Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: JohanH på lørdag 29. november 2014, klokken 21:55

Hei Rio!

Nå skal du for siste gang få et respektfult, ordentlig svar fra meg i denne tråden:

Nei, hverken jeg eller de andre du syfter til over driver med deg eller noen andre som syns Tesla enten er utenfor økonomisk rekkevidde eller for dyr for å spandere på. Mitt svar og de andres påfyll var en humoristisk måte i å peke på absurditeten i ditt til kjedsomhet gjentatte argument i denne tråden, som kan summers slik: ulike elbiler med mindre plass, ytelse og rekkevidde enn Model S er konkurrenter og siden de er mindre, har dårligere ytelse og mindre batterier er de selvfølgelig billigere hvilket isolert sett er en fordel. Min, og flere andres påstand er dog at disse bilene du referer til ikke er konkurrenter til Tesla, siden de hverken har ytelsen, størrelsen og spesielt ikke rekkevidden. Dette poeng virker veldig vanskelig for deg å ta innover deg. De humoristiske meldingene over var et forsøk på å poengentere at dersom du mener en e-Golf eller LEAF er en konkurrent til en Model S/X, hvorfor er ikke en elsykkel det da? Eller et par sko? Ser du det absurde i ditt eget resonemang nå?

Og hvis du nå, siden du virker så opptatt av det, vil snakke økonomi og penger så la oss da en siste gang gjøre det: En Model S60 kost fra 466.000 kr og en S85 fra 528.000 kr. En e-Golf koster 244.000 kr i utgangspunktet d.v.s. 52% av en S60 og 46% av en S85, eller med andre ord du får 2,17 st e-Golf per S85. Her kommer min, for så vidt akkurat like subjektive vurdering men dermed også like valide som din: Både en Model S60 og en S85 gir mer valuta for pengene enn en e-Golf.

Det blir jo nesten morsomt å argumentere for at "konkurrentene sover" fordi de ikke eksisterer. Eller fordi de ikke lager biler som er lik "din bil" i akkurat de parameterene du ønsker. Det er jo bare tull.

Enten du liker det eller ei så er det folk (som meg) som ser på Tesla Model S som én mulighet når jeg kjøper bil, Leaf som en annen, e-Golf som en tredje, BMW i3 osv osv. Så sammenligner vi hva vi får for pengene, og veldig mange av oss konkluderer med at Model S er for stor og for dyr.

Biler er konkurrenter når folk vurderer dem opp mot hverandre, og velger én av dem. Mange av de som kjøper e-Golf gjør det fordi vi vurderte Model S og mener den er for dyr for vårt bruk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: cyber på lørdag 29. november 2014, klokken 19:15
Hvilke samtaler med Elon Musk har hatt med BMW er usikkert, men BMW´s uttalelse om at Tesla ikke har noe teknisk forsprang på noe som helst tyder vel ikke akkurat på at noe samarbeid er på trappene - om noe som helst. :o
Fryktelig trist om det er BMWs holdning, fordi:
1. Tesla ligger milevis foran. Det finnes ingen reelle konkurrenter, og det vil det heller ikke gjøre de nærmeste 3-4 årene. I sitt segment er Tesla enerådende, og det er ikke bra.
2. Komboen Tesla/BMW hadde vært genial.

Inntil videre finnes det bare en eneste elbil på markedet som dekker behovet til barnefamilier med en enkelt bil. Bilprodusenter vil naturligvis gjerne selge deg flere biler, men jeg ønsker å klare meg med en :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: tklev på lørdag 29. november 2014, klokken 21:59

Helt greit - du har gjort ditt valg og klarer deg med det! All kudos til deg og VW for det!

Jeg kunne aldri tenkt meg å ta en ferietur til Oslo med bil dersom jeg ikke hadde Teslaen. Fly koster en brøkdel av hva det koster å kjøre med bensinbil dit.. Hvor ofte har du vurdert en langtur med e-Golfen din?

Tenk hvor mye CO2 jeg sparer miljøet på å kjøre med elbil dit.. Tesla har vist at de kan lage en elbil som faktisk er *bedre* enn alle andre biler i sin klasse. Det eneste du trenger er en 10 Ampers stikkkontakt hjemme eller på jobb så er du "good-to-go". Jeg lader 1-2 ganger i uken - evt stopper på en supercharger når jeg skal på langtur.

Men du glemmer at man skal kjøre bilen de 49 andre ukene i året, og parkere den. Og betale for den.

Dessuten, de siste jobb/feriereisene mine har vært til steder som Chicago, Rio de Janeiro, en øy utenfor Spania, osv. Ikke akkurat steder man kjører.

Selvsagt er det fint å ha en bil med 1000 km rekkevidde; problemet er bare at for veldig mange så koster det for mye, og da velger mange heller eksosbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tklev på lørdag 29. november 2014, klokken 22:02
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 21:54

Vel, bortsett fra at det neppe er sant (de fleste kjøper neppe ny bil), men som andre har påpekt, gjennomsnittsalderen for en bil i Norge er 10,5 år. Hvor mye er en bil på 10,5 år verd?

Men verden består av mer enn Norge, og bilfabrikantene lager biler som skal selge internasjonalt.

Hva har alderen på bilen med saken å gjøre? Jeg håper virkelig ingen kjøper Tesla som ikke har råd til å ta hele tapet på bilen etter 8 år.. Det er mulig den fortsatt er verdt mye etter 8 år - men jeg ville ikke brukt Tesla som ett investeringsobjekt :)

Poenget var at verdien av en 10,5 år gammel bil er det gjennomsnittsnordmannen har som verdi på bilen. La oss si at kjøpsverdien er 2 år yngre (eier bilen i 4 år), så da blir kjøpesummen tilsvarende en 8,5 år gammel bil. Ikke så veldig mye.

Heldigvis sparer vi i Norge mye penger, men det argumentet gjelder knapt på kontinentet.

Med andre ord, 600 000 kr for en bil er langt over gjennomsnittskjøpsprisen for en bil i Norge. Selvsagt vil de fleste på Tesla-forumet argumentere for at det kan man bruke på en bil (de fleste eier jo en Tesla), men de er altså virkelig ikke en representativ del av befolkningen i Norge. De har nemlig biler som er 10,5 år gamle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. november 2014, klokken 22:03
Det er sant at resten av verden har ikke like god råd som oss i Norge. Da er det veldig greit at vi er med på å sponse utviklingen av billigere elbiler.

Ja, det er det. Men vi må ikke fortsette med denne holdningen om at "hvis du ikke vil betale 700 000 kr for en bil, så er eneste valget eksosbil". Vi må heller få frem at e-Golf, Leaf og de andre duger helt fint for en meget stor andel av befolkningen.

Hvis ikke fortsetter de nemlig med å kjøpe eksosbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

Det med snittalder må man ta med en klype salt.
Hvis en fyr har en flunkende ny Audi A6, samtidig som han har en 1968-modell Mustang i garasjen som konebil så blir jo snittalderen på bilene hans 23 år.
Vil det si at han ikke hadde råd til den A6'en?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sn0le på lørdag 29. november 2014, klokken 22:25
Det med snittalder må man ta med en klype salt.
Hvis en fyr har en flunkende ny Audi A6, samtidig som han har en 1968-modell Mustang i garasjen som konebil så blir jo snittalderen på bilene hans 23 år.
Vil det si at han ikke hadde råd til den A6'en?
Dette er sant. Du har også eksempler på folk som har en splitter ny Model S og en 20 år gammel dieselbil for å trekke henger.

Det å regne med medianinntekt og forbruk på transport blir det mest riktige.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: sn0le på lørdag 29. november 2014, klokken 22:25
Det med snittalder må man ta med en klype salt.
Hvis en fyr har en flunkende ny Audi A6, samtidig som han har en 1968-modell Mustang i garasjen som konebil så blir jo snittalderen på bilene hans 23 år.
Vil det si at han ikke hadde råd til den A6'en?

Og hvor stor del av befolkningen har biler fra 1968?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 22:17Ja, det er det. Men vi må ikke fortsette med denne holdningen om at "hvis du ikke vil betale 700 000 kr for en bil, så er eneste valget eksosbil". Vi må heller få frem at e-Golf, Leaf og de andre duger helt fint for en meget stor andel av befolkningen.

Hvis ikke fortsetter de nemlig med å kjøpe eksosbil.
Akkurat dette er jeg enig i. Lavrekkevidde-elbilene på markedet er gode biler som bør anbefales til alle der bruksmønstret passer.

Men dette betyr ikke at de som selger disse bilene er våkne. Vi vil ikke få fasiten før om noen år, der vi ser hvilke bilprodusenter som har overlevd overgangen til elbil, men allerede nå kan vi se at de er alle i risikosonen. VW er nok den som ligger best an av de tradisjonelle bilprodusentene, men selv VW er veldig på gjerdet når det gjelder hva de skal satse på. MQB plattformen deres er kompatibel med bensin, diesel, hybrid, ladehybrid, el og hydrogen. De satser altså bredt, når de kanskje heller burde fokusert mer ensidig på elbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. november 2014, klokken 22:27
Sitat fra: sn0le på lørdag 29. november 2014, klokken 22:25
Det med snittalder må man ta med en klype salt.
Hvis en fyr har en flunkende ny Audi A6, samtidig som han har en 1968-modell Mustang i garasjen som konebil så blir jo snittalderen på bilene hans 23 år.
Vil det si at han ikke hadde råd til den A6'en?
Dette er sant. Du har også eksempler på folk som har en splitter ny Model S og en 20 år gammel dieselbil for å trekke henger.

Det å regne med medianinntekt og forbruk på transport blir det mest riktige.

Men ser man på inntekt, så er det jo en del som har kjøpt slike ting som hus. (Jeg er klar over at for Tesla-eiere så prioriteres det etter bil, men... ;)  ) Så den inntekten er ikke disponibel til bil.

Videre, selv om man bruke store beløp i gjennomsnitt på transport, så betyr ikke det at alle gjør det. Noen få tar massive kostnader med nye biler; de fleste langt mindre. Transportkostnader inkluderer også tog, fly, månedsbilletter, og mye annet enn bil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 22:35Men ser man på inntekt, så er det jo en del som har kjøpt slike ting som hus. (Jeg er klar over at for Tesla-eiere så prioriteres det etter bil, men... ;)  ) Så den inntekten er ikke disponibel til bil.

Videre, selv om man bruke store beløp i gjennomsnitt på transport, så betyr ikke det at alle gjør det. Noen få tar massive kostnader med nye biler; de fleste langt mindre. Transportkostnader inkluderer også tog, fly, månedsbilletter, og mye annet enn bil.
15,9% er kjøp og drifting av transportmidler. 2,8% er transporttjenester. http://www.ssb.no/193950/utgift-per-husholdning-per-ar-etter-vare-og-tjenestegruppe.2012.kr-og-prosent-sa-196
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. november 2014, klokken 22:34
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 22:17Ja, det er det. Men vi må ikke fortsette med denne holdningen om at "hvis du ikke vil betale 700 000 kr for en bil, så er eneste valget eksosbil". Vi må heller få frem at e-Golf, Leaf og de andre duger helt fint for en meget stor andel av befolkningen.

Hvis ikke fortsetter de nemlig med å kjøpe eksosbil.
Akkurat dette er jeg enig i. Lavrekkevidde-elbilene på markedet er gode biler som bør anbefales til alle der bruksmønstret passer.

Men dette betyr ikke at de som selger disse bilene er våkne. Vi vil ikke få fasiten før om noen år, der vi ser hvilke bilprodusenter som har overlevd overgangen til elbil, men allerede nå kan vi se at de er alle i risikosonen. VW er nok den som ligger best an av de tradisjonelle bilprodusentene, men selv VW er veldig på gjerdet når det gjelder hva de skal satse på. MQB plattformen deres er kompatibel med bensin, diesel, hybrid, ladehybrid, el og hydrogen. De satser altså bredt, når de kanskje heller burde fokusert mer ensidig på elbil.

Bemerk at jeg ikke påstår at strategien til VW, Nissan eller BMW er god/korrekt. Jeg bare påpeker at de nok er meget bevisste om hva de gjør, men de kan ta feil. Jeg, personlig, mener alt relatert til hydrogen for personbiler er "feil" og et blindspor.

Jeg tenker at VW og andre har konkludert med at dette er det beste vi kan gjøre for "folkebiler" inntil prisen/kapasiteten på batterier blir bedre. De bruker mye penger på forskning, men inntil resultatene er der, så er de nok mest interessert i å få noe erfaring, og (som alle elbilprodusenter) bruke Norge som testarena! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 20:54
Som tidligere påpekt, pris er ikke irrelevant; Tesla Model S er langt utenfor rekkevidden til store deler av den norske befolkningen, for ikke å snakke om befolkningen i mange land i resten av Europa.

Jeg er veldig glad for at Model S eksisterer, men den er helt irrelevant for veldig store deler av befolkningen.

Ja, jeg vet du bare er ett troll, men skal altså svare deg her for siste gang. Veldig rørende at du har slikt omsyn for meg og andre i min situasjon som ikke kan ta meg råd til en Model S eller X. Jeg blir nesten rørt til tårer over slik omtanke! </ironi>

Men, jeg kan på ingen måte si at det er irrelevant for meg - eller andre i min situasjon - at Model S eksisterer! Takket være Model S så kan jeg ha ett reelt håp om at det kommer en elbil jeg vil kunne skaffe meg - og som har en akseptabel rekkevidde - innen relativt rimelig tid. Også for de som klarer seg med eGolf/i3 etc. er det høst relevant. Jeg tror i alle fall ikke denne store "flommen" av kortrekkende elbiler som har dukket opp de siste årene hadde kommet nå hadde det ikke vært for Tesla. Leaf er rett nok ett mulig unntak. Og jada, jeg er klar over at VW lenge har "lekt seg" med noen mindre serier med kortrekkende testbiler som de til dels har solgt i små serier.

Budskapet Tesla sender er nettopp det motsatte av hva du sier - de viser i praksis at det ikke er nødvendig å sitte lengre på gjerdet og vente på "det store batterigjennombruddet". Det finnes alt batterier som er gode nok, selv om det dog må jobbes videre med å få ned prisen, og helst også volumet, for å nå det helt store massemarkedet. Eneste måten å få ned prisen på, så langt jeg vet, er å få opp produksjonsvolumet. Ved å sitte på gjerdet slik en rekke av fabrikantene - etter dine egne ord - gjør, så viser de bare at de ikke har vilje til å gjøre noe, eller ikke forstår hva som skjer. De sover!

Det loves stadig fra flere fabrikanter at de "snart" kommer med en god langtrekkende elbil. I hvilken grad dette blir i lavpris segmentet er mer uvisst. Men enn så lenge har jeg sett lite annet enn prat - fra alle andre enn Tesla. Jeg fikk litt hjerteklapp her om dagen, og trodde ett øyeblikk at jeg slapp å vente helt til Model 3 kom, da det her i tråden ble linket til en ny Leaf med oppgitt nesten 30 mils rekkevidde. Men, så viste det seg altså at den var oppgitt etter Europeisk kjøresyklus og den reelle rekkevidden altså neppe var over 25 mil. Akkurat litt for kort, dessverre.

Btw: Jeg har ikke merket noe spesielt til denne "nedenfra og opp" holdingen du viser til, med kanskje noen få unntak. Ett av unntakene her er nettopp deg, du har en "nedenfra og opp" holding der du vet best, og alle andre bare er "noen dumminger" som ikke forstår at de kan klare seg med en Leaf el. selv om de har regnet seg ut til at de ikke gjør det - ut i fra hvordan du opptrer. Mulig jeg litt overdriver her, men ikke så mye som jeg skulle ønske...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

#2323
Sitat fra: Amoss på lørdag 29. november 2014, klokken 23:14

Ja, jeg vet du bare er ett troll, men skal altså svare deg her for siste gang. Veldig rørende at du har slikt omsyn for meg og andre i min situasjon som ikke kan ta meg råd til en Model S eller X. Jeg blir nesten rørt til tårer over slik omtanke! </ironi>

Lite der å kommentere, bortsett fra at prisene på batteri ikke faller (nevneverdig) ved større produksjon, men med ny kjemi.

For øvrig: De fleste ville satt pris på om du fokuserte på elbil, i stedet for person. Du må tåle at folk er uenig med deg. Hvis du ikke liker det jeg skriver så er løsningen veldig enkel - ikke les det, og ikke kommenter på person.

Lykke til videre. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

#2324
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 22:31
Og hvor stor del av befolkningen har biler fra 1968?
Jeg må bare gå ut i fra at du skjønte at det var kun et eksempel men at du ikke kunne la sjansen for å kverulere litt gå upåaktet hen.
Men se på finn.no
Der har de pr akkurat nå 763 biler som er til salgs og er fra 1983 eller tidligere.
Dvs 763 biler som er 30+ år gamle.
15 av disse er fra før 1940.
Og dette er kun de som er til salgs, tipper det ikke er rent få registrerte veteranbiler i dette landet.

Så det er liten tvil om at rundt om kring i Norge er det en del biler som virkelig drar ned snittet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA