Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

jazzwheel: jeg skrev om akkurat dette i en annen tråd (tror jeg det var) - at dersom folk skal ha elbiler i Oslo (uten egen parkeringsplass) så må man bygge ut normalladeinfrastrukturen dramatisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 22:44
Sitat fra: toppi på mandag 08. desember 2014, klokken 22:40
http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3425-onsker-flertallet-elbiler-med-kort-rekkevidde

Selvsagt vil alle ha en elbil med 30000 km rekkevidde mellom ladinger. Utvilsomt. Man ønsker også gjerne et hus på 2000 kvm, og 10 soverom for de dagene familien kommer på besøkt, samt diverse tjenere og gartnere. :)

I virkeligheten kjøper de fleste en VW eller Toyota, og en leilighet/lite hus. :)

Du synes ikke Tesla sitt batteri og løsning på lading er godt nok altså? Som du sier - større er selvsagt bedre. Men du synes ikke Tesla har funnet en grei balansegang?

tklev

#2567
Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:02
jazzwheel: jeg skrev om akkurat dette i en annen tråd (tror jeg det var) - at dersom folk skal ha elbiler i Oslo (uten egen parkeringsplass) så må man bygge ut normalladeinfrastrukturen dramatisk.

Har du snakket med noen Teslaeiere i Oslo som føler dette ikke er bra nok for dem?

Mener du det er elbilprodusentene sitt ansvar å bygge ut normalladeinfrastrukturen?

Rio

Sitat fra: tklev på mandag 08. desember 2014, klokken 23:04
Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 22:44
Sitat fra: toppi på mandag 08. desember 2014, klokken 22:40
http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3425-onsker-flertallet-elbiler-med-kort-rekkevidde

Selvsagt vil alle ha en elbil med 30000 km rekkevidde mellom ladinger. Utvilsomt. Man ønsker også gjerne et hus på 2000 kvm, og 10 soverom for de dagene familien kommer på besøkt, samt diverse tjenere og gartnere. :)

I virkeligheten kjøper de fleste en VW eller Toyota, og en leilighet/lite hus. :)

Du synes ikke Tesla sitt batteri og løsning på lading er godt nok altså? Som du sier - større er selvsagt bedre. Men du synes ikke Tesla har funnet en grei balansegang?

Hei,

Jeg har aldri sagt at det er noe galt med Teslas "balanse". :) Jeg synes det er meget fint at noen lager en slik bil; selvsagt skulle jeg ønske at flere hadde gjort det også, for den saks skyld.

Men like lite som det er noe galt med Teslas "balanse" så er det heller ikke noe galt med konkurrentenes "balanse" (ca 22 kWh/190 km for ca 250 000 kr). Vi trenger BEGGE, uten å snakke ned om noen av dem.

Det som mangler, på grunn av batterikostnaden, er billige småbiler. Altså, en billigversjon av e-UP og lignende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tklev på mandag 08. desember 2014, klokken 23:05
Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:02
jazzwheel: jeg skrev om akkurat dette i en annen tråd (tror jeg det var) - at dersom folk skal ha elbiler i Oslo (uten egen parkeringsplass) så må man bygge ut normalladeinfrastrukturen dramatisk.

Har du snakket med noen Teslaeiere i Oslo som føler dette ikke er bra nok for dem?

Mener du det er elbilprodusentene sitt ansvar å bygge ut normalladeinfrastrukturen?

Men ladestrukturen er ikke bare for Teslaeiere. Ladestrukturen må eksistere for de som ikke har råd til å bruke 600 000 kr på en bil, også.

Det er kommunens ansvar å bygge ut ladestrukturen (gjennom Bymiljøetaten).

De Tesla-eierne jeg ser rundt her (sentrumsnært i Oslo) lader også på kommunale ladeplasser, til og med de jeg vet om har strømuttak hjemme (for å spare strøm, antar jeg).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:09
Sitat fra: tklev på mandag 08. desember 2014, klokken 23:04
Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 22:44
Sitat fra: toppi på mandag 08. desember 2014, klokken 22:40
http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3425-onsker-flertallet-elbiler-med-kort-rekkevidde

Selvsagt vil alle ha en elbil med 30000 km rekkevidde mellom ladinger. Utvilsomt. Man ønsker også gjerne et hus på 2000 kvm, og 10 soverom for de dagene familien kommer på besøkt, samt diverse tjenere og gartnere. :)

I virkeligheten kjøper de fleste en VW eller Toyota, og en leilighet/lite hus. :)

Du synes ikke Tesla sitt batteri og løsning på lading er godt nok altså? Som du sier - større er selvsagt bedre. Men du synes ikke Tesla har funnet en grei balansegang?

Hei,

Jeg har aldri sagt at det er noe galt med Teslas "balanse". :) Jeg synes det er meget fint at noen lager en slik bil; selvsagt skulle jeg ønske at flere hadde gjort det også, for den saks skyld.

Men like lite som det er noe galt med Teslas "balanse" så er det heller ikke noe galt med konkurrentenes "balanse" (ca 22 kWh/190 km for ca 250 000 kr). Vi trenger BEGGE, uten å snakke ned om noen av dem.

Det som mangler, på grunn av batterikostnaden, er billige småbiler. Altså, en billigversjon av e-UP og lignende.

Spørsmålet mitt: hva mener du er en god balanse med tanke på rekkevidde for å kunne bruke bilen uten å ha rekkeviddeangst? Er Tesla godt nok, eller bør de ha enda mer batteri synes du?

JohanH

Kan vi slutte opp nå vennligen? Sån her har det pågått alt for lenge nå:

Alle (F_P, toppi, Amoss, Carl-El, JohanH, Øyvind.h, Også_Øyvind.H, Havebigfun, turfsurf, jkirkebo, OddB, BalleKlorin, sn0le, Kjell Leaf, hgs, sigurdi, Oreo, tklev):
"Ja, mye av det du sier er riktig Rio: mange kan klare seg veldig godt med en mindre og billigere elbil i hverdagen, det er flott at det lages slike fra flere produsenter men slik vi ser det virker det kun være en produsent per idag som er interessert i å lage en elbil som prøver å fullt ut, på alle områder, utfordre dagens eksosbiler. Det er synd at ikke andre bilfabrikanter tar utfordringen og prøver på det samme."


Rio:
"Ja, men det er de færreste som har råd til en elbil til 600.000 kr plus og Tesla er ikke alene saliggjørende, husk at Nissan har bygget fler biler enn Tesla og at Volkswagen lager en flott e-Golf for folket"

Alle:
"Riktig det Rio, men denne tråden handler liksom om at vi mener det Tesla gjør alikevel er svært viktig, siden de virkelig utvider markedet på elbiler og går i fronten for å vise at man kan klare seg 100% med en elbil nesten uansett transportbehov"

Rio:
"Ja, men det er mye viktigere globalt sett at man lager små og billige elbiler sån at folk i Kina og India også kan kjøre elbil. Dessuten ikke glem at Nissan har en egen batterifabrikk"

Alle:
"Nei da Rio, vi vet at Nissan lager egne batterier og en bra elbil, vi skulle bare ønske at de turte å ta steget helt ut og lage elbiler i andre segmenter enn små/nedre middelstørrelse med forholdsvis kort kjørelengde. Det er det denne tråden handler om."

Rio:
"Men en Tesla er ikke for alle, den er for dyr, for tung, for stor, har unødvendig mye batterier. Vem som helst kan stappe en bil full av batterier, det er vel ingen kunst. Dessuten nevnte jeg at bilene til Tesla er alt for dyre? Forresten vet dere ikke at det selges mye mer kortdistanseelbiler enn Tesla? Det er sikkert mange bilfabrikanter som kunne ha laget en bil på nivå med Model S men de har en kjemplur strategi nemlig å avvente til batterier blir mye billigere slik at man får bygget en slik bil til en pris som folk har råd å betale. Sa jeg at Tesla er alt for dyr?"

Alle:
"Jo, at det selges mange elbiler er flott. Det er bare det at denne tråden handler om spekulasjoner om fra hvem og eventuelt når vi skal se den første reelle utfordreren til Model S/X, eller i mangel på dette hva det er som gjør at den bilen aldri kommer".

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 22:44
Selvsagt vil alle ha en elbil med 30000 km rekkevidde mellom ladinger. Utvilsomt. Man ønsker også gjerne et hus på 2000 kvm, og 10 soverom for de dagene familien kommer på besøkt, samt diverse tjenere og gartnere. :)
I virkeligheten kjøper de fleste en VW eller Toyota, og en leilighet/lite hus. :)
(Kvalitetspost by the way)

... Og slik kan det fortsette ad infitium ...

eller så...

1. Låses tråden

2. Fjernes tråden

3. Går noen lei og poster en irritert kommentar til Rio hvoretter den personen blir kritisert for dårlig skikk og bruk og enten går så lei at han sletter sin konto på elbilforum.no (meg, for så vidt lagde jeg en ny noen dager senere) eller poster en ny tråd som får personen avstengt fra forumet (Muffinman) eller føler seg tvunget å opprette en tråd for å diskutere "høflighet på forumet" osv.

Rio

Sitat fra: tklev på mandag 08. desember 2014, klokken 23:14
Spørsmålet mitt: hva mener du er en god balanse med tanke på rekkevidde for å kunne bruke bilen uten å ha rekkeviddeangst? Er Tesla godt nok, eller bør de ha enda mer batteri synes du?

Det dekker jo ikke de som virkelig kjører langt hver dag, så det er klart at det finnes folk som trenger større batterikapasitet. I praksis kan man neppe ha et mye tyngre batteri, så man må vente til man får et lettere/mindre (og forhåpentligvis billigere) batteri.

Det sagt, jeg tror billigere batterier er viktigere enn lettere/mindre batterier, selv om det ofte går sammen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: JohanH på mandag 08. desember 2014, klokken 23:22
Kan vi slutte opp nå vennligen? Sån her har det pågått alt for lenge nå:

Alle (F_P, toppi, Amoss, Carl-El, JohanH, Øyvind.h, Også_Øyvind.H, Havebigfun, turfsurf, jkirkebo, OddB, BalleKlorin, sn0le, Kjell Leaf, hgs, sigurdi, Oreo, tklev):
"Ja, mye av det du sier er riktig Rio: mange kan klare seg veldig godt med en mindre og billigere elbil i hverdagen, det er flott at det lages slike fra flere produsenter men slik vi ser det virker det kun være en produsent per idag som er interessert i å lage en elbil som prøver å fullt ut, på alle områder, utfordre dagens eksosbiler. Det er synd at ikke andre bilfabrikanter tar utfordringen og prøver på det samme."


Rio:
"Ja, men det er de færreste som har råd til en elbil til 600.000 kr plus og Tesla er ikke alene saliggjørende, husk at Nissan har bygget fler biler enn Tesla og at Volkswagen lager en flott e-Golf for folket"

Alle:
"Riktig det Rio, men denne tråden handler liksom om at vi mener det Tesla gjør alikevel er svært viktig, siden de virkelig utvider markedet på elbiler og går i fronten for å vise at man kan klare seg 100% med en elbil nesten uansett transportbehov"

Rio:
"Ja, men det er mye viktigere globalt sett at man lager små og billige elbiler sån at folk i Kina og India også kan kjøre elbil. Dessuten ikke glem at Nissan har en egen batterifabrikk"

Alle:
"Nei da Rio, vi vet at Nissan lager egne batterier og en bra elbil, vi skulle bare ønske at de turte å ta steget helt ut og lage elbiler i andre segmenter enn små/nedre middelstørrelse med forholdsvis kort kjørelengde. Det er det denne tråden handler om."

Rio:
"Men en Tesla er ikke for alle, den er for dyr, for tung, for stor, har unødvendig mye batterier. Vem som helst kan stappe en bil full av batterier, det er vel ingen kunst. Dessuten nevnte jeg at bilene til Tesla er alt for dyre? Forresten vet dere ikke at det selges mye mer kortdistanseelbiler enn Tesla? Det er sikkert mange bilfabrikanter som kunne ha laget en bil på nivå med Model S men de har en kjemplur strategi nemlig å avvente til batterier blir mye billigere slik at man får bygget en slik bil til en pris som folk har råd å betale. Sa jeg at Tesla er alt for dyr?"

Alle:
"Jo, at det selges mange elbiler er flott. Det er bare det at denne tråden handler om spekulasjoner om fra hvem og eventuelt når vi skal se den første reelle utfordreren til Model S/X, eller i mangel på dette hva det er som gjør at den bilen aldri kommer".

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 22:44
Selvsagt vil alle ha en elbil med 30000 km rekkevidde mellom ladinger. Utvilsomt. Man ønsker også gjerne et hus på 2000 kvm, og 10 soverom for de dagene familien kommer på besøkt, samt diverse tjenere og gartnere. :)
I virkeligheten kjøper de fleste en VW eller Toyota, og en leilighet/lite hus. :)
(Kvalitetspost by the way)

... Og slik kan det fortsette ad infitium ...

eller så...

1. Låses tråden

2. Fjernes tråden

3. Går noen lei og poster en irritert kommentar til Rio hvoretter den personen blir kritisert for dårlig skikk og bruk og enten går så lei at han sletter sin konto på elbilforum.no (meg, for så vidt lagde jeg en ny noen dager senere) eller poster en ny tråd som får personen avstengt fra forumet (Muffinman) eller føler seg tvunget å opprette en tråd for å diskutere "høflighet på forumet" osv.

JohanH:

Vennligst ikke begynn igjen.

Jeg svarer de som skriver til meg. Helt saklig og høflig - som de fleste også er mot meg.

Dersom du ikke liker denne tråden er det vel bare å ikke åpne den?

*løsningsorientert*
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf


Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:25
Sitat fra: JohanH på mandag 08. desember 2014, klokken 23:22
Kan vi slutte opp nå vennligen? Sån her har det pågått alt for lenge nå:

Alle (F_P, toppi, Amoss, Carl-El, JohanH, Øyvind.h, Også_Øyvind.H, Havebigfun, turfsurf, jkirkebo, OddB, BalleKlorin, sn0le, Kjell Leaf, hgs, sigurdi, Oreo, tklev):
"Ja, mye av det du sier er riktig Rio: mange kan klare seg veldig godt med en mindre og billigere elbil i hverdagen, det er flott at det lages slike fra flere produsenter men slik vi ser det virker det kun være en produsent per idag som er interessert i å lage en elbil som prøver å fullt ut, på alle områder, utfordre dagens eksosbiler. Det er synd at ikke andre bilfabrikanter tar utfordringen og prøver på det samme."


Rio:
"Ja, men det er de færreste som har råd til en elbil til 600.000 kr plus og Tesla er ikke alene saliggjørende, husk at Nissan har bygget fler biler enn Tesla og at Volkswagen lager en flott e-Golf for folket"

Alle:
"Riktig det Rio, men denne tråden handler liksom om at vi mener det Tesla gjør alikevel er svært viktig, siden de virkelig utvider markedet på elbiler og går i fronten for å vise at man kan klare seg 100% med en elbil nesten uansett transportbehov"

Rio:
"Ja, men det er mye viktigere globalt sett at man lager små og billige elbiler sån at folk i Kina og India også kan kjøre elbil. Dessuten ikke glem at Nissan har en egen batterifabrikk"

Alle:
"Nei da Rio, vi vet at Nissan lager egne batterier og en bra elbil, vi skulle bare ønske at de turte å ta steget helt ut og lage elbiler i andre segmenter enn små/nedre middelstørrelse med forholdsvis kort kjørelengde. Det er det denne tråden handler om."

Rio:
"Men en Tesla er ikke for alle, den er for dyr, for tung, for stor, har unødvendig mye batterier. Vem som helst kan stappe en bil full av batterier, det er vel ingen kunst. Dessuten nevnte jeg at bilene til Tesla er alt for dyre? Forresten vet dere ikke at det selges mye mer kortdistanseelbiler enn Tesla? Det er sikkert mange bilfabrikanter som kunne ha laget en bil på nivå med Model S men de har en kjemplur strategi nemlig å avvente til batterier blir mye billigere slik at man får bygget en slik bil til en pris som folk har råd å betale. Sa jeg at Tesla er alt for dyr?"

Alle:
"Jo, at det selges mange elbiler er flott. Det er bare det at denne tråden handler om spekulasjoner om fra hvem og eventuelt når vi skal se den første reelle utfordreren til Model S/X, eller i mangel på dette hva det er som gjør at den bilen aldri kommer".

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 22:44
Selvsagt vil alle ha en elbil med 30000 km rekkevidde mellom ladinger. Utvilsomt. Man ønsker også gjerne et hus på 2000 kvm, og 10 soverom for de dagene familien kommer på besøkt, samt diverse tjenere og gartnere. :)
I virkeligheten kjøper de fleste en VW eller Toyota, og en leilighet/lite hus. :)
(Kvalitetspost by the way)

... Og slik kan det fortsette ad infitium ...

eller så...

1. Låses tråden

2. Fjernes tråden

3. Går noen lei og poster en irritert kommentar til Rio hvoretter den personen blir kritisert for dårlig skikk og bruk og enten går så lei at han sletter sin konto på elbilforum.no (meg, for så vidt lagde jeg en ny noen dager senere) eller poster en ny tråd som får personen avstengt fra forumet (Muffinman) eller føler seg tvunget å opprette en tråd for å diskutere "høflighet på forumet" osv.

JohanH:

Vennligst ikke begynn igjen.

Jeg svarer de som skriver til meg. Helt saklig og høflig - som de fleste også er mot meg.

Dersom du ikke liker denne tråden er det vel bare å ikke åpne den?

*løsningsorientert*

Ja, veldig saklig å snakke om rekkevidde på 30000km og hus på 2000kvm.

Helt enig med JohanH her. Glemte bare "kortrekkeviddebiler holder for folk flest, de må bare skjønne det."

Tydeligvis preller alt av som vann på gåsa, samme argumenter blir repetert ad infinitum. Alt rimelig off topic IMO.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Elmo

Sitat fra: tklev på mandag 08. desember 2014, klokken 23:14
hva mener du er en god balanse med tanke på rekkevidde for å kunne bruke bilen uten å ha rekkeviddeangst?

Rekkeviddeangst er proposjonalt med størrelsen på batteriet.
En Tesla eier får rekkevideangst på omtrent samme rest-rekkevidde som det jeg kaller fulladet 8) ;) :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

toppi

Sitat fra: JohanH på mandag 08. desember 2014, klokken 23:22
Kan vi slutte opp nå vennligen? Sån her har det pågått alt for lenge nå:

Alle (F_P, toppi, Amoss, Carl-El, JohanH, Øyvind.h, Også_Øyvind.H, Havebigfun, turfsurf, jkirkebo, OddB, BalleKlorin, sn0le, Kjell Leaf, hgs, sigurdi, Oreo, tklev):
"Ja, mye av det du sier er riktig Rio: mange kan klare seg veldig godt med en mindre og billigere elbil i hverdagen, det er flott at det lages slike fra flere produsenter men slik vi ser det virker det kun være en produsent per idag som er interessert i å lage en elbil som prøver å fullt ut, på alle områder, utfordre dagens eksosbiler. Det er synd at ikke andre bilfabrikanter tar utfordringen og prøver på det samme."


Rio:
"Ja, men det er de færreste som har råd til en elbil til 600.000 kr plus og Tesla er ikke alene saliggjørende, husk at Nissan har bygget fler biler enn Tesla og at Volkswagen lager en flott e-Golf for folket"

Alle:
"Riktig det Rio, men denne tråden handler liksom om at vi mener det Tesla gjør alikevel er svært viktig, siden de virkelig utvider markedet på elbiler og går i fronten for å vise at man kan klare seg 100% med en elbil nesten uansett transportbehov"

Rio:
"Ja, men det er mye viktigere globalt sett at man lager små og billige elbiler sån at folk i Kina og India også kan kjøre elbil. Dessuten ikke glem at Nissan har en egen batterifabrikk"

Alle:
"Nei da Rio, vi vet at Nissan lager egne batterier og en bra elbil, vi skulle bare ønske at de turte å ta steget helt ut og lage elbiler i andre segmenter enn små/nedre middelstørrelse med forholdsvis kort kjørelengde. Det er det denne tråden handler om."

Rio:
"Men en Tesla er ikke for alle, den er for dyr, for tung, for stor, har unødvendig mye batterier. Vem som helst kan stappe en bil full av batterier, det er vel ingen kunst. Dessuten nevnte jeg at bilene til Tesla er alt for dyre? Forresten vet dere ikke at det selges mye mer kortdistanseelbiler enn Tesla? Det er sikkert mange bilfabrikanter som kunne ha laget en bil på nivå med Model S men de har en kjemplur strategi nemlig å avvente til batterier blir mye billigere slik at man får bygget en slik bil til en pris som folk har råd å betale. Sa jeg at Tesla er alt for dyr?"

Alle:
"Jo, at det selges mange elbiler er flott. Det er bare det at denne tråden handler om spekulasjoner om fra hvem og eventuelt når vi skal se den første reelle utfordreren til Model S/X, eller i mangel på dette hva det er som gjør at den bilen aldri kommer".

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 22:44
Selvsagt vil alle ha en elbil med 30000 km rekkevidde mellom ladinger. Utvilsomt. Man ønsker også gjerne et hus på 2000 kvm, og 10 soverom for de dagene familien kommer på besøkt, samt diverse tjenere og gartnere. :)
I virkeligheten kjøper de fleste en VW eller Toyota, og en leilighet/lite hus. :)
(Kvalitetspost by the way)

... Og slik kan det fortsette ad infitium ...

eller så...

1. Låses tråden

2. Fjernes tråden

3. Går noen lei og poster en irritert kommentar til Rio hvoretter den personen blir kritisert for dårlig skikk og bruk og enten går så lei at han sletter sin konto på elbilforum.no (meg, for så vidt lagde jeg en ny noen dager senere) eller poster en ny tråd som får personen avstengt fra forumet (Muffinman) eller føler seg tvunget å opprette en tråd for å diskutere "høflighet på forumet" osv.

+100

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

turfsurf


Sitat fra: Elmo på mandag 08. desember 2014, klokken 23:36
Sitat fra: tklev på mandag 08. desember 2014, klokken 23:14
hva mener du er en god balanse med tanke på rekkevidde for å kunne bruke bilen uten å ha rekkeviddeangst?

Rekkeviddeangst er proposjonalt med størrelsen på batteriet.
En Tesla eier får rekkevideangst på omtrent samme rest-rekkevidde som det jeg kaller fulladet 8) ;) :D

Tja, kjørte 120 mil i helgen, ladet på 19, 20, 36 og 40 km rest, uten snev av rekkevidde angst.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tklev

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:24
Sitat fra: tklev på mandag 08. desember 2014, klokken 23:14
Spørsmålet mitt: hva mener du er en god balanse med tanke på rekkevidde for å kunne bruke bilen uten å ha rekkeviddeangst? Er Tesla godt nok, eller bør de ha enda mer batteri synes du?

Det dekker jo ikke de som virkelig kjører langt hver dag, så det er klart at det finnes folk som trenger større batterikapasitet. I praksis kan man neppe ha et mye tyngre batteri, så man må vente til man får et lettere/mindre (og forhåpentligvis billigere) batteri.

Det sagt, jeg tror billigere batterier er viktigere enn lettere/mindre batterier, selv om det ofte går sammen.

Hva med Tesla sine hurtigladere 15 mil - 20 minutters pause. Det er ikke en god nok løsning for deg? Det er planen - alle transportårer skal ha superchargere hver 15ende mil som muliggjør effektiv kjøring med relativt korte stopp.

VW har blitt invitert til å bruke det samme ladenettverket - men der har ikke vært villig til å utvikle en bil som har stort nok batteri til å dra nytte av det..


Rio

Sitat fra: tklev på mandag 08. desember 2014, klokken 23:40
Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:24
Sitat fra: tklev på mandag 08. desember 2014, klokken 23:14
Spørsmålet mitt: hva mener du er en god balanse med tanke på rekkevidde for å kunne bruke bilen uten å ha rekkeviddeangst? Er Tesla godt nok, eller bør de ha enda mer batteri synes du?

Det dekker jo ikke de som virkelig kjører langt hver dag, så det er klart at det finnes folk som trenger større batterikapasitet. I praksis kan man neppe ha et mye tyngre batteri, så man må vente til man får et lettere/mindre (og forhåpentligvis billigere) batteri.

Det sagt, jeg tror billigere batterier er viktigere enn lettere/mindre batterier, selv om det ofte går sammen.

Hva med Tesla sine hurtigladere 15 mil - 20 minutters pause. Det er ikke en god nok løsning for deg? Det er planen - alle transportårer skal ha superchargere hver 15ende mil som muliggjør effektiv kjøring med relativt korte stopp.

VW har blitt invitert til å bruke det samme ladenettverket - men der har ikke vært villig til å utvikle en bil som har stort nok batteri til å dra nytte av det..

Som sagt, jeg har faktisk IKKE kritisert at Tesla ikke er god nok. Jeg har påpekt at det helt sikkert vil være folk som ønsker større batterikapasitet. Selvsagt. Noen får aldri nok. :D

Og nei, som jeg har påpekt til det gudjammerlig kjedsommelige, så har VW, Nissan og "de andre" begynt i andre enden, og laget biler i "folkesegmentet", med mindre batterier til ca 1/2 til 1/3 av kostnaden til en model S.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA