikke noe utslag for 2025 mål. Men innsats i dag gjør at vi tilrettelegger Norge for å oppfylle null-målet i 2050. Da må vi ha infrastruktur for hydrogen på plass. Men jeg gjetter at elbil vil være det flertallet kommer til å kjøre, og så er det kanskje noen prosent hydrogenbiler inn i miksen.

turfsurf

Sitat fra: automat på søndag 27. oktober 2024, klokken 12:12
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 27. oktober 2024, klokken 08:40Enig :+1:

Du har kommet med ganske mange innlegg som dette i mange forskjellige tråder på elbilforum. Som ihvertfall for meg ikke gir særlig stor nytte.

Jeg vil generelt gi et råd om å tenke gjennom hva innlegget tilfører debatten, før man trykker send.

Jeg valgte å poste dette her, siden denne tråden er startet av meg.
Hadde faktisk tenkt å starte en tråd om dette. En ting er at det ikke tilføyer debatten noe, men det ødelegger og oversikten over nye poster. Når man logger seg på og hele listen over nye poster er +1, enig osv, så må man klikke  seg inn på hver tråd for å se om det har kommet noen faktiske interessante innlegg i tråden.

Helt greit å uttrykke seg enig i ting når det er noe som treffer 100%, jeg har gjort det selv. Men man trenger ikke å gjøre det med hvert eneste utsagn man er enig med. Da blir det til slutt veldig lite interessant å lese. Thumbs-up funksjonalitet hadde vært bedre.

Nå tilfører heller ikke dette denne tråden noe, men jeg følte det ville bidra til å utfylle det siterte innlegget til TS. Moderator kan føle seg fri til å slette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lightscribe

Sitat fra: lightscribe på onsdag 11. september 2024, klokken 00:16Toyota og Hyundai sponser fyllestasjonen i Høvik men, ja,  den er stengt for vedlikehold uke 36, 37 og 38...

Dette er niende uke...

"Torsdag 24.10.24 Vi er godt i gang med arbeide på stasjonen. Har reparert feil på Hydraulikk enhet, og starter arbeide med gjenoppbygging av Hydrogen del. Kommer ut med informasjon så snart dette er på plass Hynion beklager dette har tatt tid å få på plass"

Ingeniøren

Hydrogen er ikke så lett å ha med å gjøre. Over tid vil hydrogen gå inn i stålet i rør mm og gjøre det sprøtt. Dermed må man bytte hele linjen som kommer i kontakt med hydrogen etter er en tid for at ting ikke skal ryke. Gjelder det samme for stålet som kommer i kontakt med hydrogen i biler.

Forsatt noen som tror på hydrogen som alternativ til el?

https://no.wikipedia.org/wiki/Hydrogenspr%C3%B8het
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

vinterdekk

Når grønn hydrogen blir billig så kan man leve med ulempene.

Ikke så ofte det skjer men i prisområde NO4 (Nord-Norge) så er spotprisen negativ i natt, i noen timer. Det er jo teorien at strøm vi ikke trenger kan brukes til hydrogenproduksjon.

Men vi er jo langt unna å produsere nok strøm for å erstatte fossil energi i dag, og da er elbiler langt mer fornuftig.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 20:12Når grønn hydrogen blir billig så kan man leve med ulempene.

Ikke så ofte det skjer men i prisområde NO4 (Nord-Norge) så er spotprisen negativ i natt, i noen timer. Det er jo teorien at strøm vi ikke trenger kan brukes til hydrogenproduksjon.
Grønn hydrogen kommer aldri til å bli billig. Hydrogenproduksjon kan ikke kjøres opp og ned i takt med strømprisene. I tillegg trenger man mye av det til annet bruk enn transport

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA