Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. desember 2014, klokken 10:55
Sitat fra: Oreo på mandag 08. desember 2014, klokken 10:47
Sigurdi nevner det med "for fattige" til en TMS. Helt enig. For det første er det ikke en menneskerett å kjøpe seg bil, eller elbil. For de som er bemidlet til å gjøre det, er det snakk om en helt ærlig prioriteringssak.

Og hvis man ser ut over landegrensene så er jo faktisk eGolf en veldig dyr småbil. Så definitivt ikke for fattige.

Og derfor har jeg nettopp påpekt nødvendigheten for billige batterier, for "små" batteripakker, og for at man også må satse på småbilsegmentet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. desember 2014, klokken 11:19
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. desember 2014, klokken 10:52
Det ble i Tesla forumet gjort en undersøkelse på hvor mange som har Model S som eneste bil, husker ikke nøyaktig resultat, men mener det var ca 1/3. Det hadde vært interessant å gjort den samme undersøkelsen i de andre forumene. Først da ser vi om de andre bilene er "bra nok". Jeg tror nok det dekker behovet for en del, men mistenker at mange benytter elbil som pendlebil/bybil, men at de fremdeles har en større bil for langtur og andre behov. Men mange av de benytter nok elbilen som "hovedebil" som jo uansett er gledelig.

I følge den store undersøkelsen i NAF-regi som bl.a ble presentert på sidene til TØI er det ca. 10% som har elbil som eneste bil. Tar vi ut Teslaene synker prosenten for de gjenværende til omkring 6%. For Tesla mener jeg å huske at tallet var 31-32%.

Takk. Da synes jeg at utsagnet at mange mener de andre elbilene er gode nok faller i fisk. Noen vil nok uansett ha behov for to biler. Da bør de i så fall ha to av disse bilene da, hvis de er gode nok.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OddB

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 11:29
Sitat fra: sigurdi på mandag 08. desember 2014, klokken 10:13
Har fått mye lestid i denne tråden i det siste, men har vært for trøtt til å svare når jeg endelig er kommet gjennom alle poser siden sist og neste gang jeg åpner den igjen er det en drøss med nye innlegg å gå gjennom.
Men nå satt jeg meg ned etter nattevakt og skrev et supert innlegg som den helv... tapatalk slettet pga jeg ikke hadde wifi dekning.  :'(

Men får prøve å huske noe av det etter 12 timer nattevakt blir det nok ikke så mye.

"Fattige" blandt oss
Vær så snill å ikke bruke slike ord, de som har dårlig råd har ikke råd å kjøpe ny bil i det hele tatt, verken elbil til 200 000 eller 600 000.
De som tar seg råd til å kjøpe ny bil (eller får lån av banken) har faktisk så god råd at de "tar seg råd" til dette. De som ikke er like godt stilt får ikke lån i banken eller kan "ta seg råd" til noe annet en en gammel bil med utgiftene som følger med dessverre.
Det er bare å stoppe en tilfeldig italiener, spanjol, Amerikaner eller engelskmann og spørre når de kjøpte ny bil sist. (Sannsynligheten for at amerikaneren sier ja er størst, pga mange der prioriterer bil foran hus og bor i det vi ville kalt en Campingvogn)
Svært mange av de som kjøper småbil (mest solgt biltypen i verden) gjør dette pga pris og da er det pris som er prioritet 1 og her skårer elbilen så dårlig (resten av verden) at den ikke blir prioritert. Mannen i gatene i Europa kan ikke ta seg råd til den og de sparer ikke nok på bruken til at de kan spare opp mellomlegget for å leie bil til de siste 5% som bilen ikke dekker av kjøringen. :-(

Men samtidig er det mange som har råd til å kjøpe nye biler og det er det svært ulikt behov og syn på hva enhver trenger av fremkomstmiddel.
Noen mener de trenger en stasjonsvogn, SUV, minisuv, 4WD, sportscupe, små biler, medium klasse biler, 2 seter, 4 seter, 7 seter, 8 seter og minbuss og det er helt sikkert noen typer til.

Poenget er at det begynner å komme seg i småbil segmentet, men alle er jo 4-5 seter med kort rekevidde noe desverre 90% av bilkjøperene ikke ser at de kan klare seg med.
Det er flott at vi har de bilene for de som trenger dem, men vær så snill alle bilprodusenter lag biler som passer for flere, da mener jeg stasjonsvogn, minisuv, Carawelle (litt dårlig aerodynamic), SUV, 7 setere og kanskje en minibuss og biler uten tak, med og uten hengerfeste og kanskje noen med lengre rekevidde.

Blandt mine arbeidskolleger så er det et par håndfuller som har bestilt e-golf eller kia, samt et par som har Tesla, kan nok ikke beskylde noen av dem til å ha dårlig råd, alle unntatt 1 av e-golf kjøperne har en diesel bil til 400-600 utenom, elbilen er til kone mor som skal pendle til jobb og blir nok primær bilen når de blir vant med den. Mens diesel dyret blir bilen som brukes på ferie, trekke båten osv. 1 selger nåværende bil og e-golf blir ren kone bil. To av Tesla kjøperene har Model S som eneste bil, sistemann har Porscher også.

At en bil må kunne dekke 100% av bruk er vår Juletur et eksempel på, elbilen som dekker vårt behov 100% er desverre ikke laget ennå.
Leie bil i en uke i Jula for å kjøre 1200km, ble dobbelt så dyrt som 5 mann på fly og buss, ink kennel for vårt 4 bente familiemedlem, hadde elbilen som dekket vårt behov vært å få tak i hadde det blitt spart mye CO2 utslipp på vår julefeiring med familie.

Selv har jeg aldri hevdet at jeg kjøper elbil for miljø, jobber i feil branskje også, det er pga pris både kort og lang siktig og tror det er svært mange som er i same "skute" for å si det slik.
At vi trenger en miljø endring er en helt annen sak og miljø aspektet er en "bonus" dersom elbil blir en realitet. 
Sanne grunn er at vi nå tar fly for å feire Jul, pris, det var dyrere i kroner og øre å leie bil, samt tar en med tids aspektet får vi mye mer kvalitets tid sammen med familie.

Så oppfordringen til alle bil leverandører, supert det noen har klart (VW, Nissan, Kia, Renault og Tesla) men VI VIL HA MER. :-)
Jeg ønsker dokumentasjon på en elektrisk Carawelle, XC90, X5, Q7, Turan, Stasjonsvogn, Minibuss, med og uten hengerfeste, priser fra lav til høy slik at alle kan kjøpe en elbil som passer for akuratt dem.

PS flott med batterifabrikker, bare de får solgt batteriene sine, hjelper lite med flotte fabrikker når prisene er så høye at ikke egen eier kjøper batterier engang.
(Har postet dokumentasjon på dette tidligere, så ikke ta opp at Nissan har batterifrabrikk, de har faktisk 3 stk og sliter med å selge til seg selv pga pris. :-(

Det første inlegget som tapatalk slettet var bedre, men nå skal jeg prøve å sove bort en dag, slik at jeg er våken og rask til nok en natt. ;-)
Blir ikke så bra innlegg etter 12 timers nattevakt uansett he he he.

Hei,

Takk for langt svar! Skrev du det på et nettbrett?

Jeg er, med bakgrunn i Sør Afrika og Latin-Amerika, selvsagt godt klar over hva fattigdom er, men alt er relativt. Noen kjøper tydeligvis disse småbilene i f. eks. Europa, og de er "fattige" sammenlignet med de du nevnte som har Teslaer og et par Porscher!

Poenget er at man må ha noe som er billigere enn Teslaer, og det er flott at VW og andre jobber med det.
Jeg kan fortelle deg en hemmelighet. ... Tesla  jobber også med det.....(ikke si det til noen )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

turfsurf

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 11:30
Og derfor har jeg nettopp påpekt nødvendigheten for billige batterier, for "små" batteripakker, og for at man også må satse på småbilsegmentet.

Renault Twizy, f.eks?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: Oreo på mandag 08. desember 2014, klokken 10:47
Å si at konkurentene sover, er jo bare en uttryksform med et snev av humor. Å ta det litt for personlig å påstå det er nedlatende er å trekke det litt langt kanskje?
Mulig enkelte innlegg har vært litt hovmodig, men det er vanskelig å komme bort i fra på denne delen av elbilforumet. Så lenge jeg per i dag ikke kan gå på nett (eller butikk) og bestille en tilsvarende bil som TMS, vil jeg påstå at konkurentene fortsatt sover. Mulig noen holder på å våkne opp, men de har ikke kommet seg ut av senga ennå.

En stasjonsvogn (Passat f.eks.) med eletrisk drivlinje og TMS rekkevidde hadde glatt solgt bedre enn Tesla her på berget vil jeg tro, både med tanke på funksjonalitet og tryggheten med en veletablert forhandler i ryggen. Den hadde kanskje kostet bortimot det samme som TMS pga. lik batterikostnad. I Norge hadde det kanskje blitt hip som hap om man valgte e-Passat/TDI-Passat/TMS. I Tyskland og USA derimot får en jo 2-3 mellomklassebiler for prisen av en TMS og en antatt e-Passat. I mine øyne er det ingen tvil om at det er lurt å sikte seg inn på den mer ekslusive betalingsvillige kundemassen først, og så jobbe seg mot mellomklassesjiktet.

Sigurdi nevner det med "for fattige" til en TMS. Helt enig. For det første er det ikke en menneskerett å kjøpe seg bil, eller elbil. For de som er bemidlet til å gjøre det, er det snakk om en helt ærlig prioriteringssak.

Men Oreo,

Ingen her sier at Tesla ikke skal produsere Model S/X/3, osv.

Poenget har vært at man kritiserer andre fabrikanter for å "sove" (Nissan (som allerede har batterifabrikk, og som har solgt langt mer enn Tesla), VW (som har klart å integrere elbil på hovedlinjen, og produsert en elektrisk småbil), fordi de ikke produserer "konkurrenter", til en bil som bare en liten brøkdel av befolkningen har råd til. Man "sover" ikke bare fordi man ikke produserer en Tesla-klone. Det finnes andre og større markeder i verden.

Når man kombinerer dette med en manglende forståelse for at store deler av befolkningen ikke kan ta seg råd til ca 600 000 kr til bil (slik som Tesla-eiere allerede har gjort) så skurrer det litt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JO

Små batteripakker vil aldri få en bred utbredelse, gi meg 1 godt argument for å kjøpe feks en eGolf over en vanlig Golf til samme pris. Vanlig Golf er overlegen på omtrent alle områder.
Eneste farbare vei er Tesla måten lang rekkevidde kombinert med en ladestruktur som fungerer og er effektiv.
Skal dette lykkes på prisene på batterier langt nedover, samtidig som Tesla må få orden på kvalitet. Det beste ville vært om Tesla fikk seg en konkurrent i sitt segment som "pushet" de litt.
Svart Model S Levert 11 Mars

Rio

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. desember 2014, klokken 11:33
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. desember 2014, klokken 11:19
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. desember 2014, klokken 10:52
Det ble i Tesla forumet gjort en undersøkelse på hvor mange som har Model S som eneste bil, husker ikke nøyaktig resultat, men mener det var ca 1/3. Det hadde vært interessant å gjort den samme undersøkelsen i de andre forumene. Først da ser vi om de andre bilene er "bra nok". Jeg tror nok det dekker behovet for en del, men mistenker at mange benytter elbil som pendlebil/bybil, men at de fremdeles har en større bil for langtur og andre behov. Men mange av de benytter nok elbilen som "hovedebil" som jo uansett er gledelig.

I følge den store undersøkelsen i NAF-regi som bl.a ble presentert på sidene til TØI er det ca. 10% som har elbil som eneste bil. Tar vi ut Teslaene synker prosenten for de gjenværende til omkring 6%. For Tesla mener jeg å huske at tallet var 31-32%.

Takk. Da synes jeg at utsagnet at mange mener de andre elbilene er gode nok faller i fisk. Noen vil nok uansett ha behov for to biler. Da bør de i så fall ha to av disse bilene da, hvis de er gode nok.


For det første, mange har to biler - og da er det faktisk veldig mye bedre hvis de erstatter én av de med en e-Golf, i stedet for ingen av dem med en Tesla, fordi den er for dyr.

For det andre, det er ikke alle som kjøper to nye biler samtidig. Man erstatter gjerne den ene, og etter en stund, den andre.

For det tredje, det er ingen som hevder at Tesla ikke er en god bil - det er fristende å spørre om hvorfor man fremdeles selger eksosbiler i Norge når folk kan velge Tesla?

Hvorfor tror du et er?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 11:42
For det tredje, det er ingen som hevder at Tesla ikke er en god bil - det er fristende å spørre om hvorfor man fremdeles selger eksosbiler i Norge når folk kan velge Tesla?

Hvorfor tror du et er?
Hvorfor det selges konkurrenter (eks E-klasse, 5-serie, A6 mm)? Kombinasjon av uvitenhet, fordommer og behov som ikke dekkes av Model S. pt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: BalleKlorin på mandag 08. desember 2014, klokken 11:42
Små batteripakker vil aldri få en bred utbredelse, gi meg 1 godt argument for å kjøpe feks en eGolf over en vanlig Golf til samme pris. Vanlig Golf er overlegen på omtrent alle områder.
Eneste farbare vei er Tesla måten lang rekkevidde kombinert med en ladestruktur som fungerer og er effektiv.
Skal dette lykkes på prisene på batterier langt nedover, samtidig som Tesla må få orden på kvalitet. Det beste ville vært om Tesla fikk seg en konkurrent i sitt segment som "pushet" de litt.

Lokalforurensing, og ev. forbud mot eksosbiler i byer. Du kommer ikke inn bygrensen i Berlin med en gammel diesel, for eksempel.

Poenget var dog at de skulle være konkurransedyktige pga. lav batteripris og myndighetskrav.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. desember 2014, klokken 11:44
Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 11:42
For det tredje, det er ingen som hevder at Tesla ikke er en god bil - det er fristende å spørre om hvorfor man fremdeles selger eksosbiler i Norge når folk kan velge Tesla?

Hvorfor tror du et er?
Hvorfor det selges konkurrenter (eks E-klasse, 5-serie, A6 mm)? Kombinasjon av uvitenhet, fordommer og behov som ikke dekkes av Model S. pt.

Så da er vel svaret til det jeg ble spurt om ovenfor: for hvorfor ikke alle kjøpte e-Golf, Leaf, osv. selv om de trolig dekker de fleste kjørebehovene de har.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 11:42
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. desember 2014, klokken 11:33
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. desember 2014, klokken 11:19
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. desember 2014, klokken 10:52
Det ble i Tesla forumet gjort en undersøkelse på hvor mange som har Model S som eneste bil, husker ikke nøyaktig resultat, men mener det var ca 1/3. Det hadde vært interessant å gjort den samme undersøkelsen i de andre forumene. Først da ser vi om de andre bilene er "bra nok". Jeg tror nok det dekker behovet for en del, men mistenker at mange benytter elbil som pendlebil/bybil, men at de fremdeles har en større bil for langtur og andre behov. Men mange av de benytter nok elbilen som "hovedebil" som jo uansett er gledelig.

I følge den store undersøkelsen i NAF-regi som bl.a ble presentert på sidene til TØI er det ca. 10% som har elbil som eneste bil. Tar vi ut Teslaene synker prosenten for de gjenværende til omkring 6%. For Tesla mener jeg å huske at tallet var 31-32%.

Takk. Da synes jeg at utsagnet at mange mener de andre elbilene er gode nok faller i fisk. Noen vil nok uansett ha behov for to biler. Da bør de i så fall ha to av disse bilene da, hvis de er gode nok.


For det første, mange har to biler - og da er det faktisk veldig mye bedre hvis de erstatter én av de med en e-Golf, i stedet for ingen av dem med en Tesla, fordi den er for dyr.

For det andre, det er ikke alle som kjøper to nye biler samtidig. Man erstatter gjerne den ene, og etter en stund, den andre.

For det tredje, det er ingen som hevder at Tesla ikke er en god bil - det er fristende å spørre om hvorfor man fremdeles selger eksosbiler i Norge når folk kan velge Tesla?

Hvorfor tror du et er?

Jeg sier da ingen steder at Model S er det eneste fornuftige valget. Det er mange grunner til ikke å velge Model S. Det jeg vil til livs er at du fremstiller det som om de såkalte kortrekkevidde elbilene kan dekke behovet til veldig mange. Jeg har ikke sett en eneste statistikk eller undersøkelse som viser dette, tvert i mot. De fungerer godt som 1 av 2 biler, men veldig få bruker kun denne typen biler så langt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

F_P

#2546
@Rio
Undertegnede undres over at du til stadighet kommer trekkende med argumentet om at 35km er distansen vi alle kjører pr. dag. Jeg bestrider ikke at dette er fakta fra et eller annet sted, men å bruke gjennomsnitt for å bevise noe som helst vil aldri være god argumentasjon. Flere har påpekt det som snart må være åpenbart for de fleste, selv om dette er et snitt for kjørelengde, og biler med kortere rekkevidde enn 200km vil dekke det daglige behovet for svært mange så kjøper ikke folk bil basert på 90-95% av bruken. Se deg rundt så skjønner du, og alle andre det. Hvis det var så enkelt som du forsøker å fremstille det så hadde nesten ingen kjøpt Passat/Mondeo/Avensis/etc. stasjonsvogn med hengerfeste, AWD, stor motor og hva det måtte være. Det er lite av dette man trenger i det daglige, men det handles biler i fleng likevel.

For all del, jeg er enig i at i en ideell verden burde vi alle hatt mindre biler for småkjøring hit og dit, og heller tatt toget eller bussen de gangene vi skulle langt avgårde. Men så fornuftige er de færreste i dag.

Ser det snakkes om Tesla Church/menigheten og nedrakking av VW, Nissan og gud vet hvem. Vel det er nok ikke mer enn en subjektiv oppfatning av virkeligheten. Jeg kan virkelig ikke se at noen snakker ned eller disser alle andre enn Tesla her i tråden. Jeg oppfatter derimot at de fleste er positive til alle produsenter av elbiler, flere har sågar Telsa + en midre elbil på tunet.

Det stilles dog spørsmål om hvorfor ingen andre kommer med en skikkelig utfordrer til Model S / X. Dette spørsmålet er det selvfølgelig ingen her som vet svaret på med 100% sikkerhet, og vi kan spekulere og argumentere i øst og vest uten å finne svaret. Det betyr naturligvis ikke at vi skal slutte å spekulere, men det hadde vært fint om uenighetene ikke ble møtt med den samme traurige argumentasjonen i tralten om at de som eier en Tesla mener det er den eneste verdige elbil på markedet. At noen sier at Tesla var og er den eneste fornuftige elbil for vedkommende må være helt ok å påpeke, på samme måte som at eGolf og Leaf duger for andre. Det er ikke personlige preferanser ved innkjøp av elbil som diskuteres her uansett.

Så må jeg legge til at jeg er helt enig når det gjelder elbil som bil nr. 2. Tror at de færreste har behov for en elbil nr. 2 med særlig mer rekkevidde enn +/- 200km. Jeg jobber hardt med å få fruen med på dette, men hun holder fremdeles fast på at hun må kunne bruke bilen 1-2x pr. år over lengre distanser. Har forsøkt å parere med at vi disse 1-2 dagene bare bytter bil slik at hun kan ta med seg vår Model S de få dagene hun har behov for det. Det kommer seg og går sikkert i orden til slutt, men om man tenker seg samme situasjon der man bare har en bil. Vel da skjønner jeg at 90% vurderer det dithen at Model S er for dyr, og/eller eGolf, Leaf et.al. har for kort rekkevidde.

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Amoss

+100 F_P :)

Sitat fra: Oreo på mandag 08. desember 2014, klokken 10:47
Mulig enkelte innlegg har vært litt hovmodig, men det er vanskelig å komme bort i fra på denne delen av elbilforumet.

Verd også å ta med her at om man er "litt hovmodig" overfor andre bilprodusenter - eller skulle "rakke ned på" som noen her påstår - så betyr ikke det at man rakker ned på de som kjøper disse bilene.

Virker som om enkelte tar det svært personlig at noen her mener de andre satser for lite og at det de leverer er for dårlig, de har tross alt hatt 40 år på seg siden "alle" var klar over at noe måtte gjøres, og de har ikke kommet lengre enn de har. Men at noen finner at de kan klare seg med disse bilene har da så vidt jeg har fått med meg ingen her kritisert? At flere kjøper elbiler er da ett pluss uansett hvor langt/kort bilene går. Men produsentene fortjener allikevel "tyn" for å ikke ha klart bedre.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Car-El

#2549
Har en følelse av at vi ikke kan bli enige om det er forbrukeren eller produsenten det er noe feil med. (Æ har da ei formening kor feilen e, men vil ikke si det.) Æ har da kjøpt 95% feil bil. (8500km av 16000km er vist nøyaktig 95%) Trenger jo bare å investere i en baufil, mye lim, en Leaf/e-Golf og et par sabla gode soveposer. Da blir vel det vel 100% rett.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA