Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

moonbuggy

#2415
Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. november 2014, klokken 16:52

40kWh med de cellene Tesla bruker nå vil ha en cellevekt på 154kg og en produksjonskostnad (når gigafabrikken er klar) på sannsynligvis omkring $4000. Ingen av de tallene skaper etter min mening problemer for en rimelig og ikke alt for tung småbil.

Så hvorfor er Tesla så sent ute med å produsere en liten bil? Det vil jo ha et enormt potensiale i India og Kina, og en rekke andre land.

Svaret er fra 2006:
http://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

"So, in short, the master plan is:
1. Build sports car
2. Use that money to build an affordable car
3. Use that money to build an even more affordable car

While doing above, also provide zero emission electric power generation options"

Vi er på trinn 2, trinn 3 skjer 2017.
Det er faktisk en veldig god ide å bruke standard celler i batteripakkene. Det blir langt billigere i lengden og batteriene utvikles stadig. De første 18650 var på 2000 ma (i Roadsteren). Nå leveres faktisk 18650 med 4000ma kapasitet. Disse veier 54 gram. I tillegg kommer 4000 ++ma snart, i pakke med de samme målene, men noen gram mer.
Celler for en 40kwt(brutto) pakke ville kun veie 145kg. (2688 stk.) I tillegg kommer selvfølgelig kasse, kabler, sikring, kjøling osv. sikkert minst 100 kg mer.
En interessant video hvordan disse cellene kan kobles og sikres i direkte parallell. (Noe liknende gjør jo Tesla)

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 17:59

Svaret er fra 2006:
http://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

"So, in short, the master plan is:
1. Build sports car
2. Use that money to build an affordable car
3. Use that money to build an even more affordable car

While doing above, also provide zero emission electric power generation options"

Vi er på trinn 2, trinn 3 skjer 2017.

Det er ikke noe svar på hvorfor de ikke allerede har laget en liten og billig bil, og da tenker jeg på biler mindre enn e-Golf-størrelsen. Småbiler, altså.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 18:35
Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 17:59

Svaret er fra 2006:
http://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

"So, in short, the master plan is:
1. Build sports car
2. Use that money to build an affordable car
3. Use that money to build an even more affordable car

While doing above, also provide zero emission electric power generation options"

Vi er på trinn 2, trinn 3 skjer 2017.

Det er ikke noe svar på hvorfor de ikke allerede har laget en liten og billig bil, og da tenker jeg på biler mindre enn e-Golf-størrelsen. Småbiler, altså.

Ikke noen penger i sånt småplukk.

Rio

Sitat fra: moonbuggy på søndag 30. november 2014, klokken 18:32
Det er faktisk en veldig god ide å bruke standard celler i batteripakkene. Det blir langt billigere i lengden og batteriene utvikles stadig. De første 18650 var på 2000 ma (i Roadsteren). Nå leveres faktisk 18650 med 4000ma kapasitet. Disse veier 54 gram. I tillegg kommer 4000 ++ma snart, i pakke med de samme målene, men noen gram mer.
Celler for en 40kwt(brutto) pakke ville kun veie 145kg. (2688 stk.) I tillegg kommer selvfølgelig kasse, kabler, sikring, kjøling osv. sikkert minst 100 kg mer.
En interessant video hvordan disse cellene kan kobles og sikres i direkte parallell. (Noe liknende gjør jo Tesla)

Det er ikke en dum idé å bruke 18650, samtidig som CTOen for Tesla (i den videoen som er for noen sider siden) påpeker at hele format-diskusjonen er irrelevant. Det betyr ikke noe som helst, annet enn om de er billigere/bedre enn firkantede.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 18:37

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 18:35
Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 17:59

Svaret er fra 2006:
http://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

"So, in short, the master plan is:
1. Build sports car
2. Use that money to build an affordable car
3. Use that money to build an even more affordable car

While doing above, also provide zero emission electric power generation options"

Vi er på trinn 2, trinn 3 skjer 2017.

Det er ikke noe svar på hvorfor de ikke allerede har laget en liten og billig bil, og da tenker jeg på biler mindre enn e-Golf-størrelsen. Småbiler, altså.

Ikke noen penger i sånt småplukk.

Interessant svar.

Likevel er det åpenbart at for å elektrifisere bilflåten, særlig i Kina (i noen byer betaler man årsavgift avhengig av antall cm bilen er lang) så er det åpenbart småbilene som er viktige.

Mener du Tesla sover på dette punktet da? Konkurrentene er åpenbart langt foran?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

#2420
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 18:41
Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 18:37

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 18:35
Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 17:59

Svaret er fra 2006:
http://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

"So, in short, the master plan is:
1. Build sports car
2. Use that money to build an affordable car
3. Use that money to build an even more affordable car

While doing above, also provide zero emission electric power generation options"

Vi er på trinn 2, trinn 3 skjer 2017.

Det er ikke noe svar på hvorfor de ikke allerede har laget en liten og billig bil, og da tenker jeg på biler mindre enn e-Golf-størrelsen. Småbiler, altså.

Ikke noen penger i sånt småplukk.

Interessant svar.

Likevel er det åpenbart at for å elektrifisere bilflåten, særlig i Kina (i noen byer betaler man årsavgift avhengig av antall cm bilen er lang) så er det åpenbart småbilene som er viktige.

Mener du Tesla sover på dette punktet da? Konkurrentene er åpenbart langt foran?

Ja, når det gjelder billige kortrekkeviddebiler er det flere som er laaaangt foran Tesla. På det punktet sover Tesla som en stein. De lager heller ikke elsykler, mikrobølgeovner eller sokker. So what??? Det er vel ikke noe av disse ting tråden handler om. Utgangspunktet for tråden er om det er noen konkurrenter til Tesla, ikke hva du mener er en passe elbil for folk flest.

"Master planen" er altså:
1. Dyr sportsbil, få biler (2-3000 totalt)
2. Dyr sedan+SUV, forholdsvis få biler (100k per år)
3. Middels dyr mellomklasse bil, ganske mange fler (500k per år)
4. ?
(Musk har jo hintet til at han håper at et gjennomført trinn 3 vil være nok til å vekke de andre til å skjerpe seg, men det virker sannsynlig at dersom det ikke skjer tøffer Tesla på og går for volumer på 10+ miljoner per år eller mer).

Slik gjør man når man starter en bilfirma fra ingenting og selv må bygge opp kapital, kundekrets, produksjonsfasiliteter og human resources. Man begynner ikke med en billig, masseprodusert kortdistansebil med lave marginer. Man begynner ovenfra og ned, ikke omvendt.

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 18:44

Ja, når det gjelder billige kortrekkeviddebiler er det flere som er laaaangt foran Tesla. På det punktet sover Tesla som en stein. De lager heller ikke elsykler, mikrobølgeovner eller sokker. So what??? Det er vel ikke noe av disse ting tråden handler om. Utgangspunktet for tråden er om det er noen konkurrenter til Tesla, ikke hva du mener er en passe elbil for folk flest.

"Master planen" er altså:
1. Dyr sportsbil, få biler (2-3000 totalt)
2. Dyr sedan+SUV, forholdsvis få biler (100k per år)
3. Middels dyr mellomklasse bil, ganske mange fler (500k per år)
4. ?
(Musk har jo hintet til at han håper at et gjennomført trinn 3 vil være nok til å vekke de andre til å skjerpe seg, men det virker sannsynlig at dersom det ikke skjer tøffer Tesla på og går for volumer på 10+ miljoner per år eller mer).

Slik gjør man når man starter en bilfirma fra ingenting og selv må bygge opp kapital, kundekrets, produksjonsfasiliteter og human resources. Man begynner ikke med en billig, masseprodusert kortdistansebil med lave marginer. Man begynner ovenfra og ned, ikke omvendt.

Så da har altså tråden kommet 180 grader. Du mener altså at det er Tesla som sover (!) hva angår massesalg. Husk at Teslas plan er bare 500 000 biler i året, som er under 1% av verdens produksjon.

Vi har allerede fastslått at verken Nissan eller VW (for å ta to eksempler) sover. De som skal kjøpe elbil velger gjerne en e-Golf i stedet for en Tesla, gjerne på grunn av pris og størrelse.

Myten om at Tesla ikke har konkurrenter har vist seg å være nettopp det - en myte. Dog er det en myte som er veldig skadelig for elbilsaken. Ironisk nok, inkl. for Teslas mål om elektrifisering av bilparken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 19:22
Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 18:44

Ja, når det gjelder billige kortrekkeviddebiler er det flere som er laaaangt foran Tesla. På det punktet sover Tesla som en stein. De lager heller ikke elsykler, mikrobølgeovner eller sokker. So what??? Det er vel ikke noe av disse ting tråden handler om. Utgangspunktet for tråden er om det er noen konkurrenter til Tesla, ikke hva du mener er en passe elbil for folk flest.

"Master planen" er altså:
1. Dyr sportsbil, få biler (2-3000 totalt)
2. Dyr sedan+SUV, forholdsvis få biler (100k per år)
3. Middels dyr mellomklasse bil, ganske mange fler (500k per år)
4. ?
(Musk har jo hintet til at han håper at et gjennomført trinn 3 vil være nok til å vekke de andre til å skjerpe seg, men det virker sannsynlig at dersom det ikke skjer tøffer Tesla på og går for volumer på 10+ miljoner per år eller mer).

Slik gjør man når man starter en bilfirma fra ingenting og selv må bygge opp kapital, kundekrets, produksjonsfasiliteter og human resources. Man begynner ikke med en billig, masseprodusert kortdistansebil med lave marginer. Man begynner ovenfra og ned, ikke omvendt.

Så da har altså tråden kommet 180 grader. Du mener altså at det er Tesla som sover (!) hva angår massesalg. Husk at Teslas plan er bare 500 000 biler i året, som er under 1% av verdens produksjon.

Vi har allerede fastslått at verken Nissan eller VW (for å ta to eksempler) sover. De som skal kjøpe elbil velger gjerne en e-Golf i stedet for en Tesla, gjerne på grunn av pris og størrelse.

Myten om at Tesla ikke har konkurrenter har vist seg å være nettopp det - en myte. Dog er det en myte som er veldig skadelig for elbilsaken. Ironisk nok, inkl. for Teslas mål om elektrifisering av bilparken.

Du er ikke lite frekk du. Bare fordi du poster en miljon ganger i denne tråden betyr det ikke at det er du som bestemmer hva tema for tråden er. Teslas sin uttalte misjon er ikke å bli verldens største bilprodusent eller selge miljoner og atter miljoner elbiler i året. Teslas misjon er følgende - jeg siterer Elon Musk direkte her:

http://www.teslamotors.com/blog/mission-tesla
"Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. If we could have done that with our first product, we would have, but that was simply impossible to achieve for a startup company that had never built a car and that had one technology iteration and no economies of scale. Our first product was going to be expensive no matter what it looked like, so we decided to build a sports car, as that seemed like it had the best chance of being competitive with its gasoline alternatives.

I suspected that this could be misinterpreted as Tesla believing that there was a shortage of sports cars for rich people, so I described the three step "master plan" for getting to compelling and affordable electric vehicles in my first blog piece about our company. This was unfortunately almost entirely ignored."


Når Teslas "mass market car" = Model 3 kommer så er ikke poenget å ta over hele verlden direkte men den, men indirekte. D.v.s. vise at det går an å bygge en fantastisk bra elbil til en overkommelig pris, og dermed bli den bilen alle strever etter å overgå med sine produkter, slik at hele verldens bilproduksjon mye raskere dreies mot elektriske biler.

La med quote første post i denne tråden så kan du selv se hva tråden handler om:

Sitat fra: Havebigfun på mandag 17. desember 2012, klokken 14:36
De bare dormer litt  ;)
Her er en dokumentasjonen med bilder av hvor mange år BMW har sølt bort uten å få det til. Neste år blir det alvor.
Spennende å se hvilken batteriløsning det blir.

http://e24.no/bil/bmw-40-aar-med-elektriske-forsoek/20311684

Tesla ligger godt an -men jeg tror de store svinger seg nå... 8)

Med andre ord: Er det noen av de etablerte bilprodusentene som er interessert i å prøve å lage en 100% elbil med like god ytelse, størrelse, design og rekkevidde som Tesla?

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 17:16
Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. november 2014, klokken 16:52
40kWh med de cellene Tesla bruker nå vil ha en cellevekt på 154kg og en produksjonskostnad (når gigafabrikken er klar) på sannsynligvis omkring $4000. Ingen av de tallene skaper etter min mening problemer for en rimelig og ikke alt for tung småbil.

Så hvorfor er Tesla så sent ute med å produsere en liten bil? Det vil jo ha et enormt potensiale i India og Kina, og en rekke andre land.

Fordi de ikke har produksjonskapasitet til å lage hverken flere biler eller batterier ennå. Du kan ikke skalere opp for fort, det tar tid å lære opp folk. Skalerer man for fort blir det for mye feil, og det koster penger. Vi har sett nok av tendenser til dette på Model S.

Etter Model 3 kan det vel godt hende de kommer med en ennå mindre bil. Men all bedriftsøkonomisk logikk tilsier at man melker de markedene som betaler best først, og det er ikke småbiler til Kina for å si det slik. De leverer dog ganske mange Model S til Kina for tiden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 30. november 2014, klokken 19:35
Med andre ord: Er det noen av de etablerte bilprodusentene som er interessert i å prøve å lage en 100% elbil med like god ytelse, størrelse, design og rekkevidde som Tesla?

Hvis du tar med prisen (hvilket de fleste gjør når de skal kjøpe bil) så absolutt. Nissan Leaf, for eksempel, har solgt mange flere og har egen batterifabrikk som produserer allerede. e-Golf er en annen, hvor man får nyttig rekkevidde til en meget grei pris.

Ingen bestrider at rekkeviddene her er kortere enn de burde være, og derfor er Nissan klar med 50% ekstra rekkevidde snart, og VW deretter.

De har begynt i andre enden av Elon Musts liste (altså, der Must håper å komme om noen år). De er ikke der enda (akkurat som Tesla ikke er det), pga. batterikjemi, men de er på vei.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. november 2014, klokken 19:52
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 17:16
Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. november 2014, klokken 16:52
40kWh med de cellene Tesla bruker nå vil ha en cellevekt på 154kg og en produksjonskostnad (når gigafabrikken er klar) på sannsynligvis omkring $4000. Ingen av de tallene skaper etter min mening problemer for en rimelig og ikke alt for tung småbil.

Så hvorfor er Tesla så sent ute med å produsere en liten bil? Det vil jo ha et enormt potensiale i India og Kina, og en rekke andre land.

Fordi de ikke har produksjonskapasitet til å lage hverken flere biler eller batterier ennå. Du kan ikke skalere opp for fort, det tar tid å lære opp folk. Skalerer man for fort blir det for mye feil, og det koster penger. Vi har sett nok av tendenser til dette på Model S.

Etter Model 3 kan det vel godt hende de kommer med en ennå mindre bil. Men all bedriftsøkonomisk logikk tilsier at man melker de markedene som betaler best først, og det er ikke småbiler til Kina for å si det slik. De leverer dog ganske mange Model S til Kina for tiden...

Og det er ikke noe "galt" med det Tesla gjør. Poenget er bare at når man ser på totaliteten (ikke bare på en veldig spesifik del) så er det faktisk ikke så forskjellig fra det Nissan og VW gjør. De har bare startet i "hver sin ende". :) Eller Nissan og VW har startet "midt på".

Tesla venter på det du beskriver. VW venter på billigere/lettere batterier, som gir bedre rekkevidde for e-UP og e-Golf.

Så kan man selvsagt diskutere hvem som har best strategi, men faktisk tror jeg at de fleste uhildede vil se at alle gjør noe bra, og alle gjør noe som ikke er så bra.

Som var mitt utgangspunkt i denne tråden. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Tesla har ingen konkurrenter, og ingen er i nærheten av å levere noe lignende på minst 3-4 år. Ja noen antyder at de kanskje skal gjøre det, men om de faktisk klarer det gjenstår å se. Ikke bare må de stappe mange batterier i bilen, de må også etablere et stort ladenettverk som er minst like raskt som Teslas. Ellers blir det bare en halvveis løsning, og Teslas forsprang ser ut til å øke dag for dag.

Inntil videre finnes ingen konkurrenter. At noen produsenter leverer kortrekkevidde-produktet for et helt annet segment får så være, og jeg skjønner jo det fordi de da kan fylle verden med enda flere biler ettersom det bare er spesielt interesserte som klarer seg med en kortrekkevidde-elbil som eneste bil. Derav økte salgstall, og de kan fortsette å selge fossilbiler som supplement til kundenes kortrekkevidde-elbil. Genial utvidelse av behovet for flere biler :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hma

[Moderator kommentar]
Skrivelysten i denne tråden er på topp, men nå tar vi en liten pause.
Foreslår at overskudd av tankekraft adresseres over et part sjakk, for eksempel ved å se på Kongen Av Sjakk på NRK1.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

#2428
[Moderator kommentar]
Etter en god pause åpnes tråden igjen.

Når du nå skriver i tråden, ha følgende tanker i hodet:

- Diskuter sak, ikke person.
- Vurder om det du ønsker å poste allerede er belyst. Er det nødvendig å repetere?
- Se for deg at dine meddebatanter sitter i samme rom som deg selv og opptre respektfult.


Hilsen
Håkon Markussen
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA