Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Amoss

#1020
Sitat fra: Porsgrunn på søndag 27. juli 2014, klokken 23:52
GM ved Opel viser tegn til å våkne i europa.

Deres CEO Karl-Thomas Neumann twittrer om at elbil er en viktig del av Opels satsing forover.

https://twitter.com/KT_Neumann

Som andre alt har påpekt så definerer GM "elbil" til å også inkludere hybrider, så er fullt mulig det er det man her snakker om. Spesielt med tanke på at han refererte til Apera hybriden (Opel versjon av Chevy Volt).

Men på den annen side har jo GM også Spark EV som så vidt jeg har forstått er en ren elbil. Kanskje de vil lansere en Opel versjon av denne?  GM jobber etter sigende også med å klare å lage en "Tesla konkurrent" med skikkelig rekkevidde. De nedsatte jo en gang en arbeidsgruppe som skulle se på Teslas suksess og se om ikke GM kunne kopiere denne. Men så langt har det vært mye prat og lite ull... Uansett rart om Opel går ut med noe om den før man hører om noe i fra Chevy først? Men jo, kan nesten se ut til at GM er de mest våkne av alle de etablerte - uten at det sier så veldig mye ;)


Sitat fra: Car-El på mandag 28. juli 2014, klokken 00:11
... og benytter seg av Tesla sitt system med Type2 kontakt som kan benytte SC.

GM er ikke noen av bilfabrikantene som jeg har hørt noe snakk om at skal være i samtaler med Tesla ang. ladeinfrastruktur. Men er jo lov å håpe :)

Edit: La til link til Elons Tweet ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Porsgrunn

#1021
Tror ikke vi vil se en ny Ampera. Den har kollapset fullstendig i salg dette året og er derfor bestemt avviklet.

Mine første tanker er

Europa er kanskje mer modent for elbil enn US, pluss små og mellomstore biler er normalen, kanskje GM ønsker å komme inn her først og prøve seg frem.

Opel er et egnet merke for dem til å fronte en slik satsing.

Ingenting skjer i morgen, men det er et veldig positivt signal at elbil er en uttalt del av satsingen mellom 2014 og 2018.


Car-El

Når Tesla har åpnet alle sine patenter, hvorfor skal da GM (og andre) "finne opp hjulet" på nytt igjen? Det e jo bare å kaste bort penger.

Og om æ no måtte betale ei krona eller to for kWh ved en SC fra Tesla. Å SÅ. Ved 200W/km og 2kr/kWh blir det 4kr/10km. Billig!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

tjobben

Sitat fra: TS på søndag 20. juli 2014, klokken 22:26
Det er ialle fall noen tyskere som har noe på gang.
Quant med ny batteritype som inneholder brenselceller. Bilen er TÜV godkjent for testing på vei:
http://evheads.club/quant-stunning-limousine-with-flow-cell-battery/[url=http://]]http://evheads.club/quant-stunning-limousine-with-flow-cell-battery/[url]]]]http://evheads.club/quant-stunning-limousine-with-flow-cell-battery/[url]

Dette så jo veldig spennende ut, da! Saltvann liksom? Bearbeidet, som sikkert har en kostnad, men hva er haken her?
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

sigurdi

Mer info her:
http://www.greencarcongress.com/2014/03/20140305-quant.html

Men er jo noen store ulemper, fylle og tappe stasjoner.
Etter det jeg kan lese ut av dette så må 800 liter veske tappes av og ny fylles på når "batteriet" er tomt, går ikke å sette inn stikk kontakten hjemme og lade opp igjen. :-(
Tar litt lengre tid å pumpe inn/ut 1600liter en å fylle på 100liter drivstoff)

Men går det ann å reversere prosessen i bilen, når en plugger inn stikk kontakten på en superlader eller hjemme blir det noe bedre. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: tjobben på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:37
Dette så jo veldig spennende ut, da! Saltvann liksom? Bearbeidet, som sikkert har en kostnad, men hva er haken her?

Sånn bortsett fra at mannen bak tidligere er anmeldt for bedrageri? Den gang var det vistnok en solcelle med over 50% effektivitet. Bortsett fra det tror jeg sigurdi har med det viktigste.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Tror jeg tok litt mye i her gitt.

Etter ekstra lesing, er det to 200 liters tanker, men hver tank er delt opp i to kammer der vesken går fra det ene kammeret til det andre.
Altså det er bare da totalt 200 liter væske på bilen (600Wh/kg x 200 = 120kW)

Så totalt 400 liter må pumpes av og på bilen når en "fyller tanken".

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

tjobben

Sitat fra: sigurdi på onsdag 30. juli 2014, klokken 22:15
Tror jeg tok litt mye i her gitt.

Etter ekstra lesing, er det to 200 liters tanker, men hver tank er delt opp i to kammer der vesken går fra det ene kammeret til det andre.
Altså det er bare da totalt 200 liter væske på bilen (600Wh/kg x 200 = 120kW)

Så totalt 400 liter må pumpes av og på bilen når en "fyller tanken".

sigurdi

Ja, forstår det sånn jeg også, at den ene tanken må tømmes og den andre må fylles, men at dette kan gjøres samtidig, den ene tanken fylles opp samtidig som den andre tømmes. 200 liter tar jo litt tid, men hva snakker vi om? 10min kanskje?
Men veldig lite info å finne om teknologien på nettet, og de tallene som Nanoflowcell kommer med ser jo i overkant bra ut? Tror dog ikke det er bare sprøyt all den tid de har fått TUV godkjenning, men litt sunn skepsis er jo alltid bra.
Dog, veldig spennende:)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Jeg tror de har sovet litt i timen. Kanskje de hadde litt for høye forhåpninger ??

http://www.bargainteers.com/cadillac-admits-elr-competition-tesla-model-s/

Tesla-man

Realitetene er vel at ingen konkurenter sålangt har et kommersielt produkt som kommer i nærheten av hva Tesla tilbyr.  Både batterikapasitet, ladeteknologi og ikke minst infrastruktur setter Tesla i en helt egen klasse som kan bli hard for konkurentene. 
Teslas problem/utfordring er vel brand/merkevare og produksjonskapasitet - naturlig nok for et lite, nystartet firma i det som sikkert er en tøff bransje.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Amoss

Sitat fra: Øggen på lørdag 16. august 2014, klokken 03:26
Jeg tror de har sovet litt i timen. Kanskje de hadde litt for høye forhåpninger ??

http://www.bargainteers.com/cadillac-admits-elr-competition-tesla-model-s/

Tror?  De har jo som så mange andre - både tidligere og kommende - tatt "hybridsovepillen" og trodd alt var på stell...  Dette burde igrunnen være nok til å vekke dem, men det vil jo tiden vise... Håper virkelig ikke dette var resultatet av teamet som skulle studere Tesla for å se hvilke mottiltak GM burde gjøre :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


Rio

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 16. august 2014, klokken 08:16
Realitetene er vel at ingen konkurenter sålangt har et kommersielt produkt som kommer i nærheten av hva Tesla tilbyr.  Både batterikapasitet, ladeteknologi og ikke minst infrastruktur setter Tesla i en helt egen klasse som kan bli hard for konkurentene. 
Teslas problem/utfordring er vel brand/merkevare og produksjonskapasitet - naturlig nok for et lite, nystartet firma i det som sikkert er en tøff bransje.

Jeg har vel skrevet dette noen ganger nå:

Batterikapasitet er et spørsmål om å legge til ekstra batterier. Det er ikke i seg selv et teknisk fremskritt, mer enn en større bensintank på en bensinbil er et teknisk fremskritt. Det blir et teknisk fremskritt hvis det er snakk om en ny batterikjemi, eller en revolusjonærende måte å lage billige batterier på.

Ladeteknologien til Tesla er jo den samme som alle andre - DC hurtiglading.
Det er smart å bruke flere mindre ladere i parallell, men det er ikke noe Tesla har oppfunnet.

Infrastrukturen vet jeg ikke helt hva du mener med? Hvis du tenker på et nettverk av ladere så skyldes jo det at de har sin egen standard (som ikke akkurat er positivt). Nettverk er også utbygget i f. eks. Estland og Danmark for CHAdeMO.

Jeg ønsker ikke å "snakke ned" om Tesla, for de har gjort mye flott. De skal ha skryt, men hovedsakelig fordi de turde satse, og fordi de har laget en sexy bil.

Men å ha et større batteri, eller en lader som gir 125 kW, i stedet for 86 kW (CSS) eller 100 kW (som CHAdeMO standarden nå gir) er evolusjon, og ikke revolusjon.

Revolusjonen var at de satset på elbil, og at de selger direkte.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

Sitat fra: Ronlane på mandag 18. august 2014, klokken 20:57
:D
Ser ikke ut til at man ønsker å fortelle noe om rekkevidde- ser ut som en vetreanbil som er best egnet til trackrace:
Sitat
RENOVO MOTORS DEBUTS ALL-NEW 2015 RENOVO COUPE AT THE 2014 PEBBLE BEACH CONCOURSE D'ELEGANCE

    August 15, 2014
    Press Releases

PEBBLE BEACH, Calif. (August 15, 2014) – Renovo Motors, Inc. today introduced the world to the groundbreaking Renovo Coupe with a production prototype on display at the 2014 Pebble Beach Concourse d'Elegance. Founded in 2010 with the mission to build the world's most exciting vehicles, Renovo has operated in stealth mode for over four years as they developed and refined their patent-pending EV technology. The Coupe—the first all-electric American supercar—is the culmination of these efforts.

The Renovo Coupe

#DRIVETHEREVOLUTION

    0-60 in under 3.4 seconds
    1000 ft-lbs of direct-drive torque instantly available
    Twin sequential axial flux motors producing over 500 horsepower
    Incredible throttle response with full power available in just 37 milliseconds
    Patent-pending modular lithium ion battery technology
    A curb weight of just 3,250 lbs
    30 minute quick charge and 5 hour level 2 charge
    Genuine, factory modified Shelby American CSX9000 rolling chassis
    Flexible control system with dynamic in-cabin regen adjustment
    Proudly built in Silicon Valley, USA
    Entering limited production in 2015
    Featured at the 2014 Pebble Beach Concours d'Elegance
    Preview at the Gold Rush Rally to benefit the Taylor Lynn Foundation

"Renovo Motors sought to create an aspirational vehicle that demonstrates the performance, control, and excitement that is possible with EV technology," said Renovo's CEO Christopher Heiser. "We have poured our passion and innovation into the Coupe in an effort to deliver a truly amazing driving experience, and we're honored to present the Production Prototype of our car at the Concours d'Elegance."

The Coupe sets a benchmark 0-60 time of just 3.4 seconds, the fastest of any production rear-wheel drive electric vehicle. The car's massive 1,000 foot-pounds of torque is available immediately from a dead stop and delivers perfectly linear acceleration that is unlike any car on the road today.

The mid-mounted twin sequential axial-flux motors deliver both power and efficiency, with optimized energy mappings for a wide range of driving conditions. When run at full throttle, the motors produce over 500 horsepower.  More importantly, the drivetrain ramps to full power in just 37 milliseconds—about ten times faster than the blink of an eye—and further redefines how a performance vehicle can respond to the commands of the driver.

The Coupe offers a new and unique viewpoint on the supercar segment. "Our motivation to design and build our cars is not artificially tied to any particular propulsion technology," notes Jason Stinson, Renovo Motors CTO. "Simply put, we can do things with electric vehicles that can't be replicated by any other platform. Exploring these areas, reducing them to practice, and building them into our products is at the core of what we do best."

The Coupe's incredible performance is made possible by the patent-pending battery technology developed by the Renovo team. Multiple separate battery enclosures enable a performance-oriented weight distribution and minimize chassis volume requirements.  The Renovo Motors drivetrain is less than 40% of the total weight of the car, and yet delivers the highest peak power in its class.

The on-road performance is matched by a fast-charge system that can refill the batteries in just 30 minutes and maintains compatibility with a wide range of standard Level 2 charge systems. At the track, the Coupe can be charged between run sessions, offering the first true circuit-ready EV.

The Coupe's sculpted drivetrain is on full display in its genuine, factory-modified CSX9000 chassis supplied by the world-famous Shelby American brand. Completely reimagined by award-winning designer Peter Brock, the CSX9000 delivers the features of a modern supercar while retaining the classic and race-proven aerodynamic silhouette of the original 1964 Le Mans winning car. "This shape was nearly perfect 50 years ago, and physics doesn't change much over time," said Mr. Brock, an early advisor to Renovo Motors. "However, the redesigned car has a totally updated body, frame, suspension, and cabin; it's a new chapter for this chassis.  When the Renovo team approached me with the idea of incorporating my work into their designs, I was thrilled. The finished product definitely carries the spirit of the original car strongly into the future."

Every aspect of the Coupe's interior was designed to create a more direct and immediate connection between machine and driver. From the cockpit the driver has access to a wide range of controls and information systems. Classic needle gauges surround a modern circular digital display, and a muscular drive selector enables brake regeneration to be adjusted in real-time—another first for a production electric vehicle.

Each Coupe is built at Renovo Motor's facility in the heart of Silicon Valley, USA. The talented and experienced team of designers, engineers, and technicians at Renovo Motors are proud to share the Coupe Production Prototype with the world and are looking forward to entering the final stages of the car's development program.

Renovo Motors brings the Coupe to limited series production in 2015. Pre-sales will commence at this Sunday's Pebble Beach Concours d'Elegance. Initial sales are targeted for California and will expand nationwide later this year.

In addition to the Coupe's global debut, Renovo will present an exclusive preview of the car on Saturday, August 16th at the Rolex Monterey Motorsports Reunion. The Renovo Coupe Production Prototype will be featured at the Gold Rush Rally in support of the Taylor Lynn foundation, a charity that provides microGRANTS™ focused on enhancing the lives of children.

Renovo Motors, a Silicon Valley Car Company, is driven to create the world's most exciting vehicles. By harnessing the power of the latest electrical, mechanical, and software systems the Renovo team creates cars that redefine the driving experience.  Their debut offering, the Renovo Coupe, sets multiple benchmarks in the EV supercar segment and demonstrates the performance, control, and excitement that is made possible by Renovo's patent-pending technology.

Social Media:

www.facebook.com/renovomotors
www.twitter.com/renovomotors
www.instagram.com/renovomotors

For more information, please contact: media@renovomotors.com.
[/quote]

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på mandag 18. august 2014, klokken 21:23
Ser ikke ut til at man ønsker å fortelle noe om rekkevidde- ser ut som en vetreanbil som er best egnet til trackrace:

Etter som jeg har sett andre steder så skal det vistnok være på 100miles. Så er nok nettopp trackrace den er egnet til og beregnet på....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA