Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Car-El

Hvis det er så at 95% av det norske folk bare reiser 35km hver dag. Så er det da 17,5km tur og 17,5km retur....    Vi hadde jo klart oss med en (el)sykkel!  Se bare på kineserne, som kjøper mere biler en den vesterligeverden klarer å produsere.


Tesla et et selvskap som er 11år gammelt. Nissan er 81år gammelt. VW er 76år gammelt. (Kilde er Wikipedia.) Husk at "Rom ble ikke bygget på en dag"! (Men ble revet ned av en helvetes god fest!)
Det tar tid å få all denne teknologien ut til folket. Mange er skeptiske og satser heller på det dem vet virker. Og teknologi koster, det er en stor faktor i elbil prisen. Derfor er det smart av KIA å lage en elbil på en eksisterende bilplatform. Det får ned kostnadene. Men ennå så er elbilene fordyre i forhold til "fossilene". (Vi må ikke se innad i Norge, her vi vrenger skattekista for å få inn elbilen i samfunnet.)
Så det geniale med Tesla er at dem får fart i forskningen på elbiler. Dem viser at elbilen trenger ikke å være en "selvgående lunchboks". Og at man kan kjøre land og strand rundt, ganske så effektivt. Og på toppen av alt! Dem vil dele kunnskapen med å "ikke lage tull og bråk om andre bilprodusenter vil bruke demmes patenter". Og så produserer dem bare "0-utslipps" biler, og lever av det.

(Halleluja! Æ ble nesten litt religiøs her!)  ::)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 07. desember 2014, klokken 21:58
Sitat fra: Car-El på søndag 07. desember 2014, klokken 21:27
Syndes det va noen som snakket om realisme her i sted....   En elektrisk Nissan koster i dag rundt 250tusen Norske blanke kroner. Det er fakta.

Og fabel om framtiden...   Tull og TROLLERIER!

Men snakk om rekkevidde på pris på Model 3 som ingen har sett så mye som en rullende prototype det er ikke Tull???

Gigafactory der som man later som Tesla bygger (det er Panasonic...) som ikke er kommet lengre enn noen støte fundamentert det er også sikkert som banken.

Det må være mye Tesla snabelstoff i Gløggen der oppe i nord i år :D


La mæ stave dette for dæ!

Det va noen andre som presiserte at man skulle forholde seg til hva vi har i nåtiden og ikke "drømme oss bort" i hva bilprodusentene forteller om framtiden. For å så komme med framtids fabler fra sin favoritt elbil produsent. Så æ ser ikke Tesla sin Gen.3 (Model E) som tull, men min neste bil kansje.

Er det Panasonic som bygger fabrikken? Nei. Det er nok Tesla. At Panasonic blir til å produsere batterier der er vel kansje det smarteste. Det blir nemlig en enorm fabrikk. Tesla gidder ikke å "finne opp hjulet" på nytt igjen. La heller dem som har kompetanse på det jobbe for enn. Mye smartere.

Så må æ spørre: "snabelstoff"...   Du antyder til at æ suger lem eller nyter sekreter fra mannslem i gløgg.
Æ skal besinne mæ. RTH!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: sn0le på søndag 07. desember 2014, klokken 23:40
Hvis folk flest klarer seg med en bil som kan kjøres minimum de 35km pr dag som er nevnt mange ganger her i tråden, hvorfor kjøper ikke nordmenn i-MiEV og Peugeot Ion over en lav sko.
De har jo rekkevidde som er mere enn nok?
Alle elbilene som selges i dag har mere enn 35km rekkevidde.
Men til tross for det så er det vel noe sånt som 80-90% av nybilkjøpere som ikke kjøper elbil.
Det bør vel fortelle noe om hvilket behov folk har.

Så kan man se på elbilene med 10-20 mil rekkevidde.
Det holder jo en del til lengre turer enn 35km.
Hvorfor selges ikke disse i større antall da?


En rimelig elbil med 20-35 mil rekkevidde vil nok selge vesentlig bedre.
Men da må den ha greit med plass og mulighet for hurtiglading.

En konkurrent til Tesla pr i dag må bli en bil med rekkevidde rundt 35-40 mil og god plass. Den eksisterer foreløpig ikke.
Håper dog den kommer, for da vil enda flere kjøre elbil.

Til sn0le og andre:

Men 85% av solgte elbiler er jo i denne kategorien.

Det er jo nærliggende å spørre hvorfor ikke 100% av nye bilkjøpere kjøper Tesla, siden den har bedre rekkevidde, og da er jo svaret kostnaden.

Jeg hevder selvsagt ikke at alle som kjøper bil kan klare seg med en elbil med 150 km rekkevidde. Derimot påstår jeg at langt flere enn de som kjøper slike biler i dag kan klare seg med 150 km rekkevidde (selvsagt også hurtiglading).

Med andre ord, et er en stort udekket potensiale her, av folk som særdeles sjeldent kjører mer enn 150 km per døgn, men likevel har valgt eksosbil fordi de ikke vet om hurtigladere, ikke vet at e-Golf eller Leaf dekker deres behov, osv.

Samtidig: TTT - elbilsalget i Norge har jo nesten vært revolusjonærende. På få år har vi gått fra nesten 0% til nesten 20%. Det er en utrolig stor endring.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: hgs på mandag 08. desember 2014, klokken 00:12
Rio: Det meste du påpeker er interessant, men start i stedet egne tråder om det da. F.eks "Hvilke bilprodusenter gjør mest for å få til en rask avvikling av fossilt drivstoff",
"Hvilken produsent bidrar til raskest reduksjon i prisen på batterier" etc.

Ikke ta denne tråden mer alvorlig enn det det faktisk er: En plass der man kan finne info om elbiler som kurerer 2 av de 3 største hindringene folk har for å kjøpe elbil:
rekkevidde, lademuligheter(hastighet) og pris. Forløpig har Tesla løst 2 av disse. Pris har de et stykke igjen på. Veldig mange venter på en annen bil som løser
disse utfordringene, og da helst til en lavere pris. Jeg kan ikke huske å ha sett noe innlegg her som krever at en slik bil må ha 400 HK og ha 900 liter bagasjeplass.
Jeg kan heller ikke forestille meg at mange som leser den tråden oppfatter dette som nedrakking av andre merker. Salget i Norge tyder iallfall ikke på det.
Regner med at du ser at flere av de mest aktive Teslaeierne på dette forumet også kjører en mindre elbil i tillegg.

Det er selvsagt ikke galt at VW og Nissan lager elbiler. Det gale er at de lager mange flere fossilbiler. Grunnen til at nettopp disse trekkes fram er vel fordi du trekker de fram, sikkert
litt urettferdig.... Minner uansett litt om Statoil som får masse oppmerksomhet for sin satsing på vindkraft (Og CCS) - men som fortsatt satser 100-ganger(vel, udokumentert)
så mye på fortsatt produksjon av fossil energi.

Hei HGS,

Du skriver mye sant; det jeg reagerte på (for ca 100 år siden, da tråden var ny og dinosaurene fremdeles løp rundt) var arrogansen i å tro at ens eget "fotballag" var de eneste som ikke sov.

Å snakke ned alle andre elbilprodusenter fører intet sted hen, og hjelper bare de som vil selge eksosbiler.

Alle vet at ingen annen elbil har Model S' rekkevidde og det kommer ingen annen på noen år. I stedet for at man da skal si at "alle andre elbiler duger ikke" (som har vært en gjennomgangstone fra mange), burde man jo da heller "evangelisere" ;) og si at "jo, selv om du ikke kan betale 600 000 for en elbil, så kan du sannsynligvis fremdeles kjøre elbil."

Vi (som et elbilsamfunn) må få frem at også de "fattige" (mao. alle som ikke bruker 600 000 på bil) heller bør kjøre elbil, enn å kjøre eksosbil mens de venter på elbil.

Enig i at det er bedre med 800 km rekkevidde enn 150 km, men sånn er livet for de som ikke er så rike.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

laumb

Sitat fra: toppi på søndag 07. desember 2014, klokken 22:25
Mye av problemet i denne tråden er nettopp at du leter etter "fiender", eller tror Teslaeiere ser på andre som "fiender". Bare du som gjør det, serr u.
Igjen har du misforstått tråden  ::)

Minner om at vi holder oss gode for å snakke person her.

toppi

Sitat fra: laumb på mandag 08. desember 2014, klokken 08:48
Sitat fra: toppi på søndag 07. desember 2014, klokken 22:25
Mye av problemet i denne tråden er nettopp at du leter etter "fiender", eller tror Teslaeiere ser på andre som "fiender". Bare du som gjør det, serr u.
Igjen har du misforstått tråden  ::)

Minner om at vi holder oss gode for å snakke person her.

Hvor snakker jeg om person her??
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

sigurdi

#2526
Har fått mye lestid i denne tråden i det siste, men har vært for trøtt til å svare når jeg endelig er kommet gjennom alle poser siden sist og neste gang jeg åpner den igjen er det en drøss med nye innlegg å gå gjennom.
Men nå satt jeg meg ned etter nattevakt og skrev et supert innlegg som den helv... tapatalk slettet pga jeg ikke hadde wifi dekning.  :'(

Men får prøve å huske noe av det etter 12 timer nattevakt blir det nok ikke så mye.

"Fattige" blandt oss
Vær så snill å ikke bruke slike ord, de som har dårlig råd har ikke råd å kjøpe ny bil i det hele tatt, verken elbil til 200 000 eller 600 000.
De som tar seg råd til å kjøpe ny bil (eller får lån av banken) har faktisk så god råd at de "tar seg råd" til dette. De som ikke er like godt stilt får ikke lån i banken eller kan "ta seg råd" til noe annet en en gammel bil med utgiftene som følger med dessverre.
Det er bare å stoppe en tilfeldig italiener, spanjol, Amerikaner eller engelskmann og spørre når de kjøpte ny bil sist. (Sannsynligheten for at amerikaneren sier ja er størst, pga mange der prioriterer bil foran hus og bor i det vi ville kalt en Campingvogn)
Svært mange av de som kjøper småbil (mest solgt biltypen i verden) gjør dette pga pris og da er det pris som er prioritet 1 og her skårer elbilen så dårlig (resten av verden) at den ikke blir prioritert. Mannen i gatene i Europa kan ikke ta seg råd til den og de sparer ikke nok på bruken til at de kan spare opp mellomlegget for å leie bil til de siste 5% som bilen ikke dekker av kjøringen. :-(

Men samtidig er det mange som har råd til å kjøpe nye biler og det er det svært ulikt behov og syn på hva enhver trenger av fremkomstmiddel.
Noen mener de trenger en stasjonsvogn, SUV, minisuv, 4WD, sportscupe, små biler, medium klasse biler, 2 seter, 4 seter, 7 seter, 8 seter og minbuss og det er helt sikkert noen typer til.

Poenget er at det begynner å komme seg i småbil segmentet, men alle er jo 4-5 seter med kort rekevidde noe desverre 90% av bilkjøperene ikke ser at de kan klare seg med.
Det er flott at vi har de bilene for de som trenger dem, men vær så snill alle bilprodusenter lag biler som passer for flere, da mener jeg stasjonsvogn, minisuv, Carawelle (litt dårlig aerodynamic), SUV, 7 setere og kanskje en minibuss og biler uten tak, med og uten hengerfeste og kanskje noen med lengre rekevidde.

Blandt mine arbeidskolleger så er det et par håndfuller som har bestilt e-golf eller kia, samt et par som har Tesla, kan nok ikke beskylde noen av dem til å ha dårlig råd, alle unntatt 1 av e-golf kjøperne har en diesel bil til 400-600 utenom, elbilen er til kone mor som skal pendle til jobb og blir nok primær bilen når de blir vant med den. Mens diesel dyret blir bilen som brukes på ferie, trekke båten osv. 1 selger nåværende bil og e-golf blir ren kone bil. To av Tesla kjøperene har Model S som eneste bil, sistemann har Porscher også.

At en bil må kunne dekke 100% av bruk er vår Juletur et eksempel på, elbilen som dekker vårt behov 100% er desverre ikke laget ennå.
Leie bil i en uke i Jula for å kjøre 1200km, ble dobbelt så dyrt som 5 mann på fly og buss, ink kennel for vårt 4 bente familiemedlem, hadde elbilen som dekket vårt behov vært å få tak i hadde det blitt spart mye CO2 utslipp på vår julefeiring med familie.

Selv har jeg aldri hevdet at jeg kjøper elbil for miljø, jobber i feil branskje også, det er pga pris både kort og lang siktig og tror det er svært mange som er i same "skute" for å si det slik.
At vi trenger en miljø endring er en helt annen sak og miljø aspektet er en "bonus" dersom elbil blir en realitet. 
Sanne grunn er at vi nå tar fly for å feire Jul, pris, det var dyrere i kroner og øre å leie bil, samt tar en med tids aspektet får vi mye mer kvalitets tid sammen med familie.

Så oppfordringen til alle bil leverandører, supert det noen har klart (VW, Nissan, Kia, Renault og Tesla) men VI VIL HA MER. :-)
Jeg ønsker dokumentasjon på en elektrisk Carawelle, XC90, X5, Q7, Turan, Stasjonsvogn, Minibuss, med og uten hengerfeste, priser fra lav til høy slik at alle kan kjøpe en elbil som passer for akuratt dem.

PS flott med batterifabrikker, bare de får solgt batteriene sine, hjelper lite med flotte fabrikker når prisene er så høye at ikke egen eier kjøper batterier engang.
(Har postet dokumentasjon på dette tidligere, så ikke ta opp at Nissan har batterifrabrikk, de har faktisk 3 stk og sliter med å selge til seg selv pga pris. :-(

Det første inlegget som tapatalk slettet var bedre, men nå skal jeg prøve å sove bort en dag, slik at jeg er våken og rask til nok en natt. ;-)
Blir ikke så bra innlegg etter 12 timers nattevakt uansett he he he.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Car-El

November tall fra OFV.
Første tall er det som er solgt i november og neste er markedsandel i %.
Tall tre er salget hittil i år og fire er markedsandel i %.
1. Volkswagen Golf   870   7,6   8 689   6,6
(Alle Golf, fossiler og elektrisk)
3. Nissan Leaf   311   2,7   4 428   3,4
5. Tesla Model S   202   1,8   3 773   2,9
7. Volkswagen up!   283   2,5   3 591   2,7
(Alle Up!, fossiler og elektrisk)
19. BMW i3   156   1,4   1 920   1,5


TOTALT NOVEMBER: 11 486   HITTIL I ÅR: 131 553

Hvor er det at 85% kjøper "elektriske-bybiler"?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. desember 2014, klokken 00:00
Det holder ikke at en bil dekker 95% av behovet, hva med de siste 5% ? Hva skal man gjøre da ?
35-40 mil er for lite for de fleste det også om man kun skal ha en bil. Skal man lade på hurtiglader er det til 80%, det tar jo en evighet til 100%, dermed får man jo ikke fylle "hele tanken", og da har man ikke lenger 35.40 mil. Legg også til litt vintertemperatur og kjørelengden er da nede på det jeg vil kalle for "ikke godkjent" til å dekke alle behov. Jeg vil ha en bil som går 50 mil på 80% batteri om sommeren. Det er jo 80% som gir reell kjørelengde om man legger ut på langtur. Skal man over fjellet om vinteren må man ha rikelig med strøm i tilfelle kolonnekjøring og evigheter med venting i bilen oppe i fjellet. Den dagen elbilen blir sånn trenger vi ikke lenger fossilbil.
Beklager, men dette høres ut som argumentene til en fossilbil-sjåfør. 35-40 mil rekkevidde før man må ta en pause holder da i lange baner for folk flest? Jeg tviler på det sterkeste at "folk flest" kjører mer enn 40 mil uten stans, og Teslas ladere er så raske at en normal pause på en 50 mils tur (gjerne 15-20 minutter) fyller mer enn nok til å komme frem til destinasjonen. Dvs. du venter faktisk ikke på lading, fordi bilen lader mens du har pause. Ikke omvendt.

Det hadde vært enda mer praktisk å ha et 100 mils batteri som gjorde at man aldri trengte å lade andre steder enn hjemme, men for min egen del lever jeg fint med at det fort går 4-6 måneder mellom hver gang jeg tar pause på en Supercharger. Og det tror jeg folk flest også lever svært godt med, spesielt mtp. at de er vant med å måtte dra for å fylle bensin/diesel flere ganger hver eneste måned....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Car-El på mandag 08. desember 2014, klokken 10:32
Hvor er det at 85% kjøper "elektriske-bybiler"?

Hvis du leser i tråden så ser du at det er 85% av elbiler, ikke av alle biler (siden vi diskuterer elbiler). Med andre ord, kun 15% har kjøpt Tesla, så da mener tydeligvis mange at de andre bilene er gode nok.

http://www.gronnbil.no/statistikk/

(Se på Markedsandel)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Oreo

Å si at konkurentene sover, er jo bare en uttryksform med et snev av humor. Å ta det litt for personlig å påstå det er nedlatende er å trekke det litt langt kanskje?
Mulig enkelte innlegg har vært litt hovmodig, men det er vanskelig å komme bort i fra på denne delen av elbilforumet. Så lenge jeg per i dag ikke kan gå på nett (eller butikk) og bestille en tilsvarende bil som TMS, vil jeg påstå at konkurentene fortsatt sover. Mulig noen holder på å våkne opp, men de har ikke kommet seg ut av senga ennå.

En stasjonsvogn (Passat f.eks.) med eletrisk drivlinje og TMS rekkevidde hadde glatt solgt bedre enn Tesla her på berget vil jeg tro, både med tanke på funksjonalitet og tryggheten med en veletablert forhandler i ryggen. Den hadde kanskje kostet bortimot det samme som TMS pga. lik batterikostnad. I Norge hadde det kanskje blitt hip som hap om man valgte e-Passat/TDI-Passat/TMS. I Tyskland og USA derimot får en jo 2-3 mellomklassebiler for prisen av en TMS og en antatt e-Passat. I mine øyne er det ingen tvil om at det er lurt å sikte seg inn på den mer ekslusive betalingsvillige kundemassen først, og så jobbe seg mot mellomklassesjiktet.

Sigurdi nevner det med "for fattige" til en TMS. Helt enig. For det første er det ikke en menneskerett å kjøpe seg bil, eller elbil. For de som er bemidlet til å gjøre det, er det snakk om en helt ærlig prioriteringssak.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

turfsurf

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 10:46
Hvis du leser i tråden så ser du at det er 85% av elbiler, ikke av alle biler (siden vi diskuterer elbiler). Med andre ord, kun 15% har kjøpt Tesla, så da mener tydeligvis mange at de andre bilene er gode nok.

Det ble i Tesla forumet gjort en undersøkelse på hvor mange som har Model S som eneste bil, husker ikke nøyaktig resultat, men mener det var ca 1/3. Det hadde vært interessant å gjort den samme undersøkelsen i de andre forumene. Først da ser vi om de andre bilene er "bra nok". Jeg tror nok det dekker behovet for en del, men mistenker at mange benytter elbil som pendlebil/bybil, men at de fremdeles har en større bil for langtur og andre behov. Men mange av de benytter nok elbilen som "hovedebil" som jo uansett er gledelig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Oreo på mandag 08. desember 2014, klokken 10:47
Sigurdi nevner det med "for fattige" til en TMS. Helt enig. For det første er det ikke en menneskerett å kjøpe seg bil, eller elbil. For de som er bemidlet til å gjøre det, er det snakk om en helt ærlig prioriteringssak.

Og hvis man ser ut over landegrensene så er jo faktisk eGolf en veldig dyr småbil. Så definitivt ikke for fattige.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. desember 2014, klokken 10:52
Det ble i Tesla forumet gjort en undersøkelse på hvor mange som har Model S som eneste bil, husker ikke nøyaktig resultat, men mener det var ca 1/3. Det hadde vært interessant å gjort den samme undersøkelsen i de andre forumene. Først da ser vi om de andre bilene er "bra nok". Jeg tror nok det dekker behovet for en del, men mistenker at mange benytter elbil som pendlebil/bybil, men at de fremdeles har en større bil for langtur og andre behov. Men mange av de benytter nok elbilen som "hovedebil" som jo uansett er gledelig.

I følge den store undersøkelsen i NAF-regi som bl.a ble presentert på sidene til TØI er det ca. 10% som har elbil som eneste bil. Tar vi ut Teslaene synker prosenten for de gjenværende til omkring 6%. For Tesla mener jeg å huske at tallet var 31-32%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: sigurdi på mandag 08. desember 2014, klokken 10:13
Har fått mye lestid i denne tråden i det siste, men har vært for trøtt til å svare når jeg endelig er kommet gjennom alle poser siden sist og neste gang jeg åpner den igjen er det en drøss med nye innlegg å gå gjennom.
Men nå satt jeg meg ned etter nattevakt og skrev et supert innlegg som den helv... tapatalk slettet pga jeg ikke hadde wifi dekning.  :'(

Men får prøve å huske noe av det etter 12 timer nattevakt blir det nok ikke så mye.

"Fattige" blandt oss
Vær så snill å ikke bruke slike ord, de som har dårlig råd har ikke råd å kjøpe ny bil i det hele tatt, verken elbil til 200 000 eller 600 000.
De som tar seg råd til å kjøpe ny bil (eller får lån av banken) har faktisk så god råd at de "tar seg råd" til dette. De som ikke er like godt stilt får ikke lån i banken eller kan "ta seg råd" til noe annet en en gammel bil med utgiftene som følger med dessverre.
Det er bare å stoppe en tilfeldig italiener, spanjol, Amerikaner eller engelskmann og spørre når de kjøpte ny bil sist. (Sannsynligheten for at amerikaneren sier ja er størst, pga mange der prioriterer bil foran hus og bor i det vi ville kalt en Campingvogn)
Svært mange av de som kjøper småbil (mest solgt biltypen i verden) gjør dette pga pris og da er det pris som er prioritet 1 og her skårer elbilen så dårlig (resten av verden) at den ikke blir prioritert. Mannen i gatene i Europa kan ikke ta seg råd til den og de sparer ikke nok på bruken til at de kan spare opp mellomlegget for å leie bil til de siste 5% som bilen ikke dekker av kjøringen. :-(

Men samtidig er det mange som har råd til å kjøpe nye biler og det er det svært ulikt behov og syn på hva enhver trenger av fremkomstmiddel.
Noen mener de trenger en stasjonsvogn, SUV, minisuv, 4WD, sportscupe, små biler, medium klasse biler, 2 seter, 4 seter, 7 seter, 8 seter og minbuss og det er helt sikkert noen typer til.

Poenget er at det begynner å komme seg i småbil segmentet, men alle er jo 4-5 seter med kort rekevidde noe desverre 90% av bilkjøperene ikke ser at de kan klare seg med.
Det er flott at vi har de bilene for de som trenger dem, men vær så snill alle bilprodusenter lag biler som passer for flere, da mener jeg stasjonsvogn, minisuv, Carawelle (litt dårlig aerodynamic), SUV, 7 setere og kanskje en minibuss og biler uten tak, med og uten hengerfeste og kanskje noen med lengre rekevidde.

Blandt mine arbeidskolleger så er det et par håndfuller som har bestilt e-golf eller kia, samt et par som har Tesla, kan nok ikke beskylde noen av dem til å ha dårlig råd, alle unntatt 1 av e-golf kjøperne har en diesel bil til 400-600 utenom, elbilen er til kone mor som skal pendle til jobb og blir nok primær bilen når de blir vant med den. Mens diesel dyret blir bilen som brukes på ferie, trekke båten osv. 1 selger nåværende bil og e-golf blir ren kone bil. To av Tesla kjøperene har Model S som eneste bil, sistemann har Porscher også.

At en bil må kunne dekke 100% av bruk er vår Juletur et eksempel på, elbilen som dekker vårt behov 100% er desverre ikke laget ennå.
Leie bil i en uke i Jula for å kjøre 1200km, ble dobbelt så dyrt som 5 mann på fly og buss, ink kennel for vårt 4 bente familiemedlem, hadde elbilen som dekket vårt behov vært å få tak i hadde det blitt spart mye CO2 utslipp på vår julefeiring med familie.

Selv har jeg aldri hevdet at jeg kjøper elbil for miljø, jobber i feil branskje også, det er pga pris både kort og lang siktig og tror det er svært mange som er i same "skute" for å si det slik.
At vi trenger en miljø endring er en helt annen sak og miljø aspektet er en "bonus" dersom elbil blir en realitet. 
Sanne grunn er at vi nå tar fly for å feire Jul, pris, det var dyrere i kroner og øre å leie bil, samt tar en med tids aspektet får vi mye mer kvalitets tid sammen med familie.

Så oppfordringen til alle bil leverandører, supert det noen har klart (VW, Nissan, Kia, Renault og Tesla) men VI VIL HA MER. :-)
Jeg ønsker dokumentasjon på en elektrisk Carawelle, XC90, X5, Q7, Turan, Stasjonsvogn, Minibuss, med og uten hengerfeste, priser fra lav til høy slik at alle kan kjøpe en elbil som passer for akuratt dem.

PS flott med batterifabrikker, bare de får solgt batteriene sine, hjelper lite med flotte fabrikker når prisene er så høye at ikke egen eier kjøper batterier engang.
(Har postet dokumentasjon på dette tidligere, så ikke ta opp at Nissan har batterifrabrikk, de har faktisk 3 stk og sliter med å selge til seg selv pga pris. :-(

Det første inlegget som tapatalk slettet var bedre, men nå skal jeg prøve å sove bort en dag, slik at jeg er våken og rask til nok en natt. ;-)
Blir ikke så bra innlegg etter 12 timers nattevakt uansett he he he.

Hei,

Takk for langt svar! Skrev du det på et nettbrett?

Jeg er, med bakgrunn i Sør Afrika og Latin-Amerika, selvsagt godt klar over hva fattigdom er, men alt er relativt. Noen kjøper tydeligvis disse småbilene i f. eks. Europa, og de er "fattige" sammenlignet med de du nevnte som har Teslaer og et par Porscher!

Poenget er at man må ha noe som er billigere enn Teslaer, og det er flott at VW og andre jobber med det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA