Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

jkm

Konklusjon:
- Tesla har stor rekkevidde
- Tesla har større rekkevidde enn alle andre el-biler
- Tesla har med sitt SC ladenettverk "ubegrenset" rekkevidde
- Tesla er en moderne bil med et moderne design
- Tesla har stor plass og god komfort
- Tesla har en høy sikkerhetsrating
- Tesla er mye dyrere enn alle andre el-biler

.... er det behov for å diskutere noe mere ....


jkirkebo

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:09
Det som mangler, på grunn av batterikostnaden, er billige småbiler. Altså, en billigversjon av e-UP og lignende.

De finnes da? Trilling til 140k og snart Smart ED til 129k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkm

Sitat fra: Elmo på mandag 08. desember 2014, klokken 23:36
Sitat fra: tklev på mandag 08. desember 2014, klokken 23:14
hva mener du er en god balanse med tanke på rekkevidde for å kunne bruke bilen uten å ha rekkeviddeangst?

Rekkeviddeangst er proposjonalt med størrelsen på batteriet.
En Tesla eier får rekkevideangst på omtrent samme rest-rekkevidde som det jeg kaller fulladet 8) ;) :D

Vil det si at du fulladet har rekkevidde på 10km?


Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. desember 2014, klokken 23:50
Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:09
Det som mangler, på grunn av batterikostnaden, er billige småbiler. Altså, en billigversjon av e-UP og lignende.

De finnes da? Trilling til 140k og snart Smart ED til 129k.

Jepp; litt billigere og en god del større rekkevidde (med nye batterier) så vil det være meget gode biler. Det tror jeg vi er enige om.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:48

Som sagt, jeg har faktisk IKKE kritisert at Tesla ikke er god nok. Jeg har påpekt at det helt sikkert vil være folk som ønsker større batterikapasitet. Selvsagt. Noen får aldri nok. :D

Og nei, som jeg har påpekt til det gudjammerlig kjedsommelige, så har VW, Nissan og "de andre" begynt i andre enden, og laget biler i "folkesegmentet", med mindre batterier til ca 1/2 til 1/3 av kostnaden til en model S.

Spørsmålet mitt var ikke hva "alle andre" mener, men hva DU mener er nok Rio. Dersom du hadde fått kastet en Tesla etter deg gratis, hadde du vært missfornøyd med rekkevidden og batteriet på den? Hvis vi også samtidig sa at du også kunne få den i den en mindre størrelse (men da selvsagt med mindre lagringsplass). Hadde du syntes at ladeinfrastrukturen var bra nok for ditt bruk? Evt. er du såpass fornøyd med din kommende e-Up at du MYE heller ville hatt den?

Rio

Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:14
Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 23:48

Som sagt, jeg har faktisk IKKE kritisert at Tesla ikke er god nok. Jeg har påpekt at det helt sikkert vil være folk som ønsker større batterikapasitet. Selvsagt. Noen får aldri nok. :D

Og nei, som jeg har påpekt til det gudjammerlig kjedsommelige, så har VW, Nissan og "de andre" begynt i andre enden, og laget biler i "folkesegmentet", med mindre batterier til ca 1/2 til 1/3 av kostnaden til en model S.

Spørsmålet mitt var ikke hva "alle andre" mener, men hva DU mener er nok Rio. Dersom du hadde fått kastet en Tesla etter deg gratis, hadde du vært missfornøyd med rekkevidden og batteriet på den? Hvis vi også samtidig sa at du også kunne få den i den en mindre størrelse (men da selvsagt med mindre lagringsplass). Hadde du syntes at ladeinfrastrukturen var bra nok for ditt bruk? Evt. er du såpass fornøyd med din kommende e-Up at du MYE heller ville hatt den?

Joda, hvis den var gratis ville jeg selvsagt vært fornøyd! :D
Seriøst, som jeg har skrevet ørten ganger, jeg synes Tesla har gjort det bra, og tatt gode valg. For meg er en Tesla langt mer enn det jeg trenger. Jeg har bestilt en e-Golf (med VP), og siden den er god nok for meg, så ville selvsagt Teslas rekkevidde også være det.

Jeg vurderte en Tesla, men kom til at for mitt personlige bruk så kunne jeg ikke forsvare så mye penger på bil. Jeg kjøpte en Leaf i januar 2012, altså nesten 3 år siden. På de tre årene har jeg brukt hurtigladere 55 ganger. Bare én gang har jeg hatt problem med at de ikke funket, men selv da rakk jeg neste HL uten problemer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: jkm på mandag 08. desember 2014, klokken 23:49
Konklusjon:
- Tesla har stor rekkevidde
- Tesla har større rekkevidde enn alle andre el-biler
- Tesla har med sitt SC ladenettverk "ubegrenset" rekkevidde
- Tesla er en moderne bil med et moderne design
- Tesla har stor plass og god komfort
- Tesla har en høy sikkerhetsrating
- Tesla er mye dyrere enn alle andre el-biler

.... er det behov for å diskutere noe mere ....

Du glemte de fattige barna i Afrika :).

Men ellers en god oppsummering! :)

tklev

Forøvrig "snik-klipper inn:
SitatFossilbilene forsvinner med god el-rekkevidde

Det er særlig viktig i dag hvor vi vet hvilke klimautfordringer vi står ovenfor. Bare i Norge utgjør transportsektoren 32 prosent av våre klimagassutslipp, og innenfor transportsektoren er utslippet fra personbiltransport suverent størst, like stort som det totale utslippet fra alle lastebilene, varebilene, bussene og motorsyklene som går på veiene våre til sammen.

Derfor Magne Storebø kjøper jeg ikke argumentet ditt om at BMW lager i3 for å gi flertallet av norske bilkjøpere den bilen de vil ha. Jeg tror de håper at etter at du har kjøpt SUV'en deres eller stasjonsvogna deres, bruker din miljøbevissthet til også å kjøpe i3 som bil nummer to.

Jeg tror at de fleste av oss vil ha elektriske biler med lang rekkevidde. Og jeg tror det er bra for miljøet at vi får dem. For først da vil fossilbilene forsvinne.

Fritt stjålet fra www.elbil.no.


Rio

Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:30
Forøvrig "snik-klipper inn:
SitatFossilbilene forsvinner med god el-rekkevidde

Det er særlig viktig i dag hvor vi vet hvilke klimautfordringer vi står ovenfor. Bare i Norge utgjør transportsektoren 32 prosent av våre klimagassutslipp, og innenfor transportsektoren er utslippet fra personbiltransport suverent størst, like stort som det totale utslippet fra alle lastebilene, varebilene, bussene og motorsyklene som går på veiene våre til sammen.

Derfor Magne Storebø kjøper jeg ikke argumentet ditt om at BMW lager i3 for å gi flertallet av norske bilkjøpere den bilen de vil ha. Jeg tror de håper at etter at du har kjøpt SUV'en deres eller stasjonsvogna deres, bruker din miljøbevissthet til også å kjøpe i3 som bil nummer to.

Jeg tror at de fleste av oss vil ha elektriske biler med lang rekkevidde. Og jeg tror det er bra for miljøet at vi får dem. For først da vil fossilbilene forsvinne.

Fritt stjålet fra www.elbil.no.



Så hvorfor har ikke 100% av bilkjøpere bestilt Tesla Model S?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:48
Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:30
Forøvrig "snik-klipper inn:
SitatFossilbilene forsvinner med god el-rekkevidde

Det er særlig viktig i dag hvor vi vet hvilke klimautfordringer vi står ovenfor. Bare i Norge utgjør transportsektoren 32 prosent av våre klimagassutslipp, og innenfor transportsektoren er utslippet fra personbiltransport suverent størst, like stort som det totale utslippet fra alle lastebilene, varebilene, bussene og motorsyklene som går på veiene våre til sammen.

Derfor Magne Storebø kjøper jeg ikke argumentet ditt om at BMW lager i3 for å gi flertallet av norske bilkjøpere den bilen de vil ha. Jeg tror de håper at etter at du har kjøpt SUV'en deres eller stasjonsvogna deres, bruker din miljøbevissthet til også å kjøpe i3 som bil nummer to.

Jeg tror at de fleste av oss vil ha elektriske biler med lang rekkevidde. Og jeg tror det er bra for miljøet at vi får dem. For først da vil fossilbilene forsvinne.

Fritt stjålet fra www.elbil.no.



Så hvorfor har ikke 100% av bilkjøpere bestilt Tesla Model S?

Fordi vi ikke lever i ett diktatur. Det er ikke umulig å få til, vi har mer enn nok penger til det. Oljefondet har plenty med cash - vi kunne hatt 1 P85D til hver eneste nordmann. Og fri strøm ut livet.

Rio

Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 01:25
Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:48

Så hvorfor har ikke 100% av bilkjøpere bestilt Tesla Model S?

Fordi vi ikke lever i ett diktatur. Det er ikke umulig å få til, vi har mer enn nok penger til det. Oljefondet har plenty med cash - vi kunne hatt 1 P85D til hver eneste nordmann. Og fri strøm ut livet.

Jeg snakker selvsagt ikke om å tvinge folk til å kjøpe Model S.

Hvorfor kjøper ikke flere folk Model S av egen fri vilje?
Med tanke på alle fordelene, hvorfor er det kun 1 ut av 6 elbiler på markedet (og langt færre av totale antall biler) som er en Tesla Model S?

Hvorfor er det da så få som velger Model S?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. desember 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. desember 2014, klokken 00:00
Det holder ikke at en bil dekker 95% av behovet, hva med de siste 5% ? Hva skal man gjøre da ?
35-40 mil er for lite for de fleste det også om man kun skal ha en bil. Skal man lade på hurtiglader er det til 80%, det tar jo en evighet til 100%, dermed får man jo ikke fylle "hele tanken", og da har man ikke lenger 35.40 mil. Legg også til litt vintertemperatur og kjørelengden er da nede på det jeg vil kalle for "ikke godkjent" til å dekke alle behov. Jeg vil ha en bil som går 50 mil på 80% batteri om sommeren. Det er jo 80% som gir reell kjørelengde om man legger ut på langtur. Skal man over fjellet om vinteren må man ha rikelig med strøm i tilfelle kolonnekjøring og evigheter med venting i bilen oppe i fjellet. Den dagen elbilen blir sånn trenger vi ikke lenger fossilbil.
Beklager, men dette høres ut som argumentene til en fossilbil-sjåfør. 35-40 mil rekkevidde før man må ta en pause holder da i lange baner for folk flest? Jeg tviler på det sterkeste at "folk flest" kjører mer enn 40 mil uten stans, og Teslas ladere er så raske at en normal pause på en 50 mils tur (gjerne 15-20 minutter) fyller mer enn nok til å komme frem til destinasjonen. Dvs. du venter faktisk ikke på lading, fordi bilen lader mens du har pause. Ikke omvendt.

Det hadde vært enda mer praktisk å ha et 100 mils batteri som gjorde at man aldri trengte å lade andre steder enn hjemme, men for min egen del lever jeg fint med at det fort går 4-6 måneder mellom hver gang jeg tar pause på en Supercharger. Og det tror jeg folk flest også lever svært godt med, spesielt mtp. at de er vant med å måtte dra for å fylle bensin/diesel flere ganger hver eneste måned....
Nei, nå er du på bærtur. Mine argumenter er det som skal til for å begrave fossilbilen. En Tesla er ikke en fullgod erstatning til fossilbilen den heller. Les innlegget mitt en gang til-
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tklev

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. desember 2014, klokken 01:37
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. desember 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. desember 2014, klokken 00:00
Det holder ikke at en bil dekker 95% av behovet, hva med de siste 5% ? Hva skal man gjøre da ?
35-40 mil er for lite for de fleste det også om man kun skal ha en bil. Skal man lade på hurtiglader er det til 80%, det tar jo en evighet til 100%, dermed får man jo ikke fylle "hele tanken", og da har man ikke lenger 35.40 mil. Legg også til litt vintertemperatur og kjørelengden er da nede på det jeg vil kalle for "ikke godkjent" til å dekke alle behov. Jeg vil ha en bil som går 50 mil på 80% batteri om sommeren. Det er jo 80% som gir reell kjørelengde om man legger ut på langtur. Skal man over fjellet om vinteren må man ha rikelig med strøm i tilfelle kolonnekjøring og evigheter med venting i bilen oppe i fjellet. Den dagen elbilen blir sånn trenger vi ikke lenger fossilbil.
Beklager, men dette høres ut som argumentene til en fossilbil-sjåfør. 35-40 mil rekkevidde før man må ta en pause holder da i lange baner for folk flest? Jeg tviler på det sterkeste at "folk flest" kjører mer enn 40 mil uten stans, og Teslas ladere er så raske at en normal pause på en 50 mils tur (gjerne 15-20 minutter) fyller mer enn nok til å komme frem til destinasjonen. Dvs. du venter faktisk ikke på lading, fordi bilen lader mens du har pause. Ikke omvendt.

Det hadde vært enda mer praktisk å ha et 100 mils batteri som gjorde at man aldri trengte å lade andre steder enn hjemme, men for min egen del lever jeg fint med at det fort går 4-6 måneder mellom hver gang jeg tar pause på en Supercharger. Og det tror jeg folk flest også lever svært godt med, spesielt mtp. at de er vant med å måtte dra for å fylle bensin/diesel flere ganger hver eneste måned....
Nei, nå er du på bærtur. Mine argumenter er det som skal til for å begrave fossilbilen. En Tesla er ikke en fullgod erstatning til fossilbilen den heller. Les innlegget mitt en gang til-

Har du hørt om "Superchargere"? Med mindre du er Taxi sjåfør finner du en supercharger hver 15ende mil du kjører.. Ingen grunn til noensinne å ligge over 80% eller under 20% i reservetank. 20 minutts pause for hver 2ndre time med kjøring.

tklev

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 01:36
Sitat fra: tklev på tirsdag 09. desember 2014, klokken 01:25
Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:48

Så hvorfor har ikke 100% av bilkjøpere bestilt Tesla Model S?

Fordi vi ikke lever i ett diktatur. Det er ikke umulig å få til, vi har mer enn nok penger til det. Oljefondet har plenty med cash - vi kunne hatt 1 P85D til hver eneste nordmann. Og fri strøm ut livet.

Jeg snakker selvsagt ikke om å tvinge folk til å kjøpe Model S.

Hvorfor kjøper ikke flere folk Model S av egen fri vilje?
Med tanke på alle fordelene, hvorfor er det kun 1 ut av 6 elbiler på markedet (og langt færre av totale antall biler) som er en Tesla Model S?

Hvorfor er det da så få som velger Model S?

Tesla har vært den raskest selgende Elbilen på det norske markedet. Nå i mars kommer Tesla igjen til å sette ny salgsrekord.

Tesla har hatt 1 år på å etablere seg i Norge - gi dem litt mer tid før du dømmer dem ut.

Øyvind.h

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 09. desember 2014, klokken 01:37
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. desember 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. desember 2014, klokken 00:00
Det holder ikke at en bil dekker 95% av behovet, hva med de siste 5% ? Hva skal man gjøre da ?
35-40 mil er for lite for de fleste det også om man kun skal ha en bil. Skal man lade på hurtiglader er det til 80%, det tar jo en evighet til 100%, dermed får man jo ikke fylle "hele tanken", og da har man ikke lenger 35.40 mil. Legg også til litt vintertemperatur og kjørelengden er da nede på det jeg vil kalle for "ikke godkjent" til å dekke alle behov. Jeg vil ha en bil som går 50 mil på 80% batteri om sommeren. Det er jo 80% som gir reell kjørelengde om man legger ut på langtur. Skal man over fjellet om vinteren må man ha rikelig med strøm i tilfelle kolonnekjøring og evigheter med venting i bilen oppe i fjellet. Den dagen elbilen blir sånn trenger vi ikke lenger fossilbil.
Beklager, men dette høres ut som argumentene til en fossilbil-sjåfør. 35-40 mil rekkevidde før man må ta en pause holder da i lange baner for folk flest? Jeg tviler på det sterkeste at "folk flest" kjører mer enn 40 mil uten stans, og Teslas ladere er så raske at en normal pause på en 50 mils tur (gjerne 15-20 minutter) fyller mer enn nok til å komme frem til destinasjonen. Dvs. du venter faktisk ikke på lading, fordi bilen lader mens du har pause. Ikke omvendt.

Det hadde vært enda mer praktisk å ha et 100 mils batteri som gjorde at man aldri trengte å lade andre steder enn hjemme, men for min egen del lever jeg fint med at det fort går 4-6 måneder mellom hver gang jeg tar pause på en Supercharger. Og det tror jeg folk flest også lever svært godt med, spesielt mtp. at de er vant med å måtte dra for å fylle bensin/diesel flere ganger hver eneste måned....
Nei, nå er du på bærtur. Mine argumenter er det som skal til for å begrave fossilbilen. En Tesla er ikke en fullgod erstatning til fossilbilen den heller. Les innlegget mitt en gang til-
Hehe. Som sagt - du snakker som en fossilbil-sjåfør. Det virker ikke som du vil forholde deg til at "folk flest" sjeldent kjører mer enn 40 mil, og når de først gjør det er det få som ikke tar pause. I tillegg virker det ikke som du har erfaring med Teslas hurtigladere :)

Starter du med 100% ved avreise vil du med en enkelt 20-minutters pause ha ca 60-65 mil rekkevidde (rundt 50 mil under dårlige vinter-forhold.
Med 20 minutters pause får du altså dekket turer på 50-65 mil, noe "folk flest" kjører svært sjeldent.

Resten av året (alle andre turer som er kortere enn 35 mil) kan du kjøre rett forbi hurtigladerne og lade hjemme/på destinasjon. For min del betyr det at jeg ikke lenger trenger besøke bensinstasjonen 3 ganger i måneden (tidkrevende og dyrt!), mot at jeg plugger bilen i en lader når jeg tar pause på langtur.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA