Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 22:00

Derimot så er jeg veldig "for" småbiler som folk som ikke er rike har råd til. (Jeg har et mer internasjonalt perspektiv enn folk flest.) Har du tenkt på hvor mange biler det er i verden som er små, og som kun kjører rundt i bygater hver dag?

Da kan du bruke en slik en:
http://www.dagbladet.no/2014/09/22/tema/toyota/elbil/dinside/motor/35388433/

Det er litt komplisert å få 4 personer lovlig på en slik.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kallagtunet

#2506
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 22:00
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 07. desember 2014, klokken 21:49
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:49
Eksisterer da Tesla i en annen virkelighet? For jeg har da en i garasjen og den går 40+ mil på en lading og gjør 0-100 på 4.1 sekunder. Og i min virkelighet står folk i kø for å kjøpe slike biler, selv om de koster 100.000 USD. Og min virkelighet gjør Tesla nesten 25% margin på bilene de selger. Merkelig dette. Hvilken virkelighet er det du lever i Rio? Hvordan er det der?

Send en post hver gang du har fått 40 mils rekkevidde ut av Teslaen din please, det blir ikke mer sant av å gjenta fantasi tall...

Siden Tesla kjører hardt på salgsfremmende tiltak og du kan få levert en P85D i US før jul hvis du bestiller nå så kan det vel tyde på at køen blir mindre og mindre...

Der kom herr Munter igjen ja. Hei hei. Ja, jeg har kjørt 40 mil blankt to ganger, en gang da jeg var i Lillehammer og rundt i krig i Oslo frem og tilbake og en gang da jeg var i Sverige i 3-4 dager uten lademulighet. Riktignok en del landvei i 70-90 km/t.

Jo takk for det, kjære forstander i menigheten.

Gratulerer, lykke til i vinter med det samme....

Hvorfor ikke være litt mer sannferdig å si at en har fått seg en bil som går mellom 32 og 35 mil på en tank i stedet for å juge på seg 40 som krever sommer nedoverbakke og medvind hele veien.

tklev

#2507
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 22:03
Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 22:00

Derimot så er jeg veldig "for" småbiler som folk som ikke er rike har råd til. (Jeg har et mer internasjonalt perspektiv enn folk flest.) Har du tenkt på hvor mange biler det er i verden som er små, og som kun kjører rundt i bygater hver dag?

Da kan du bruke en slik en:
http://www.dagbladet.no/2014/09/22/tema/toyota/elbil/dinside/motor/35388433/

Det er litt komplisert å få 4 personer lovlig på en slik.



Som bil nr. 2 er det iallefall bedre alternativ enn en "stor og tung VW e-golf" ;)

toppi

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 07. desember 2014, klokken 22:05
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 22:00
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 07. desember 2014, klokken 21:49
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:49
Eksisterer da Tesla i en annen virkelighet? For jeg har da en i garasjen og den går 40+ mil på en lading og gjør 0-100 på 4.1 sekunder. Og i min virkelighet står folk i kø for å kjøpe slike biler, selv om de koster 100.000 USD. Og min virkelighet gjør Tesla nesten 25% margin på bilene de selger. Merkelig dette. Hvilken virkelighet er det du lever i Rio? Hvordan er det der?

Send en post hver gang du har fått 40 mils rekkevidde ut av Teslaen din please, det blir ikke mer sant av å gjenta fantasi tall...

Siden Tesla kjører hardt på salgsfremmende tiltak og du kan få levert en P85D i US før jul hvis du bestiller nå så kan det vel tyde på at køen blir mindre og mindre...

Der kom herr Munter igjen ja. Hei hei. Ja, jeg har kjørt 40 mil blankt to ganger, en gang da jeg var i Lillehammer og rundt i krig i Oslo frem og tilbake og en gang da jeg var i Sverige i 3-4 dager uten lademulighet. Riktignok en del landvei i 70-90 km/t.

Jo takk for det, kjære forstander i menigheten.

Gratulerer, lykke til i vinter med det samme....

Hvorfor ikke være litt mer sannferdig å si at en har fått seg en bil som går mellom 32 og 35 mil på en tank i stedet for å juge på seg 40 som krever sommer nedoverbakke og medvind hele veien.


HÆÆÆÆ

Er alltid nede i mellom 150 og 170 kWh på langtur på landevei. Dvs 45-50 mil teoretisk.
Nokian R dekkene ruller også svært bra på vinteren , så har samme forbruket helt ned til 0 grader.

Må være noe gæærnt med bilen din ::)?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

toppi

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:56
Sitat fra: satheesh.net på søndag 07. desember 2014, klokken 21:47
Herregud. For en utrolig kjip tråd dette har blitt. Består jo kun av "jeg mener ..", "du mener .."du sa ..", "du kritiserer ..", "min er større enn din ..", osv ...

+1

Det er nettopp det.

Tesla, VW, Nissan og en del andre står på samme side. Jeg synes et Tesla gjør er kjempeflott, selv om jeg savner en småbil.

I stedet for å rakke ned på VW eller andre bør man heller gjøre felles front mot Ford, Chrysler, og diverse firma som ikke har noen elbilsatsing.

Det er ikke Tesla, VW eller Nissan som er "fienden".

Mye av problemet i denne tråden er nettopp at du leter etter "fiender", eller tror Teslaeiere ser på andre som "fiender". Bare du som gjør det, serr u.
Igjen har du misforstått tråden  ::)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

tklev

Sitat fra: toppi på søndag 07. desember 2014, klokken 22:25
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:56
Sitat fra: satheesh.net på søndag 07. desember 2014, klokken 21:47
Herregud. For en utrolig kjip tråd dette har blitt. Består jo kun av "jeg mener ..", "du mener .."du sa ..", "du kritiserer ..", "min er større enn din ..", osv ...

+1

Det er nettopp det.

Tesla, VW, Nissan og en del andre står på samme side. Jeg synes et Tesla gjør er kjempeflott, selv om jeg savner en småbil.

I stedet for å rakke ned på VW eller andre bør man heller gjøre felles front mot Ford, Chrysler, og diverse firma som ikke har noen elbilsatsing.

Det er ikke Tesla, VW eller Nissan som er "fienden".

Mye av problemet i denne tråden er nettopp at du leter etter "fiender", eller tror Teslaeiere ser på andre som "fiender". Bare du som gjør det, serr u.
Igjen har du misforstått tråden  ::)

+1

Vi ser på Tesla som en *leder* som kan endre hele måten verden tenker ang. elektrisk transport. Tesla har aldri ønsket å "konkurrere" - de vil bare vise hva som er mulig og hvordan utviklingen kan foregå. De vil bare være best - så får andre ta seg av å produsere *flest*. :)

Rio

Sitat fra: toppi på søndag 07. desember 2014, klokken 22:25
Mye av problemet i denne tråden er nettopp at du leter etter "fiender", eller tror Teslaeiere ser på andre som "fiender". Bare du som gjør det, serr u.
Igjen har du misforstått tråden  ::)

Nei, overhodet ikke. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 22:29
+1

Vi ser på Tesla som en *leder* som kan endre hele måten verden tenker ang. elektrisk transport. Tesla har aldri ønsket å "konkurrere" - de vil bare vise hva som er mulig og hvordan utviklingen kan foregå. De vil bare være best - så får andre ta seg av å produsere *flest*. :)

Du beskriver det nesten som en religion.

Det sagt, den evinnelige nedrakkingen av andre produsenter (som "sover", "er bevisstløse", og det som verre er) kommer neppe fra Elon Musk, men enkelte av de som skriver her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 22:32
Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 22:29
+1

Vi ser på Tesla som en *leder* som kan endre hele måten verden tenker ang. elektrisk transport. Tesla har aldri ønsket å "konkurrere" - de vil bare vise hva som er mulig og hvordan utviklingen kan foregå. De vil bare være best - så får andre ta seg av å produsere *flest*. :)

Du beskriver det nesten som en religion.

Det sagt, den evinnelige nedrakkingen av andre produsenter (som "sover", "er bevisstløse", og det som verre er) kommer neppe fra Elon Musk, men enkelte av de som skriver her.

Er du virkelig så hårsår? Det er bare en bil!

Tåler du ikke å høre at noen mener at VW er for sent ute på banen? Hvorfor er det så viktig for deg å forsvare VW? Ja; jeg skjønner du er fornøyd med den! Men det er også mange her som *ikke* ønsker å kjøpe en slik bil med såpass kort rekkevidde; hvorfor kan du ikke akseptere det? For veldig mange her i Norge så er ikke elbil ett alternativ - og pris er sjelden eneste årsaken til det.

Og ja; jeg mener Tesla har en visjon som er viktigere enn selve bilen.. Bærekraftig produksjon og forbruk av elektrisk energi. Jeg er absolutt tilhenger av den religionen :).

Kallagtunet

Sitat fra: toppi på søndag 07. desember 2014, klokken 22:19
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 07. desember 2014, klokken 22:05
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 22:00
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 07. desember 2014, klokken 21:49
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:49
Eksisterer da Tesla i en annen virkelighet? For jeg har da en i garasjen og den går 40+ mil på en lading og gjør 0-100 på 4.1 sekunder. Og i min virkelighet står folk i kø for å kjøpe slike biler, selv om de koster 100.000 USD. Og min virkelighet gjør Tesla nesten 25% margin på bilene de selger. Merkelig dette. Hvilken virkelighet er det du lever i Rio? Hvordan er det der?

Send en post hver gang du har fått 40 mils rekkevidde ut av Teslaen din please, det blir ikke mer sant av å gjenta fantasi tall...

Siden Tesla kjører hardt på salgsfremmende tiltak og du kan få levert en P85D i US før jul hvis du bestiller nå så kan det vel tyde på at køen blir mindre og mindre...

Der kom herr Munter igjen ja. Hei hei. Ja, jeg har kjørt 40 mil blankt to ganger, en gang da jeg var i Lillehammer og rundt i krig i Oslo frem og tilbake og en gang da jeg var i Sverige i 3-4 dager uten lademulighet. Riktignok en del landvei i 70-90 km/t.

Jo takk for det, kjære forstander i menigheten.

Gratulerer, lykke til i vinter med det samme....

Hvorfor ikke være litt mer sannferdig å si at en har fått seg en bil som går mellom 32 og 35 mil på en tank i stedet for å juge på seg 40 som krever sommer nedoverbakke og medvind hele veien.


HÆÆÆÆ

Er alltid nede i mellom 150 og 170 kWh på langtur på landevei. Dvs 45-50 mil teoretisk.
Nokian R dekkene ruller også svært bra på vinteren , så har samme forbruket helt ned til 0 grader.

Må være noe gæærnt med bilen din ::)?

Fra det jeg ser av rapporter rekkevidde tråden at du nok du den på forumet som har lavest forbruk eller best til å...

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 07. desember 2014, klokken 22:47

Er du virkelig så hårsår? Det er bare en bil!

Tåler du ikke å høre at noen mener at VW er for sent ute på banen? Hvorfor er det så viktig for deg å forsvare VW? Ja; jeg skjønner du er fornøyd med den! Men det er også mange her som *ikke* ønsker å kjøpe en slik bil med såpass kort rekkevidde; hvorfor kan du ikke akseptere det? For veldig mange her i Norge så er ikke elbil ett alternativ - og pris er sjelden eneste årsaken til det.

Og ja; jeg mener Tesla har en visjon som er viktigere enn selve bilen.. Bærekraftig produksjon og forbruk av elektrisk energi. Jeg er absolutt tilhenger av den religionen :).

Jeg kjører en Leaf til daglig. Jeg har bestilt en e-Golf.

For meg personlig kan jo folk melde seg inn i "Church of Tesla" om så var, men erfaringsmessig er slik ukritisk tilnærming til noe (Tesla eller annet) lite produktivt, og mangel på kritikk er farlig for dem det gjelder.

Den konstante messingen om "konkurrentene sover" er tåpelig og falsk, og hører ikke gjemme på et voksent forum. (Og det gjelder selvsagt også hvis det skulle være "andre veien" - mot Tesla. De sover like lite som VW eller Nissan gjør.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:24
Tallet 85% er prosentandelen av elbiler i Norge som ikke er Tesla. Tesla har 15%.
De fleste som kjøper elbil klarer seg altså med e-Golf, Leaf eller lignende.

Ja, og de utgjør under 10% av bilkjøperne. Altså har >90% funnet ut at dagens kortrekkevidde-elbiler ikke strekker til for deres behov. Skal du få med deg de 90% må det antageligvis først og fremst lengre rekkevidde til, og utstyr som hengerfeste for eksempel.

For klarer man seg med en e-Golf er det jo bare dumt å kjøpe en vanlig Golf som både er dyrere å kjøpe og dyrere å bruke. Altså bør man anta at de som kjøper Golf har vurdert e-Golf og funnet den for lett for deres behov.

Hva behovet faktisk er er ikke så relevant, folk kjøper bil etter det behovet de tror de har. Altså er det det behovet som må møtes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Hvis folk flest klarer seg med en bil som kan kjøres minimum de 35km pr dag som er nevnt mange ganger her i tråden, hvorfor kjøper ikke nordmenn i-MiEV og Peugeot Ion over en lav sko.
De har jo rekkevidde som er mere enn nok?
Alle elbilene som selges i dag har mere enn 35km rekkevidde.
Men til tross for det så er det vel noe sånt som 80-90% av nybilkjøpere som ikke kjøper elbil.
Det bør vel fortelle noe om hvilket behov folk har.

Så kan man se på elbilene med 10-20 mil rekkevidde.
Det holder jo en del til lengre turer enn 35km.
Hvorfor selges ikke disse i større antall da?

En rimelig elbil med 20-35 mil rekkevidde vil nok selge vesentlig bedre.
Men da må den ha greit med plass og mulighet for hurtiglading.

En konkurrent til Tesla pr i dag må bli en bil med rekkevidde rundt 35-40 mil og god plass. Den eksisterer foreløpig ikke.
Håper dog den kommer, for da vil enda flere kjøre elbil.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kjell Leaf

Det holder ikke at en bil dekker 95% av behovet, hva med de siste 5% ? Hva skal man gjøre da ?
35-40 mil er for lite for de fleste det også om man kun skal ha en bil. Skal man lade på hurtiglader er det til 80%, det tar jo en evighet til 100%, dermed får man jo ikke fylle "hele tanken", og da har man ikke lenger 35.40 mil. Legg også til litt vintertemperatur og kjørelengden er da nede på det jeg vil kalle for "ikke godkjent" til å dekke alle behov. Jeg vil ha en bil som går 50 mil på 80% batteri om sommeren. Det er jo 80% som gir reell kjørelengde om man legger ut på langtur. Skal man over fjellet om vinteren må man ha rikelig med strøm i tilfelle kolonnekjøring og evigheter med venting i bilen oppe i fjellet. Den dagen elbilen blir sånn trenger vi ikke lenger fossilbil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

hgs

Rio: Det meste du påpeker er interessant, men start i stedet egne tråder om det da. F.eks "Hvilke bilprodusenter gjør mest for å få til en rask avvikling av fossilt drivstoff",
"Hvilken produsent bidrar til raskest reduksjon i prisen på batterier" etc.

Ikke ta denne tråden mer alvorlig enn det det faktisk er: En plass der man kan finne info om elbiler som kurerer 2 av de 3 største hindringene folk har for å kjøpe elbil:
rekkevidde, lademuligheter(hastighet) og pris. Forløpig har Tesla løst 2 av disse. Pris har de et stykke igjen på. Veldig mange venter på en annen bil som løser
disse utfordringene, og da helst til en lavere pris. Jeg kan ikke huske å ha sett noe innlegg her som krever at en slik bil må ha 400 HK og ha 900 liter bagasjeplass.
Jeg kan heller ikke forestille meg at mange som leser den tråden oppfatter dette som nedrakking av andre merker. Salget i Norge tyder iallfall ikke på det.
Regner med at du ser at flere av de mest aktive Teslaeierne på dette forumet også kjører en mindre elbil i tillegg.

Det er selvsagt ikke galt at VW og Nissan lager elbiler. Det gale er at de lager mange flere fossilbiler. Grunnen til at nettopp disse trekkes fram er vel fordi du trekker de fram, sikkert
litt urettferdig.... Minner uansett litt om Statoil som får masse oppmerksomhet for sin satsing på vindkraft (Og CCS) - men som fortsatt satser 100-ganger(vel, udokumentert)
så mye på fortsatt produksjon av fossil energi.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA