Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

F_P


Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:39
Til tider virker det enkelte skriver her så oven-fra-og-ned, selvforherligende og "vi forstår ikke engang at noen ikke har råd til en Tesla" at man godt kan forstå bakgrunnen til reaksjonene i media mot Tesla og Tesla-eiere. Rett og slett blærete kommentarer.

Trist, og pinlig.

Og veldig, veldig ødeleggende for elbilsaken, i motsetning til det Tesla faktisk gjør som er bra for elbilsaken.

Gikk du tom for argumenter, tok en tur i skogen og pønsket ut en ny strategi for å forsøke å fyre opp diskusjonen igjen? Takk og lov for at du valgte å ikke gå på person(er). Det skulle tatt seg ut for en kar som er opptatt av...


Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 01:02

For øvrig: De fleste ville satt pris på om du fokuserte på elbil, i stedet for person. Du må tåle at folk er uenig med deg. Hvis du ikke liker det jeg skriver så er løsningen veldig enkel - ikke les det, og ikke kommenter på person.

Lykke til videre. :)

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 22:35

Men ser man på inntekt, så er det jo en del som har kjøpt slike ting som hus. (Jeg er klar over at for Tesla-eiere så prioriteres det etter bil, men... ;)  ) Så den inntekten er ikke disponibel til bil.

Videre, selv om man bruke store beløp i gjennomsnitt på transport, så betyr ikke det at alle gjør det. Noen få tar massive kostnader med nye biler; de fleste langt mindre. Transportkostnader inkluderer også tog, fly, månedsbilletter, og mye annet enn bil.

Jepp, du har rett. Vi Tesla-eiere har kastet ut familien og flyttet inn i telt. Sykt stinn av gryn er vi alle sammen også som sn0le ga deg et flott eksempel på. Flere av mine naboer har betydelig høyere inntekt enn meg, men har ikke Tesla. Hva feiler de mon tro?

Husk for all del på å unnlate dokumentasjon på at dine påstander om transportkostnader - anta det bør holde.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Rio

Sitat fra: sn0le på søndag 30. november 2014, klokken 01:38
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 22:31
Og hvor stor del av befolkningen har biler fra 1968?
Jeg må bare gå ut i fra at du skjønte at det var kun et eksempel men at du ikke kunne la sjansen for å kverulere litt gå upåaktet hen.
Men se på finn.no
Der har de pr akkurat nå 763 biler som er til salgs og er fra 1983 eller tidligere.
Dvs 763 biler som er 30+ år gamle.
15 av disse er fra før 1940.
Og dette er kun de som er til salgs, tipper det ikke er rent få registrerte veteranbiler i dette landet.

Så det er liten tvil om at rundt om kring i Norge er det en del biler som virkelig drar ned snittet.

Selvsagt, men det er 2,5 millioner kjøretøy i Norge. Ut av de er det under 200 000 (8%) som er over 20 år gamle. Og en liten brøkdel som er eldre enn 30 år.

Poenget forblir at folk flest bruker begrenset på bil, siden de i gjennomsnitt har en bil som er 10,5 år gammel.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 01:48Poenget forblir at folk flest bruker begrenset på bil, siden de i gjennomsnitt har en bil som er 10,5 år gammel.
Som forklart, så er alderen er ikke en sterk indikator på hvor mye de bruker på bil. Det er bare å se på Luksusfellen. Flere av de kjører rundt i gamle vrak og klarer å bruke 10.000 kr/mnd på transport.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: F_P på søndag 30. november 2014, klokken 01:42

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:39
Til tider virker det enkelte skriver her så oven-fra-og-ned, selvforherligende og "vi forstår ikke engang at noen ikke har råd til en Tesla" at man godt kan forstå bakgrunnen til reaksjonene i media mot Tesla og Tesla-eiere. Rett og slett blærete kommentarer.

Trist, og pinlig.

Og veldig, veldig ødeleggende for elbilsaken, i motsetning til det Tesla faktisk gjør som er bra for elbilsaken.

Gikk du tom for argumenter, tok en tur i skogen og pønsket ut en ny strategi for å forsøke å fyre opp diskusjonen igjen? Takk og lov for at du valgte å ikke gå på person(er). Det skulle tatt seg ut for en kar som er opptatt av...


Hvis du faktisk leser det som står der, så er det kritikk av det folk skriver, ikke diskusjon om de er troll, rike, fattige, hvor mye de jobber, osv.

Fint hvis du har noe å bidra med rundt elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

Hvis det er 200.000 biler over 20 år då vil jo det få 200.000 helt nye biler til å bli et snitt på 10 år hvis du regner disse 400.000 bilene samlet.
Så har man antall biler mellom 10 og 20 år.
Mao så betyr ikke det at folk flest ikke har råd til annet enn gamle vrak.

Jeg hadde en 2 år gammel Galaxy og hun jeg bodde med hadde en 12 år gammel Skoda. Hadde vi ikke råd til Galaxyen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. november 2014, klokken 01:52
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 01:48Poenget forblir at folk flest bruker begrenset på bil, siden de i gjennomsnitt har en bil som er 10,5 år gammel.
Som forklart, så er alderen er ikke en sterk indikator på hvor mye de bruker på bil. Det er bare å se på Luksusfellen. Flere av de kjører rundt i gamle vrak og klarer å bruke 10.000 kr/mnd på transport.

Nå er vel ikke Luksusfellen så veldig representativt for "folk flest", håper jeg! :D

Men ja, selvsagt er det noen som bruker enorme summer på bil. På et Tesla-forum (hvor folk allerede har brukt over en halv million, stort sett) så er det klart at man ikke ser et gjennomsnittelig utvalg av befolkningen. Det er helt greit, selvsagt. Men man bør dog forstå at man ikke er gjennomsnittelig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sn0le på søndag 30. november 2014, klokken 01:59
Hvis det er 200.000 biler over 20 år då vil jo det få 200.000 helt nye biler til å bli et snitt på 10 år hvis du regner disse 400.000 bilene samlet.
Så har man antall biler mellom 10 og 20 år.
Mao så betyr ikke det at folk flest ikke har råd til annet enn gamle vrak.

Jeg hadde en 2 år gammel Galaxy og hun jeg bodde med hadde en 12 år gammel Skoda. Hadde vi ikke råd til Galaxyen?

Tall fra 2012 - jeg antar de er omtrent like i 2014:

Ut av 2,5 millioner biler:

427 000 er under 4 år. Altså, kun ca 17%
516 000 er fra 4 til 7 år.
493 000 er fra 8 til 11 år

http://www.nettavisen.no/3613799.html

Med andre ord, 83% av bilparken er 4 år eller eldre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 01:48
Sitat fra: sn0le på søndag 30. november 2014, klokken 01:38
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 22:31
Og hvor stor del av befolkningen har biler fra 1968?
Jeg må bare gå ut i fra at du skjønte at det var kun et eksempel men at du ikke kunne la sjansen for å kverulere litt gå upåaktet hen.
Men se på finn.no
Der har de pr akkurat nå 763 biler som er til salgs og er fra 1983 eller tidligere.
Dvs 763 biler som er 30+ år gamle.
15 av disse er fra før 1940.
Og dette er kun de som er til salgs, tipper det ikke er rent få registrerte veteranbiler i dette landet.

Så det er liten tvil om at rundt om kring i Norge er det en del biler som virkelig drar ned snittet.

Selvsagt, men det er 2,5 millioner kjøretøy i Norge. Ut av de er det under 200 000 (8%) som er over 20 år gamle. Og en liten brøkdel som er eldre enn 30 år.

Poenget forblir at folk flest bruker begrenset på bil, siden de i gjennomsnitt har en bil som er 10,5 år gammel.

Som med alt annet het i livet så handler det om prioriteringer. Noen ønsker faktisk å drive utviklingen videre. De ser ett selskap som har valgt å produsere en bil som er bedre enn alt annet på markedet - og som har en realistisk visjon for hva som skal til for å bygge en elbil for "folket".

Plutselig blir da bil noe en ønsker å bruke mer på. Du har tidligere hånet oss som velger å prioritere slik - så jeg regner ikke med å få noe forståelse fra deg.Når i tillegg bilen er såpass bra - så er det egentlig ikke så synd på oss heller :)

sn0le

#2333
17,1% er nyere enn 4 år.
37,7% er nyere enn 7 år.
57,7% er nyere enn 11 år.

Dvs at litt over 1/3 av bilene i hele Norge er nyere enn 7 år.
Nesten 2/3 er nyere enn 11 år.
Så spør du meg så er det ganske mange mennesker i Norge som bruker anseelige summer på en ny bil/nyere bruktbil.

Og med tanke på at mange har 2 biler i husholdningen er det ikke usannsynlig at man har en relativt ny bil og en relativt gammel bil.
Så at det finnes mange gamle biler betyr ikke at ikke folk har råd til nyere biler.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 02:05

Som med alt annet het i livet så handler det om prioriteringer. Noen ønsker faktisk å drive utviklingen videre. De ser ett selskap som har valgt å produsere en bil som er bedre enn alt annet på markedet - og som har en realistisk visjon for hva som skal til for å bygge en elbil for "folket".

Plutselig blir da bil noe en ønsker å bruke mer på. Du har tidligere hånet oss som velger å prioritere slik - så jeg regner ikke med å få noe forståelse fra deg.Når i tillegg bilen er såpass bra - så er det egentlig ikke så synd på oss heller :)

Og jeg er takknemlig for alle som kjøper seg en Model S/X, for hver bil som selges ser jeg for meg hvordan Model 3 kommer nærmere.  Kan ikke helt se noen annen "Model 3 konkurrent" som kommer nærmere for hver e-Golf eller i3 som selges...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Havebigfun

#2335
Sitat fra: tklev på lørdag 29. november 2014, klokken 21:50
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:39
Til tider virker det enkelte skriver her så oven-fra-og-ned, selvforherligende og "vi forstår ikke engang at noen ikke har råd til en Tesla" at man godt kan forstå bakgrunnen til reaksjonene i media mot Tesla og Tesla-eiere. Rett og slett blærete kommentarer.

Trist, og pinlig.

Og veldig, veldig ødeleggende for elbilsaken, i motsetning til det Tesla faktisk gjør som er bra for elbilsaken.

Når den første iPhone kom, hadde alle råd til den? Nokia bare hånte telefonen og sa at ingen trenger en så dyr telefon.. Helt ubrukelig. Ja; Tesla er for dyr. Men det kan ikke brukes MOT Tesla at de ønsker å ha fokus på reelle alternativer som er mulig å produsere NÅ. Oppgaven til Tesla er å vise hva som er mulig - så får det bli opp til politikere og folk flest om dette er veien de ønsker utviklingen skal gå.

Det kan godt være at Tesla går på en smell og forsvinner - men de har iallefall vist hva som er mulig.. Jeg har valgt å bruke langt mer penger på en bil enn det jeg NOENSINNE ville ha brukt dersom jeg ikke mente det var en utvikling som er godt for miljøet.
Siste setning uthevet av meg er et vesentlig poeng her. Det er mange, meg inkludert som ser verdien av at det kommer en ny aktør på markedet som har som mål å utvikle bærekraftig transport. Ved å kjøpe en "umoden" bil til (for) høy pris gjør jeg noe forutviklingen av elektromobiliteten for alle de som ikke har råd i denne omgangen.
Som du (Rio) riktig påpeker gjør de andre det de tjener mest penger på. De har blitt med og laget brukbare biler uten å ha ambisjonen til å kanibalisere sin egen eksosfåte- derfor den korte rekkevidden.
Jeg mener enhver (også bilprodusenter) har et ansvar for sine handlinger - det gjelder også produksjonen av en maltilpasset bilflåte tatt de klimautfordringene vi står overfor i betraktning. De gir rett og slett blanke- derfor "sover" de etter min mening og fortjener ingen støtte fra meg som forbruker som åpenbart er uenig i deres prioriteringer...
Men jeg har/tar meg råd til dette- istedenfor for ferieturer til Rio, NY, Sydney og andre steder i langtvekkistan.
Det er svært mange som har råd til Tesla i Norge- forutsatt de prioriterer dette høyt.

Det dreier seg ikke bare om at man tjener penger men også hvordan man gjør det. Man skal kunne se sine barnebarn i øyne og kunne si at man forholdt seg til informasjonen som var tilgjenglig tidligere, dvs nå og tok konsekvensene av erkjennelser som må oppfattes som 100 % sannsylig idag.

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: tklev på søndag 30. november 2014, klokken 02:05
Sitat fra: Rio på søndag 30. november 2014, klokken 01:48

Poenget forblir at folk flest bruker begrenset på bil, siden de i gjennomsnitt har en bil som er 10,5 år gammel.

Som med alt annet het i livet så handler det om prioriteringer. Noen ønsker faktisk å drive utviklingen videre. De ser ett selskap som har valgt å produsere en bil som er bedre enn alt annet på markedet - og som har en realistisk visjon for hva som skal til for å bygge en elbil for "folket".

I tillegg forer jo alle som kjøper ny Tesla nå bruktbilmarkedet med elbiler. Dagens nye Tesla til 650k er om 5 år en brukt Tesla til kanskje 300k, fortsatt med 3 års garanti igjen på batteri og drivverk. Det blir nok en aktuell familiebil for svært mange. 300k er fortsatt endel penger, men tatt i betraktning at den antageligvis koster like mye pr. måned å eie som en brukt eksosbil til 100-150k så kommer den ganske gunstig ut økonomisk sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tklev

Sitat fra: Nuvolari på søndag 30. november 2014, klokken 09:25
BMW:

http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/bmw-reveal-500-kw-edrive-plug-in-hybrid.html?m=1

20 kwh lithium batteri? Okey - en forvokst Prius altså? Ikke noe galt med det- men det er fortsatt basert på bensin som hovedenergikilde. Litt usikker på hvor denne havner i sorgprossess listen:

De fem stadiene er:

1. Benektelse – "Dette kan ikke skje med meg".
2. Sinne – "Hvorfor skjer dette? Hvem har skylden?"
3. Forhandling – "Få dette til å forsvinne, så lover jeg at jeg skal..."
4. Depresjon – "Jeg er for trist til å gjøre noe som helst"
5. Aksept – "Jeg har forsonet meg med det som har skjedd"

-------------------
BMW er vel kanskje på trinn 3 - de prøver å forhandle seg frem til en midlertidig løsning basert på teknologi de forstår.. De var lenge på trinn 1 og 2 - godt de iallefall har begynt å arbeide med steg 3! :)

JohanH

Ser at Rio hatt en produktiv natt igjen...

Tilbake til issue: Jeg sendte mail til den tyske journalisten som i sin artikkel kom med to interessante påstander nemlig 1) BMW er ikke intressert i å kjøpe Tesla/investere i Tesla (ingen bombe direkt) og 2) BMW anser at Tesla ikke har noen teknologier som er av interesse for dem.

Han sa at påstand nr 1 er BMWs offisielle holdning. Spør du meg er det et svar som savner et spørsmål (vel ingen som har forventet de skal kjøpe eller investere i en konkurrent?). Hva gjelder påstand nr. 2 så ville han ikke avsløre eller navngi sin kilde, men sa det var en "høyt oppstatt person" i BMW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA