Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Torz

Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 15:54
Utviklingen går langt raskere enn du tror. Vi ser allerede nå konturene av "fremtidens samfunn". Moores lov har ført til at datakraften endelig begynner å tar igjen fantasien vår - hva som er mulig de neste 5 årene er det ingen som vet. T.o.m. bensin kan fases ut på 5 år dersom "noen" bestemmer seg for at det er det rette å gjøre - Opec ser utviklingen og har begynt å pøse olje ut på markedene før etterspørselen forsvinner :). (ookey - den var kanskje litt drøy - men jeg har sluttet å tro at ting er umulig lenger.. Vi vet rett og slett ikke hva som ligger rett rundt neste sving..)

Jeg er nok ingen ekspert på hvor fort utviklingen går, men prøver i alle fall å resonnere realistisk i forhold til det jeg leser. Bruk av ulike energikilder er jo i høy grad et kostnadsspørsmål også.

tklev

Sitat fra: Torz på søndag 30. november 2014, klokken 16:00
Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 15:54
Utviklingen går langt raskere enn du tror. Vi ser allerede nå konturene av "fremtidens samfunn". Moores lov har ført til at datakraften endelig begynner å tar igjen fantasien vår - hva som er mulig de neste 5 årene er det ingen som vet. T.o.m. bensin kan fases ut på 5 år dersom "noen" bestemmer seg for at det er det rette å gjøre - Opec ser utviklingen og har begynt å pøse olje ut på markedene før etterspørselen forsvinner :). (ookey - den var kanskje litt drøy - men jeg har sluttet å tro at ting er umulig lenger.. Vi vet rett og slett ikke hva som ligger rett rundt neste sving..)

Jeg er nok ingen ekspert på hvor fort utviklingen går, men prøver i alle fall å resonnere realistisk i forhold til det jeg leser. Bruk av ulike energikilder er jo i høy grad et kostnadsspørsmål også.

Hva om energi ble gratis? Solcellepaneler har gradvis blitt mer og mer effektiv - allerede nå konkurrer de med dieselaggregat i pris..Får vi på plass nok fornybar energi så er det igrunnen vanskelig å sette en pris på energien..

Hvordan vil det forandre verden? Det eksperimentet vi holder på med i Norge med elbiler kan få uante konsekvenser, dersom et grisgrendt land som Norge klarer å bygge ut en solid ladestrukture for elbiler så burde det være "piece-of-cake" andre plasser..

Det er politiske årsaker til at energi er dyrt, politikerne kan når som helst slå på en bryter så har vi nok fornybar energi i Norge til å kunne fjerne all bruk av fossile brensler i løpet av 5 år.. (Muligens med unntak av fly - der sliter vi litt enda - luftskip kanskje?)

Baldrian

Er det noen som har hørt noe om disse batteriene, og om det er Tesla som er samarbeidspartner?  70% fylling på 2 minutter, høres jo bra ut.

http://www.lydogbilde.no/nyheter/diverse-2/na-kommer-superbatteriene

Torz

Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 16:08

Hva om energi ble gratis? Solcellepaneler har gradvis blitt mer og mer effektiv - allerede nå konkurrer de med dieselaggregat i pris..Får vi på plass nok fornybar energi så er det igrunnen vanskelig å sette en pris på energien..

For solcelleenergi så er jo energien "gratis", men med en solid grunninvestering. Den som tar investeringen må nok uansett sette prisen i forhold til markedet. Dessverre får man ikke overbetalt for at energien er ren. Teknologien må derfor være slik at den kan konkurrere med andre også på pris.

hgs

Fint om moderator kan flytte energitemaet til en tråd der dette hører hjemme. Denne tråden er mer enn lang nok allerede.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 13:04
Ingen har da sagt at Tesla ikke skal bruke ny batterikjemi. Poenget er at prisene på en høvelig batteripakke ikke faller nok til at de kan brukes i småbiler, bare på grunn av at produksjonen optimaliseres. Man trenger også ny batterikjemi for å få ned vekten av batteripakker, slik at man kan ha f. eks. 40 kWh i en småbil.

40kWh med de cellene Tesla bruker nå vil ha en cellevekt på 154kg og en produksjonskostnad (når gigafabrikken er klar) på sannsynligvis omkring $4000. Ingen av de tallene skaper etter min mening problemer for en rimelig og ikke alt for tung småbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. november 2014, klokken 16:52
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 13:04
Ingen har da sagt at Tesla ikke skal bruke ny batterikjemi. Poenget er at prisene på en høvelig batteripakke ikke faller nok til at de kan brukes i småbiler, bare på grunn av at produksjonen optimaliseres. Man trenger også ny batterikjemi for å få ned vekten av batteripakker, slik at man kan ha f. eks. 40 kWh i en småbil.

40kWh med de cellene Tesla bruker nå vil ha en cellevekt på 154kg og en produksjonskostnad (når gigafabrikken er klar) på sannsynligvis omkring $4000. Ingen av de tallene skaper etter min mening problemer for en rimelig og ikke alt for tung småbil.

Imponerende, og helt enig.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. november 2014, klokken 16:52
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 13:04
Ingen har da sagt at Tesla ikke skal bruke ny batterikjemi. Poenget er at prisene på en høvelig batteripakke ikke faller nok til at de kan brukes i småbiler, bare på grunn av at produksjonen optimaliseres. Man trenger også ny batterikjemi for å få ned vekten av batteripakker, slik at man kan ha f. eks. 40 kWh i en småbil.

40kWh med de cellene Tesla bruker nå vil ha en cellevekt på 154kg og en produksjonskostnad (når gigafabrikken er klar) på sannsynligvis omkring $4000. Ingen av de tallene skaper etter min mening problemer for en rimelig og ikke alt for tung småbil.


Så hvorfor er Tesla så sent ute med å produsere en liten bil? Det vil jo ha et enormt potensiale i India og Kina, og en rekke andre land.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

boppus

EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 17:16
Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. november 2014, klokken 16:52
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 13:04
Ingen har da sagt at Tesla ikke skal bruke ny batterikjemi. Poenget er at prisene på en høvelig batteripakke ikke faller nok til at de kan brukes i småbiler, bare på grunn av at produksjonen optimaliseres. Man trenger også ny batterikjemi for å få ned vekten av batteripakker, slik at man kan ha f. eks. 40 kWh i en småbil.

40kWh med de cellene Tesla bruker nå vil ha en cellevekt på 154kg og en produksjonskostnad (når gigafabrikken er klar) på sannsynligvis omkring $4000. Ingen av de tallene skaper etter min mening problemer for en rimelig og ikke alt for tung småbil.


Så hvorfor er Tesla så sent ute med å produsere en liten bil? Det vil jo ha et enormt potensiale i India og Kina, og en rekke andre land.

Svaret er fra 2006:
http://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

"So, in short, the master plan is:
1. Build sports car
2. Use that money to build an affordable car
3. Use that money to build an even more affordable car

While doing above, also provide zero emission electric power generation options"

Vi er på trinn 2, trinn 3 skjer 2017.


JohanH


tklev

Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 18:04
PS. OT: Konkurrentene sover.
OT er at de IKKE sover.. Og hører egentlig ikke hjemme her på ett Model S forum.. Bør flyttes til Tesla hovedforumet evt. stenges.. Diskusjonen er ferdig for lengst. Ikke noe nytt har kommet frem de siste par hundre postene.

JohanH

#2414
OT= on topic

Tråden ble omdøpt men jeg aner ikke hvorfor... Har allerede bedt en moderator å vurdere hvorfor.

Enig ellers at tråden er forsøplet, men original topic er interessant og fremkommer stadig nye bevis på at de potensielle konkurrentene fortsatt sover.

For å bringe debatten på spor igjen så er her mine hovedargumenter for at de ikke eksisterer noen reelle konkurrenter per idag eller sagt på en annen måte at de potensielle konkurrentene sover:

1) Alle som vil tilby bil med batteri med ytelser i nærheten av Tesla putter inn en forbrenningsmotor også i bilen.

2) Alle som vil tilby bil med batteri med rekkevidde i nivå av Tesla putter inn en forbrenningsmotor også i bilen.

3) Ingen sikrer seg god tilgang til batterier ved å inngå store avtaler eller ordne produksjon i egen regi (ja, jeg vet Panasonic skal bygge i Teslas Gigafactory).

4) Ingen bygger eget supercharger nettverk.

Er det noen som har noen som helst gode motargumenter mot dette så kan vi diskutere det her. Ikke annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA