Langsom "hurtigladning" av Cupra Born (som er en ID.3 mest)

Startet av CupraBorn, søndag 25. august 2024, klokken 18:37

« forrige - neste »

CupraBorn

(Jeg la denne inn på Vupra Born-siden, men der så jeg det var rimelig dødt, så jeg prøver her. Beklager spamming)
Hei,
Samme hva slags stasjon jeg lader fra, så får jeg ca 50 kW i ladehastighet. Dette gjelder uavhengig av om jeg lader fra 10, 20, 30 eller 40%. Samme resultat hos Mer, Eviny, Kople og Recharge. Og om de er 120 kW eller 300 kW.
Hjelp? Er det noen innstillinger som skal gjøres?
Bilen er ny i Norge, gått ca 30.000, vi er andre eier. Dette er vår første elbil.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: CupraBorn på søndag 25. august 2024, klokken 18:37(Jeg la denne inn på Vupra Born-siden, men der så jeg det var rimelig dødt, så jeg prøver her. Beklager spamming)
Hei,
Samme hva slags stasjon jeg lader fra, så får jeg ca 50 kW i ladehastighet. Dette gjelder uavhengig av om jeg lader fra 10, 20, 30 eller 40%. Samme resultat hos Mer, Eviny, Kople og Recharge. Og om de er 120 kW eller 300 kW.
Hjelp? Er det noen innstillinger som skal gjøres?
Bilen er ny i Norge, gått ca 30.000, vi er andre eier. Dette er vår første elbil.

Hvor langt har du kjørt i forkant av lading er en avgjørende faktor. Har man kjørt noen timer før lading, særlig med motorvei, er det langt enklere å få høy ladeeffekt. Og  ikke minst å starte lading ved 10 eller 20 % -noe jeg ser at du gjør noen ganger- er også viktig faktor for å få høy ladeeffekt. Å starte lading uten å ha kjørt en god del mil først, vil gi lav effekt dessverre. Nyere og større VW /Cupra modeller har forvarming av batteri, dessverre ikke eldre/mindre som id3/Born.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

CupraBorn

Kjell Salvigsen

Sitat fra: CupraBorn på mandag 26. august 2024, klokken 13:45Takk, takk :)
Har time hos Møller 12.9, så får vi se :)

Bare hyggelig! Dersom du har tid en ettermiddag eller ei helg, så kan følgende metode raskt gi svar på om bilen kan lade raskere enn 50 kw: Dersom du bor i område med motorvei i nærheten, ta en lengre tur på motorveien. Et par timers kjøring ned til 10%, så lader du på en lynlader. Da bør du få langt bedre effekt enn 50 kw. Bor du i Osloområdet er jo turen fra Oslo til Svenskegrensa/Halden Strømstad og tilbake en fin tur for å teste slikt. Der er det jo mange lynladere langs ruta.

Testresultater lading NAF/MOTOR viser hvordan bilen skal lade etter 2 timers kjøring på motorvei:
"Under sommertesten 2022 brukte vi 35 minutter og 17 sekunder på å lade fra 7 til 80%. Da hadde vi mottatt 44,4 kWt. Cupra Born hoppet rett opp til 112 kW fra start. Den høyeste effekten vi målte var 121 kW ved 15%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 74 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer" Lykke til!
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

CupraBorn

Jeg fant noen kvitteringer fra Recharge nå i sommer. Det ser ut til at jeg 6 ganger har ladet fra ca 20% til ca 80%, ca 30-33 kWh hver gang. Laveste hastighet på hele sesjonen var 50,5 kW, høyeste 59.
På Kople så har de en app du kan se ladehastighet i real-time, der også er det ~50-58. Har ALDRI sett tresifra :)

RJK

Sitat fra: CupraBorn på mandag 26. august 2024, klokken 14:50Jeg fant noen kvitteringer fra Recharge nå i sommer. Det ser ut til at jeg 6 ganger har ladet fra ca 20% til ca 80%, ca 30-33 kWh hver gang. Laveste hastighet på hele sesjonen var 50,5 kW, høyeste 59.
På Kople så har de en app du kan se ladehastighet i real-time, der også er det ~50-58. Har ALDRI sett tresifra :)
Ta med de kvitteringene som bevis når du leverer bilen til sjekk! Da kan de ikke nekte for at dette er tilfelle!

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kjell Salvigsen

Sitat fra: RJK på mandag 26. august 2024, klokken 15:05
Sitat fra: CupraBorn på mandag 26. august 2024, klokken 14:50Jeg fant noen kvitteringer fra Recharge nå i sommer. Det ser ut til at jeg 6 ganger har ladet fra ca 20% til ca 80%, ca 30-33 kWh hver gang. Laveste hastighet på hele sesjonen var 50,5 kW, høyeste 59.
Ta med de kvitteringene som bevis når du leverer bilen til sjekk! Da kan de ikke nekte for at dette er tilfelle!

;)

Kvitteringer sier dessverre lite og er ikke nødvendigvis nyttige som dokumentasjon.... Det som er avgjørende er hvordan man kjørte før lading. Kjørte man hjemmefra og ned til ladestasjon 5 km unna og ladet, så er det naturlig å få lav ladeeffekt. Kjørte man derimot 3 timer langtur i forkant av lading, da kan slik kvittering være relevant dokumentasjon.

Så spørsmålet er jo hvor langt kjørte trådstarter før disse ladingene?
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

RJK

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 26. august 2024, klokken 15:27
Sitat fra: RJK på mandag 26. august 2024, klokken 15:05

;)

Kvitteringer sier dessverre lite og er ikke nødvendigvis nyttige som dokumentasjon.... Det som er avgjørende er hvordan man kjørte før lading. Kjørte man hjemmefra og ned til ladestasjon 5 km unna og ladet, så er det naturlig å få lav ladeeffekt. Kjørte man derimot 3 timer langtur i forkant av lading, da kan slik kvittering være relevant dokumentasjon.

Så spørsmålet er jo hvor langt kjørte trådstarter før disse ladingene?
Om kvitteringene viser effekt, og de er fra den sommerlige delen av året, så vil jeg påstå at Møller/autorisert forhandler har store forklaringsvansker, når den er ladet fra 20-80 %.På den tiden bilen lader, så bør den bli varm nok til at man kommer godt over 58 kW i løpet av noen få minutter!

Så i det tilfellet vil nok kvitteringer, og forøvrig skjermbilder fra app, om han kan se det i ettertid, være sterke bevis for at bilen ikke klarer å lade raskere.

Hadde det vært på vinteren med kuldegrader, så vil jeg helt klart være med på at bilen trenger lengre tid på å bli varm nok. Men selv da, når du starter så lavt som 20 %, så bør han komme raskere opp i ladefart, med det lille unntaket om han kjører rett fra parkering bort til nærmeste lader som betyr kort kjøretur i forkant!

Og uansett, det er IKKE negativt å ha papirer som underbygger påstanden om at noe må være feil. Det står langt sterkere enn å bare komme der med en påstand. Så jo, dette bør han ta med for å bevise at ladingen ikke oppnår tilstrekkelig effekt!

Da må nemlig verkstedet ev. motbevise, og ikke bare komme med en tom floskel om at de ikke klarte å reprodusere feilen. Da må de bevise at bilen kan lade så fort som det loves i reklamen!

Altså står han langt sterkere med disse å vise til!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kjell Salvigsen

Ja, det kan selvsagt ha noe for seg, men jeg er usikker på hvor høy effekt man likevel oppnår dersom kan starter lading med "kaldt" batteri og etter hvert får hjelp av oppvarmingen som skjer underveis i lading oppover mot 80%. Dette er jo også avhengig av bilens ladekurve. Dersom man ikke når god temperatur før feks 50%, så er det jo begrenset hvor høy effekt man får der... Se ladekurve under, bilde.

Jeg mener man enkelt kan finne ut av dette ved å bruke 2 timer av en ettermiddag/helg og kjøre på motorveien ned til 5-10% og deretter lade på lynlader. Får man maks 50 kw effekt også da, da er det utvilsomt noe galt med bilen.... Dokumenter forsøket med bilde av kjøredata for motorveitur og film/ta bilder underveis i ladeøkt dersom man lader på stasjon som ikke gir deg ladekurve basert på ladeøkta i etterkant. Enkelt og effektiv måte å teste på mener jeg!
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

daktari

Hvis du ikke når fram, anskaff en CarScanner app og BT-dings, evnt lei TeslabJørn sin. Da kan du lese av om temperaturen er høy nok til å få full ladefart. Ca 20-25 grader. Og evnt for lav kapasitet på batteriet.
Tipper verkstedet kommer til å si at alt er ok, men det er det åpenbart ikke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

CupraBorn

Ladingen foregikk stort sett på slutten av en tur som varte 20-50 minutter, noe motorvei, noen ganger ikke motorvei i det hele tatt. Stort sett varmt og godt i været.

CupraBorn

Nyutvikling: I natt har bilen ladet på en vanlig 220V stikkontakt. Det tar normalt typ 8t til 80%. I natt gikk den fra fra 35% til 65% på 15 timer, og er fremdeles ikke fulladet, 18t senere. Fikk gleden av å henge på vent i tlf med Møller, i 23 minutter før de tok telefonen.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: CupraBorn på tirsdag 27. august 2024, klokken 16:41Ladingen foregikk stort sett på slutten av en tur som varte 20-50 minutter, noe motorvei, noen ganger ikke motorvei i det hele tatt. Stort sett varmt og godt i været.

Det er nok en betydelig feilkilde, 20-50 minutters kjøring i forkant av lading med "noe motorvei, noen ganger ikke motorvei" gir i hvert fall ikke optimale forhold for gode ladeeffekt. Men enig i at 50KW effekt uansett høres lavt ut, det burde ha steget noe mens du ladet.

Jeg er fremdeles overbevist om at du meget enkelt finner ut om bilen lader maks 50 kw eller ikke ved å kjøre et par timer på motorveien og deretter lade fra 5-10% og se hva som skjer. Da vil du se om makseffekt er 50 kw eller ikke, jeg vedder en flaske god elbilvin på at du får langt høyere effekt da :-)  Edit: ser at bilen ladet unormalt i natt, det kan jo være noe galt med batteriet ditt. Men husk at stikkontakt lading går svært sakte, ca 2 kwh per time får du da. 10 timer = ca 20 kwh/ca 30%, det er ikke mange prosent av batteriet. Mulig du lader på svak kurs /feil innstilling på laderen ? Fremdeles noen feilkilder, men kan selvsagt tyde på feil i batteriet ditt dersom du lader på en optimal kurs og ladekladd er riktig innstilt på optimal effekt. Lykke til uansett!
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Øyvind.h

Sitat fra: CupraBorn på onsdag 28. august 2024, klokken 09:02Nyutvikling: I natt har bilen ladet på en vanlig 220V stikkontakt. Det tar normalt typ 8t til 80%. I natt gikk den fra fra 35% til 65% på 15 timer, og er fremdeles ikke fulladet, 18t senere. Fikk gleden av å henge på vent i tlf med Møller, i 23 minutter før de tok telefonen.
Ikke valgt redusert ladehastighet i bil/app ved en feiltakelse? Sjekket app?

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA